Gjest Srx (Ron) Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 Det var flott å stoppe scooteren langt inne på fjellet og slå av motoren og høre på stillheten, men tomheten over at jeg ikke kom meg dit ved ren muskelkraft ødla hele greia.Har vært langt inne til fjells både på ski og med skuter, og den tomheten har aldri jeg merket noe til. Det går fint an og gjøre begge deler. Mange av de stedene jeg har vært med skuter, tror jeg ikke du hadde klart å dra til uten å utruste deg til en hel overnattingsekspedisjon. Og hadde du ikke kommet dit med muskelkraft, hadde det ikke vært noen tomhet! Siter
jarle Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 Hva skal du med skuterløype kunn ned i dalbunnene? Det er mest vegetasjon i dalbunnene, og derfor også mest mulighet for skade på vegetasjon. Snaufjellet skal vell forbeholdes skigåing? Skal ikke familiefolk med skuter få komme seg til fjells? Hvem skal gi bort innmarken sin til skutercross? Er klar over at det skjer hos enkelte, men jorda blir fort ødelagt med isbrann og hele pakka. Skutercrossbaner burde være en kommunal sak. isåfall kan det vel oppstå isbrann også i den sårbare naturen over tregrensa? og da er vel ikkje skuter så sporløst likevel?? og nei, eg synes ikkje det er en menneskerett å dra på motorisert kjøretur hvor som helst. i så tilfelle ville det vel være min rett å brase gjennom hagen din med landrover, fordi det var praktisk for meg? Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 isåfall kan det vel oppstå isbrann også i den sårbare naturen over tregrensa? og da er vel ikkje skuter så sporløst likevel??Når det etableres skutercrossløyper blir det kjørt masse på samme plass, med bremsing spinning og hele pakka. Då går det til slutt ned på bunnen av sneen og faren for is oppstår. Dette vil kun skje hvor det blir kjørt så hardt som i en crossløype. Har enda til dags dato ikke sett slikt i vanlige skuterløyper. Greit at sneen er hårdere der, og tiner seinere, men det er aldri is som blir eksponert for sol, slik at isbrann kan skje. Nå blir ikke skuterløyper heller etablert på opparbeidede voller/jorder i inn og utmark heller da. og nei, eg synes ikkje det er en menneskerett å dra på motorisert kjøretur hvor som helst. i så tilfelle ville det vel være min rett å brase gjennom hagen din med landrover, fordi det var praktisk for meg?Nei vell, skal folk dumpe alle båtmotorene og starte og ro og å seile igjen da?? Og for skuteren sin del, er det ikke snakk om hvor som helst. De fleste skuterbrukere har vell innsett at den tiden da det var lov og kjøre hvorsomhelst ikke kommer tilbake. Det de fleste slåss for og ønsker er flere løyper og bedre tilrettelegging. Syns ikke du at det hadde vært fint og tatt med din gamle mor eller onkel med på tur opp på fjellet da? Er fjellet og naturen kun for de som har helsa i behold? Vil tro at de som ikke selv makter å gå / ferdes på fjellet setter mere pris på å komme ut på tur enn de som drar flere ganger hver måned? Akkurat det dær med landroveren er for dumt til at jeg egentlig orker å kommentere det, men nå har jeg nå begynt så....... Det er da litt forskjell på innmark og på utmark da.... og på plen og statens skog/fjell? Siter
jarle Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 ja, hagen din er vel satt litt på spissen men det er vel kanskej fordi det er lettere å sette seg inn i hvordan det er for en selv å få noe ødelagt, enn hva det vil si for fellesskapet at noe ødelegges?? når det gjelder isbrannen, tolket eg deg slik hen at du gjerne ville ha f eks crossløyper på snaufjellet, og da ble jo argumentasjonen din litt selvmotsigende? og om båtene: kan ikkje si eg er fan av bråkebåter som kjører rundt altfor fort og bare fjaser heller... men skulle gjerne hatt en seilbåt Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 6. oktober 2006 Skrevet 6. oktober 2006 ja, hagen din er vel satt litt på spissen men det er vel kanskej fordi det er lettere å sette seg inn i hvordan det er for en selv å få noe ødelagt, enn hva det vil si for fellesskapet at noe ødelegges??Beklager å måtte nevne det, men jeg kan ikke helt se de store ødeleggelsene. og om båtene: kan ikkje si eg er fan av bråkebåter som kjører rundt altfor fort og bare fjaser heller... men skulle gjerne hatt en seilbåt Skulle gjerne hadt en Buster eller lign. Seilbåt er nokk ikke noe for meg, masse arbeid både sommer og vinter, og for treg. Nei, det måtte ha vært noe vedlikeholdsfritt noe, og med en brukbar toppfart. Siter
Summit Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Markedsføring av scooterkjøringens gleder og fordeler på Fjellforum er enkelt og greit ment som provokasjon,forutsigbart utkomme hvis man har føling med pulsen på forumet,ergo burde den høre til annetsteds hvor man kansje oppnår mer fruktbar dialog. Sjøl føler jeg at hovedtyngden av forumere til syvende og sist heller mot ett mer konserverende natursyn,tiltross for enkelte dyktige debattanter med mer liberale holdninger,men alikevel troverdige i sitt engasjement og argumentasjon,så tror jeg at lista alltid ligge høyt på fjellforum med hensyn til aksept for det som majoriteten oppfatter som en forringelse naturkvalitet og naturopplevelse. Scooter spesifikt er diskutert før på forumet,kom det noe særlig ut av den da! Det er ihvertfall bra at fjellfolk med liberale holdninger også får uttalt seg på forumet her, hvis ikke er jeg redd det ender opp som er lukket forum for konservative romantikere. For det er vel interessen for fjellet som skal stå i fokus og ikke en bestemt politisk holdning? Siter
YES Skrevet 8. oktober 2006 Skrevet 8. oktober 2006 Ja, nå nærmer vinteren seg, med alt det medfører. For min del gleder jeg meg for det meste, men gruer meg til den frustrasjonen som jeg føler når trangsynte scootermotstandere skal uttale seg om noe de ikke en gang har satt seg inn i. Det eneste de tenker på er seg selv og sine egne opplevelser. Nok om det, nå er scootern klar for sesongen, lagre er byttet, understell og forstilling smurt, panseret er polert, beltet er byttet, wirene gått over og smurt osv. Nå gjenstår bare å ta av sommerlagringsvoksen på langrennsskiene så jeg kan gjøre de klare for vinteren, men det er vel litt tidlig for det ennå. Skistavene er nye for året! Måtte det bli en nydelig vinter med fantastiske opplevelser både på snøscooter og langrennski. Så får vi alle prøve å snu det andre kinnet til og være mer forståelsefull, det er tross alt plass for oss alle hvis ting blir riktig regulert. Husk opplevelsen av skituren er ikke ødelagt hvis man ser en scooter, fjellene er de samme,skiene glir like godt(eller klabber like mye ), det å komme hjem til hytta for så å åpne pilsen etter en flott skitur er fortsatt like deilig, det er kun hvis du gidder å irritere deg over scooteren at den blir plagsom! Siter
asghegg Skrevet 8. oktober 2006 Pålogget Skrevet 8. oktober 2006 Ja, nå nærmer vinteren seg, med alt det medfører. For min del gleder jeg meg for det meste, men gruer meg til den frustrasjonen som jeg føler når trangsynte scootermotstandere skal uttale seg om noe de ikke en gang har satt seg inn i. Det eneste de tenker på er seg selv og sine egne opplevelser. Nok om det, nå er scootern klar for sesongen, lagre er byttet, understell og forstilling smurt, panseret er polert, beltet er byttet, wirene gått over og smurt osv. Nå gjenstår bare å ta av sommerlagringsvoksen på langrennsskiene så jeg kan gjøre de klare for vinteren, men det er vel litt tidlig for det ennå. Skistavene er nye for året! Måtte det bli en nydelig vinter med fantastiske opplevelser både på snøscooter og langrennski. Så får vi alle prøve å snu det andre kinnet til og være mer forståelsefull, det er tross alt plass for oss alle hvis ting blir riktig regulert. Husk opplevelsen av skituren er ikke ødelagt hvis man ser en scooter, fjellene er de samme,skiene glir like godt(eller klabber like mye ), det å komme hjem til hytta for så å åpne pilsen etter en flott skitur er fortsatt like deilig, det er kun hvis du gidder å irritere deg over scooteren at den blir plagsom! Flott syn du hadde på det, enig med deg Siter
Yngve Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Vel summit,som du ser ytrer jeg meg på forumet,og det er selvfølgelig likt for alle. I praksis har jeg aldri ytret ett ord ute i marka mot scooterførere el. på annen måte vært ufin,har diskutert på forum og skrevet leserinnlegg i avis undet fullt navn,i god demokratisk ånd. I den sammenheng toner jeg flagg(upolitisk sådan). Konservativ romantiker,tja,dama mi er uenig,er visst ikke mye romantisk skjønner jeg. Men ifra spøk til revolver,forstår det slik at dere motoriserte ser på det tradisjonelle friluftsliv og klassiske holdninger som en hemsko i forhold til deres egne aktiviteter,da det kansje er den gruppen som er mest imot den holdning som dere representerer. Men,det overrasker vel ingen at det er slik,gitt utgangspunktet. Men,kjære scooter førere,hva er det det til syvende og sist dere vil? Fri ferdsel i utmark! Egne områder eksklusivt Tilrettelagde scootertraseer i utmark. Crossløyper i bygda osv... Sjøl er det 1.punktet jeg er entydig negativ til,basta. Siter
Summit Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Vel summit,som du ser ytrer jeg meg på forumet,og det er selvfølgelig likt for alle. I praksis har jeg aldri ytret ett ord ute i marka mot scooterførere el. på annen måte vært ufin,har diskutert på forum og skrevet leserinnlegg i avis undet fullt navn,i god demokratisk ånd. I den sammenheng toner jeg flagg(upolitisk sådan). Konservativ romantiker,tja,dama mi er uenig,er visst ikke mye romantisk skjønner jeg. Men ifra spøk til revolver,forstår det slik at dere motoriserte ser på det tradisjonelle friluftsliv og klassiske holdninger som en hemsko i forhold til deres egne aktiviteter,da det kansje er den gruppen som er mest imot den holdning som dere representerer. Men,det overrasker vel ingen at det er slik,gitt utgangspunktet. Men,kjære scooter førere,hva er det det til syvende og sist dere vil? Fri ferdsel i utmark! Egne områder eksklusivt Tilrettelagde scootertraseer i utmark. Crossløyper i bygda osv... Sjøl er det 1.punktet jeg er entydig negativ til,basta. Jeg skulle kanskje ikke sitert deg, siden det jeg sa var mer på generell basis. Mente ikke å si at akkurat du var konservativ romantiker Jeg er ikke for fri ferdsel, men ønsker bedre tilrettelegging enn den vi finner idag. Tror nok jeg er oftere ute i villmarka uten motoriserte hjelpemiddel enn mange her på forumet, så jeg ser gleden i "tradisjonelt" friluftsliv også. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Tror nok jeg er oftere ute i villmarka uten motoriserte hjelpemiddel enn mange her på forumet, så jeg ser gleden i "tradisjonelt" friluftsliv også.Tror og jeg kan skrive under på den dær. Om sommeren og høsten er jeg veldig aktiv. Vinteren likeså men sikkert 70% av min vinteraktivitet er på skuter. Aller helst vil jeg ha fri kjøring, men det toget er gått. Da burde det i stedet være ett bedre løypenett. Slik det er idag er det for tungvint. Jeg må for eksempel jeg kjøre med bil 30min eller over en time for å komme på lovlig løype, da med tilhenger stropping og full pakke. Skal man ha familie og slede med blir det litt mye. Alternativet er å kjøre 15 - 30minutt ulovlig med skuter for å komme på lovlig løype. Hva tror dere blir gjort? Slik jeg ser det skulle det vært flere løyper fra forskjellige tettsteder, gjerne som samles oppe på fjellet. Mye av den ulovlige kjøringen som finner sted skyldes at det er så mye tiltak å kjøre lovlig. 16-18 åringer har ikke mulighet i det hele tatt å kjøre lovlig så fremt de ikke har kjekke foreldre/venner som gidder å kjøre de til løypa med henger. Nei, flere løyper og kvalitetsikring av løyper mener jeg er det som skal til. Med kvalitetssikring mener jeg at noen løyper er nesten uten mening. De går hvor det ikke er så mye hensikt å kjøre, lite fiskevann og lite mål å kjøre til. Eneste er for turen sin del. Det andre som må gjøres slik jeg ser det, er å tilrettelegge for ungdom. Crossbaner, og gjerne områder hvor de kan få kjørt og testet litt. Siter
Yngve Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 SRX.vi har vekslet verb og adjektiver om temaet før,uten å bli fiender,og mener å huske at jeg gikk dere i møte m.h.t større aksept for scooterfolkets behov. Dette tiltross for at jeg synes scooter i utmarka er en uting,men erkjenner at andre kan ha annet syn,erfaringer og behov,og krav på å bli hørt Javisst,med litt velvilje fra rett hold og aksept for tilrettelegging tror jeg mye av problematikken blir borte, og som jeg forstår av dere er det lite av den slags. Ergo må noen/noe påvirkes,og her i landet er det tradisjon og høyde for å organisere seg for å utøve gruppepress mot besluttningstakere o.l Men,dette er vel kjente selvfølgeligheter antar jeg Fri motorisert ferdsel,ja SRX,det toget er nok godt,og godt er det mener nå jeg,men jeg forstår jo hva du mener da,klart det måtte være deilig å sale doningen for så kunne kjøre hvor man vill,sånn rent menneskelig.Du og Summit har ingen ekstrem holdning synes jeg,og dere kan argumentere,men hvor representative er dere for scooterfolket da? Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Representativ og representativ. Jeg er nå passert de 30 (74 mod) og har nå både familie og fullpakke. Har roet ned i forhold til før. Kjører ikke like mye idiot nå som før. Tror nokk jamt over familiefolk ikke orker bestandig alt merarbeidet og forberedelsene det er å kjøre lovlig. Pakking, lasting, surring og alt det. En tur som i utgangspunktet var ment som 4 timerstur blir fort en 7 timers tur. Allikevell så er nokk rampen verre å kjøre ulovlig, der tror jeg eneste som nytter er tilrettelegging for cross, frestyle osv. Selv så tror jeg at med bedre løypenett, og mer tilrettelagte løyper inn i interesanne områder ville nokk min egen ulovlige kjøring bli betraktelig redusert. Borte blir den ikke, men redusert. Siter
Yngve Skrevet 9. oktober 2006 Skrevet 9. oktober 2006 Det var det da SRX,hvis de fleste scooterbrukere agerer hver for seg selv,så blir det vanskelig å få forståelse,særlig hvis graden av selvtekt er stor,det forverrer bare. Gå sammen ,tydligjør problematikken,utøv press. Det er jo det alle andre gjør,ikke minst vi klasikere. Uansett,lykke til,jeg unner dere dog en tilværelse,men i samforstand med andre og naturen. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 10. oktober 2006 Skrevet 10. oktober 2006 Det var det da SRX,hvis de fleste scooterbrukere agerer hver for seg selv,så blir det vanskelig å få forståelse,særlig hvis graden av selvtekt er stor,det forverrer bare. Gå sammen ,tydligjør problematikken,utøv press. Det er jo det alle andre gjør,ikke minst vi klasikere. Uansett,lykke til,jeg unner dere dog en tilværelse,men i samforstand med andre og naturen. Det forsøkes bare stykkevis og delt virker det som. En del underskrivslister er lagt ut for flere løyper, men hva som skjer det vet ikke jeg. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Er det mange av oss fjellforumbrukere som har og kjører skuter selv da tro? Jeg, Summit, Yes og Tiri er de jeg har klart og fange opp. Er det fler som tør å melde seg inn i det vonde selskap som ødelegger fjellets idyll og lager stygge spor i sneen Siter
stikamp Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 Jeg synes alle skal ha en viss rett til å bedrive friluftsaktiviteter på fjellet. Synes det kunne vært skuterløype på noen av de fjellvegene som er stengt om vinteren, om det durer litt her om vinteren skulle da ikke være så mye værre en med bil om sommeren. Det er nå en gang slik at ting forandrer seg med tiden, også bruken av fjellet. Det må legges til rette for all slags type aktiviteter på fjellet slik at ungdomen kommer seg bort fra pc'en. Jau, klart de kan gå på ski de å, men de må nå få velge selv hva slags hobby de vil drive med, å vi kan da ikke forbeholde fjellet kun til trad bruk. Det er nå som regel slik at alt som ikke er trad bruk av fjellet, det skulle helst ikke vært lov. Kiting skremmer villreinen på Hardangervidda, trekkhund kjøring skremmer elgen i Gausdal Vestfjell, Offpist er farlig å det blir for mye redningaksjoner å fare for snøskred, terengsykkling setter stygge spor i terenget, osv osv. Jaura, det kan bli mange harde tak i årene som kommer for trad fjellfant. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 9. november 2006 Skrevet 9. november 2006 Kommuner kan miste dispensasjonsrett http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article2396383.ece Siter
turid Skrevet 9. november 2006 Skrevet 9. november 2006 Vi brukte mye skuter da jeg bodde i Finnmark. Hver finværshelg pakket vi boksen med grillpølser og fiskesaker og kjørte 3 mil innover fjellet. Løypa var merket og gikk til ett bestemt sted. Så kjørte vi der i rekke og rad, med enkelte som hadde hastverk og brøla forbi alt de var kar om. I enden av løypa campet vi alle i ei klynge mens noen tente bål, andre ruset motoren, unger hyla og kjerringer klaget over alt som var glemt igjen hjemme. Dette gjorde vi om og om igjen. Jeg syns ikke det var en naturopplevelse. For meg er det å oppleve naturen ikke bare det å bruke øynene, men å bruke kroppen også. Kjenner at man blir sliten, og utfordre seg selv til å gå enda noen kilometer videre. Å kunne si at man har vært der og der, og at man virkelig sleit litt for å komme dit. Man sliter ikke på en skuter, man sitter bare der uten å bruke kroppen. Var en som beskrev skuterfolket i avisa ''spagettiskanka og sugerørarma'', og i mange tilfeller tror jeg det er sant. De jeg dro på skutertur med, gikk nesten ikke en meter på ski i løpet av vinteren. For noen er ikke det å bruke kroppen meningen med turen, men det å ha en motor mellom beina. Det er ikke fjellturen som lokker, men skuteren og kanskje det sosiale i enden av løypa. Men klart er det en grei måte å komme seg til et sted, og for de som er handikappet er jo dette en fantastisk måte å komme seg ut! For all del, jeg setter pris på å gå på ski i sporet, ikke minst for hundenes del. Men å dra på tur etter skuter E-6'n er ikke særlig spennende akkurat. Siter
smaaseien Skrevet 9. november 2006 Skrevet 9. november 2006 å samanlikne e6 med skuterløyper i fjellet er etter mi meining ganske søkt. e6, og resten av vegnettet, er ein del av infrastrukturen som gjer at du kan bu der du bur, og har dermed ein nytteverdi som vi ikkje kan bestride. nytteverdien av skuterferdsel i fjellet er derimot diskuterbar... eg skal ikkje påstå at du ikkje har gode naturopplevingar frå skutersetet, men eg våger å påstå at skuterferdsel er til skjemsel for fleire turfolk, enn det turfolk som glir stille gjennom terrenget gjer for ein skuterførar. sjansen er vel stor for at dei framstår meir som ein liten "prikk" i augekroken din, enn noko uromoment... men, folk er forskjellige! Må presisere at jeg ikke har noe som helst i mot veiene i norge. Jeg nevner det kun å få fram paradokset at skiturister synes det er totalt uproblematisk å kjøre 30 mil med bil for å gå 3 mil på ski, samtidig som mange av argumentene mot scooteren er støy og utslipp... Ingen som ser dobbeltmoralen her? Vi kan jo heller ikke se bort fra det faktum at enkelte veier, ofte veier som nettopp går i "sårbart" terreng blir laget og vedlikeholdt kun til rekreasjonsbruk og har fint lite med samferdsel og infrastuktur å gjøre. En stor fordel med snøscootren er at den ikke behøver noen vei, den behøver ikke preparte løyper, og den behøver værtfall ikke noe skitrekk som du var motstander av! I nord-norge er det ofte tilknytningsløyper rundt byggefeltene, slik at mange kan kjøre rett fra garasjen. Dette vil jeg anse som et mer miljøvennlig alternativ enn at man skulle laste scooteren på en tilhenger å kjøre masse mil for å komme til en løype. Når det gjelder nytteverdien, så tok jeg det opp i svaret til Morten og ods. Som scooterbruker er jeg en del av en stadig større gruppe i norge, og vi forlanger også å bli hørt. Og det er bare et tidsspørsmål før vi blir det enten du vil eller ikke. Scooteren er kommet for å bli, akkurat slik motorbåten overtok for robåten. Motorsykkel på vei øker ikke støy eller inngrep betydelig. Det gjør scooterkjøring. Hvis vi godtar scooterkjøring nå, fritt eller i løyper, vil vi om kanske 20 år få krav om omfattende løypenett i naturen for f.eks. atv og andre barmarkskjøretøyer som gjør mye større skade en scooter, selvfølgelig.. Å si at alle spor etter scootern er borte når snøen smelter er feil, på rabber og lier med lite snø kan man ofte om sommeren se at vegetasjonen er "spunnet" bort, ofte på steder der den er mest utsatt fra før, og i hvertfall i høyfjellet har problemer med reetablering.. Dessuten kan du finne andre etterlatenskaper som plast fra huv og vindskjerm, mer søppel enn en "dårlig fotturist" kunne etterlatt. Har også sett ei rustet ramme som stod på fjellet, så ut som scooteren hadde tatt fyr. Og like ved en tursti fant jeg i fjor en gammel sal.. Turstier følger ofte tradisjonelle ruter brukt i århundrer, og du mener vel ikke at vi skal slutte å bruke naturen? Ski er det mest skånsomme og miljøvenlige om vinteren, og føttene tilsvarende om sommeren. Å si at mennesket er en del av naturen er vel idag en tvilsom påstand, men sammenlignet scooteren er vi utvilsomt mer "naturlig". Derfor blir argumentet om at scooterenkjørere setter mindre spor enn fotturister noe søkt. Og selv erfarne telemarkskjørere har problemer hvis det midt i løssnø-lia er et iset scooterspor... ken skriver at motorsykkel på vei og snøscooter er sammenligbart. Det er jeg ikke ening i. Avstanden fra mc til scooter er minst like stor som fra scooter til atv. Det høres ut som selv ken er motstander av atv-kjørng i naturen.. Bor selv i nordland og har mange kompiser som kjører scooter, både type tur og type ekstremsport. Har også scooter selv, men denne brukes kun til fremkjøring av ved og små mengder tømmer (lovlig, siden det er ved til salg fra egen eiendom). Når jeg skal på tur tar jeg på meg skiene, både for mosjonen og skikkelig frisk luft, men først og fremst for at friluftsopplevelsen til fots og på ski (og sikkert også truger) kommer i en helt annen liga. Scootertur kan på ingen måte sammenligns med opplevelsen av naturen når du går på ski, spesielt når du ikke ser et eneste scooterspor, og ikke hører en eneste scooter, som på stille dager kan høres på mange mange kilometers avstand på fjellet. Loven er ikke det som får meg til å bruke ski, men at en tur på scooter ikke gir meg noe som kan sammenliges med selv en forholdsvis kort skitur. En utvidelse av løypenettet vil utvilsomt øke både antall scootre og antall brukere, samt kjørte kilometer, derfor er jeg i mot dette, selv man da kanske kunne begrenset villmannskjøringa noe.. Når det gjelder fritidsbåt så mener jeg det er en helt adskilt sak, jeg har hvertfall aldri fått til å gå på vannet Nå blir det forøvrig påbudt med båtførerbevis for alle fritidsbåtførere fra nyttår (motorfartøyer?), og det blir forbudt for fritidsbåteiere å benytte lav-avgiftsdiesel (farget diesel). God tur! Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 10. november 2006 Skrevet 10. november 2006 Scootertur kan på ingen måte sammenligns med opplevelsen av naturen når du går på ski, spesielt når du ikke ser et eneste scooterspor, og ikke hører en eneste scooter, som på stille dager kan høres på mange mange kilometers avstand på fjellet. Loven er ikke det som får meg til å bruke ski, men at en tur på scooter ikke gir meg noe som kan sammenliges med selv en forholdsvis kort skitur. En utvidelse av løypenettet vil utvilsomt øke både antall scootre og antall brukere, samt kjørte kilometer, derfor er jeg i mot dette, selv man da kanske kunne begrenset villmannskjøringa noe.. Kan jo like gjerne snu på flisa og si at ski ikke på noen måte gir meg den følelsen og opplevelsen jeg får på sneskuter. Folk er forskjellige og de liker forskjellige ting. Jeg går både på ski og kjører sneskuter. Heldigvis er jeg så heldig at jeg ser gleden i begge ting. Du har kansje en alternativ måte å oppleve naturen på med skuter. Har ingen problemer med å se at folk kun går på ski eller kun kjører skuter. Så lenge de ikke slår etter meg med staven (når jeg kjører skuter), eller kjører på meg (når jeg går på ski), så kan gjøre hva de vil. Som nevnt tidligere så er det en utvikling og stopping og fjerning av sneskuter er håpløst. Eneste løsningen slik jeg ser det er å inngå kompromisser. Sneskuterfolket vil sikkert aller helst ha fri kjøring, dette er nok en ønskedrøm. Skigjengen vil helst ha skutern fjernet, ganske håpløst dette også. All den tid du ikke får fjernet skuteren, og all den tid det ikke er tilstrekkelig tilrettelagt med løyper og områder for sneskuterer, det kun en ting som må gjøres for å unngå og begrense ulovlig kjøring: Tilrettelegging for kjøring i kontrollerte former. Da som løyper, baner o.l Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 10. november 2006 Skrevet 10. november 2006 Vil åpne utmarka for turistkjøring http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.1298300 Mrk........ sitat: Reglene for motorferdsel i utmarka ska bli endret neste år. Siter
JohannesO Skrevet 10. november 2006 Skrevet 10. november 2006 Mrk........ sitat: Reglene for motorferdsel i utmarka ska bli endret neste år. Tja, hvis de blant annet baserer seg på rapporten det er snakk om her er det kanskje for tidlig å glede seg? http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article796692.ece Siter
JohannesO Skrevet 18. november 2006 Skrevet 18. november 2006 Fant søppelberg i fjellheimen Flasker, handvesker dopapir og bensinkanner lå strødd langs scooterløypene rundt populære fiskevann i Nordreisa. http://www.nordlys.no/nyheter/article2420514.ece Her har vi et godt eksempel på at selv lovlig skuterkjøring skaper problemer og forsøpling. Selvfølgelig skal man ikke her skjære alle over en kam, det er sikkert mange skuterfolk og turfolk som er flinke og rydde etter seg selv, men det er tydelig at noen gidder ikke plukke opp etter seg selv om de ikke må bære det ut igjen.. Johannes Siter
YES Skrevet 19. november 2006 Skrevet 19. november 2006 Fant søppelberg i fjellheimen Flasker, handvesker dopapir og bensinkanner lå strødd langs scooterløypene rundt populære fiskevann i Nordreisa. http://www.nordlys.no/nyheter/article2420514.ece Her har vi et godt eksempel på at selv lovlig skuterkjøring skaper problemer og forsøpling. Selvfølgelig skal man ikke her skjære alle over en kam, det er sikkert mange skuterfolk og turfolk som er flinke og rydde etter seg selv, men det er tydelig at noen gidder ikke plukke opp etter seg selv om de ikke må bære det ut igjen.. Johannes Ja, man kan ikke annet enn å si at det er totalt uakseptabelt. Her har scooterfolket noe å jobbe med. De fleste er nok flinke til å rydde opp etter seg, men skal vi færdes i fjellet er ikke at de fleste er flinke godt nok. Skjærp dere, og det gjelder alle som ferdes i naturen både til fots og med snøscooter. For det er ikke alltid det er fritt for søpel etter skiløypene heller, så denne oppfordringen får gå til begge leirene. Så til en mer alvorlig sak, det har jo vært nevnt her på forumet tidligere, da i alle fall en av deltakerene på forumet tok til ordet for denne typen holdning. Heldigvis ble hans innlegg slettet. Ingen tvil om at hans uttalelser skadet scootermotstandernes sak og det gjør denne historien også, motstanderene har vist sluttet med å nøye seg med å slå med skistaven. Sjekk denne linken: http://www.altaposten.no/nyheter/article62111.ece IKKE BRA!!!!!!!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.