Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er bare aa ta seg en tur til Nordnorge (pluss endel steder i Sverige)

for aa se hvor galt dette kan gaa. Jeg var i Troms (toppturer) i mai ifjor.

Det var lett aa se hvordan den saakalte "nyttekjoeringen" ble praktisert.

Paa hverdager var det stort sett STILLE i fjellet, snescootere parkert ved

parkeringsplasser rundtomkring. I helgene ink. Himmelfart etc. durte

"nyttekjoerere" omkring. Det var typisk spor etter maskinene til toppen av

alle fjell som ikke var brattere enn at man relativt trygt kunne kjoere dit.

I prinsippet gjelder samme lov i Nordnorge som i soer, men fakta viser

at man i stor grad har sluttet aa handheve regler for denne type adferd,

man ser mao. "mellom fingrene" med det. Med en gang denne holdningen

brer seg i lokalsamfunnet har man stort sett tapt.

Petter

Så hold de langt unna nordnorge !!!!!

Pikadø ikkje kom å ødlægg nå her. Vi e absolut ikke interisert i søringa på ski her oppe!

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det nytter vel ikke å skrive mer her i dag. nikkersene har vel lagt seg til å sove. Nyhetene har jo vært...

Skrevet

Tja.. Er jo nesten slik at jeg ønsker de værste turgåerene vondt. Tørr ikke å gå tur på fjellet på sommeren. Og JA! det går faktisk å GÅ i fjellet selv om man liker scooter. Men kom ikke nord for fylkesgrensa nordland vææær så snill (Siktet til de som håner oss og truer)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er bare aa ta seg en tur til Nordnorge (pluss endel steder i Sverige)

for aa se hvor galt dette kan gaa. Jeg var i Troms (toppturer) i mai ifjor.

Det var lett aa se hvordan den saakalte "nyttekjoeringen" ble praktisert.

Paa hverdager var det stort sett STILLE i fjellet, snescootere parkert ved

parkeringsplasser rundtomkring. I helgene ink. Himmelfart etc. durte

"nyttekjoerere" omkring. Det var typisk spor etter maskinene til toppen av

alle fjell som ikke var brattere enn at man relativt trygt kunne kjoere dit.

I prinsippet gjelder samme lov i Nordnorge som i soer, men fakta viser

at man i stor grad har sluttet aa handheve regler for denne type adferd,

man ser mao. "mellom fingrene" med det. Med en gang denne holdningen

brer seg i lokalsamfunnet har man stort sett tapt.

Petter

Stemmer ikke med at skuterkjøring blir nedprioritert av politiet, og sett mellom fingrene på.

Syns det er ganske sykt at det brukes så mye ressurser på å "ta" sneskuterkjørera.

Helikopter, sneskutere, biler og personell i helgene. Og hvem tar de? Som oftest familiefolk.

Flere ganger har folk blitt anmeldt, for ulovlig kjøring og da rykkes det ut i storstilt stil.

Det er liksom ikke snakk om ressurser og prioritering når det gjelder sneskuterkjøring fra politiets side.

Vi hadde 3 ganger innbrudd på min arbeidsplass forrige vinter på to måneder, og 2 av tre ganger hadde ikke politiet ressurser og bemanning til å rykke ut.

Synes det er rart at det ikke virkelig kriminalitet prioriteres mer. På nyhetene er det stadig at man hører at politiet ikke har ressurser nokk.

Men det virker som om at det er det artigste og beste fjelltjenesten, statskog og politiet gjør er å kjøre på fjellet og lete etter kriminelle.

Dere kan ikke mene folkens at om man kjører utenfor en skuterløype, så er det verdt tiervis av tusen kansje over 100.000,- Kroner i brukte skattekroner for å fakke disse som man får kansje 8-12.000,- inn i bøteniva på å ta.

Skrevet

Slik det er i Finnmark og Troms (inntil kansje kautokeino og karasjok klarer å ødelegge ordninga med disper, det virker som de deler ut til alle som søker på atv sommerstid) er at kommunen kan gi disp til diverse kjøring.

Har du en funksjonhemning e.l lignende kan du søke. Tror ikke du skal klare å få disp for å kjøre øllet ditt på hytta.

Vi fikk disp for å regulere ett fiskevann med ruser vinterstid.

Har og tidligere fått disp for å kjøre opp skiløyper.

Har disp til å sette opp en gjeterhytte på fjellet akkurat nå. Er halvveis ferdig, venter bare på ordentlig skuterføre for å gjøre ferdig innvendig.

Syns ikke hyttekjøring er nyttekjøring.

Mitt begrep på nyttekjøring begrenser seg nokk til vedhenting og kansje og å få funksjonshemmede folk på tur/fjells.

Samt bygging, røkting av vann o.l

Fjellturer ellers stiller i rekreasjonkjøring, på lik linje med mye annet for eksempel motorsykkelkjøring og båtbruk.

Eneste måten å kontrollere skuterbruken på er å regulere for det. Folk har ikke lyst til å være lovbrytere, har de en plass de kan kjøre uten æ være redd for bot og politi vil nokk det bli tatt hjertelig velkommen. Har skrevet litt om dette tidligere før det ble usaklig.

Men det må være ett område som er hensiktsmessig.

Og til sist panda: Har du dårlig rygg........... drikk sprit.

Jeg har suveren rygg, og drikker sprit likevel. Hensikten med spørsmålene var å lure frem litt gjennomtenkte synspunkter fra begge sider.

Tidligere diskusjoner om scooterkjøring har avdekket at en del personer synes det er nyttekjøring hvis du frakter alt mulig rart til hytta, mens enhver rekreasjonskjøring er djevelens styggedom. De faktum at hytta kun fungerer som rekreasjon (for dem selv)er et faktum de ikke helt ser.

Frakt av ølkasser er noe man får dispensasjon for så mye man vil. Det regnes nemlig som nyttekjøring. Derfor brukte jeg det eksemplet. Mange steder kan man putte noen lapper på nærmeste bonde så frakter han hva det skulle være helt lovlig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Trur ikke det hjelpe meg stort om jeg blir tatt av purken, på fjellet og viser ham en sekspakning i sekken, og forklarer at der nyttekjøring

Det må da være på egen eiendom bonden kan gjøre slikt. Det er ingen bonde som jeg vet om som har en slik blankodisp til å kjøre hvor han vil i uansett hvilke ærend han må ha. Kan ikke helt forstå det??

Kommunene (de fleste) pleier å være strenge med disper.

Og til rygg:

Pleier om sommeren og ta med ett par tre ølbokser slik at jeg har på opptur, men orsk ikke å bære masse.

Skal man ha med alkohol på fjellet, bør det være sterkest mulig. Man orsk da vell ikke og bære vann på fjellet.

Men konjakk til kaffen er bra.

Er dette ett forum for fjellgåing sommerstid også, eller er det bare ett ski og vi liker ikke skuterforum?

Skrevet

All honnør til Panda, som forsøker å få diskusjonen inn på rette spor igjen. For diskusjonen interresserer veldig mange.

Det er bare så synd at saklighetsnivået til enkelte er så lavt.

Syns forøvrig det er morsomt at scooterfolket har mobilisert på et annet forum, men selv klarer å ødelegge diskusjonen her inne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Rolig no.

For det om topicen hete sneskuter, e ikke det synonymt med useriøs.

Man forholde sæ til det nivået som det er lagt opp til. Er det useriøse kommentarer som kommer fram, så svarer man gjerne useriøst også.

Har ikke noe imot og få luftet mine meninger, og å prøve å forstå andres meninger. På ett seriøst nivå.

Men ett moment er sant. Alle skuterkjørere har gått (eller går) på ski.

Men ikke skigåere har kjørt skuter.

Skrevet

Her må noko gjerast...

Er det naturfanatikere her inne som mener at naturen tilhører KUN dem og alle som tenker og gjør som DEM ?

Og at ingenting av naturen kan deles mellom forskjellige interessegrupper som jo kan få sine egne avgrensede områder dersom de utøver aktiviteter som andre "naturnytere" ikke vil dele med dem ? Dette er jo en fryktelig egoistisk tankegang som strider med all rettferdighetssans og respekt for andres ønsker og interesser.

Hvor er EU og folkedomstolen i Haag ? (nei vi var jo ikke med i EU...)

Svenske myndigheter måtte godta å åpne for kjøring med vannscooter i avgrensede områder (dvs. i skipsleia) fordi det stred mot EU-lovgivningen å forby bruken av vannscooter totalt !

Hva skjer i Norge? Ei vannloppe med stor motor kan man fritt kjøre, men dersom utformingen på skroget minner om noe man sitter oppå isteden for inni så blir det plutselig forbudt :) Duste-Norge i et nøtteskall!

Må vi bli medlem av EU før noe skjer med snøscooter og vannscooter-restriksjonene (som i realiteten er et totalforbud for de fleste i landet som ikke bor i nord-troms og finnmark).

Svenskene har 5-6 ganger flere snøscootere enn Norge, men hva har de gjort ? Jo løyper og atter løyper. Og USA framfor alt.

Er det noen i Norge som er treg i oppfatninga her eller ???

Skigåere for seg, og snøscootere for seg. Men inntil løyper er opprettet der det er behov får bare skigåerne finne seg i å se/høre mer eller mindre ulovlig kjøring hvor det nå måtte være. Fatter de ikke dette så er det ikke vår feil (men undertegnede drar til Sverige for å kjøre... iallefall inntil videre).

Hurra for 17. mai og Siv Jensen :)

Skrevet

Så mykje vås og fanatisme samla på ein plass er ikkje bra. Å møte ein scooter på vidda, med motordur i eit halvt minutt, gjer meg svært lite. Noko anna er gapakøyring opp og ned fjellsider, nei takk, det bør haldast på lukka områder. Tom, du som elskar naturen og vernar den med fanatisme: Når du dreg på hytta eller til fjells i privatbil med sine utslepp av CO 2,tenkjer du ikkje da på at det utsleppet er det som kanskje vil øydelegge klimaet og naturen i framtida. Om du er så naturfanatisk, var det fyrste du skulle gjera å reise med tog eller kollektivt for å spare naturen, eller begrense dine reiser til fjells, så naturen kan ha sin verdi i framtida og..

Skrevet

Her er man borte fra forum noen få timer, og så er debatten totalt avsporet av både kjente og ukjente navn :) .

All ære til Ken, Morten og et par til som har ført denne debatten på en sakelig måte. Jeg forstår også mer av scooterfolkets intensjoner etter dette.

Jeg tror muligens at områdeinndeling kan være en bedre løsning enn noen scooterløyper over alt.

Skiløpere i scooterløype er helt sikkert en uting, og bør unngåes så langt det lar seg gjøre.

Dessverre er ikke midt inntrykk av scooterfolket så positivt at jeg tror mange nok ville klare å holde seg innenfor de begrensningene man blir enige om. Får håpe jeg tar feil. Det vil alltid være noen få som ødelegger, og dette får dessverre også konsekvenser for resten. Mulig det er urettferdig, men slik fungerer dette samfunnet.

Når det gjelder drapstrusler er vel ikke scooterfolket særlig mye bedre enn Tom. Jeg lette etter artikler på varden.no, men det ser ut til at de er foreldet. Miljøvernkonsulenten i Bø blei "terrorisert" av scooterklubben.

Når det gjelder parallellen til skjærgården og båtene der er det en stor diskusjon rundt dette også. Det er ikke slik at det er allment akseptert i samfunnet med grisekjøring i skjærgården.

Mener fremdeles at forslaget om løyve før kjøp ville vært en grei løsning. Kan ikke se noen god grunn til at hvem som helst kan eie en snøscooter.

Gjest Anonymous
Skrevet
Så mykje vås og fanatisme samla på ein plass er ikkje bra. Å møte ein scooter på vidda, med motordur i eit halvt minutt, gjer meg svært lite. Noko anna er gapakøyring opp og ned fjellsider, nei takk, det bør haldast på lukka områder. Tom, du som elskar naturen og vernar den med fanatisme: Når du dreg på hytta eller til fjells i privatbil med sine utslepp av CO 2,tenkjer du ikkje da på at det utsleppet er det som kanskje vil øydelegge klimaet og naturen i framtida. Om du er så naturfanatisk, var det fyrste du skulle gjera å reise med tog eller kollektivt for å spare naturen, eller begrense dine reiser til fjells, så naturen kan ha sin verdi i framtida og..

Dette var da fornuftig!!

Mitt inntrykk er at er det noe som skader naturen så er det barmarkskjøring om sommeren.

I Finnmark og Nord - Troms er det ufattelig mye skade som fjellfinnan har gjort med firehjuling, motorsykkel, terengbiler og til og med sneskutere sommerstid.

Dette er spor som det vil gå årtier før de blir borte, om de noengang blir borte.

Jeg bruker naturen / fjellet mye sommerstid og vinterstid. Skuter lager ingen varige spor / ødeleggelser men barmarkskjøring........ uff uff.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener fremdeles at forslaget om løyve før kjøp ville vært en grei løsning. Kan ikke se noen god grunn til at hvem som helst kan eie en snøscooter.

Hva skulle kriterier være for å få ett slikt løyve?

Så lenge det er lovlige løyper vil det virke fjernt med ett løyve.

Kan ikke se at hvem som helst skal ha en fritidsbåt heller ---- for å sette ting på spissen.

Må huske på at det vi også snakker om er motorinteressert ungdom. Som må ha en plass og "boltre" seg på.

Det er ikke alle som vil trene langrenn og fotball.

Hva er alternativet for disse "testosteron" og "adrenalinkick" gutta hvis man ikke har mulighet for å få dette inn i kontrollerte former. Eller totalforby alt??

Du kan se for deg det meste tror jeg. F.eks: Alkoho, festing, stoff, ulovlig kjøring osv. osv.

Må huske på som nevnt tidligere, at motorsport er en dyr hobby.

En sjef jeg hadde tidligere, spleiset sammed med sin sønn både cross mc og crossskuter.

Jeg spurte ham om ikke dette var dyrt og helseskadelig.

Han sa han såg på det som en positiv innvestering. Gutten trente og jobbet som gal, hadde ikke tid og råd til annet. Og han var i ett positivt miljø, med mange voksne folk.

Der hvor jeg jobbet / bodde før var det lite andre fritidsaktiviteter og det florerte med stoff og tong festing blant ungdom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener fremdeles at forslaget om løyve før kjøp ville vært en grei løsning. Kan ikke se noen god grunn til at hvem som helst kan eie en snøscooter.

Nå husker jeg ikke om jeg allerede har sagt dette, men løyve på salg vil ikke fungere i praksis. Snøscooteren har i dag fullt lovlige bruksområder, deriblandt på løyper, på innmark, på bane og i andre land. Om jeg bodde på sørlandet, langt fra nærmeste scooterløype, så kunne ingen ha forlangt løyve hvis jeg bare sa at scooteren kom til å bli brukt på noen av de lovlige løypene andre steder i norge. Kjøring med scooter på bilhenger er fullt mulig, og som regel eneste alternativet hvis man vil være lovlydig.

Skrevet

Nå har endelig denne tråden kommet inn i et spor som gjør det realistisk å "diskutere" saken. Folk kommer med innlegg med egen identitet og det kommer frem synspunkter i begge/flere retninger.

Når det gjelder det som skjedde i ettermiddag ønsker jeg ikke å fordele skyld; "Det skal minst 2 til for å skape en krangel". Men språkbruken var hinsides all normal mellommenneskelig kommunikasjon. Jeg håper at vi heretter "går på ballen" og kutter ut enhver form for personhets.

Den saken som debatteres er tydeligvis svært følsom og bringer lett frem temperamentet hos deltakerne, men skal vi komme videre i debatten, er vi avhengig av at alle parter vurderer de andre parters argumenter og prøver å se saken fra deres side.

Snøscooterbruken er tross alt kommet opp på et nivå som gjør utviklingen vanskelig å reversere fullstendig - hvordan kommer vi så oss videre ut fra et slikt utgangspunkt? Skal vi forsøke å dra det så langt tilbake som mulig, skal vi satse på regulering ved scooterløyper og forbudte områder eller skal vi rett å slett slippe det fullstendig løs? Mange spørsmål, men finnes det klare svar?

Jeg ønsker ikke å bli tatt til inntekt for noen av løsningene, men ønsker at debatten videre føres på et saklig nivå.

Skrevet

Nå er det vel ingen som mener at man skal slippe noe som helst fullstendig løs.

Og denne stadige tilbakevendende diskusjonen om barmarkskjøring har jo ingenting her å gjøre. Her er vi KUN interessert i å kjøre i (dypest mulig) snø, og gjerne lengst mulig unna folk som ikke kjører scooter.

Ting må inn i ordnede former, slik som i andre land med tilsvarende eller mye høyere andel snøscootere i forhold til befolkningen, dvs hovedsaklig Sverige, Finland, USA, Canada.

Nordmenn er bare mennesker, ingenting burde derfor tilsi at det ikke går an å få det til her også...

Skrevet

Hva skulle kriterier være for å få ett slikt løyve?

Så lenge det er lovlige løyper vil det virke fjernt med ett løyve.

Må huske på at det vi også snakker om er motorinteressert ungdom. Som må ha en plass og "boltre" seg på.

Det er ikke alle som vil trene langrenn og fotball.

Hva er alternativet for disse "testosteron" og "adrenalinkick" gutta hvis man ikke har mulighet for å få dette inn i kontrollerte former. Eller totalforby alt??

Du kan se for deg det meste tror jeg. F.eks: Alkoho, festing, stoff, ulovlig kjøring osv. osv.

Må huske på som nevnt tidligere, at motorsport er en dyr hobby.

Slik regelverket er nå vil ikke dette virke i praksis nei, det er riktig det. Dette forslaget er bare et ønske fra min side, og jeg er fullstendig klar over at det ikke er særlig realistisk.

"Adrenalinkick" kan man få på mange andre måter enn å kjøre motoriserte maskiner. Klatring, bratte nedkjøringer på ski og elvepadling er miljøvennlige aktiviteter som gir mer enn nok spenning.

Å trekke inn rusmidler i denne debatten hører vel ikke helt hjemme. Kjøring i påvirket tilstand med motorisert kjøretøy er ikke helt uvanlig, det være seg bil, snøscooter eller noe annet.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå er det vel ingen som mener at man skal slippe noe som helst fullstendig løs.

Og denne stadige tilbakevendende diskusjonen om barmarkskjøring har jo ingenting her å gjøre. Her er vi KUN interessert i å kjøre i (dypest mulig) snø, og gjerne lengst mulig unna folk som ikke kjører scooter.

Ting må inn i ordnede former, slik som i andre land med tilsvarende eller mye høyere andel snøscootere i forhold til befolkningen, dvs hovedsaklig Sverige, Finland, USA, Canada.

Nordmenn er bare mennesker, ingenting burde derfor tilsi at det ikke går an å få det til her også...

Helt helt enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.