Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Anbefalte innlegg

Skrevet
Alle snøscootere som selges i Norge er typegodkjent - så ser ikke problemstillingen din.

Gjør du virkelig ikke det? Poenget er at man endrer på standarder for typegodkjenning av og til, følgelig er det en effektiv måte å regulere hva som skal kunne registreres og ikke.

Noen ville sikkert kjørt formel 1 bil på veiene også, eller rallybiler, men av en eller annen grunn får du ikke registrert disse... klatrescooterene bør settes i samme klasse.

Du kritiserer "filosofene", men strengt tatt bruker du samme teknikk som de, bortsett fra at du har motsatt meningsståsted. Man løser ikke problemer ved å sitte på hver sin haug, da må man møtes på midten. Jeg registrerer at du ikke vil veleg, men rent hypotetisk - hva foretrekker du, dagens regime (eller strengere) eller en oppmykning forutsatt at man luker ut verstingscooterene? (Du vil fremdeles få kjøpt de, men kun for banebruk, - uten skilt - i likhet med rallycross og formel 1 biler. )

Annonse
Skrevet
Kan ikke si meg helt enig i alt. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg - det er allerede gjennomført forsøk i Norge som viste at dersom det ble opprettet løyper for rekreasjonskjøring, så gikk den ulovlige kjøringen ned. Dette er myndighetenes eget forsøk.

Derfor blir det feil å påstå at det blir mer villmannskjøring - når forsøk viser det motsatte. .

Kan ikke si meg helt enig i hva du sier her, les denne: http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article5507588.ece

Ingen steder i Norge er det flere løyper enn i Finnmark, likevel øker den ulovlige kjøringen?

Ingen i Finnmark kan klage over at det er for lite løyper, bare se på dette kartet her http://www.nordatlas.no/default.aspx?gui=1〈=2 (velg løyper - resten er selvforklarende).

Sjøl har jeg vært helt imot, men prøver etter beste evne å bli litt mer pragmatisk og imøtegående, men til stadighet blir man provosert av at det kjøres der det ikke skal kjøres. Rett nok er det sikkert ikke det store flertallet som kjører ulovlig, men argumentasjonen om at flere åpne løyper fører til mindre ulovlig kjøring ser ikke ut til å holde - min påstand er at "flere åpne løyper > flere skuterkjørere > mer ulovlig kjøring".

Det er nettopp mer villmannskjøring det blir - ikke mindre.

Skrevet

Er ikke scooterkjøringen og våpenløyve betydelig friere på Svalbard?

Jo, enn så lenge. I prinsippet tror jeg du kan leie og kjøre hvor du vil innenfor det området som er mest aktuelt for de fleste (Nordenskiold land pluss litt til, d.v.s. de områdene du når enkelt og greit fra Longyearbyen). Unntaket er et par scooterfrie områder like i nærheten av Longyearbyen. Men regelverket endres litt i strammere retning nesten hvert år. Jeg er for eksempel usikker på om du er nødt til å bruke guide som tilreisende, og om dette i så fall gjelder tidligere fastboende.

Våpen på Svalbard er sikkerhetsutstyr pga isbjørnfaren.

Skrevet

Jo, enn så lenge. I prinsippet tror jeg du kan leie og kjøre hvor du vil innenfor det området som er mest aktuelt for de fleste (Nordenskiold land pluss litt til, d.v.s. de områdene du når enkelt og greit fra Longyearbyen). Unntaket er et par scooterfrie områder like i nærheten av Longyearbyen. Men regelverket endres litt i strammere retning nesten hvert år. Jeg er for eksempel usikker på om du er nødt til å bruke guide som tilreisende, og om dette i så fall gjelder tidligere fastboende.

Våpen på Svalbard er sikkerhetsutstyr pga isbjørnfaren.

Når det er enda større sjanse for å bli drept i Oslo på en helg ute på byen.

Burde man kanskje ikke vurdere våpenløyve i Oslo også?

:)

Skrevet

Steggen:

Du bør oppdatere dine kartkunnskaper - og lese kartene bedre når du fortsatt påstår at det nesten er snøscooterløyper i hver dal.

Det er fortsatt størst andel dalfører som det er ulovlig å kjøre i.

Bergis:

Det dukker alltid opp slike oppslag i begynnelsen av sesongen. Ungdommene er dessverre som vårslippet av hester... yr...

Slik er det med båt, med bil og met motorsykkel for å nevne noe. Det er er uheldig - men vil nok aldri forsvinne helt.

Jeg refererer til offentlige undersøkelser, og andre uttalelser fra politiet - som uttaler at når det ble gikk tilbud om løyper å kjøre i, så gikk den ulovlige kjøringen ned.

Mannen fra....

Til info, så er det ingen hinder å ta med snøscooteren til Sverige og kjøre der... Der er det friere og "bedre forhold" for klatresnøscootere.

På samme måte r det mange som kjører Ferrari - som ikke har behov for det.

Bildene du henviser til, kan og være tatt i Sverige - da er dte ikke noe ulovlig. Påstanden du komme rmed overfor tenkemåten til snøscooterfolket stemmer overhodet ikke med flertallet. Noen få kanskje, men på ingen måte en allmenn holdning.

Skrevet
Steggen:

Du bør oppdatere dine kartkunnskaper - og lese kartene bedre når du fortsatt påstår at det nesten er snøscooterløyper i hver dal.

Det er fortsatt størst andel dalfører som det er ulovlig å kjøre i.

Bergis:

Det dukker alltid opp slike oppslag i begynnelsen av sesongen. Ungdommene er dessverre som vårslippet av hester... yr...

Slik er det med båt, med bil og met motorsykkel for å nevne noe. Det er er uheldig - men vil nok aldri forsvinne helt.

Jeg refererer til offentlige undersøkelser, og andre uttalelser fra politiet - som uttaler at når det ble gikk tilbud om løyper å kjøre i, så gikk den ulovlige kjøringen ned.

Mannen fra....

Til info, så er det ingen hinder å ta med snøscooteren til Sverige og kjøre der... Der er det friere og "bedre forhold" for klatresnøscootere.

På samme måte r det mange som kjører Ferrari - som ikke har behov for det.

Bildene du henviser til, kan og være tatt i Sverige - da er dte ikke noe ulovlig. Påstanden du komme rmed overfor tenkemåten til snøscooterfolket stemmer overhodet ikke med flertallet. Noen få kanskje, men på ingen måte en allmenn holdning.

Jeg tror det hele koker ned til at de folkene, som i større grad/legning en andre ser muligheter og er villig til å ta risiko dro til USA for 100 år siden. Tilbake sitter et folk(bønder ifra distriktene) som også hadde lyst til å reise, men som bla ble vettaskremt av Fjord og hav og som bidro til å danne byer der de ble stuck?

Tilbake har vi et folk som er imot alt nytt og endring. Alt nytt er skummelt og ikke bra, spesielt hvis det er teknologi.

Det er ikke tilfeldig at Norge hadde veldig problemer med å forlate treskiteknologien. Eller at vi lenge og dels fortsatt motarbeider skøyting på ski. Eller at tradisjonell Norsk "gampetrening" skal være det beste?

Noen som forsatt husker kampen "Norges kulturelle bremsekloss" sto på barrikadene mot? privabilisme, parabol, frie TV- og radio-kanaler, microbølgeovn etc etc

Bare tenk på den traumatiske teknologiske og samfunnsutviklingen disse har blitt tvangsutsatt for og påtvunget siste 100 år med stadig ny teknologi og produkter ifra de som kom seg unna til USA, og der de endelig i stor grad fritt kunne skape og utvikle et samfunn uten den "kulturelle" bremseklossen de hadde i hjemlandet sitt?

Den store styggedommen for "Norges kulturelle bremsekloss" er den Amerikanske kapitalisme, kulturimperialisme og vekst og forbrukersamfunnet.

Og siden snøscootere kommer ifra USA, selvfølgelig, så skal den motarbeides aktivt.

Ser man på selve det opprinnelige ideologiske grunnlaget for turistforeningen så tenderer det mot mørkerødt. Poenget her er ikke bare at Turistforeningen skal ha monopol på hyttedrift på vidda, men også et forsøk på å hindre en "amerikanisering" av vidda med komers og kapital.

Men dette har gått alt for langt når Staten i et øyeblikk ber bøndene, for å overleve og opprettholde bosetting i distriktene,om å starte med kommers av naturen de har levd av i årtusener, for i neste øyeblikk å bli fortalt at det mest interessante, vidda, den er forbeholdt turisforeningen alene med et monopol?

Radikale i bla hytteforeningen har siste 50 år i stor grad fratatt bøndene bruken av store områder de har levd av i flere 1000 år. Og fratatt bøndene en mulighet til å opprettholde bosettningen i distriktene når det kreves mer enn å ha dyr på beite for å overleve.

Løsningen på dette blir å snikradikalisere FN og gjennom denne fastsette FN konvensjoner som overnasjonalt blir tredd ned over hodene på raddisene i Norge slik at bøndene(urbefolkningen), får tilbake full kontroll over vidda, slik at de skal være istand til å tilpasse seg fremtidens krav.

? :)

Det er vel heller ikke tilfeldig at veldig mange i samferdselsdept toppnivå er raddiser som ikke har lappen eller ikke kjører bil?

Kanskje fordi disse syntes at bil er så skummelt og farlig at de ikke har noen som helst mestringsfølelse?

Så for at de skal få det bra med seg selv og sitt "handicap" så arbeider de tilsynelatende for at ingen i Norge skal få kjøre bil?

:oops:

Raddiser som jeg husker var veldig dårlig på realfag og idrett(motorikk og kroppsbeherskelse), og som er imot scooterkjøring først og fremst fordi de da raskt avslører seg som elendige sjåfører?

Konklusjonen er muligens at hovedårsaken til at den uavhengige radikale elite motsetter seg scooterkjøring kan skyldes at de selv har dårlig mestring på ny og moderne teknologi og at disse heller passer godt inn i Amishsamfunnet?

Hindre andre å gjøre det de selv er dårlige på?

Skrevet
Steggen:

Mannen fra....

Til info, så er det ingen hinder å ta med snøscooteren til Sverige og kjøre der... Der er det friere og "bedre forhold" for klatresnøscootere.

På samme måte r det mange som kjører Ferrari - som ikke har behov for det.

Bildene du henviser til, kan og være tatt i Sverige - da er dte ikke noe ulovlig. Påstanden du komme rmed overfor tenkemåten til snøscooterfolket stemmer overhodet ikke med flertallet. Noen få kanskje, men på ingen måte en allmenn holdning.

Vet om reglene i Sverige, har vært der en del turer selv på snøskutertur. Men jeg mener ikke det at du kan bruke klatreskuter i Sverige nødvendigvis rettferdiggjør at du skal ha klatreskuter i Norge. På samme måte som at jeg mener at det at du kan røyke hasj i Amsterdam ikke rettferdig at du skal få oppbevare hasj i Norge.

Bildene jeg snakket om vet jeg i de fleste tilfeller hvor er tatt, enten fordi posterne selv skriver det eller fordi jeg kjenner igjen området. Det dreier seg meget sjeldent om kjøring i Sverige dog det er noen få av dem. Jeg sa ikke villmanskjørerne representerte tenkemåten til de fleste snøscooterfolk, men at den minoriteten av snøscooterfolket som driter i reglene og ikke tar hensyn til andre, i følge mine observasjoner og erfaringer (altså ingen absolutt påstand), veldig ofte er de samme som kjøper seg klatreskutere.

Skrevet
Ser man på selve det opprinnelige ideologiske grunnlaget for turistforeningen så tenderer det mot mørkerødt.

Jeg synes du kan dokumentere denne påstanden med litt historiske fakta, tror nok Høirefolka som startet opp DNT i sin tid snur seg fram og tilbake i grava nå.

Det er vel heller ikke tilfeldig at veldig mange i samferdselsdept toppnivå er raddiser som ikke har lappen eller ikke kjører bil?

Likeledes synes jeg denne fortjener en ytterligere forklaring, spesielt hvor du fant disse datene, og nei, argumenter som "dette er allmenn kunnskap" og "dette vet jo alle", holder ikke. Det er omtrent like interessante argumenter som om jeg hevder at jeg kjenner flere i politisk ledelse i nettopp Samferdselsdep. som kjører bil. Miljøverndepartement derimot...

Skrevet

Angående Halling: Det finns innlegg er så primitive at en føler medlidenhet med forfatteren. Han burde skjermes mot å avsløre sine manglende sjelsevner når han selv ikke har nok vett til det. Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor i allverden han ikke emigrerer til Amerika når heimlandet er så forferdelig å leve i.

Skrevet

Når det er enda større sjanse for å bli drept i Oslo på en helg ute på byen.

Burde man kanskje ikke vurdere våpenløyve i Oslo også?

:)

- Svært få blir drept i Oslo i løpet av en helg :)

- Det er de samme regler for våpenløyve i Oslo som i resten av landet.

- Det er ikke isbjørn i gatene i Oslo

Skrevet
Dette er til nå det mest sneversynte, forstokkede og fordomsfulle jeg har lest på fjellforum til nå. God bedring!

Utgangspunktet for T(u)ristforeningen var å få folk til å oppdage å bruke fjellheimen.

Da dette ble startet så var det utelukkende en rikmannssport.

Det betyr og innebærer også at folk flest idag må få en økonomisk og teknologisk ramme som muliggjør at folk flest kan delta på dette.

Dvs økonomisk vekst, teknologisk utvikling og at infrastruktur og individuell mobilitet tilrettelegges for at dette skal kunne skje i Norge.

I dag så er T(u)ristforeningen "mot" almenn scooterkjøring, kraftutbygging og master som bringer frem kraft til folket og samtidig "for" nasjonalparker som som effektivt stopper enhver utvikling.(som defacto umulligjøre fortsatt økonomisk- og befolknings-vekst)

I dag, etter å ha bygget sine hytter i fjellheiemen, så dingler T(u)ristforeningen lang langt ute konservativt og samtidig radikalt miljøvernermessig.

Dvs de er blitt radikalisert og er i dag mere opptatt av å opprettholde sitt monopol på vidda enn å bygge landet for fremtidens behov og å bringe fremtidens økende befolkning inn i fjellheiemen . Og har med dette forlatt sin opprinnelige målsetting om at folk flest også i fremtiden skal kunne ha råd til og fysisk kunne være istand til å bruke fjellheimen.

De har med andre ord blitt en generell radikal miljøpolitisk premissgiver i det norske samfunn, langt langt utenfor det å bare drifte hytter og å øke hyttekapasieten i fjellheiem for fremtidens behov.

Det paradoksale er imidlertid også at T(u)ristforeningen er 100% basert på motorisert ferdsel(det moderne samfunnet) for å drifte hyttene sine. Men at folk flest også skulle gjøre det samme blir merkelig nok en umulig tanke.?

Så de er vel egentlig imot flere folk på vidda ved å utestenge dagens teknologi og samfunn? eller at dette igjen kun skal bli en rikmannssport?

De har monopol men kan ikke fange opp den fremtidige vekst i de brede lag i befolkningen?

Derfor må man finne seg i å sove i fellesrom med en haug som snorker og en haug som skjærer tenner gjennom natten, nattesøvn kan du se langt etter dersom du er edru når du legger deg.

Derfor kaller jeg de Tristforeningen.

Det hele minner meg litt om hytteturistene på Hvaler.

Veldig mye ifra det politiske venstre, AP etc..

De kjøpte seg billige hytter på Hvaler på 50-60-70-tallet.

Så kom fastlandsforbindelse med broer og tuneller som gjorde området mere tilgjengelig.

Og for å hindre at grunneiere der ute skal bygge ut med mere hytter, realisere verdiene de sitter på, så har "man" fått vedtatt en radikal "nasjonalpark" som vel har som eneste hensikt å hindre at dagens eksisterende dels radikale hyttemiljø skal bli utsatt for "miljøforandringer" som følger av økonomisk og medfølgende befolkningsmessig utvikling?

En hel nasjonalpark for i stor grad å beskytte venstresidens hytteturister på Hvaler mot fremtiden og for å beskytte utsikten?

Og med dagens utvikling så vil vel hele Norge om få år bli en gigantisk nasjonalpark.

Men kanskje det hele er til fordel for folk flest for på Hvaler så finner man den noe av de mest Uranholdige bergartenene i hele Norge.

Mange steder som om man skulle røyke 20 sigaretter hver eneste dag. Siden det å røyke nå blir vurdert som selvforskyldt selvpåført skade, når vil man ansee at å være på Hvaler også er å ansee som selvforskyldt selvpåført skade når man får diagnosen kreft?

Ca 300 mennesker dør hvert år i Norge pga uranholdig bergarter og den radioaktive edelgassen Radon(flere enn på norske veier). Så dersom ens familie har en record på kreft så er vel egentlig Hvaler det siste stedet man burde oppholde seg på?

I et slikt lys så er det kanskej greit at ventresiden/røykende raddiser har Hvaler for seg selv og ligger å soler seg på det mest uranholdige fjellet i hele Norge(Radon gir mange steder på hvaler kanskje den samme effekt som 20 sig hver dag og når man kombinerer dette med 20 virkelige sig så blir oddsen enda dårligere)?

;)

De radikales politisering av individuell fremkommelighet syneliggjøres virkelig når de har bestemt seg for en null visjon(dødlighet) på norske veier, pga ca 280 døde hvert år, les ingen individuell fremkommelighet, og når de samtidig har ingen fokus på ca 1000 døde hvert år i hjemmeulykker(les ingen skal oppholde seg i hjemmet), 1500 pga feilbehandling i helsevesenet(ingen skal bli medisinsk behandlet), 300 døde pga av radon(ingen får lov til å oppolde seg der det er radon(Norge må fraflyttes?)).... etc ...etc..

?

  • 4 år senere...
Skrevet

Nå som vi vet litt mer hva som er blitt vedtatt tar jeg opp tråden litt igjen. Jeg tror frykten bunner ut i uvitenhet og fordommer. Det sier seg nesten selv at hvis noe er ulovlig så vil kun de mest "lovløse" være brukerne mens de som er lovlydige finner på noe annet. Resultatet er at man får en kultur hvor "gi faen" tankegangen får blomstre og hvor kun gleden av å "herje" vokser fordi alt annet ikke gir noe mening. Ingen fornuftig person som bare vil på fjellet for enten å kjøre seg en tur eller dra å fiske osv gidder å kjøre steder hvor man må se seg over skulderen hele tiden.

Støyen er høyst overdrevet men klart, monterer man på ettermarkets sluttpotte vil scooteren bråke mer men dette går det altså an å gjøre noe med. Andre land klarer det helt fint og reaksjonene kan være så mangt. Hadde vi brukt tid på å diskutere løsninger på uheldige saker vi vet vil oppstå hadde alle kommet mye bedre ut av det. Selv kommer jeg fra et område hvor det har blitt kjørt snøscooter siden den kom på slutten av 50 tallet, hvor jeg selv har kjørt i snart 30 år og fortsatt er det store viddeområder hvor jeg aldri har vært og kjørt rett og slett fordi det ikke er noe løypenett i de områdene. Det er flotte områder også med fiskevann og nydelig natur men jeg tviler på at noen har gått på ski der de siste 20 årene. Skigåere drar dit scooterfolket drar(i allefall de som kjører til de nærmeste vannene).

 

Jeg kan komme på mange problemstillinger som sannsynligvis vil skje de første årene men så langt har jeg ikke lest om et eneste innlegg noen steder hvor tilsvarende saker blir nevnt. Skal vi begynne å diskutere hva vi kan gjøre for å forhindre realistiske problemstillinger?

 

Jeg kan begynne:

Hvordan forhinder vi at, vel jeg kaller det for "rikmannsunger", kjører seg ihjel? Hvordan lærer vi nybegynnere hva som er dumt, hva som mindre smart og annet skikk og bruk på fjellet? Hvordan forhindrer vi at nybegynnere går i fella og "bare" kjører 10min inn på vidda og får stopp før de innser at 10min inn på vidda er 15km før de fryser ihjel?

Skrevet

Nå som vi vet litt mer hva som er blitt vedtatt tar jeg opp tråden litt igjen. Jeg tror frykten bunner ut i uvitenhet og fordommer. Det sier seg nesten selv at hvis noe er ulovlig så vil kun de mest "lovløse" være brukerne mens de som er lovlydige finner på noe annet. Resultatet er at man får en kultur hvor "gi faen" tankegangen får blomstre og hvor kun gleden av å "herje" vokser fordi alt annet ikke gir noe mening. Ingen fornuftig person som bare vil på fjellet for enten å kjøre seg en tur eller dra å fiske osv gidder å kjøre steder hvor man må se seg over skulderen hele tiden.

Støyen er høyst overdrevet men klart, monterer man på ettermarkets sluttpotte vil scooteren bråke mer men dette går det altså an å gjøre noe med. Andre land klarer det helt fint og reaksjonene kan være så mangt. Hadde vi brukt tid på å diskutere løsninger på uheldige saker vi vet vil oppstå hadde alle kommet mye bedre ut av det. Selv kommer jeg fra et område hvor det har blitt kjørt snøscooter siden den kom på slutten av 50 tallet, hvor jeg selv har kjørt i snart 30 år og fortsatt er det store viddeområder hvor jeg aldri har vært og kjørt rett og slett fordi det ikke er noe løypenett i de områdene. Det er flotte områder også med fiskevann og nydelig natur men jeg tviler på at noen har gått på ski der de siste 20 årene. Skigåere drar dit scooterfolket drar(i allefall de som kjører til de nærmeste vannene).

 

Jeg kan komme på mange problemstillinger som sannsynligvis vil skje de første årene men så langt har jeg ikke lest om et eneste innlegg noen steder hvor tilsvarende saker blir nevnt. Skal vi begynne å diskutere hva vi kan gjøre for å forhindre realistiske problemstillinger?

 

Jeg kan begynne:

Hvordan forhinder vi at, vel jeg kaller det for "rikmannsunger", kjører seg ihjel? Hvordan lærer vi nybegynnere hva som er dumt, hva som mindre smart og annet skikk og bruk på fjellet? Hvordan forhindrer vi at nybegynnere går i fella og "bare" kjører 10min inn på vidda og får stopp før de innser at 10min inn på vidda er 15km før de fryser ihjel?

 

 

Eller drar scooterfolket dit skigåere har mulighet til å dra? 

  • Liker 1
Skrevet

 

Støyen er høyst overdrevet 

I Hattfjelldal kommune er det snakk om at opp mot 25% av arealet i kommunen kan være støyutsatt fra snøskuterkjøring (utredningen er tilgjengelig på nett). Dette er en STOR kommune med svært lav befolkingstetthet. Kan ikke forstå hvordan dette kan bagetaliseres. Saken er at en begrenset gruppe skuterkjørere kan ødelegge naturopplevelsen for svært mange andre. Argumenter om at det er nok plass til alle på fjellet holder dermed rett og slett ikke mål.

 

PS:

I Fauske er det snakk om 36% av arealet som er støyutsatt:

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Nyhetsarkiv/2005/11/Stoy-fra-snoscootertrafikk-kartlagt/

Skrevet

Iht tall fra Miljødirektoratet produserer en snøskuter et lydeffektnivå på ca. 112dBA (42km/t jevn fart på flatmark) og kan være hørbart i åpent terreng i 1,5-2km avstand. Hver skuter utsetter dermed et areal på 7-12,5km2 med hørbar støy. Under hardt aksellerasjon øket lydnivået med ca. 6dB og avstanden der støyen er hørbart dobles. Støyutsatt areal blir da 28-50km2. Dette gjelder altså 1 snøskuter...

Skrevet

Iht tall fra Miljødirektoratet produserer en snøskuter et lydeffektnivå på ca. 112dBA (42km/t jevn fart på flatmark) og kan være hørbart i åpent terreng i 1,5-2km avstand. Hver skuter utsetter dermed et areal på 7-12,5km2 med hørbar støy. Under hardt aksellerasjon øket lydnivået med ca. 6dB og avstanden der støyen er hørbart dobles. Støyutsatt areal blir da 28-50km2. Dette gjelder altså 1 snøskuter...

 

Ut fra tallene du skriver, så vil da en scooter i 42 km/t kunne høres i 4-6 minutter i åpent terreng. I kupper terreng blir dette vesentlig mindre. I skogsområder enda mindre. Det skulle vel kunne være levelig om en velger å gå langs en etablert scooterløype?

Skrevet

Ut fra tallene du skriver, så vil da en scooter i 42 km/t kunne høres i 4-6 minutter i åpent terreng. I kupper terreng blir dette vesentlig mindre. I skogsområder enda mindre. Det skulle vel kunne være levelig om en velger å gå langs en etablert scooterløype?

Tja... Med 10 skutere i timen blir det fort konstant skuterlyd. Nei takk, for min del.

Skrevet

Tja... Med 10 skutere i timen blir det fort konstant skuterlyd. Nei takk, for min del.

 

Holder meg unna scooterløypa i rush tiden jeg også, og er ingen forkjemper. Har ikke scooter, og har ikke planer om å kjøpe selv om det er løyper i kommunen. Ville bare vise at tall kan brukes på så mange måter.

 

Vi har to isfiskeløyper i kommunen, og samer som bruker scooter i området. Bruker gjerne scooterløypene for en lettere tur opp gjennom skogen, og går så min egen kurs. Støy er ikke noe problem. Det er sjeldnere jeg hører en scooter mens jeg går i løypa en jeg hører fly passere i Femundsmarka, eller fly fra Gardemoen passere på Østlandet (Tor alltid det er en tordenbyge som kommer de første gangene fly passerer). I  områder med flere folk enn i nord vil selvsagt utfordringene være større. 

 

Om det er noe poeng i det jeg skriver er det at støyargumentet er sterkt overdrevet om en tar hensyn ved plassering av løyper. 

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Iht tall fra Miljødirektoratet produserer en snøskuter et lydeffektnivå på ca. 112dBA (42km/t jevn fart på flatmark) og kan være hørbart i åpent terreng i 1,5-2km avstand. Hver skuter utsetter dermed et areal på 7-12,5km2 med hørbar støy. Under hardt aksellerasjon øket lydnivået med ca. 6dB og avstanden der støyen er hørbart dobles. Støyutsatt areal blir da 28-50km2. Dette gjelder altså 1 snøskuter...

Jeg bor 50 meter unna kommunens hovedløype for skutertrafikk. Jeg har ingen problemer med støy fra skuter, da dagens skutere går stille, med mindre det er effekt/bråkepotter montert. Sover fint med vinduet på gløtt. Kan ikke skjønne at skifolk skal ha seriøse problemer med skutere på flere km avstand.

Endret av frantic
Skrevet

Saken er grei! Har man ekte kjærlighet til naturen er man imot rekreasjonskjøring med snøscooter, en god snøscooter er en død snøscooter!  Hvis scooterfantastene er så lovlydige, hvorfor har de ikke vært det før og hvorfor skal de plutselig bli det nå liksom? Erfaringer fra Vinje viser at ulovlig kjøring fortsetter. All erfaring tilsier at folk som bryter loven om motorferdsel fortsetter med dette sia det er vanskelig å bli tatt. På tross av god informasjon om reglene! Har sett det i andre sammenhenger også, tok hyttenaboen på fersken med ATV, prøvde å snakke til tullingen men han turte ikke stoppe - feigingen.. Går ikke av veien for å anmelde hyttenaboene om nødvendig..

  • Liker 3
Skrevet (endret)

fy faen for en mentalitet alstå! du snakker som om du er gud sjøl du ulven! "har man ekte kjærlighet til naturen er man imot rekreasjonskjøring med snøscooter" herre jesus, kan du ikke komme med noen sikkelige argumenter da istedenfor å dra den driten dær ut av ræva? hø? så all som kjører skuter er liksom lovbrytere da. fy faen altså du stemte vel på MDG også du....

Endret av vikern

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.