Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei hvis vi begge kjører like langt til fjells i de samme bilene, jeg for å gå og du får å kjøre scooter, så sier enkel matematikk meg at du vil slippe ut mer co2 denne dagen.

Annonse
Gjest Srx (Ron)
Skrevet

Tenker jeg kjører skuter uansett jeg.

Er ikke jeg som har dobbelmoral m/ tanke på motorisert ferdsel og CO2.

Skrevet

Nå er det i stor grad slik at folk med snøscootere ikke trenger å kjøre så langt (hvis de i hele tatt trenger å kjøre bil) for å komme dit turen starter, i motsetning til mange av de mest markante snøscootermotstanderne som gjerne kommer fra større byer og tettsteder langt unna fjellet.

Så skal dere bruke CO2 utslipp og forurensing som argument mot scooterkjøring bør dere heller gå turer i nærområdet selv også uten bruk av bil. Nå finnes det sikkert gode eksempler som gjør dette, så da skal de ikke anklages for hykleri heller. Men at det finnes hyklere her på fjellforum er det ingen tvil om.

Gjest Srx (Ron)
Skrevet

Jeg kjører skuter fordi jeg har skuter og fordi jeg bor i en kommune som har (delvis) tilrettelagt for skuter.

Om nikkersgjenget ikke liker det er det de som har ett problem ikke jeg.

Skrevet

Leser her at noen synes det er morsomt aa lese paragrafer ang motorisert ferdsel i utmark... Vil minne disse paa at de boer ta en titt i veitrafikkloven, der man kan se at; " bilkjoering uten spesifikt formaal ikke er tillatt, kjoering maa ha en slags nytteverdi ". Sitat ikke ordrett.

Da kan vi vel paastaa at loven ber dere "nikkersgjengen" bli hjemme da:)

Dere har vel gjerne ei lysloepe eller en park dere kan GAA til da..

Ha en fin helg.

Skrevet
Nei hvis vi begge kjører like langt til fjells i de samme bilene, jeg for å gå og du får å kjøre scooter, så sier enkel matematikk meg at du vil slippe ut mer co2 denne dagen.

Nå er det en gang slik at de fleste scooterkjørene ikke trenger å benytte bil og henger for å kjøre scooter.

Men så har vi jo dette med mengden. Hvor mange kjører ikke i flere timer fra Oslo til fjerntliggende områder for å komme til hytta og skiterrenget. Her snakker vi om vanvittige mengder med biler som kjører i lange køer spesielt på fredager og søndager. De fleste av disse gjør det for å komme i uberørt natur for å nyte fjellet og skiføret, de tenker ikke på hva de har gjort med miljøet for å oppnå dette. Men skulle disse være så uheldig (les:heldig) å se en snøscooter reagerer de med avsky og harme, tenk at han som bor her oppe i fjellheimen kan gjøre noe så fælt at han kan svi av 1 liter besin for å kjøre til hytta si som ligger 3 km fra veien. Tenk at han kan gjøre noe slik mot oss byfolk som sliter i bykjernern hele uka og sitter i bilen i timesvis for å komme hit å oppleve stillhet. Fy skam til disse fastboende ute i distriktene som ikke respekterer oss andre.

Noe slik er det jeg oppfatter denne diskusjonen, at jeg skal være avkåret fra å benytte meg av de få mulighetene jeg har, på grunn av andres uvitenhet er for meg en gåte. For meg vitner dette om mye større egoismen en den egoismen dere mener jeg utøver når jeg kjører mine 3 km inn til hytta på fredag og samme rute hjem igjen på søndag. Totalt er scootern igang sån bortimot 20 minutter en helg. Min bruk av scooter mener mange her på forumet er forkastelig og et utrykk for egoisme! Jeg spør: Hva er egoisme i deres øyne?

Skrevet

Noe slik er det jeg oppfatter denne diskusjonen, at jeg skal være avkåret fra å benytte meg av de få mulighetene jeg har, på grunn av andres uvitenhet er for meg en gåte. For meg vitner dette om mye større egoismen en den egoismen dere mener jeg utøver når jeg kjører mine 3 km inn til hytta på fredag og samme rute hjem igjen på søndag. Totalt er scootern igang sån bortimot 20 minutter en helg. Min bruk av scooter mener mange her på forumet er forkastelig og et utrykk for egoisme! Jeg spør: Hva er egoisme i deres øyne?

CO2-debatten er en total avsporing mht. snøscooterbruk. Å lage en CO2-nøytral snøscooter er jo ingen stor sak :?: .

YES, det går ikke på misunnelse eller noen form for egoisme å argumnetere mot scooterbruk i friluftssammenheng. Hva er det du konkret kunne tenke deg å benytte scooteren til da? Ifølge § 4 så er det f.eks. ikke tillatt med scooter for å dra på isfiksetur på fjellet. Hvilke konkrete tilfeller er det dere skal benytte snøcooteren til. Kan du spesifisere det bedre.

For min egen del så sjeneres jeg svært lite av scootertrafikk da det (heldigvis) ikke er særlig utbredt her. Og skjer det uregelmessigheter så trues det raskt med inndragnig av løyver. Men har en oppfatting av at det er en helt annen kultur i lengre nordover i landet :shock: .

Skrevet

Nå er det en gang slik at de fleste scooterkjørene ikke trenger å benytte bil og henger for å kjøre scooter.

Men så har vi jo dette med mengden. Hvor mange kjører ikke i flere timer fra Oslo til fjerntliggende områder for å komme til hytta og skiterrenget. Her snakker vi om vanvittige mengder med biler som kjører i lange køer spesielt på fredager og søndager. De fleste av disse gjør det for å komme i uberørt natur for å nyte fjellet og skiføret, de tenker ikke på hva de har gjort med miljøet for å oppnå dette. Men skulle disse være så uheldig (les:heldig) å se en snøscooter reagerer de med avsky og harme, tenk at han som bor her oppe i fjellheimen kan gjøre noe så fælt at han kan svi av 1 liter besin for å kjøre til hytta si som ligger 3 km fra veien. Tenk at han kan gjøre noe slik mot oss byfolk som sliter i bykjernern hele uka og sitter i bilen i timesvis for å komme hit å oppleve stillhet. Fy skam til disse fastboende ute i distriktene som ikke respekterer oss andre.

Noe slik er det jeg oppfatter denne diskusjonen, at jeg skal være avkåret fra å benytte meg av de få mulighetene jeg har, på grunn av andres uvitenhet er for meg en gåte. For meg vitner dette om mye større egoismen en den egoismen dere mener jeg utøver når jeg kjører mine 3 km inn til hytta på fredag og samme rute hjem igjen på søndag. Totalt er scootern igang sån bortimot 20 minutter en helg. Min bruk av scooter mener mange her på forumet er forkastelig og et utrykk for egoisme! Jeg spør: Hva er egoisme i deres øyne?

Bruker scooter for å kjøre 3 km :roll::shock::wink::lol::lol:

Skrevet

Hørte på radio istad at nå skal forbudet mot motorisert ferdsel i utmark bli enda strengare og med større straffer for brud på loven. Og angående scooterbruken spesielt vil gråsoner i lovverket bli strammet kraftig inn på.

Den som er interessert kan slå på NRK P1 og høre på aktualitetsprogrammet "Her og nå" kl 15.03 i ettermiddag, der blir det debatt om saken.

Les heller sak fra NRK her:

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.2511837

Ser ut som scooterfolket kan går en vanskelig tid i møte :roll:

Skrevet

Det går en grense for hvor mye piss lokale (les: scooterkjørende fastboende i utkant-norge) finner seg i av trakassering fra stillhets-søkende byfolk.

Ja, jeg vet utmerket godt hva som står i loven om motorferdsel i utmark. Og det er sannsynlig at mye av scooterkjøringen i norge er i strid med denne. Da er det på tide å endre loven.

Ganske enkelt fordi argumentasjonen mot motorferdsel i utmark ikke holder. Ikke skremmer vi dyrelivet, og ingen ser et eneste spor etter vinterens kjøring bare et par måneder senere..

Når det gjelder co2 debatt og lyd blir dette helt tullete. Da har vi helt andre steder å gripe tak.

Bilfrie helger kunne jo vært et alternativ... :roll:

Det kan jo hende det er flere enn scooterfolket som går en vanskelig tid i møte........................ :shock:

Skrevet

Det var da tydelig å høre at det ligger an til en mere konkretisert og skjerping av lovverket om forbudet på motorferdsel i utmark.

Gjest Srx (Ron)
Skrevet

tror ikke poltikerne tør å gjøre så mye stønt i den retningen.

Da blir de fort upopulære.

Skrevet
Og det er sannsynlig at mye av scooterkjøringen i norge er i strid med denne. Da er det på tide å endre loven.

Ja, det er jo logisk; det er mange som bryt fartslovene, ergo bør det bli fri fart. Det er mange som smugler, ergo bør det vere lov å smugle. Det er faktisk også ganske mange som begår tjuveri, bør det også bli lov å stele? Eller drepe?

Skrevet

Slenger meg på som ny i debatten, kan jo ikke akkurat la være. Jeg er fan av å stå slalåm både med helikopter, heis, snowcat og det som fins.. Jeg har kjørt skuter noen ganger, og gått på langrenn og i det siste begynt med toppturer. Jeg har hengt en del i vestkanada, alpene og nå Norge. I denne debatten står jeg med føttene dansende mellom alle leirer.

Klart jeg ble bedre på slalåm av å ha et heisanlegg nært der jeg bor. Klart det var gøy å komme seg opp helt urørte sider med helikopter og snøkjøretøyer. Klart man får kondis av å drive med langrenn, og at det er nødvendig med preparering av løypene for å kunne ta turen i dobbeldans. Det var selvfølgelig dritstilig å kjøre skuter også, det er jo som å kjøre vannskuter i terrengpark eller hva skal man si.. Det beste var egentlig følelsen man fikk når man kom til Norge og kunne gå opp på tur, og kjøre ned igjen fete sider i urørt pudder. Eneste sporet opp er 30 cm brett og er laget av eget følge.

Hyttekulturen har jeg ennå ikke helt forstått eller satt meg inn i, men det virker som at folk går langt for å ha det stille og fredelig på hytta. Derfor ønsker hyttefolket at flyplassen på oppdal skulle vært ulovlig å bruke, i hvert fall i helgene og ferieuker som påsken eller vinterferie. Jaja, så mye for luftsport da. Mange av dem har sikkert hoppet tandem hos oss.

Svalbard er et kanonbra sted å kjøre skuter! Det er for stort til å være tilgjengelig på ski overalt for den jevne turgåer tror jeg, og man får ha med gevær, masse mat og varme klær. Perfekt for skuterkjørere. Ingen steder er vel bedre for heli-ski og snowcats enn vestkanada. Lyst å ta gondolen helt opp? -Dra til alpene. Kjøre utfor i skibakken om sommer'n? -Åre, Oppdal osv. er flotte steder for dette. Vi trenger ikke å kopiere noen andre steder eller å ha alt tilgjengelig i vårt lille land. For meg vil alltid fastlandsnorge være et fristed for fotfolket. En av de siste plassene på jorda som ikke har annen infrastruktur til å komme seg opp enn varder og stier.

Ha gjerne skutertraseer i lavlandet og på elver/vann som går nære nok husene til bøndene at de ikke bryter loven for å få opp adrenalinet sitt, men kutt for all del alt av skuterkjøring på fjell og vidde, og all form for highmarking i Norge! Bli med i skuterklubber e.l. og få tilgang til alpinanlegg etter stengetid eller hva dere nå vil. Organisering gjør idretten deres ryddigere for alle - også dere selv. Ikke kjør på fjell og vidde: støyen, eksosen, hastigheten, sporet og søppelet dere legger igjen ødelegger hele opplevelsen til alle som går på ski i området helt til neste store snøfall.

La nordamerikanerne ha helikopter/motorisert skyss opp kjemepfjell for seg selv, så kan vi besøke dem og oppleve det. La Alpene ha det beste utbygde heisanlegget i verden, som vi kan dra dit ned og sette pris på. La Norge ha urørt natur som vi kan vise våre gjester. La quebec-anerene og svenskene prøve å blande alt sammen og vise verden hvor lite gunstig det er for hver enkelte part. Da kan skuterfolket fra Norge ta med seg skuter'n og den mobile hytta til paradis - kanskje tilogmed parkere det der. Lage feriekolonier som i Spania og leve lykkelige i eksosen sin..

Vårturer er de aller fineste i Norge, for da har snøgrensen gått så høyt at skuterfolket ikke lenger gidder å kjøre. Dette landskapet lar gjestene våre seg imponere av.

Skrevet
Slenger meg på som ny i debatten, kan jo ikke akkurat la være. Jeg er fan av å stå slalåm både med helikopter, heis, snowcat og det som fins.. Jeg har kjørt skuter noen ganger, og gått på langrenn og i det siste begynt med toppturer. Jeg har hengt en del i vestkanada, alpene og nå Norge. I denne debatten står jeg med føttene dansende mellom alle leirer.

Klart jeg ble bedre på slalåm av å ha et heisanlegg nært der jeg bor. Klart det var gøy å komme seg opp helt urørte sider med helikopter og snøkjøretøyer. Klart man får kondis av å drive med langrenn, og at det er nødvendig med preparering av løypene for å kunne ta turen i dobbeldans. Det var selvfølgelig dritstilig å kjøre skuter også, det er jo som å kjøre vannskuter i terrengpark eller hva skal man si.. Det beste var egentlig følelsen man fikk når man kom til Norge og kunne gå opp på tur, og kjøre ned igjen fete sider i urørt pudder. Eneste sporet opp er 30 cm brett og er laget av eget følge.

Hyttekulturen har jeg ennå ikke helt forstått eller satt meg inn i, men det virker som at folk går langt for å ha det stille og fredelig på hytta. Derfor ønsker hyttefolket at flyplassen på oppdal skulle vært ulovlig å bruke, i hvert fall i helgene og ferieuker som påsken eller vinterferie. Jaja, så mye for luftsport da. Mange av dem har sikkert hoppet tandem hos oss.

Svalbard er et kanonbra sted å kjøre skuter! Det er for stort til å være tilgjengelig på ski overalt for den jevne turgåer tror jeg, og man får ha med gevær, masse mat og varme klær. Perfekt for skuterkjørere. Ingen steder er vel bedre for heli-ski og snowcats enn vestkanada. Lyst å ta gondolen helt opp? -Dra til alpene. Kjøre utfor i skibakken om sommer'n? -Åre, Oppdal osv. er flotte steder for dette. Vi trenger ikke å kopiere noen andre steder eller å ha alt tilgjengelig i vårt lille land. For meg vil alltid fastlandsnorge være et fristed for fotfolket. En av de siste plassene på jorda som ikke har annen infrastruktur til å komme seg opp enn varder og stier.

Ha gjerne skutertraseer i lavlandet og på elver/vann som går nære nok husene til bøndene at de ikke bryter loven for å få opp adrenalinet sitt, men kutt for all del alt av skuterkjøring på fjell og vidde, og all form for highmarking i Norge! Bli med i skuterklubber e.l. og få tilgang til alpinanlegg etter stengetid eller hva dere nå vil. Organisering gjør idretten deres ryddigere for alle - også dere selv. Ikke kjør på fjell og vidde: støyen, eksosen, hastigheten, sporet og søppelet dere legger igjen ødelegger hele opplevelsen til alle som går på ski i området helt til neste store snøfall.

La nordamerikanerne ha helikopter/motorisert skyss opp kjemepfjell for seg selv, så kan vi besøke dem og oppleve det. La Alpene ha det beste utbygde heisanlegget i verden, som vi kan dra dit ned og sette pris på. La Norge ha urørt natur som vi kan vise våre gjester. La quebec-anerene og svenskene prøve å blande alt sammen og vise verden hvor lite gunstig det er for hver enkelte part. Da kan skuterfolket fra Norge ta med seg skuter'n og den mobile hytta til paradis - kanskje tilogmed parkere det der. Lage feriekolonier som i Spania og leve lykkelige i eksosen sin..

Vårturer er de aller fineste i Norge, for da har snøgrensen gått så høyt at skuterfolket ikke lenger gidder å kjøre. Dette landskapet lar gjestene våre seg imponere av.

Hvorfor ikke si det rett ut: Fullfør avfolkningen i distriktene!!!

Så kan dere storkose dere alene i fjellheimen, det er nemlig det som er fakta. Hvis Norge skal bli som ditt glansbilde, tror jeg det vil bli få arbeidsplasser i distriktene, vi prøver nemlig å få til turisme. Du kan gjerne si at dine venner også er turister, men vi har prøvd. Det er bare det at den typen turiser du henviser til ikke legger noe særlig med penger igjen, de bor i telt de går på toppturer og andre turer alene uten guide og de har eget utstyr. De eneste som tjener penger på dem er flyselskaper og bensinstsjonene langs ruten de må kjøre for å komme hit.

Vi må bare innse at skal vi klare å skape arbeidsplasser for folk i distriktene med tanke på turisme, må vi legge til rette for de som ønsker å benytte seg av de fasilitetene vi kan tilby. Men selvfølgekig skal det være plass for de som ønsker å gå for seg selv uten spor og andre hjelpemiddel. Norge er stort og det er plass til begge deler.

Og på Svalbard som blir kalt den siste villmark ønsker du at snøscooterne skal få herje? Betyr det at du aldri er der eller er det sånn at det passer deg å benytte snøscooter når du er der?

Kan jeg spore litt av det jeg nevnte i et tidligere innlegg, egoisme?

Mulig jeg tar feil, men det jeg leste ut av ditt innlegg er som følger: Det et er greit å gjøre alt bare det gjøres med hensyn til meg, der jeg liker å gå på ski skal det kun være skigåere, der jeg ønsker å benytte meg av helikopter for å komme på toppene er det greit, der jeg ønske å kjøre scooter kan andre også gjøre det. Forstod jeg deg rett?

Skrevet
Hvorfor ikke si det rett ut: Fullfør avfolkningen i distriktene!!!

Så kan dere storkose dere alene i fjellheimen, det er nemlig det som er fakta. Hvis Norge skal bli som ditt glansbilde, tror jeg det vil bli få arbeidsplasser i distriktene, vi prøver nemlig å få til turisme. Du kan gjerne si at dine venner også er turister, men vi har prøvd. Det er bare det at den typen turiser du henviser til ikke legger noe særlig med penger igjen, de bor i telt de går på toppturer og andre turer alene uten guide og de har eget utstyr. De eneste som tjener penger på dem er flyselskaper og bensinstsjonene langs ruten de må kjøre for å komme hit.

Vi må bare innse at skal vi klare å skape arbeidsplasser for folk i distriktene med tanke på turisme, må vi legge til rette for de som ønsker å benytte seg av de fasilitetene vi kan tilby. Men selvfølgekig skal det være plass for de som ønsker å gå for seg selv uten spor og andre hjelpemiddel. Norge er stort og det er plass til begge deler.

Og på Svalbard som blir kalt den siste villmark ønsker du at snøscooterne skal få herje? Betyr det at du aldri er der eller er det sånn at det passer deg å benytte snøscooter når du er der?

Kan jeg spore litt av det jeg nevnte i et tidligere innlegg, egoisme?

Mulig jeg tar feil, men det jeg leste ut av ditt innlegg er som følger: Det et er greit å gjøre alt bare det gjøres med hensyn til meg, der jeg liker å gå på ski skal det kun være skigåere, der jeg ønsker å benytte meg av helikopter for å komme på toppene er det greit, der jeg ønske å kjøre scooter kan andre også gjøre det. Forstod jeg deg rett?

Du kan absolutt spore egoisme, du kan sikkert ta og føle på den også hvis du prøver hardt nok. Jeg er egoistisk på alle skikjørere og snøskuterkjørere og toppturfolk og heliskiere og fallskjermhoppere sine vegne. Folk får innrette seg etter hvordan arealer disponeres, men over tregrensa og i nasjonalpark skal vi ikke ha noe som høres ut og ser ut som en motorvei.

Hvordan i huleste en skuter kjørt på fritiden skaper arbeidsplasser for lokalbefolkningen i distriktene må fuglene vite, men er det for transporten sin del får du vel løyve til å utøve all den skuterkjøring som er inntektsbringende i forbindelse med denne turismen da. Skitrekk og skiskoler tjener fett på turistene som kommer, men det er fremdeles mer stille med en skiheis, og man vet hvor man har den. Du er sikkert begeistret over cruisetrafikken som kommer i kolonner på 40 busser når du skal hjem fra jobb, med trette passasjerer som får se hvor fint og uberørt (bortsett fra kraftlinjene da) det er her i landet, og hvor fint gardene og skogene blir holdt og driftet på den gode gamle måten. Er du glad i kraftlinjer forresten? Flotte å se på, fine å gå under, skaper arbeidsplasser til lokalbefolkningen..

Når det kommer til Svalbard vet jeg at det er helt nødvendig for de fleste å ha snøskuter for å komme seg rundt der. Det fins jo ingen veinett eller biler! Jeg vet hva jeg får om jeg drar til Svalbard, jeg oppsøker det selv og får være en del av det. Dette tjener lokalbefolkningen penger på, for jeg trenger service, har ikke skuter og rifle og slede og får det uansett ikke med meg på flyet.

Toppturister som kommer til Norge - de er her, og de kommer i større og større grad, forventer å kunne enten følge merket løype eller leie guide for å være på tur i helt urørt natur uten å sette spor. De leier seg inn på hotell og spiser fint, går ut på kvelden, og er på tur om dagen. Fler og fler leier guide, oppsøker kurs, spenning og prøver nye ting. At du sier dette ikke monner lokalbefolkningen ler jeg av. Jeg har selv jobbet som brefører og skilærer og backcountry-guide og turguide for hotellgrupper såvel som cruiseskipgrupper. Vært bussguide. Jeg har tjent fett på det om sommer'n og når jeg kunne om vinter'n, det har arbeidsgiverene mine og.

Turistene strømmer på til et verdens dyreste land å feriere i, mange må legge om planene sine fordi HOTELLENE ER FULLBOOKET! Hoteller i vinterland har salg i 'offseason' - for det meste til utenlandske ferierende. De elsker det, men skulle ønske (mange steder) at det var mer å ta seg til om kveldene. Svømmeanlegg og skutertilbud. Gi dem det. På fjellet hvor tråkkemaskiner uansett kjører hele natta. Tilby også sledeturer med hest og rein og hund i rolige omgivelser. Gi dem toppturguide, skredkurs og isklatrekurs unna allfarveg.

Jeg ser personlig ingen fremtid for Norge som destinasjon for masseturisme på snøskuter - med unntak av Finnmark/Svalbard. Amerikanerne har det hjemme, europeere flest vil ikke ha det, og asiatene vil heller oppleve verden som forskjellig på forskjellige steder. Dette er min oppfatning etter 8 år som lokalguide.

Skrevet

Du kan absolutt spore egoisme, du kan sikkert ta og føle på den også hvis du prøver hardt nok. Jeg er egoistisk på alle skikjørere og snøskuterkjørere og toppturfolk og heliskiere og fallskjermhoppere sine vegne. Folk får innrette seg etter hvordan arealer disponeres, men over tregrensa og i nasjonalpark skal vi ikke ha noe som høres ut og ser ut som en motorvei.

Ja, der er jeg enig. Folk får innrette seg etter arealplanene. Det er vel der diskusjonen ligger, hvordan bør arealplanene se ut. Jeg ønsker ikke å bryte regler for å kunne kjøre en rekreasjonstur med min scooter, jeg ønsker heller ikke å måtte bryte regler for å kunne gå på ski. I Norge har vi faktisk plass til begge deler mange plasser. Jeg ønsker ikke fritt frem for snøscootre, men at jeg må dra til Troms eller Finnmark for å benytte meg av snøscooteren godtar jeg bare ikke.

Vi har, her jeg bor, i noen år hatt scooterløype til Sverige som et resultat av et prøveprosjekt som 8 kommuner har vært med på. Denne løypen har gått fra skogen i Norge, over tregrensen og ned til skogen i Sverige. Dette har fungert meget bra og mitt hjertesukk er hvorfor det skal være så vanskelig å fortsette med denne ordningen.

Skrevet
Hvordan i huleste en skuter kjørt på fritiden skaper arbeidsplasser for lokalbefolkningen i distriktene må fuglene vite, men er det for transporten sin del får du vel løyve til å utøve all den skuterkjøring som er inntektsbringende i forbindelse med denne turismen da. Skitrekk og skiskoler tjener fett på turistene som kommer, men det er fremdeles mer stille med en skiheis, og man vet hvor man har den. Du er sikkert begeistret over cruisetrafikken som kommer i kolonner på 40 busser når du skal hjem fra jobb, med trette passasjerer som får se hvor fint og uberørt (bortsett fra kraftlinjene da) det er her i landet, og hvor fint gardene og skogene blir holdt og driftet på den gode gamle måten. Er du glad i kraftlinjer forresten? Flotte å se på, fine å gå under, skaper arbeidsplasser til lokalbefolkningen..

Jeg kan fortelle at snøscooterturisme her hvor jeg bor innebærer 20 sesongarbeisplasser og er med på å sikre minst 10 helårs arbeidsplasser. Her snakker vi om scooterverksted, scooterguidefirma, opplevelsefirma, hotell, campinplass osv.

Dette har vi fått til med forsiktig satsing pga at vi vet at scooterløypen er på lånt tid og at vi ikke vet om den finnes der til neste år. Hva det kunne blitt hvis vi visste at løypen var permanent kan vi bare fantasere om. Nå vil sikkert du komme med at dette kunne vi fått til med andre typer aktiviteter. Det kan jeg love deg har vært prøvd, og det gang på gang. Men det gikk like mye konkurs hver gang. Du nevner skiheiser, ja jeg må reise til Sverige for å finne nærmeste skiheis som er bygd for turisme. Det er ikke befolkningsgrunnlag nok rundt om her for at noen satser millioner på skianlegg. De skal tjenes inn vet du!

Når det gjelder toppturister har du nok rett, de legger igjen en del penger etter seg, de er mer like scooterturisten som ønsker å kunne bo og spise godt når de er på tur.

Du spør om kraftlinjer, fine er de ikke, men hva er alternativet? Stearinlys og vedovn!

Vi kan jo bare ha kraftstasjonene der de ligger, så kan vi jo benytte oss av strømmen i distriktene og rive linjene inn til byene. Passer oss flott det :D

Skrevet

Bruker scooter for å kjøre 3 km 8):-):P:lol::lol:

Ja, du kan le så mye du vil.

Det er ikke det at jeg ikke klarer å gå på hytten som ligger 3 km fra veien, jeg lurer bare på hvorfor jeg må tvinges til å gå de 3 km. Jeg går ofte til og fra hytta på ski. I ukene går jeg forbi den flere ganger når jeg er ute på mine faste treningsturer på ski. Du forstår det er ikke det at jeg ikke kan gå på ski. Jeg går flere turrenn i løpet av sesongen også.

Men jeg liker å kose meg i helgene, da pakker jeg skiene, maten, snopet og familien på scootern på fredagen og kjører til hytta, får mye mer med meg på scootern enn i ryggsekken. Slipper å være så fornuftig når jeg pakker, tar jo bare med meg hjem det som ikke er brukt i løpet av helgen. Når vi er kommet til hytta, pakker vi av scootern og bærer inn i hytta. Når dette er gjort fyrer jeg i ovnen. Mens ovnen gjør sin jobb med å varme opp hytta, tar vi ofte på oss skiene å går en tur innover fjellet, men legg merke til at dette gjør vi for at vi har lyst ikke for at vi må!

Nå mener sikkert de fleste på dette forumet at min bruk av snøscooter er helt forkastelig, men det mener ikke jeg og jeg kan ikke forstå at det skulle være noe problem for omverdenen om jeg fortsatte med det.

Egoisme?? Mulig det, men jeg nekter i allefall ikke andre å gjøre det de ønsker. Vil noen på død og liv traske på ski til hytta med tunge sekker så gjerne for meg!

Skrevet

Skuterløype til sverige burde være akseptert på lik linje med rullesti og veg - dette punktet ser jeg ingen grunn til å stå i mot. At 8 kommuner og sverige er med på dette er jo helt supert, håper dere får beholde opplegget. MEN man kommer seg dit med bil, så da er det ingen grunn til at man ikke skal ha tilgjengelig løypenett for å komme seg dit med skuter.

Du som kjører skuter 3 km til hytta.. hva gjør du om sommeren? Hørt om pulk forresten? Var på et hyttefelt i Oppdal i vinter, der var det skuter-transport man kunne leie til hytta, og det var tydelig at mange benyttet anledningen til å frakte de virkelig tunge tingene sine til hytta nettop da. Byggematerialer, do, møbler osv. Det er jo mye bedre å gjøre det på snø enn på grusveg/traktorveg. Dessuten er skutere nyttige i hyttefelt da de kan brukes til å lage skileikarenaer, preppe løyper, frakte eldre, være i beredskap for å assistere skadede osv.. Men hva gjør hyttefolket når de vil ha det er natta, og "en eller annen idiot finner på å gå ut for å kjøre gris."

Andre Plagsomme Sporter har konsesjonstid, dvs. man får ikke lage lyd før og etter 1 time før og etter borgerlig skumring, eller klokken 10-18 på lørdager eller 12-20 på søndager. Hyttefolka skal altså ha fred fra flydur og bilbanelyder når de er inne, men de skal ha lov til å frese rundt på skuter'n selv. På dette punktet mener jeg at konsesjonstider skal overholdes av samtlige hvis formål er å komme overens.

Her har vi da et nytt problem; skuterkjøring er ikke konsesjonsavhengig der det fins løypenett, fordi det ikke er en sport, fordi det ikke fins forbund, klubbdrift i distriktet og miljø rundt dette. Hadde man gått inn for å innføre regler man alle kunne respektere, ville det vært såre enkelt å drive med skuter i Norge, alle visste hvilke regler som gjaldt, og det ville vært enklere å nå frem i den enkelte kommune. Nå vet dere kanskje hva dere skal gjøre?

Så var det dette med anlegg, investeringer og det der. Skianlegg koster skjorta, det vet jeg. Det er veldig enkelt å forholde seg til en skiheis og anlegget. Det fins servicebygg, kafeteria, parkeringsplasser, heiser og heispersonale, skuter for å fikse heisen, skiskole, skiutleie, sommerdrift med vegetasjonen i anlegget, konsesjoner, åpningstider, tilkobling til nettet osv. Investeringene er gjort på 25-50 års basis. Alt dette på ett fjell eller to. Her snakker vi alt mellom 8 - 500 sesongarbeidsplasser på et lite område, hvor det meste kunden og omkringliggende hytter er borti blir elektrisk dur samt en og annen skuter - på et begrenset område. Om natta er det som sagt preppemaskiner som kan være til sjenanse, men så langt jeg har sett gjør de bunnen ferdig tidlig på kveld, så trekker de opp der færre hører dem.

Skuterturisme kan gi 20 arbeidsplasser kanskje, og det sprer seg over mye større områder. Skutere holder fint 60-70 km/t, og dagsturer vil da ofte kunne gi 4-5 timer kjøretid, altså 240 - 350 km løype kjørt. Hvor store areal skal en legge beslag på for å kunne utføre denne typen turisme? Det må jo bli et område som trondheim-melhus-stjørdal! Det blir jo like mye areal som en hel kommune, bare til skuterturisme. Om dere hadde en vei som gikk noen steds, gjerne langs en bilvei (trenger ikke synes for å være langsetter), så man kunne dra på tur for å komme seg noe sted, så er jeg for. Om dere skal legge beslag på store områder med urørt utmark derimot, blir denne formen for turisme helt urimelig i mine øyne.

-RM

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Skrevet

På en av mange helgeturer på skrim i vinter hørte jeg plutselig noe rart. Jeg tuslet der i min egen verden i et nydelig vær og tenkte at: "Nå har jeg det bra og fytte så heldig jeg er som har muligheten til dette her". Men så var det denne lyden da...som jeg ikke klarte å høre hva var forno. Jeg burde selvfølgelig ha skjønt det, men innerst inne tror jeg at jeg bare ikke ville skjønne det. Det kom nærmere og nærmere og lyden ble styggere og styggere. Plutselig ser jeg hva det er forno....det er en pokkers snøskuter! Å snakk om å bli deppa! Føltes som om noen sparka bort stigen under meg og det eneste jeg tenkte på var: "Åssen får jeg satt tuppen på staven min i panna på han som sparka?! Det var første gangen jeg tenkte at "snøskuter er noe svineri!" Jeg har bodd i Mora i Dalarna (Sverige) og der har "alle" skuter og "alle" kjører over alt. Der hadde jeg ikke noe problem med det og jeg må nesten innrømme at det er ganske gøy å kjøre skuter. Men etter at jeg flyttet til norge har jeg kommet til fornuft og funnet ut at skuter er noe av det siste jeg vil møte på tur (ser helst at de ikke kjører når jeg ikke er på tur også:D

Ner me skutærn!

Sam

Gjest Srx (Ron)
Skrevet

Synd på deg som får turen ødelagt på grunn av en skuter.

Kansje bedre å:

A - Endre holdning så slikt ikke plager deg.

B - Bli hjemme.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor jeg skal endre holdning?! Du kan ikke si at det ikke hadde vært bedre om du ikke møtte den skuteren når alt var stille og fredelig. Jeg er ikke imot skuter for at det er en skuter, jeg er imot at det er lov å kjøre skuter der man vet at folk ferdes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.