Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)
Skrevet

Kan æ aldri tru. Det med fartsfølelsen altså.

Men kunne gjerne prøvd hundespann.

Og ja de bråker no for jævlig, ivertfall når de stopper.

  • 1 måned senere...
Annonse
Skrevet

Hva synes dere om DN`s forslag til nytt regelverk for motorisert ferdsel i utmark?

Det vil stoppe all privat bruk av snøscooter, både frakt av materialer og utstyr til hytter og rekreasjonskjøring!

Regner med det er flere her på forumet som er enige i forslaget, men mange mener det vil bli værre enn før for alle parter!

Meninger?

Skrevet
Det vil stoppe all privat bruk av snøscooter, både frakt av materialer og utstyr til hytter og rekreasjonskjøring!

I god norsk ånd er selvfølgelig alt bedre så lenge det blir gjort av andre enn private. Men så lenge jeg vet at eksoshosten gjør at folk kan ta seg ei pils eller to til middagen (og kanskje litt sjokoladepudding) etter skituren rundt om i nasjonalparken, så er jeg villig til å hoste og ofre den friske luften for slike gode formål.

Skrevet
Vil dette gjelde for turistforeninger også? Hva med løypekjøring/merking på fjellet?

Dette vil nok ikke gjelde turistforeninger, og ikke løypekjøring/merking på fjellet heller.

Fra høringsforslaget:

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, §13, :-) og f):

§ 13. (bruk av motorkjøretøy på snødekt mark)

Utover det som er tillatt etter § 8, er det på snødekt mark tillatt å bruke miljøtilpasset motorkjøretøy til:

B) transport av varer, utstyr og personale langs trase angitt i kommunal motorferdselplan, der dette er nødvendig for drift av fast etablerte turistanlegg (overnattings- og serveringssteder, skiheiser m.v.) som ikke ligger til vinteråpen bilvei,

f) opparbeiding og preparering av skibakker, skiløyper og løyper for hundekjøring, for allmennheten og for konkurranser, når det foretas av kommuner, hjelpekorps, idrettslag, turlag eller turistbedrifter langs trase angitt i kommunal motorferdselplan.

Hentet fra side 75 i høringsdokumentet.

Skrevet

Det er faanmeg et helt hårreisende arrogant forslag.

Det virker som det er utarbeidet av astmatiske byfolk som ikke har noe forståelse for scooterkultur.

De fleste der jeg kommer fra pakker på scooteren fredag og kjører med familien sin inn på hytta. Der står scooteren til søndag når de pakker på og kjører hjem.

Eneste løsningen er å tillate det på en slik måte at de som bruker scooteren fornuftig verner om ordningen og at man får en selvjustis.

At man skal nekte folk som bor på fjellet (for at byfisen ikke skal se eller høre scooter når han iført epleknikkers tar årets tur på fjellet) å kjøre scooter vil ikke fungere.

Det er et veldig TEORETISK forslag og vil føre til redusert respekt for loven for folk vil bruke scooteren uansett.

Kapt11

Skrevet
Dette kan selvfølgelig ikke sammenlignes med innføringen av røykeloven.

Noe man burde gjort er å forby hundekjøring. VELDIG irriterende å få hundedritt på meiene og i scooterbeltet. :-)

Kapt11

Haha, det kan du bare drømme om.

Skrevet
Dette kan selvfølgelig ikke sammenlignes med innføringen av røykeloven.

Kapt11

Klart det kan. Både røyking på offentlige plasser og scooterkjøring er kun til glede for nettopp røykeren eller scooterkjøreren og til ulempe for andre.

Skrevet
Nei.

Argumentet for innføring av den såkalte røykeloven var å bedre arbeidsmiljøet for ansatte i utelivsbransjen.

To HELT forskjellige saker.

Kapt11

Arbeidsmiljøet var nok mer et verktøy for å få tvunget loven gjennom, enn selve årsaken til at Dagfinn Høybråten ville innføre røykeloven.

I "Lov om vern mot tobakksskader" § 6 står det: "I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet." Det er denne paragrafen som som på folkemunne kalles "Røykeloven".

Lovens hensikt er altså at ikke-røykere skal vernes mot røykere.

På samme måte bør ikke-snøscooterkjørere vernes mot snøscooterkjører, og det er nettopp det som nå sannsynligvis vil skje.

Og når dagens scooterkjørere får parkert scooteren for godt, vil jeg tro at mange av de vil komme til konklusjonen at dagens situasjon var fullstendig på viddene. Akkurat som mange røykere i dag har tatt til vett når det gjelder røyking på offenlige plasser.

Skrevet
Alkoholforbudet i forbudstida var også et vellykket tiltak som bare skapte protester i ei uke.

Problemet med forbudstida var at produksjon og forbruk foregikk i det skjulte. Tror du det blir lett å skjule 60 000 snøscootere? Tvert i mot blir det faktisk en smal sak å innhente de som trosser forbudet. De setter tydelige spor etter seg. De økonomiske konsekvensene av å få inndratt en scooter er heller ikke til å kimse av.

Har du ikke tro på et lovverk som innbefatter forbud?

Skrevet

Hjemme er det rimelig bra kontroll med dette.

Det et godt og effektivt varslingssystem, som gjør at de fleste føler seg rimelig trygge.

Folk som bor på steder der onkel politi må forbi for å komme på fjellet er flinke til å sende melding.

Fok vet hvilke hytter som tilhører folk som ikke liker scooter (og holder seg unna disse).

Folk vet hvilke biler de som ikke liker scooter kjører (og holder seg unna disse).

Jeg synes det er trist at lovlydige folk som vil nyte fjellet med familien eller ta med seg besteforeldre på tur ikke kan gjøre dette uten å bli tvunget til å bryte loven.

Varslingssystemet fungerer godt og det vkan nok bli enda viktigere i tiden som kommer.

Kapt11

Skrevet

Jeg synes det er trist at lovlydige folk som vil nyte fjellet med familien eller ta med seg besteforeldre på tur ikke kan gjøre dette uten å bli tvunget til å bryte loven.

Kapt11

Så søtt!

Skrevet

Ja det er veldig fint.

Det som gjør hele lovforslaget eksra provoserende er at de som lager disse lovene kjører rundt i Oslofjorden med forurensende og støyende motorbåter. Har vært forskjellige steder i Oslofjorden og her snakker vi om BRÅK og forstyrrende motorferdsel.

Kapt11

Skrevet
Har du ikke tro på et lovverk som innbefatter forbud?

Jeg har ikke tro på en forvaltning som skal ha samme regelverk for alle områder av landet vårt. Rett og slett fordi vi har ulike holdninger og ulike utgangspunkt for temaet. Hadde du gjort en meningsmåling i Oslo, så hadde du kanskje fått 90% gehør for lovforslaget. Hadde du gjort samme meningsmåling i Finnmark, så hadde du kanskje fått 90% motbør.

For Finnmark sitt vedkommende står en igjen med problemstilingen, hvem skal bestemme - de som bor der og skal leve med loven til daglig, eller de som kommer på besøk en dag eller to i året.

Jeg har overhodet ikke tro på at det fører til færre scootere. Det kommer til å medføre økt trafikk mot Sverige hvor de kan kjøre fritt. Så kommer problemet med ulovlig scooterkjøring, som ikke er til å unngå.

En kan gjerne si at det bare er å inndra scooteren, men det nå engang slik i dette samfunnet at lovbrudd og reaksjon skal stå i forhold til hverandre. Slår du halvt fordærva noen, får du 3.000 i bot, kjører du ulovlig scooter taper du 100.000. Logikken mangler.

Så tipper jeg at det på et eller annet tidspunkt kommer til å komme i loven muligheter for å søke dispensasjon (hvis det ikke allerede er det, har ikke satt meg inn i endringsforslaget). Så er vi i gang igjen.

Eksempelet med motorisert ferdsel på sjøen er etter min mening sammenlignbar.

Skrevet

Dette vil nok ikke gjelde turistforeninger, og ikke løypekjøring/merking på fjellet heller.

Fra høringsforslaget:

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, §13, :) og f):

§ 13. (bruk av motorkjøretøy på snødekt mark)

Utover det som er tillatt etter § 8, er det på snødekt mark tillatt å bruke miljøtilpasset motorkjøretøy til:

:D transport av varer, utstyr og personale langs trase angitt i kommunal motorferdselplan, der dette er nødvendig for drift av fast etablerte turistanlegg (overnattings- og serveringssteder, skiheiser m.v.) som ikke ligger til vinteråpen bilvei,

f) opparbeiding og preparering av skibakker, skiløyper og løyper for hundekjøring, for allmennheten og for konkurranser, når det foretas av kommuner, hjelpekorps, idrettslag, turlag eller turistbedrifter langs trase angitt i kommunal motorferdselplan.

Hentet fra side 75 i høringsdokumentet.

Så du mener at motorisert ferdsel for å gjøre hverdagen for de såkalte miljøvennlige lettere er helt ok?

Nei, stopper de snøscootern så får det gjelde alle, hvorfor skal det være lov å kjøre snøscooter for å lage skiløype? Det oser egoisme av dette!

Jeg går mye på ski, men skal snøscooteren stoppes av miljøhensyn får jaggu skiløpern ta sin del av saken, lag spor uten scooter og tråkkemaskin!

Skrevet
Nei, stopper de snøscootern så får det gjelde alle, hvorfor skal det være lov å kjøre snøscooter for å lage skiløype? Det oser egoisme av dette!

Jeg går mye på ski, men skal snøscooteren stoppes av miljøhensyn får jaggu skiløpern ta sin del av saken, lag spor uten scooter og tråkkemaskin!

Jeg er helt enig, er scooter så jævlig som de vil ha det til så bør den heller ikke kjøre rundt i skogen å trakke opp skiløyper.

Skrevet
Så du mener at motorisert ferdsel for å gjøre hverdagen for de såkalte miljøvennlige lettere er helt ok?

Nei, stopper de snøscootern så får det gjelde alle, hvorfor skal det være lov å kjøre snøscooter for å lage skiløype?

Har jeg sagt at jeg synes dette er ok? Nei. Jeg henviste bare til lovforslaget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.