Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen av oss har lokaldemokratiet en verdi.

det har det for meg og, men dette dreier seg om mer enn bare politikk - det dreier seg også om naturvern, og på det området tror jeg de fleste lokalpolitikere er blanke, ihvertfall i s.k 'skuterkommuner'. De er stort sett skutertilhengere sjøl, og dermed tildels inhabile fordi jeg tviler på at de kan ta objektive avgjørelser i sånne saker, de er stor sett sjøl interessert i å kunne kjøre flere steder (ikke så mye tiltro til politikere her.. :wink: )

Nå er det såvidt jeg har forstått sånn at kommunene foreslår nye traseer for scooterkjøring, og så er det opp til fylkesmannen om det blir noe av eller ikke. Fant det ut for bare noen dager siden når jeg leste at Alta kommune hadde foreslått nye traseer, men fikk beskjed om at de måtte kutte i eksisterende traseer for å få dette :(.

Kommunene må gjerne kunne foreslå traseer, men noen over dem må sitte med makt til å kunne legge ned veto og si at akkurat der blir det ikke aktuelt med noen løype.

Jeg er også opptatt av demokrati - og i det demokratiet tilhører ikke fjellet ene og alene de som bor på bygda, noe man får inntrykk av fra skutertilhengere at det gjør. At jeg bor i 'by' (Alta) betyr ikke at ikke min mening om hvordan naturen utenfor skal forvaltes ikke teller med, samme gjelder for dem som bor i Oslo, Bergen osv - deres mening må og telle med. De aller fleste bor i by fordi de velger det, men og fordi det er der de får jobb.

Videre; man må gjerne sammenligne fritidsbåt trafikk sørpå med skuterkjøring, men da kan man og ta med seg hvordan tilstandene er der - det reine helvete for mange - jeg vet mange som har sluttet å ta ferien på sørlandet. Jeg har padlet kajakk der, og etter ca midten av juni er det ikke moro. Jeg leste at det er flere fritidsbåter enn måker i oslofjorden - høres litt utrolig ut, men les her http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article663586.ece, mulig det er litt overdrevet :), men at det er mange er det ingen tvil om. Så det leder til dette spørsmålet: Vil man ha samme helvete på fjellet, eller vil man akseptere at det settes grenser nå, nettopp fordi man ser en stor økning i antallet registrerte skutere? Såvidt jeg skjønner av skutertilhengerne så mener man at den herjinga som skjer med fritidsbåter legitimerer at man herjer på samme måte i fjellet. Heilt på trynet spør du meg; er det sånn dere vil ha det?

Bare for å ha det sagt, jeg er ikke totalmotstander, men langt fra noen tilhenger heller - jeg kommer høyst sannsynlig aldri til å hverken kjøre eller sitte på skuter med mindre det er absolutt siste utvei...

Annonse
Skrevet

det har det for meg og, men dette dreier seg om mer enn bare politikk - det dreier seg også om naturvern, og på det området tror jeg de fleste lokalpolitikere er blanke, ihvertfall i s.k 'skuterkommuner'. De er stort sett skutertilhengere sjøl, og dermed tildels inhabile fordi jeg tviler på at de kan ta objektive avgjørelser i sånne saker, de er stor sett sjøl interessert i å kunne kjøre flere steder (ikke så mye tiltro til politikere her.. Smile )

Det var nytt for meg at naturvern ikke hadde noe med politikk å gjøre... ærlig talt, hvordan kan du si at lokaldemokratiet har en verdi for deg når du helt klart sier at lokalpolitikerne er inhabile i saker som angår egen kommune, eget liv og lokal tilrettelegging. Dette er jo pr definisjon en av hensiktene med lokaldemokratiet - nettopp at det er de som kjenner avgjørelsene på kroppen som skal ta de. Og hvis en stor andel av befolkningen i området er uenig, så stemmer de på noen andre neste gang.

Nå er det såvidt jeg har forstått sånn at kommunene foreslår nye traseer for scooterkjøring, og så er det opp til fylkesmannen om det blir noe av eller ikke. Fant det ut for bare noen dager siden når jeg leste at Alta kommune hadde foreslått nye traseer, men fikk beskjed om at de måtte kutte i eksisterende traseer for å få dette Smile.

Kommunene må gjerne kunne foreslå traseer, men noen over dem må sitte med makt til å kunne legge ned veto og si at akkurat der blir det ikke aktuelt med noen løype.

Nå dreier den diskusjonen seg mer om Finnmark, og for de av oss som har brukt tid på å lese gjennom direktoratets forslag går det klart frem at de eneste som skal få lov til å kjøre scooter er 1: Et antall kommunale løyvekjørere (og disse skal ha et nærinsgmessig grunnlag av det). 2: Næringsutøvere på egen eiendom og 3: Reindriftsutøvere. For meg personlig spiller det egentlig ingen rolle at rekreasjonskjøring forbys, jeg klarer ikke å se det rekreative element i å sitte på scooteren, men det som gjør meg noget irritert er at min vedkjøring (vi får lov til å hogge egen ved på en slektnings eiendom) i DNs vokabular likestilles med de idiotene som crosskjører opp ei fjellside. Og at kommunene overhodet ikke får lov til noe annet enn a) bestemme antall løyvekjørere og :wink: bestemme nøyaktig hvilke traseer disse skal få kjøre. Og for de av oss som er i stand til å regne på næringsmessig grunnlag sier det seg selv at i spredtbygde kommuner vil ikke dette fungere, det vil ikke være mulig å gi et tilstrekkelig antall løyvekjørere næringsmessig grunnlag. (En forutsetning for å delta i denne diskusjonen bør være å i det minste lese et minimum av forslaget fra DN.) Jeg risikerer dermed at å få kjørt ned veden blir så dyrt og upraktisk tidsmessig at jeg like godt kan kjøpe importert ved fra Baltikum. Glitrende miljøpolitikk!!

Hva argumentet med at noen skal sitte over å kunne legge ned veto er et godt eksempel på å tvinge kommunene til å vedta det organene over vil. Ergo er det ikke demokratisk.

At jeg bor i 'by' (Alta) betyr ikke at ikke min mening om hvordan naturen utenfor skal forvaltes ikke teller med, samme gjelder for dem som bor i Oslo, Bergen osv - deres mening må og telle med.

Jeg registrerer argumentet, men snøscooterkjøring skaper ikke varige forvaltningsmessige skader, praksis kan endres ved et vedtak, i motsetning til barmarkskjøring som setter varige spor, og kommer dermed i en annen kategori og der er jeg for totalforbud - av den grunn at det setter varige spor. Lurer forresten på hvilke reaksjoner som hadde kommet fra hovedstaden om vi som bor langt unna hadde begynt å blande oss i hvor markagrensa skulle gå, til tross for at det er vedtak med irreversible konsekvenser, motsetning til å tillate scooterløyper som smelter bort...

Videre; man må gjerne sammenligne fritidsbåt trafikk sørpå med skuterkjøring, men da kan man og ta med seg hvordan tilstandene er der - det reine helvete for mange - jeg vet mange som har sluttet å ta ferien på sørlandet.

Du glemmer noe... befolkningsgrunnlaget i forhold til areal. Det er atskillig flere personer som "slåss" om et visst areal på øst- og sørlandet. Eksempelvis er Lierne kommune i Nord - Trøndelag større enn Oslo og Vestfold fylke tilsammen - men det bor under 1500 innbyggere i området. Du må ta i betraktning hvor mange personer som er tilstede på et begrenset areal, og hvor stor plass hver enkelt har. Den blir minimal langs kysten i ft. fjellkommunene. (Dessuten er man roligere i de indre deler av landet)

Dessuten; et poeng mange glemmer i denne diskusjonen er at de aller fleste fjellområdene her i landet er statlig eiendom; uansett hvilket regime man ender opp på, vil det være grunneieren som har siste ord. Tatt i betraktning at staten dermed har myndighet til å forby alle former for kjøring på sine eiendommer; det er derfor tullprat når man hevder at økt kommunalt selvstyre vil føre til en massiv økning i scooterkjøringa i fjellet. Staten kan sette ned foten uansett på sine eiendommer.

Skrevet

- det dreier seg også om naturvern, og på det området tror jeg de fleste lokalpolitikere er blanke, ihvertfall i s.k 'skuterkommuner'. De er stort sett skutertilhengere sjøl, og dermed tildels inhabile fordi jeg tviler på at de kan ta objektive avgjørelser i sånne saker, de er stor sett sjøl interessert i å kunne kjøre flere steder (ikke så mye tiltro til politikere her.. ;) )

...

Men hvis de er scootermotstandere så er de veldig objektive???????

Utsagnet til bergis beviser at scootermotstanderne regner seg selv for å være de rette personene til og bestemme i saker som angår scooter, da de har et objektivt syn på saken mens scooterbrukerne ikke skjønner sitt eget og naturens beste.

Å nei du bergis, det er noe som heter " Å mele egen kake ". Og på det punktet tror jeg ikke scootermotstanderne er noe bedre enn scooterbrukerne.

Scootermotstanderne bruker miljø og natur argumentene flittig, men jeg har en mistanke til at mange av dem egentlig bare ønsker og ha vidda helt for seg selv, og så er de litt misunnelige på scooterkjørerne.

  • 3 uker senere...
Skrevet
Misunnelig? Hvorfor bruker du ordet misunnelig i denne sammenhengen?

Beklager sent svar Polardego men scooterdebatten va nesten blitt glemt pga vinterjakt og div.

Men over til sak: skiløperne er misunnelige på scooterkjørerne for de kan ta med seg det utstyret som gjør turen komfortabel og samtidig ikke trenge og svette seg innover vidda i timesvis. En halvtime på scooter og da er jeg på et kjempegodt røyevann, i sleden har jeg ved og klær for å holde varmen hele dagen. For ikke og snakke om hvor enkelt det er og få ungene med på tur. Det er nok da skiløperne blir så misunnelige på scooterkjørerne at de vil ha totalforbud. For ifølge en ekte skiløper så finnes det bare en riktig måte og oppleve vidda på, og det er hans måte.

Skrevet

For ikke og snakke om hvor enkelt det er og få ungene med på tur. Det er nok da skiløperne blir så misunnelige på scooterkjørerne at de vil ha totalforbud. For ifølge en ekte skiløper så finnes det bare en riktig måte og oppleve vidda på, og det er hans måte.

fantastisk, denne reality-tråden blir bare bedre og bedre (42-tommern på veggen er snart overflødig) :):D:)

  • 1 måned senere...
Skrevet

nå har det vært så stille her at jeg må legge inn en kommentar:

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article250427.ece

Viser bare at det er mer enn nok scooterkjørere som gir faen i regler. Dette er bare de som er tatt ved kontroller - i virkeligheten er det nok langt mere kjøring utenfor løyper enn dette.

Dette er fra Finnmark, og dreper i mine øyne alle argumenter om at flere løyper gir mindre ulovlig kjøring. Jeg tror nok 'formelen' heller er sånn:

Flere løyper => flere scootere => mere ulovlig kjøring.

Når det i tillegg er flust med folk som har disp for å kjøre til plasser som det ikke går løype til så er jo det hele bare en farse.

Legg også merke til kommentaren om promillekjøring.

Flere og flere kjører bare for å kjøre, og er ikke interessert i noe annet enn bare kjøringa, friluftsliv interesserer dem midt i r#¤a og de har heller ingen respekt for folk som faktisk driver med sånt.

Jeg har INGENTING imot folk som kjører scooter på fjellet etter lovlige løyper, men jeg HATER idioter som bruker fjellet som motorcrossbane; sånne er det IKKE PLASS TIL i fjellet.

Analogen til fritidsbåter kan man og bare gi f i, på noen plasser sørpå er det ikke værende for folk på grunn av idiotkjøring med båter - er det sånn vi vil ha det på fjellet og?

Skrevet

Analogen til fritidsbåter kan man og bare gi f i, på noen plasser sørpå er det ikke værende for folk på grunn av idiotkjøring med båter - er det sånn vi vil ha det på fjellet og?

Jo før scootertilhengerne skjønner dette, jo bedre. Dessverre har det blitt et av hovedargumentene, selv om det er helt på trynet. For meg som sitter på et berg av bedre argumenter, gjør det vondt å lese båt-argumentene side opp og ned overalt hvor denne saken diskuteres.

Skrevet
Om enkelte scooterrånere bare kunne vise litt lydhørhet for de av oss som ønsker stillhet innimellom. Men det kan vel være at hørselen ikke er helt på topp etter for lang tid i scooterbråket.

Verdien av stillhet: http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500038415&language=0

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6558506

http://www.adrenaline.no/annet/FL_stillhet/index.htm

Interessant lesning i de linkene, Larka

PS: Noen som vet hvordan vi kan få han der Tom/gud/Erling12-kroppen inn på dette forum, så han får fyrt opp de mest innbitte scootertilhengerne enda mer? Kunne jo bli en god og "saklig" pro-contra diskusjon ut av det ;):D (sorry, klarte ikke la være lire av meg den tanken :P )

Skrevet

Hadde de verste skuterbandittene kunne ha holdt seg sånn ca til lover og regler så hadde vi ikke trengt denne debatten i Finnmark. Da hadde man kunne ha oppsøkt områder langt borte fra skuterløyper når man ønsker seg stillhet. Nå kjøres det dessverre over alt. Situasjonen minner om Hamas som skyter tusenvis av raketter inn i Israel og blir overraska når noe kommer tilbake.

Skrevet

Vi kan ikke bo i samme fylke. Jeg har ingen problemer med og finne områder uten scootertrafikk når jeg ønsker det.

Men det er jo litt lettere og gå på ski i scooterløypa. Men da bør man kansje ikke klage på lyden når det kommer en scooter :)

Skrevet

Begynner ikke den klisjeen om skiløper i skuterløypa som klager på støy å bli vel oppbrukt? Samme forresten med den vitsen om at skuteren forstyrrer dyrelivet mindre enn skiløperen. Har en del påsker gått til div. vann langt borte fra alle skuterløyper og det har bestandig kommet skuterfolk for å fiske på vannet. Den ene gangen kom det to skutere med sleder full av unger. Skuteren ble brukt som barnevakt. Dette var på Ørevann ikke langt i fra Levdunvannet. De to siste årene har jeg resignert.

Skrevet
Samme forresten med den vitsen om at skuteren forstyrrer dyrelivet mindre enn skiløperen.

Er enig i mye av det du skriver og forstår din frustrasjon, men det hersker vel liten tvil om at i hvert fall villrein er langt mindre sky overfor scootere enn mennesker. Helt til man stopper motoren og begynner å gå..uansett er ikke dette et av mine argumenter for kommunal selvråderett innen motorferdsel i utmark, da alt dyreliv bør skjermes best mulig.

Skrevet
Men det er jo litt lettere og gå på ski i scooterløypa. Men da bør man kansje ikke klage på lyden når det kommer en scooter :)

atter en tilbakevendende klisje: folk går på ski i scooterløypa og klager på scooterne. Hvor ofte skjer egentlig det?

Når jeg går på ski så går jeg der det ikke er løyper, da synes jeg er min fulle rett til å klage på scootere som er der de ikke skal være. Med så mye løype som det finnes i Finnmark - hvorfor er dette nødvendig? Mangel på respekt for natur og andre mennesker.

Skrevet

Jeg har vært på mange skiturer i vinter i Finnmark, både jakt og fiske, og ikke en gang har jeg hørt eller sett ulovlig kjøring. Så da må jo lydproblemet ha noe med hvilke områder man oppsøker.

Og forøvrig så vet jeg at det er skiløpere som drar til Jotkavannet, hvor norges mest traffikerte scooterløype går, for så og klage på at det er mye scooterkjøring og lyd. Så klisjeen er det skiløperene selv som holder i live.

Skrevet
Om enkelte scooterrånere bare kunne vise litt lydhørhet for de av oss som ønsker stillhet innimellom. Men det kan vel være at hørselen ikke er helt på topp etter for lang tid i scooterbråket.

Verdien av stillhet: http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500038415&language=0

Mange fine bilder her :)

Ja, det er for å få oppleve stillheten og naturen jeg reiser til de norske fjelle hver år. Det er blitt til mer enn 40år!

Skrevet
Den som kjører med snøscooter i fjellet er en tulling. Det ødelegger bare nauturen og ødelegger bare for de som går. Du er ingen kjeltring hvis du gjør det ,men en tanketom tulling.

er det lov å kalle noen en sopp, hvis ikke så skal jeg la være...

ok jeg skal la være det.

kjøre ved,mat og eldre folk på hyttene sine= tanketomt

mye merkelige folk ute og går om dagen :) husker før i tia, fjella var stille og rolige uten alle det klagende folka...

Skrevet
Jeg har vært på mange skiturer i vinter i Finnmark, både jakt og fiske, og ikke en gang har jeg hørt eller sett ulovlig kjøring. Så da må jo lydproblemet ha noe med hvilke områder man oppsøker.

jeg har ikke samme opplevelse, det er tydelig nok at det ikke holder å sjekke kartene over hvor det er lovlige scooterløyper. Har tydeligvis ikke bodd her lenge nok til å finne de 'hemmelige' plassene...

Og forøvrig så vet jeg at det er skiløpere som drar til Jotkavannet, hvor norges mest traffikerte scooterløype går, for så og klage på at det er mye scooterkjøring og lyd. Så klisjeen er det skiløperene selv som holder i live.

den slags 'don Quijote oppførsel' kan man sjølsagt ikke forsvare, men ikke alle er like tanketomme...

  • 5 måneder senere...
Skrevet
Nå starter ski og scootersesongen igjen!!!!!!!!

Hurra!!!!!!!!!!!!!!

er nå ingen grunn til å ta helt av enda (men det spørs jo hvor du bor) - her er det såvidt litt melis på bakken - men ja takk, tar gjerne mer, fort!

  • 1 måned senere...
Skrevet
I Sigdal kommune tilbyr man frakt av bagasje, pilskasser osv med snøscooter. Er bare å betale så frakter de akkurat det du vil. I tillegg kan man leie en bonde med hund som durer rundt hytta di og passer på. Kalles vakthold. Alt går frem av kommuneplanen som gir løyve til "nyttekjøring" til omtrent 40 lokale bønder. For to år siden traff jeg en slik vaktmann oppe på Ranten på over 1400 meters høyde. Nærmeste hytte er en halv mil unna, minst, men han hadde vel tatt seg en ekstra svingom i det fine været.

På Blefjell drev røde-kors kosekjøring av barn og unge rundt på vidda og gjerne i skiløypene også. I vinter var løypa opp gjennom Bleporten delvis ødelagt av scootersporene til Røde Kors da vi var der. En annen scooter fraktet også bruskasser inn til en kiosk på fjellet slik at folk slipper å gå tre kilometer på tilnærmet flatmark med den fryktelig tunge brusflasken i sekken. Er faktisk jævlig irriterende med nærmest kontinuerlig scooterduring midt i skiområdet.

Hva er nyttekjøring og hva er tøysekjøring ?

Hva er skiområder og hva er skuterområder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.