Lars-Ivar Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 hei, jeg lurer på om noen har noe erfaring med Leatherman charge alx? er den verdt pengen eller burde jeg gå for noe annet? wave eller en anna type kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Jeg har kun erfaring med Wave av de du nevner. Det er et fantastisk verktøy. Jeg bruker det mye på jobb. Men jeg antar du skal bruke det på tur? Hvis det er tilfellet, så ville jeg revurdert behovet for en Leatherman. Jeg vet mange liker å ha det med, men det er ytterst sjeldent man har behov for en, og det er stort sett kun tanga man får bruk for da. Det finnes mindre, billigere og lettere utgaver som har kniv og tang, som egentlig er de eneste tingene man kan måtte trenge på et multiverktøy for friluftsliv. Dette er nå mine tanker 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Ivar Skrevet 1. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2015 @tronn tenker både for tur og litt for jobb men ser hva du tenker her, men jeg tar heller med for mye en for lite Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnar Ø Skrevet 1. januar 2015 Pålogget Del Skrevet 1. januar 2015 En Leatherman Wave skulle fungere til det meste. Har både den og en SOG Powerplier, sistnevnte er for tung for turbruk etter min mening. Brukes derfor til alt annet. Lykke til med valget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Erik Olsen Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Da burde du ha 2 stykk, em til jobb og en til tur. På tur bruker jeg en Leatherman Skeletool CX, og en Leatherman Style CS (i førstehjelp skrinet) på jobb har jeg stor sett det en Leatherman har på meg. Kniv tang trekker osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars J Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Monsen er ikke begeistret for Leatherman Wave, og muligens Leatherman generelt. Tror han ødela 4 Wave før han gav den opp. Når det gjelder Skeletool, så er den i praksis bare en tang og en kniv, samt en øljekk. Bitssett-holderen er ikke verd mye på villmarkstur med mindre du har med spesielt utstyr med spesielle behov. Wave har mange flere ting du kan få bruk for (bl.a. boksåpner, saks, en syl-lignende sak). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Både på skitur og padletur kan det være greit med fleire av remediane for evt reparasjonar. Ken gidd vel stå og skru saman ei sund ski/binding med neglene 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seventh Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 For å svare på spørsmålet først: har ingen erfaring med charge,annet enn at jeg har endt opp med å kjøpe sidekick i stedet for når jeg har kjøpt gaver. Ellers har jeg førstegenerasjons wave, og jeg har ikke klart å ødelegge den selv med mye juling. Spørsmålet mitt tilbake er om du trenger et fullstørrelse multiverktøy? Wave min blir igjen hjemme når vekt har betydning. Som det kan sies om mange andre ting: det beste multiverktøyet i verden er det du har med deg. Jeg har erfart at jeg kommer minst like langt med Leatherman Juice S2 eller Juice XE6, og de er en god del mindre i vekt og størrelse. Jeg har for øvrig alltid et eller annet multiverktøy på meg, sjekk f.eks. Gerber Dime, jeg får ikke reparert en bilmotor med den, men det er utrolig hvor mye du får gjort med et mikromultiverktøy. Jeg har kun erfaring med Wave av de du nevner. Det er et fantastisk verktøy. Jeg bruker det mye på jobb. Men jeg antar du skal bruke det på tur? Hvis det er tilfellet, så ville jeg revurdert behovet for en Leatherman. Jeg vet mange liker å ha det med, men det er ytterst sjeldent man har behov for en, og det er stort sett kun tanga man får bruk for da. Det finnes mindre, billigere og lettere utgaver som har kniv og tang, som egentlig er de eneste tingene man kan måtte trenge på et multiverktøy for friluftsliv. Dette er nå mine tanker Jeg er ikke helt enig med deg, men enig i at man sjelden trenger fullstørrelse multiverktøy. Hvis du skal være i stand til å gjøre helt enkle reparasjoner på utstyr mener jeg du i tillegg trenger en syl (sy og borre/lage nye hull i skinn/plastikk/lettmetall o.l. og en multifil/rasp samt en flatt/philips kombinasjonstrekker (det hyutroligmyhav det vi har med oss som har skruer). Det er også veldig vanskelig å finne noe som duger i stedet for pinsett når man trenger det, men der kan tanga eller en nål fungere til nød. Kanskje har man en dedikert pinsett i førstehjelpssettet. Til dag til dag friluftsliv bruker jeg også sagen på multiverktøyet mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.