Gjest Srx (Ron) Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Ellers er dine juridiske betraktninger underholdende lesning. Du hevder altså at å bryte paragraf 3 og 8 "lov om motorferdsel i utmark og vassdrag" er helt greit, mens brudd på straffelovens paragraf 391 "Forseelser mod Formuesrettigheder." er både sykt og kriminellt. I din ekspertvurdering, hvilken ytterligere lovparagrafer står vi fritt til å bryte, dersom vi er lei av den aktuelle loven? Se det fra en annen vinkel. Hvis du kjører opp en traktorvei/sti med din pick up i Mars måned for å komme deg på fjellet hvor det er sne, veien er i utmark og ikke vei. Når du kommer ned etter en flott skitur, og bilen din er herpa og ramponert fordi du har kjørt utafor veien. Hva da? Samme sak! Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Noen som er for snøscooterkjøring her da? Jeg synes det er kjempefint å kjøre scooter innover fjellet en finværsdag. men en må passe seg for tullinger med ski og sekk, for da kan man fort bli anmeldt Jeg er for skuterkjøring! Det er en super måte å ferdes på i fjellet. Tiden strekker mye bedre enn på ski, man ser og opplever enn masse. Anbefaler alle som ikke har prøvd til å prøve!! God tur Som jeg skulle sagt det selv! Siter
Ylving Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Se det fra en annen vinkel. Hvis du kjører opp en traktorvei/sti med din pick up i Mars måned for å komme deg på fjellet hvor det er sne, veien er i utmark og ikke vei. Når du kommer ned etter en flott skitur, og bilen din er herpa og ramponert fordi du har kjørt utafor veien. Hva da? Samme sak! Ja, kansje det, men det er din mening! Når du begynner å sette deg selv over loven som du gjør, så åpner du for at andre kan gjøre det samme, og de vil gjerne ikke ha samme oppfatning som deg med hensyn på hvilken lover en kan "fritt" kan bryte. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Ja, kansje det, men det er din mening! Når du begynner å sette deg selv over loven som du gjør, så åpner du for at andre kan gjøre det samme, og de vil gjerne ikke ha samme oppfatning som deg med hensyn på hvilken lover en kan "fritt" kan bryte. Du mener da at ca "alle" skuterkjørere setter seg over loven. Hva forteller det mest om. Loven eller alle de kriminelle skuterkjørererne? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som kun kjører etter løypa. Kun Teerex, han drar til Sverige. Der har de ett mere fornuftig og liberalt syn på skuter. Det er kansje noe positivt med EU allikevel? Spørs bare hvor lenge han gidder å kjøre 1 og en halv time for å komme til Sverige. Hvem kan med hånden på hjertet si at de ikke bryter lover? Kan du? Garantert ikke. Dere maser og maser om loven og loven og bryting av loven. Det er ikke essensielt. Hvis det ikke finnes løyper på steder hvor det finnes skutere, og det ikke finnes muligheter for å kjøre skuter. Så blir det ukontrollert ulovlig kjøring. Det hjelper ikke med lover, og bøter. Masser av skuterungdommen er så stinn av selvtiilit og sine ferdigheter og tiltro til sine maskiner, at de frykter ikke politiet og deres skutere. Hva da? Da hjelper ikke loven! Ikke det spøtt. Eneste som hjelper er løyper og områder for kjøring. Alle plasser i Finnmark og Troms hvor det er crossbaner er det kjøring nesten til alle døgnets tider. Hvor hadde disse ungdommene vært hadde det ikke vært for crossbanene. Jo det skal jeg fortelle deg...... på fjellet en eller annen plass og funnet seg utfordringer og kjørt der. I helgene når jeg er og kjører skutere i løypene treffer jeg og ser jeg hundrevis av sneskutere, hvor hadde disse vært hvis det ikke hadde vært for skuterløypene? Jo det skal jeg fortelle deg......... De fleste hadde vært på fjellet en eller annen plass uansett. Forskjellen er at disse som hypotetiskda hadde vært på fjellet, hadde kjørt hvorenn de måtte ønske, når de først er ute på tur (ulovlig) så betyr det ikke noe hvor du kjører. Det er like galt uansett. Har du ikke områder og løyper, så blir det fritt fram og kjøring overalt..... Comprende. Siter
teerex Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 No ser det no ut til at konkurransen om høyest sagmugginnhold er mer enn åpen fortsatt. Skuterløyper finnes, om enn mest i Finnmark. Det er også tildels liberal dispensasjonspolitikk, årlig innvilges omlag 3000 dispensasjoner bare i Nordland fylke, og dette er i tillegg til kjøring hjemlet i paragraf 4 av "lov om motorferdsel.... Det pågår også et forsøk med ny forvaltningspraksis i utvalgte kommuner i 2002-(2005)2007 med bla etablering av rekreasjonsløyper. For enkelte av kommunene, som Fauske, er nivået på ulovlig kjøring uendret fram til no. Mens for kommuner som Hattfjelldal, der en fikk en nedgang i ulovlig kjøring i begynnelsen av forsøket har omfanget etterhvert økt igjen. Dette tyder på en kortvarig og/eller begrenset effekt av oppmyking av regelverket. Ellers er dine juridiske betraktninger underholdende lesning. Du hevder altså at å bryte paragraf 3 og 8 "lov om motorferdsel i utmark og vassdrag" er helt greit, mens brudd på straffelovens paragraf 391 "Forseelser mod Formuesrettigheder." er både sykt og kriminellt. I din ekspertvurdering, hvilken ytterligere lovparagrafer står vi fritt til å bryte, dersom vi er lei av den aktuelle loven? Totalt uinteressant om det så finnes 10.000 km løyper i Finnmark, for det er ikke der jeg bor! Dispensasjonspolitikken aner jeg ikke noe som helst om, jeg har ikke tenkte å søke dispensasjon fordi jeg aner ikke hvorfor jeg skal søke dispensasjon. Måtte i så fall være for å ta med min gamle mor på skutertur. Skulle være helt unødvendig å søke om dispensasjon for slikt i et fritt og spredt befolket land dersom ting var kommet i ordnede former. Det med at det ikke er nedgang av ulovlig kjøring i kommuner som har fått skuterløyper må jo si et eller annet om befolkningen og skuterkjørerne der hvis det stemmer. Det må jo være halvidioter eller unger som kjører ulovlig der i såfall. Forøvrig stiller jeg meg sterkt tvilende til dine påstander. Det er jo helt klart at det ikke kan betegnes som kriminelt å kjøre scooter på en snødekt fjellvidde der man ikke ødelegger noens eiendom, det fatter enhver oppegående person. Snødekt utmark er ikke mark, det er snø. Kan man kalle det utsnø kanskje ? Snøen er for alle. Snøen som falt i fjor er forresten borte, og det er ikke vår skyld Om man sammenligner dette med aktiviteter som overlagt hærverk på annen manns kjøretøy er det jo innlysende hvem som er kriminelle. Wake up! Siter
Ylving Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Det med at det ikke er nedgang av ulovlig kjøring i kommuner som har fått skuterløyper må jo si et eller annet om befolkningen og skuterkjørerne der hvis det stemmer. Det må jo være halvidioter eller unger som kjører ulovlig der i såfall. Forøvrig stiller jeg meg sterkt tvilende til dine påstander. Om han er halvidiot eller en unge vet jeg ikke, men SRX anslo at han kom til å følge skuterløypene ca 50% av tiden, det blir jo fort endel ulovlig kjøring av det. Ellers finner du resultatene av forsøkene her : http://www.nina.no/applications/system/publish/view/showLinks.asp?archive=1001042 Det er jo helt klart at det ikke kan betegnes som kriminelt å kjøre scooter på en snødekt fjellvidde der man ikke ødelegger noens eiendom, det fatter enhver oppegående person. Snødekt utmark er ikke mark, det er snø. Kan man kalle det utsnø kanskje ? Snøen er for alle. Snøen som falt i fjor er forresten borte, og det er ikke vår skyld Aaah, selvfølgelig. Så lenge noe er dekket av snø så gjelder ikke loven lenger? Siter
teerex Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Om han er halvidiot eller en unge vet jeg ikke, men SRX anslo at han kom til å følge skuterløypene ca 50% av tiden, det blir jo fort endel ulovlig kjøring av det. Ellers finner du resultatene av forsøkene her : http://www.nina.no/applications/system/publish/view/showLinks.asp?archive=1001042 Aaah, selvfølgelig. Så lenge noe er dekket av snø så gjelder ikke loven lenger? Hun der nina gir jeg ikke 5 flate øre for.. tror faktisk ikke de er spesiellt upartiske eller nøytrale heller. Så lenge noe er dekket av snø så må loven forandres. Det er jo det som er mitt poeng. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Om han er halvidiot eller en unge vet jeg ikke, men SRX anslo at han kom til å følge skuterløypene ca 50% av tiden, det blir jo fort endel ulovlig kjøring av det. Dere vrir nå og vender på alt, og snur hver en stein. Halvidiot og onge kan du pent være sjøl. Hvis du tar all ulovlig kjøring som er og halverer det, er ikke det mye nedgang? I beste fall betraktelig mer enn 50%. Jeg er nok sikkert ikke den beste representant for alle skuterkjørere, er vokst opp med skuter, og er også vokst opp med at jeg/vi kjører dit hvor vi vill. Derfor er jeg ærlig og mener at min ulovlige kjøring blir dere nokk ikke kvitt, men alle er ikke som meg (heldigvis). Aaah, selvfølgelig. Så lenge noe er dekket av snø så gjelder ikke loven lenger? Men jeg tror ikke folk ser på dette som en virkelig forbrytelse, da de ikke ødelegger noe, og de ikke skader noe. Slik jeg og sikkert mange med meg ser det er det bare nok en dustelov som søringer og politikere har påtvunget oss. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 http://www.nina.no/applications/system/publish/view/showLinks.asp?archive=1001042 Leste fort over den rapporten, konklusjonen var ganske tvetydig. Aaah, selvfølgelig. Så lenge noe er dekket av snø så gjelder ikke loven lenger? Hvorfor er elver ferdselsårer om sommeren med båt og motor, men ikke om vinteren. Tror en båt med påhengsmotor gjør mer skade og plager fisken mer enn hva en sneskuter gjør. Det blir som vi har nevnt utallige ganger, eneste skaden en sneskuter gjør er å sette spor i sneen. Jeg ser ingen forbrytelse i det! Siter
teerex Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Ja vi kan ikke bare godta alt duste-norge prøver å tre over hodene våre. Vi er jo heldigvis tenkende og krevende vesener Siter
teerex Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Hvorfor er elver ferdselsårer om sommeren med båt og motor, men ikke om vinteren. Tror en båt med påhengsmotor gjør mer skade og plager fisken mer enn hva en sneskuter gjør. Det blir som vi har nevnt utallige ganger, eneste skaden en sneskuter gjør er å sette spor i sneen. Jeg ser ingen forbrytelse i det! Scootermotstanderne er nok snøblinde på en måte, de ser ikke fjellet for bare snø. De tar overhodet ikke våre argumenter inn over seg, men virker mer eller mindre fjernstyrte og hjernevaska. De vil stoppe kjøring i utmark og de vil gå på ski uten å se en scooter. Men det er jo akkurat det samme som vi vil! Kjøring i utmark sommerstid er jo noe helt annet og det forstår de helt sikkert. Det skal ikke forekomme og det har heller ingenting med scooterkjøringen å gjøre. Og å gå på ski uten å se en skuter er kun mulig om egnede løyper og områder reserveres til skuterkjøring. Anslagsvis 1 % av naturen. Er da de resterende 99% for LITE for nikkersadelen ??? Siter
Ylving Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Hun der nina gir jeg ikke 5 flate øre for.. tror faktisk ikke de er spesiellt upartiske eller nøytrale heller. Så lenge noe er dekket av snø så må loven forandres. Det er jo det som er mitt poeng. Ok, så basert på din kompetanse på området så er : *Statens Naturoppsyn *Norsk Institutt for Naturforskning *Statskog fjelltjenesten *De respektive lennsmannskontor i kommunene *Fjellstyrene i kommunene , som har vært ansvarlig for undersøkelsen, hverken upartiske eller nøytrale, og 3 år med forskning er bortkastet. Videre skal deler av det norske lovverket baseres på nedbør. Interessante teorier, den skal du ha Siter
teerex Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Eneste jeg stoler på er lensmannskontoret i Hattfjelldal og de er strålende fornøyde Siter
Ylving Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Scootermotstanderne er nok snøblinde på en måte, de ser ikke fjellet for bare snø. De tar overhodet ikke våre argumenter inn over seg, men virker mer eller mindre fjernstyrte og hjernevaska. De vil stoppe kjøring i utmark og de vil gå på ski uten å se en scooter. Men det er jo akkurat det samme som vi vil! Kjøring i utmark sommerstid er jo noe helt annet og det forstår de helt sikkert. Det skal ikke forekomme og det har heller ingenting med scooterkjøringen å gjøre. Og å gå på ski uten å se en skuter er kun mulig om egnede løyper og områder reserveres til skuterkjøring. Anslagsvis 1 % av naturen. Er da de resterende 99% for LITE for nikkersadelen ??? De resterende 90-95% er mer enn nok, men jeg har ingen tro på at det stopper der. Som både undersøkelsen og mange av skutertilhengerene her inne har vist så eksisterer det en foruroligende vilje til å bryte loven akkurat når det passer dem. Videre virker det som om de færreste av skuterfolket noen som helst forståelse for hvor mye skuterkjøring ødelegger for mange av oss andre som bruker fjellet. Enkelte argumenterer fortsatt, etter 13 sider, med at sporene smelter til våren...det har ingenting med saken å gjøre. Siter
teerex Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Jeg skrev ikke 90-95 %, jeg skrev 99 %. Og det er langt nærmere sannheten. Og hvorfor skulle det ikke stoppe der ? Det har jo stoppet allerede, i mange år. Og nei vi har ingen forståelse for at scooterkjøring ødelegger noe som helst for dere, så lenge dere ikke forstår at det som trengs er løyper og reserverte områder til scooterkjøring slik at dere får gå i fred. Har derimot forståelse for at ulovlig scooterkjøring kan forstyrre turen deres siden det ikke eksisterer løyper der det burde eksistere løyper. Hva kom først, høna eller egget ???? Hvor er logikken ? Siter
Ylving Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Jeg skrev ikke 90-95 %, jeg skrev 99 %. Og det er langt nærmere sannheten. Og hvorfor skulle det ikke stoppe der ? Det har jo stoppet allerede, i mange år. Og nei vi har ingen forståelse for at scooterkjøring ødelegger noe som helst for dere, så lenge dere ikke forstår at det som trengs er løyper og reserverte områder til scooterkjøring slik at dere får gå i fred. Har derimot forståelse for at ulovlig scooterkjøring kan forstyrre turen deres siden det ikke eksisterer løyper der det burde eksistere løyper. Hva kom først, høna eller egget ???? Hvor er logikken ? Vi kan godt krangle om prosent, men det har lite relevans. Dersom skuterkjørere hadde vist respekt både for loven og for andre brukere av fjellet, og jobbet for å endre loven på demokratisk vis framfor å ta seg tilrette, så ville gjerne ikke motstanden vært like sterk heller. Egget kom først. Siter
teerex Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Nå skjærer du alle over en kam igjen, og beviser nok en gang at det ikke alltid heller nytter med demokratiske metoder. Anyway, det blir jo kjedelig å vente nesten 4 år på at Siv Jensen skal ordne opp. Noe må vi jo gjøre i mellomtiden Siter
Ylving Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Nå skjærer du alle over en kam igjen, og beviser nok en gang at det ikke alltid heller nytter med demokratiske metoder. Anyway, det blir jo kjedelig å vente nesten 4 år på at Siv Jensen skal ordne opp. Noe må vi jo gjøre i mellomtiden Heldigvis er du så nyansert i synet på motstanderene. Ville dessuten tro at SP er temmelig lydhør for dine argumenter. Prøv, så slipper du å stemme på UtslippsPartiet. Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Dersom skuterkjørere hadde vist respekt både for loven og for andre brukere av fjellet, og jobbet for å endre loven på demokratisk vis framfor å ta seg tilrette, så ville gjerne ikke motstanden vært like sterk heller. Det har blitt dannet fler og fler sneskuterklubber siden 80 tallet, og hovedsaken de fleste arbeider for er flere løyper. Det jobbes for flere og lengre løyper de fleste steder i Nord-Norge, undertegnslister finnes det flere steder. Men når det kun finnes løyper en til to plasser i en kommune, og det bor folk mer eller mindre overalt. Hva da? Skal de som bor veldig langt unna løypa ikke eie og ha skuter, mens de som bor 5-15 mil unna ha skuter. Skuter brukes både til, vedhenting, isfiske, fritid, og rekreasjon. Og motstanden som finnes er i hovedsak fra folk Sørfra. At det blir mye ulovlig kjøring med skuter er ikke rart, Du kan kjøre opp til skuter når du er 16. For å bruke skuteren MÅ du ha bil og henger for å komme deg på løypa. Veldig mange 16-18 åringer har skuter, skal disse mase på pappa hver dag for å få pappa til å kjøre de til skuterløypa, og å komme og hente de igjen? Når disse 16-18 åringene blir litt eldre så kjøper de bil. Hva koster en tilhenger? 30 - 50.000,- Det er ofte mer enn hva bilen til disse 18 åringene koster. Jeg var 24 da jeg kjøpte meg bil som jeg fikk skuteren med meg på. Da hadde jeg hadt skuter i flere år allerede, og vi hadde ikke tilhenger. Jeg søkte om dispensasjon for å kunne kjøre inn på lovlig løype, men det fikk jeg ikke. Det blir ulovlig kjøring av slikt, og da kommer tilbake til mitt moment. Når du først kjører ulovlig betyr det ingenting hvor, det er like ulovlig uansett. Bortsett fra hvis du kjører skuter på vei, der er det rabatt! Videre virker det som om de færreste av skuterfolket noen som helst forståelse for hvor mye skuterkjøring ødelegger for mange av oss andre som bruker fjellet. Som nevnt flere ganger, så er majoriteten av skutermotstandere vi har her oppe, enten tilflyttet eller besøkende. Vi har ett annet syn på skuterkjøring enn dere sørfra. For meg ser det ut som om at dere ikke klarer å integrere dere, når dere kommer hit. Og de fleste av "søringer" jeg kjenner som er heldig og ikke har slike forutinntatte meninger om skutere, eller som har prøvd skuter enda de ikke liker dem. Blir hekta, og synes det er moro og flott med skuter, og skuterturer. Kan tenke meg, at du aldri kan tenke deg å prøve å kjøre skuter engang!!! Og FRP øker på nesten hver eneste meningsmåling og valgrunder. Det kan se ut som om at folk begynner å få nok av de som så langt har styrt dette landet. For min del, skal gjerne FRP få prøve seg, er ikke imponert av verken presten eller pappagutten så langt. Det kan ikke bli så mye verre. Siter
yardbird Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Hm. Fordommer er ikke bra, men jeg innrømmer at jeg har hatt fordommer mht snøscooterfolk. Hver gang jeg leser et innlegg av SRX blir imidlertid disse bekreftet. Siter
teerex Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Hm. Fordommer er ikke bra, men jeg innrømmer at jeg har hatt fordommer mht snøscooterfolk. Hver gang jeg leser et innlegg av SRX blir imidlertid disse bekreftet. Snøscooterfolk er et folk som i korte trekk føler at det å kjøre snøscooter beriker livet og gir det mening. Hva slags fordommer mener du ? Siter
Gjest Srx (Ron) Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Hm. Fordommer er ikke bra, men jeg innrømmer at jeg har hatt fordommer mht snøscooterfolk. Hver gang jeg leser et innlegg av SRX blir imidlertid disse bekreftet. Kan ikke svare annet enn jeg har fordommer mot folk som har fordommer mot skuterkjørere! No e det snart helg. Har full tank bensin. Nydelig vær, perfekt, sol og 2-10 minus. Kan ikke bli bedre. Glede mæ, skuter og friluft hele helga! Siter
yardbird Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Hva slags fordommer? F.eks. at jeg lurer jo litt på folk som mener snøscootere beriker livet og gir det mening Det høres neste ut som det er hentet fra kulturdelen i partiprogrammet for et parti scootertilhengerne i tidligere innlegg har vist begeistring for. Siter
teerex Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Hva slags fordommer? F.eks. at jeg lurer jo litt på folk som mener snøscootere beriker livet og gir det mening Det høres neste ut som det er hentet fra kulturdelen i partiprogrammet for et parti scootertilhengerne i tidligere innlegg har vist begeistring for. Naturligvis beriker snøscooteren våre liv, ellers hadde vi jo ikke kjørt eller villet kjøre ??? Men heldigvis er det ikke alle som forstår akkurat det, ellers hadde det nok vært for mange snøscootere Verden er mangfoldig, og det ville jo ha vært trangt om plassen om alle skulle gjøre det samme. Problemet oppstår jo dersom enkelte grupper skal hindre andre grupper i sine aktiviteter. Heldigvis finnes det politiske partier som jobber for rettferdighet og likhet og å gi alle grupper mulighet til å utøve sine aktiviteter uten at bedrevitere og uforstandige fordomsfulle mennesker skal stå i veien. Siter
Carl S. Bj Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Foreslår heller dere tar med scooterne og flytter til Sverige, jeg. Skjønt, svenskene hater visst norske scootergjenger som pesten... Bortsett fra til nytteformål (rekreasjon regnes ikke som nytte, enten den skjer på ski , til fots eller med motor i denne sammenheng), har motorisert ferdsel vært forbudt i Norge siden 1977. Så dere som har kjøpt dere scooter (eller ATV som nå kommer for fullt - ennå verre) siden da uten å ha et rimelig og i loven anerkjent nytteformål, har bevisst kjøpt den for å begå lovbrudd, og bør slutte å syte over å bli behandlet deretter. Unntaket blir da Nord-Troms og Finnmark, som har hatt fiskeløyper siden vi fikk en nasjonal forskrift (89 tror jeg, gidder ikke slå opp i kveld). At en gruppe med makt prøver å tilta seg en rettighet på bekostning av størstedelen av befolkningen, på tvers av vedtatte lover osv. må møtes med midler som kan være tøffe skjønner de fleste som ikke stemmer FRP. Og en del av disse også - heia, Tom! Denne debatten er svært lik røykedebatten. (Scooterkjørere/røykere versus friluftsfolk/ikke-røykere). Problemet er at den støyende / forurensende siden har alle maktmidler unntat loven på sin side, og har alle muligheter for å presse - det er de som har de fysiske maktmidlene. Sånn sett får vi prøve å se på hvordan vi oppnådde det som er oppnådd når det gjelder røyking, og se om metodene kan tillempes her. Forsøket med styring av scooterkjøringa gjennom kommunal planlegging er definitivt ikke bare vellykket, sett med øynene til de som mente det ville få skikk på scooterkjøringa. Mitt stalltips er at regjering og Storting i stedet strammer inn. Men scooterfolket anser vel det som udemokratiske organer... Da heller Snøfor - finansiert av de som selger scootere. Det er demokrati det. Fyller pressen med ulovlig annonsering for utmarkskjøretøy, for å skape inntrykk av at det er OK. Og håver inn. Salgssjefen i firmaet som importerer Arctic Cat økte nettoinntekt (den du finner i ligninga) fra 10 til nesten 20 mill 2000 - 2004... (De importerer også Suzuki, men sier litt om pengeflyten i bransjen. han er hverken øverste eller ensete sjegf i den butikken) At scooter er så mye bedre enn folk til fots i fht. vilt er en sannhet med modifikasjoner. Skal komme med ref. seinere. Dessuten - jo mer scooter, jo reddere vil viltet bli etterhvert. Om ikke kjøringen er mye mer disipinert enn jeg tror dere kan drømme om. Scooter er et kjempenyttig redskap i mange sammenhenger, men fri og bevare oss for frislepp. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.