Gå til innhold
  • Bli medlem

Jesus: en fjellets mann!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I denne søte juletid.........

så har man litt bedre tid enn ellers til å saumfare bokhyllene på jakt etter lesestoff.

Og der, blant bøker om tinderangling, fluefiske og matoppskrifter står den; nytestamente fra konfirmasjonsdagene.

Jeg finner frem støvfilla, tørker støv av bokji, og begynner å bla. Finner vi noe fjell-relatert stoff her da, mon tro?

Det sies jo at nordmenn er født med ski på bena. (i parentes bemerket; det måtte i så fall være før innvandringen skjøt fart for alvor. )

Det er jo nesten litt villmarks-swung over det å bli født i en stall og deretter lagt i en krybbe.

Dessuten hadde Jesus både Oljeberget og Sinaifjellet på sin meritt-liste.

Det som imidlertid er poenget jeg sitter igjen med etter lesingen, er som følger:

En oppfordring til Fjellforums deltagere på det nye året om å følge Jesu eksempel der han oppfordrer til å"gå avsides opp i fjellene og hvil dere litt!".

Uansett hva man ellers måtte mene er oppfordringen helt i tråd med stemningen på dette forumet, eller hva?

Ha en fortsatt god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifalles! :wink:

Hvor høyt er Sinaifjellet forresten?

Noen (utenom Jesus altså) som har vært der?

Men han teller vel ikke egentlig, da det som kjent ligger Ham lett for å ta noen ekstra høydemetre! :lol:

Hadde sjøl også tenkt å gå litt avsides en dag i romjula, men ble smittet av noen lille julaften,

og har vel knapt vært så stokk stolpe sørpe sylta forkjølet noen gang i mitt liv! :cry:

Så jeg sitter her istedet, grimet og bustete, i noen digre fleeceflak av noen klær, og trøster mitt stakkars jeg

med et besøk på FF... "Ben fottatt do' dul dil dele adle!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stort sett konsentrert meg om andre fjellbøker enn bibelen. Men mener likevel å huske at Jesus ikke besteg Sinaifjellet. Det var vel Moses som tok æren for den bestigningen. Han gjorde vel det også to ganger siden han måtte opp etter nye steintavler. Oljeberget har vel bare så vidt primærfaktor 10 i forhold til omliggende topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så vidt jeg har sjekket, er det Sinaifjellet vi snakker om det som lokalt kalles Mosesfjellet. 2.369 meter over havet på den høyeste såkalte Katarina-toppen.

Det hersker uenighet om den geografiske beliggenhet blant historikerne, interesserte kan selv finne frem til dette ved å søke på internett.

Hvorvidt Jesus besteg Sinai-fjellet, skal ikke jeg si skråsikkert. Jeg er ikke så bevandret i bibelsk arkeologi.

Her har vi altså et problem vi skulle hatt svaret på.

Kanskje vi da skal bifalle Davids salme : "Jeg løfter mine øyne opp til fjellene, hvor skal min hjelp komme fra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
I denne søte juletid.........En oppfordring til Fjellforums deltagere på det nye året om å følge Jesu eksempel der han oppfordrer til å"gå avsides opp i fjellene og hvil dere litt!".Ha en fortsatt god jul

Det er visst det jeg driver på med :?

Jeg gjør det for å komme unna urbant mas og komme unna sykdom i kroppen.

Jeg søker helbred i disse mine topper - og har fått det.

Nå i denne søte høytid er det ekstra godt å ta med appelsinen/ 4 skiver grovbrød/ varm sjokolade og hvile på en knatt langt unna juleevangelier, salmesang, orgelbrus, Arredondo og Wagle nedi bygda:

http://www.krovoll.net/Sausetra/

dette var andre juledag, den eneste grunnen til at jeg kom ned igjen var en uimotståelig lekkert tilberedt fet ribbe med ekstra sprø svor, ertestuing surkål potet og sosisser, med en ørliten akkar dertil :)

Fortsatt god jul alle i hop!

post-511-133474408243_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje til at Jesus har vore på Sinaifjellet, men Moses var der ein gong og fekk med seg dei ti boda ned att. Eg trur at Jesus var på Karmelfjellet ein gong ifølgje skriftene. Det vart visst nokre fjellturar på han óg, men det er nok berre eit fåtal som er omtala i skriftene.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er en link til et bilde av Ararat:

http://www.peakware.com/encyclopedia/peaks/photos/images/ararat3.jpg

Det var vel der Noas ark strandet i følge Bibelen. Flere ekspedisjoner har vært der oppe og lett etter båten, og jeg mener å huske og ha lest i Illustrert vitenskap om et berømt flyfoto der oppe fra som viser en lang, mørk, mystisk sak som ingen riktig kunne forklare hva var for noe.

Sikkert bare en snål steinformasjon.

Uansett, Ararat er et flott fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel der Noas ark strandet i følge Bibelen. Flere ekspedisjoner har vært der oppe og lett etter båten, og jeg mener å huske og ha lest i Illustrert vitenskap om et berømt flyfoto der oppe fra som viser en lang, mørk, mystisk sak som ingen riktig kunne forklare hva var for noe.

Sikkert bare en snål steinformasjon.

Er muligens dette du har sett El Gringo:

http://www.bibelarkeologi.no/noasark.htm

Steinformasjonen ligner jo på en båt ihvertfall. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehehe, det ante meg at noen hadde en naturlig forklaring på formasjonen, ja. :)

Men hva annet kan man vente av sånne som fremdeles hevder hardnakket at Jorden kun er 6000 år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva annet kan man vente av sånne som fremdeles hevder hardnakket at Jorden kun er 6000 år gammel?

Det er vel litt for mye å vente at en båt laget av tre eller siv skal ende opp som et forsteinet fossil på så kort tid ja. Men er man religiøs i utgangspunktet kan jeg jo skjønne at noe sånt setter fantasien i sving.

Men da jeg søkte etter linken over var det tydelig at de fleste "ark leterne" ikke regnet denne stenhaugen som interessant. De var derimot mer interessert i å lete i isbreene på fjellet, hvor materiale som tre forsåvidt kan bli bevart. De hadde som vanlig "spennende satelittbilder" men det var visst ikke lett å reise på ekspedisjoner dit på grunn av lokale politiske forhold. Lykke til sier jeg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med fare for å erte på meg kristenfolket: er det ikkje å vere litt svak i trua, når ein leitar så "desperat" etter vitenskapeleg prov på bibelsoga? det ligg jo i namnet at tru er, ja..., tru...

om eg nokon gong vert bibelsk av meg, så er det iallfall ikkje på grunn av slike prov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til "Jarle" og noen andre:

Det er ikke nødvendig at alle nødvendigvis mener noe om noe de ikke har peiling på.

La de som ønsker å diskutere bibelsk arkeologi få gjøre dette.

Er det noen som har innlegg om kajakkpadling f.eks., så behøver ikke jeg og andre som aldri tar i en kajakk nødvendigvis bidra med våre meningsytringer om det som har med kajakkpadling å gjøre. Jeg behøver ikke fortelle de andre at jeg ikke interesserer meg for kajakkpadling.

På samme måte med innlegg om Jesus; en fjellets mann. Dersom dette ikke er "ditt område", så behøver du ikke informere alle oss andre om at det.

Det er vel derfor det er diskusjonsgrupper om forskjellige emner på "Fjellforum", at man kan ha meningsutvekslinger med andre som deler samme interesse. De som overhodet ikke interesserer seg for emnet, finner sikkert andre områder der de kan bidra med konstruktive innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv uten å være religiøs, så har faktisk tanken streifet meg å studere fenomenet... det å være ureligiøs er jo strengt tatt et livssyn det og... og eg synes det interessant å se hvordan forskjellige mennesker tror, og forvalter sin tro, på forskjellige måter,,,

når det er sagt kan eg selvsagt ta selvkritikk for tonen i mitt forrige innlegg, det har eg ingen problemer med :) men forbeholder meg retten til å tenke noe om religionsfilosofi uten å knytte meg til en religion...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt er Sinaifjellet forresten?

Noen (utenom Jesus altså) som har vært der?

Det er noe feilinformasjon her som jeg ikke kan unnlate å kommentere:

Jeg har vært på Mosesfjellet en novemberdag i 2002. Vi leide en bil i Sharm el Sheik mot reiseledernes skarpe anbefalinger at dette var risikofylt mhp dårlige veier, og muligens også overfall eller gud vet hva. Det vanlige er nemlig å ødelegge nattesøvnen ved å ta en buss fra Sharm el Sheik om kvelden sammen med flere hundre andre og bestige Mosesfjellet i stummende mørke for så å se på soloppgangen fra toppen av fjellet. Når det ikke er værmessige forhold som tilsier en alpin start foretrekker jeg å benytte natten til å sove, så vi kjørte heller fra Sharm el Sheik 07 om morgenen og returnerte til Sharm el Sheik ca 12 timer etterpå. I mellomtiden hadde vi fått en 4-5 timers fjelltur på Mosesfjellet som er 2285 meter høyt, hvor vi fikk nyte utsikten for oss selv, og dessuten besøkt Katarina-klosteret med den en gang brennende tornebusken. Fra Mosesfjellet kan man se Katarina-fjellet på 2685 moh som er Egypt sitt høyeste fjell. Jeg hadde lyst å ta en tur dit også, man rekker det på en dagstur fra Sharm el Sheik - selv om jeg tror det ville tatt 7-8 timer for meg, men det får bli til en annen gang.

Jeg tror ikke Sinai-fjellet er ett bestemt fjell. Sinai-fjellene består av mange fjelltopper hvorav Katarina-fjellet og Moses-fjellet er de to jeg kjenner til. Om Moses var på Moses-fjellet kan man sikkert diskutere i det vide og brede. Jeg synes ikke det er så viktig.

Bensinen var forøvrig vanvittig billig i Egypt. Jeg skulle til å betale ca 300 kroner for 30 liter bensin, men ble gjort oppmerksom på at det bare kostet 30 kroner for 30 liter. Kanskje er det Saudi-Arabia som sponser Egypt med billig olje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge ut et par bilder under "Turrapporter" ? :)

November 2002 var lenge før jeg begynte med digitale digitale bilder, så jeg kan desverre ikke publisere noe her.

Men du finner masse bra bilder fra området under www.summitpost.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på Mosesfjellet, men med det vanlige opplegget midt på natta. Men jeg må si at jeg ikke syntes det gjorde noen den gangen, på dagen var det uansett alt for het til å gå i fjellet (det var jo allerede over 40 grader kl. 08.00 om morgenen ved Katarina kloster etterpå). Jeg syntes de lange fakkelrekkekene på vei mot toppen i stummende mørke en stjerneklar natt var nesten litt flotte, selv om jeg selvfølgelig på toppen kunne tenkt meg å nyte soloppgangen alene. Men da den kom var den så overveldenede at jeg knapt la merke til folk rundt meg.

Jeg har ingen bilder å legge ut, jeg heller, fordi det var papirbilder jeg tok og flatbedscanneren vår er historie. Men jeg kan bekreftet at Sinaifjellet heller må hete Sinai-fjellene siden det er mange av dem, og at Mosesfjellet og Katarinafjellet er to forskjellige ting. Og at jeg strengt tatt ikke var helt på toppen (husker ikke så nøye, det er lenge siden og den gangen brydde jeg meg ikke om varder og sånt enda), men ved kapellet nær toppen. Men en flott og uforglemmelig tur var det, selv om jeg på den ferieturen fant ut at ørkenen ikke er mitt yndlingshabitat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.