Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Anbefalte innlegg

Skrevet

fy faen for en mentalitet alstå! du snakker som om du er gud sjøl du ulven! "har man ekte kjærlighet til naturen er man imot rekreasjodenskjøring med snøscooter" herre jesus, kan du ikke komme med noen sikkelige argumenter da istedenfor å dra den driten dær ut av ræva? hø? så all som kjører skuter er liksom lovbrytere da. fy faen altså du stemte vel på MDG også du....

Nei, stemmer ikke de grønne. Stemmer ikke på miljøpolitikken her i Norge sia det stort sett dreier seg om "rein luft" på bekostning av urørt natur. Når du først drar opp temaet..

 

Du skal jobbe hardt for å overbevise meg om at snøscooterkjøring er et naturnært friluftsliv. Når det er snakk om mentalitet må du og dine gå kraftig i dere sjøl; foruten å være gedigne egoister så bryter dere reglene over en lav sko. Ikke alle som kjører snøscooter gjør det ulovlig, men de fleste som bryter loven om motorferdsel i utmark vinterstid er scooterkjørere..  Hvorfor skal jeg måtte godta støy og å passe meg for fartsidioter (nei, de kjører ikke nødvendigvis kun der det anlegges trasé - jmf.mitt ovenstående innlegg) bare fordi du og dine ikke gidder å gå innover? Hvorfor skal dere plage meg og mine like med kjøringa deres fordi dere ikke gidder å gå innover? En av grunnverdiene i friluftslivet er stillhet og avkobling fra støy og trafikk, hvorfor skal ikke vi andre her få lov til å ha dette ifred? Hvorfor må vi påprakkes støyen og trafikken fordi dere ikke gidder å gå innover?

Hva gjør du på et forum som detta om du ikke er genuint interessert i naturen? Om du hadde hatt en genuin interesse for naturen og naturnært friluftsliv så kommer du deg fint ut i den uten å bli snurt for ikke å kjøre scooter.

  • Liker 2
Annonse
Skrevet

 

Nei, stemmer ikke de grønne. Stemmer ikke på miljøpolitikken her i Norge sia det stort sett dreier seg om "rein luft" på bekostning av urørt natur. Når du først drar opp temaet..

 

Du skal jobbe hardt for å overbevise meg om at snøscooterkjøring er et naturnært friluftsliv. Når det er snakk om mentalitet må du og dine gå kraftig i dere sjøl; foruten å være gedigne egoister så bryter dere reglene over en lav sko. Ikke alle som kjører snøscooter gjør det ulovlig, men de fleste som bryter loven om motorferdsel i utmark vinterstid er scooterkjørere..  Hvorfor skal jeg måtte godta støy og å passe meg for fartsidioter (nei, de kjører ikke nødvendigvis kun der det anlegges trasé - jmf.mitt ovenstående innlegg) bare fordi du og dine ikke gidder å gå innover? Hvorfor skal dere plage meg og mine like med kjøringa deres fordi dere ikke gidder å gå innover? En av grunnverdiene i friluftslivet er stillhet og avkobling fra støy og trafikk, hvorfor skal ikke vi andre her få lov til å ha dette ifred? Hvorfor må vi påprakkes støyen og trafikken fordi dere ikke gidder å gå innover?

Hva gjør du på et forum som detta om du ikke er genuint interessert i naturen? Om du hadde hatt en genuin interesse for naturen og naturnært friluftsliv så kommer du deg fint ut i den uten å bli snurt for ikke å kjøre scooter.

1. kjører ikke skuter, har rett og slett ikke bruk for det, jeg går på ski på vintern og til fots/kjører etter barmarksløyper på sommern(vet du hva en barmarksløype er?)

2. friluftsliv er absolutt en del av skuterkjøring, du har ingen rett til å definere hva friluftsliv er.  

3. det er absolutt ikke nødvendig at områder rundt skutterløyper blir et støy hælvete, det vet jeg av erfaring.

4. det virker som om du rett og slett antar at prosenten av skuterførere som kjører ulovlig er helt massiv, vell jeg skal ikke lyge det fins nok nok av folk som kjører utenfor løyper, men det sier deg absolutt ingen ting, antall mennesker/bedrifter/ organisasjoner som har løyve til å kjøre skuter/atv utenfor løyper er helt massivt i norge, kanskje nabon din har fått tilatelse av fylksmannen?

det virker fra din overstående innlegg at du rett og slett ikke har mye erfaring med å gå på tur i områder med skutertraffik og slett ikke har nogen faktisk kunnskap med hva som faktisk skjer rundt om kring i landet hvor skuterkjøring er tilatt. jeg anbefaler at du holder kjeft om ting du ikke kan noge om heretter, akkurat som jeg ikke kommer og prøver å  lærer deg hvordan du skal lage en veggieburger.

lærer man mye må skolen i drammen om resten av verden? 

Skrevet

fy faen for en mentalitet alstå! du snakker som om du er gud sjøl du ulven! "har man ekte kjærlighet til naturen er man imot rekreasjonskjøring med snøscooter" herre jesus, kan du ikke komme med noen sikkelige argumenter da istedenfor å dra den driten dær ut av ræva? hø? så all som kjører skuter er liksom lovbrytere da. fy faen altså du stemte vel på MDG også du....

@vikern Jeg minner om vårt reglement som man skal forholde seg til når man melder seg inn her hos oss. Dette er ikke innenfor, her på Fjellforum ønsker vi en edruelig debattform og personangrep er ikke tillatt. Diskuter mer enn gjerne sak men altså ikke person.

  • Liker 1
Skrevet

@vikern Jeg minner om vårt reglement som man skal forholde seg til når man melder seg inn her hos oss. Dette er ikke innenfor, her på Fjellforum ønsker vi en edruelig debattform og personangrep er ikke tillatt. Diskuter mer enn gjerne sak men altså ikke person.

hvis du referer til "guidelines" står det ingen ting om personangrep, noen andre regler har jeg ikke vert i stand til å finne eller blitt henvist til. angående din mening om at jeg går til personangrep er jeg sterkt uenig, ulven kommer med et utsagn verdig en 10åring og jeg svarer på samme måte. 

aldri hørt om "skal du væra med på leken på du tåle steken"?

vel permabann here i come... det var slutten på denne kontoen

Skrevet

@vikern Kjøring etter lovlige løyper er noe jeg kan gjerne være imot, men de løypene er godkjent uansett min mening om saken, sånn sett må jeg akseptere det - men jeg er imot ytterligere båndlegging av områder som evt vil bli avsatt til såkalt rekreasjonskjøring med scooter. Såkalt friluftsliv er et vidt begrep blitt, men jeg snakker om naturnært friluftsliv og i et naturnært friluftsliv har snøscooter ingen plass. Det er også det de fleste her bedriver også. Det er min mening.

Hva støy angår så hører jeg scootere, men de hører ikke meg - jeg forstyrrer ikke de men de påprakker sin støy og uro på meg. Dét er en vesentlig forskjell!  Jeg er ikke interessert i å høre om scootere som støyer mindre enn andre, de støyer mer enn meg, mer enn andre som er ute på ski og truger. Jeg blir påprakka andres støy og det er kjernen!

Hva gjelder min hyttenabo som jeg tok på fersken for ulovlig kjøring er det 100% at det var ulovlig. Som implisert part i en omfattende veisak har jeg førstehånds informasjon om lovlig kjøring på disposisjon og ulovlig kjøring i dette tilfellet. Forbudet er gitt pga kjøring i terreng langs et slepe over en vrien elvebunn, jeg har med disposisjon kjørt over der til hytta med min Geländewagen.  Ved disposisjon i disse tilfellene skal skogeier følge med i bilen, såpass strengt er det der! For denne hytteeiers del  var det ingen disposisjon gitt.

I mine områder er scooterkjøring utenfor næringsøyemed forbudt så all kjøring utenom dette er ulovlig, derfor kjører de fleste ulovlige her. I forsøkskommuner som nevnte Vinje kommune i Telemark har det vært omfattende ulovlig kjøring tross lovlige traseer å kjøre i.

Personangrep er dårlig argumentasjonsteknikk, gjerne brukt når man ikke klarer å argumentere imot sin motdebattant - det er ikke tillatt på noen forum jeg er på!  

  • Liker 1
Skrevet

hvis du referer til "guidelines" står det ingen ting om personangrep, noen andre regler har jeg ikke vert i stand til å finne eller blitt henvist til. angående din mening om at jeg går til personangrep er jeg sterkt uenig, ulven kommer med et utsagn verdig en 10åring og jeg svarer på samme måte. 

aldri hørt om "skal du væra med på leken på du tåle steken"?

vel permabann here i come... det var slutten på denne kontoen

Ta en titt på denne linken: http://www.fjellforum.no/guidelines/ , spesifikt det som står i § 8 og § 9, andre setning. Det ble også henvist til vårt reglement da du oppettet konto hos oss.

Jeg har for øvrig ikke nevnt noe om sanksjoner, det er egentlig mest opp til deg videre nå, tenker jeg. 

  • Liker 1
Skrevet

#The Lone Wolf skriver: "Hva gjør du på et forum som detta om du ikke er genuint interessert i naturen? Om du hadde hatt en genuin interesse for naturen og naturnært friluftsliv så kommer du deg fint ut i den uten å bli snurt for ikke å kjøre scooter." 

Jeg bruker bilen før snøen legger seg på veien inn til hytta, når snøen legger seg gidder jeg ikke brøyte den veien. Da bruker jeg snøskuter. Om dette gjør at min interesse for naturen, etter din mening, ikke er genuin, bryr meg veldig lite. Du vet tydeligvis lite om dette. Jeg bryr meg om naturen "min" på min eiendom og andres eiendom.

Skrevet (endret)

Jeg bor 50 meter unna kommunens hovedløype for skutertrafikk. Jeg har ingen problemer med støy fra skuter, da dagens skutere går stille, med mindre det er effekt/bråkepotter montert. Sover fint med vinduet på gløtt. Kan ikke skjønne at skifolk skal ha seriøse problemer med skutere på flere km avstand.

Det er ikke mengden lyd eller lydnivået som er problemet, det er støyen.

Definisjonen på støy er "all uønsket lyd" og da er det ikke antallet DB det kommer an på.

Jeg vokste opp ca. 15 kilometer fra Sola flyplass og da jeg var barn så var det fremdeles stasjonert Starfightere på denne flyplassen.

StarWars_Starfighter.thumb.jpg.a2900c74a 

Nei ikke sånne Starfightere,

starfighter.thumb.jpg.b4b4d77dc7ff9607d0

Men denne typen.

Alle som har hørt en Starfighter med etterbrenner kan forstå hvorfor mannskapene på flyplassen bruker hørselvern.

Vi kunne også tydelig høre når vanlige fly satte på bremsene etter landing, men dette var aldri noe problem så lenge vi ikke hadde tv. Det var bare naturlige lyder som vi var omgitt av på vanlige dager. Men så kom tv og mye forandret seg. Dette var på 1960 - 1970 tallet og da var det helt vanlig med en flytype som het Caravelle, Sud Aviation SE 210 Caravelle.  Sola flyplass har to rullebaner, en nord sør og en øst vest. De som har flydd med denne flytypen husker sikkert at de støyet noe helt forferdelig inne i kabinen før de fikk opp tilstrekkelig fart, men dette var ikke alt. Når slike fly kom inn for landing fra øst, over de tettest befolkede områdene, så rullet bildet på tv-apparatene flere kilometer fra innflyvningsruten, og hva Starfighteren gjorde med tv hos de som bodde på Sola kan man bare forestille seg. De brukte stort sett bare nord syd rullebanen.

Plutselig ble det som tidligere var helt ok, et kjempeproblem og telefonene glødet hos de som styrte flyplassen. Avisene var fulle av leserinnlegg og folk var i harnisk over denne støyen. Støy som tidligere bare var en del av hverdagen var plutselig blitt et stort problem.

I dag bor jeg ca 17 km nord for flyplassen og hvis jeg titter ut av kjøkkenvinduet en fredag ettermiddag så kan jeg, foruten deler av Ryfylkets fjorder, holmer og øyer, se en liten "perlerad" av  landingslys på fly som skal lande på sola. Noen av de flyene som går lavest hører vi nå og da, men ellers merker vi nesten ingen ting. I dag er det nesten like vanlig å fly som å kjøre bil og det er utrolig hva man er villig til å akseptere av støy hvis man selv er en del av den. Nå lager dagens fly mye mindre støy enn de gjorde for 40 år siden og det er nok også årsaken til at folk kan bo med gangavstand til flyplassen.

Jeg har også kjørt mye snøscooter i løpet av min tid i Røde Kors. men det var stort sett i forbindelse med redningsaksjoner, øvelser eller opplæring av nye sjåfører. Øvelser og scooterkurs ble om mulig lagt til områder i god avstand fra hyttebebyggelse og turløyper og vi opplevde ofte at skiløpere smilte og vinket når vi kom susende forbi.

Jeg tror det er like mye holdningene til personen som sitter på scooteren som genererer det største problemet, ikke bare støyen. Ref innlegget fra vikern.

Hvis "morrokjøring" hadde vert henvist til områder borte fra de områdene hvor folk drar på tur for å oppleve ro og fred så hadde man nok unngått en del av misnøyen som kommer til uttrykk både her og andre steder. Uønsket adferd er irriterende for folk flest uansett hva det er eller hvor det skjer.

Endret av REs
  • Liker 1
Gjest Landsem
Skrevet

. I forsøkskommuner som nevnte Vinje kommune i Telemark har det vært omfattende ulovlig kjøring tross lovlige traseer å kjøre i.

Personangrep er dårlig argumentasjonsteknikk, gjerne brukt når man ikke klarer å argumentere imot sin motdebattant - det er ikke tillatt på noen forum jeg er på!  

Eksempelet Vinje bør være et varsko og et godt innspill i debatten. Det utvikler seg automatisk en kultur knytta til motorbruken slik vi har i Finnmark. Og denne gjør at bruken kan skape såpass sterk sedvane at det blir så godt som umulig å sette begrensninger når bruken virkelig begynner å ta av. Vekta på folk går opp og nå er ikke engang friluftslivet kaloriforbrennende lenger. Folk på bygda vagger allerede, på tide å ta affære! 

Skrevet

For meg er faktisk stillheten - les fraværet av de fleste menneskeskapte lyder - noe jeg aktivt søker etter i utmarka. Det er IKKE like hygeglig å være på tur ved en vei, som inni skauen selv om utsikten er den samme - for meg. Ergo ønsker jeg meg minst mulig motorisert ferdsel der hvor jeg går tur og at den begrenses til nødvendigheter.

Om man kjører scooter i stedet for å brøyte + bil etter en vei gjør meg lite (sånn bortsett fra at scootere ofte bråker avsindig mye).

 

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg havnet en gang i snøscooterdiskusjon med en finnmarking og hans argument var ganske klart. "Fjern småbåtene fra skjærgården på Sørlandet så skal vi fjerne snøscooterne fra vidda".

For meg som er oppvokst med hytte på Sørlandet så kan jeg være enig i at noen av de hissigste småbåtene på fjorden kan være like sjenerende som en hissig snøscooter, men lyden fra en snekke, (hvor eieren står bak og styrer), en tosylindret wichmann, eller en firehesters Evenrude som putler seg frem mellom holmer og skjær er liksom litt annerledes.

Men en hver får vel "mele sin egen kake", det kommer vi vel ikke unna så lenge det er bensin eller diesel å få kjøpt.

Endret av REs
Skrevet

Tror mennesker aldri blir enige om dette. Men det jeg håper er at det til syvende og sist er dyrelivet som får siste ordet i saken. Når mennesker stadig får lov til å kjøre lengre inn i villmarken påvirker det dyrene, og det må forhindres. De har allerede alt for små områder hvor de kan være i fred. 

Og de vil være mye mer redd for snoscootere enn en mann som går. 

  • Liker 1
Skrevet

Tror mennesker aldri blir enige om dette. Men det jeg håper er at det til syvende og sist er dyrelivet som får siste ordet i saken. Når mennesker stadig får lov til å kjøre lengre inn i villmarken påvirker det dyrene, og det må forhindres. De har allerede alt for små områder hvor de kan være i fred. 

Og de vil være mye mer redd for snoscootere enn en mann som går. 

har ikke hatt tid til å lese gjennom resten av svara siden sist men den siste der vet jeg fra egen erfaring ikke er sant, som en hver same vil bekrefte, "ville" dyr ser av en eller annen merkelig grunn ikke på en skuter som en fiende, mest sannsynlig er det nettopp den tingen som de fleste klager på, nemlig lyden som gjør det, når du derimot skrur av motoren og trår av skutern reagerer dyra med redsel eller aggresjon. du trenger bare å se på "drømmeturer" ( eller no sånt) på nrk når de var i pasvik og du får bekrefta den.

  • Liker 1
Skrevet

Kan ikke si meg enig i at dyr ikke er redd for snøscooter. Hvis man kommer for nært så blir de skremt og løper, uansett hva man ferdes med. Kom selv overraskende på en elgfamilie(5-6 stykker) en gang. De beinet av gårde straks jeg kom kjørende over en liten haug. Da var jeg vel sånn ca 20-30 meter unna, og snudde straks motsatt vei av dem. De roet seg fint med en gang jeg var på litt avstand(100 meter kanskje).

Forøvrig har jeg skremt opp elg når jeg har vært til fots også, så de er liksom ikke mer skremt av en skuter som brukes normalt. Men klart er du en sadistisk jævel som kjører etter dyr i snøen så finnes ikke et verre redskap.

Skrevet

ja kommer du rett på dem så stikke dem jo, jeg har opplevd flere ganger på skuter at dyra ikke blir skremt en når jeg er på ski eller til fots men så klart intet møte med vilt er likt og det må man være klar over

  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Definisjon på friluftsliv (Stortingsmelding nr 39):  Friluftsliv er opphold og fysisk aktivitet i friluft i fritiden med sikte på miljøforandring og naturopplevelse.

Skuterkøyring er ikkje fysisk aktivitet og tradisjonelt har lite med friluftsliv i Norge. I dag så er det kun eit lite, lite fåtal som vil definera skuterkøyring og ATV som friluftsliv.

Prinsipielt så dreier skuterdebatten seg om ein skal opne område der det i dag ikkje er mogleg å drive motorisert ferdsel  for rekreasjonskøyring. Dette vil vera ein stor endring i forhold til slik ein har det i dag. Sett i ljos av at dei største samfunnsutfordringane vi har i dag er global oppvarming grunna forbrenning av fossilt brensel og auke i livsstilssjukdommar som alle kan reduserast gjennom fysisk aktivitet er det fantastisk kortsiktig at ein legg opp til at folk skal sitje enda meir i ro og forbrenna enda meir fossilt brensel. Det finnes ikkje ein einaste god grunn for å opne for rekreasjonskøyring i utmark.

 

  • Liker 3
Skrevet

Det er sikkert en grunn til at det ikke er lov å jakte fra motorkjøretøy eller motorbåt.

Jeg har kjørt en del scooter i fjellet og min erfaring er at en rypeflokk trykker mye lenger hvis du kommer med scooter enn om du går på ski. Jeg har opplevd rypeflokker som har lettet bare få meter fra scooteren, men jeg har aldri vert så nær ryper når jeg har gått på ski.

Nå er villrein her i sør litt annerledes enn tamrein i nord. Turistforeningen måtte en gang flytte en hytte fordi villreinen ble forstyrret. Hytta lå i enden av et dalføre som var en del av trekkruta til reinen. Hvis det var folk på hytta som fyrte i ovnen og vinden stod inn dalen så stoppet villreinen og ville ikke passere før hytta var tom eller at vinden snudde.

Det er ikke ofte jeg har møtt villrein vinterstid, men de få gangene det har skjedd så er det helt tydelig at dyrene er redde både for folk og kjøretøy.

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

selv om det er sånn at dyr ikke er redde for ett og annet kjøretøy som passerer i leveområdet deres, så er jeg ganske sikker på at om man åpner ei skuterløype gjennom dette området så vil dyrene etterhvert fortrenges. Det finnes så vidt jeg vet bare en undersøkelse av dette, og den er fra Svalbard - det er alt for lite forskning på dette området til å bruke enkeltobservasjoner av 'uredde' dyr som bevis for at dyrelivet ikke lar seg forstyrre av skutere...

  • Liker 1
  • 3 måneder senere...
Gjest Landsem
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2016/03/07/nyheter/innenriks/politi/snoskuter/miljovern/43421851/

 

Dette er hva som skjer når men åpner opp for lovlige løyper. Onkel Bartolomeus må bruke mye ressurser og skrik og skrål for å passe på at folk ikke tar avstikkere utenom nettet. I tillegg utvikler det seg en sterk motorferdselkultur knyttet opp til friluftslivet. Enden på visa blir at man har delt ut godtepose på lørdagskvelden og samler dem inn når de er halvspist. Da blir det dårlig stemning...

Skrevet

Detta kan da aldri stemme; scooterfolk holder seg alltid til reglene og det i alle år. Kjører alltid lovlig og aldri rusa, den VG-artikkelen er sikkert skrevet av en scooterhater for å sverte scooterfolket - de ypperste friluftsmenneskene!

Helt tragisk! Steng drapsmannen inne for godt, kan ikke ha sånne gærninger ute blant folk! Stakkars hunder og folk :-(

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.