Gå til innhold
  • Bli medlem

Kyrkjetaket - 1434 m.o.h. - 20.12.2005


gi

Anbefalte innlegg

Kyrkjetaket i Isfjorden går for å være et av landets fineste skifjell. Ja, noen fjell er ganske enkelt genialt konstruert. Når nordvesten har stått innover landet noen dager, da vet du hva du kan finne i den sørvendte botnen :)

Værbingo
Jeg hadde et håp om ta en tur dit den siste uka før jul. Det var noen år siden sist jeg var der. Familien hadde dratt i forveien på juleferie, og den verste julestria hadde lagt seg. Nordvesten gjorde sin del av jobben rett før helga. Men værmeldingene kunne ikke helt bestemme seg. Vurderte allikevel tirsdagen til å være eneste og beste sjanse. Det fikk bære eller briste :D

Perfekte forhold
Forventningene steig i takt med snømengdene innover langs fjorden. Endel skyer var det, men klarvær i søraust gav håp om å få se sola i dag også.
Første biten går på ubrøyta veg og i skogsterreng. Som vanlig hadde det vært folk oppover, slik at det bare var siste døgns snøfall på 10 fjærlette cm jeg hadde å hanskes med. Etter tre kvarter var det slutt. Nå måtte jobben gjøres sjøl :P . Første biten gikk jeg til knes i laussnø, men oppunder Steinberget blei det fastere.

Drømmedag
Skyene forsvant som dugg for sola, og med ett var det blitt en drømmedag i fjellet. Videre innover var det snarere fotografering enn snøbrøyting som sinka meg. Litt oppe i stigninga ser jeg tre stykker til komme innover Steinberget, og bak der igjen kunne jeg ane en tilskying ??
Best å få opp dampen tenkte jeg, og kort tid etter sto jeg på toppen.

Nedkjøringa kan vanskelig beskrives, den bør helst oppleves. Litt vindpakka i toppen, og så blei det bare lausere og lausere.... :cool:

Bildene får fortelle resten.......

God jul fra Nordvestlandet :)

post-399-133474408089_thumb.jpg

post-399-133474408096_thumb.jpg

post-399-133474408102_thumb.jpg

post-399-133474408107_thumb.jpg

post-399-133474408112_thumb.jpg

post-399-133474408118_thumb.jpg

post-399-133474408123_thumb.jpg

post-399-133474408128_thumb.jpg

post-399-133474408134_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:) Det såg bra ut... en del skyer først på turen. Her nede var det klarvær fra tidlig morgen til ca kl.14. Av og til må man bare hoppe i det :D Men,men... I går var det forresten 7 grader på 500moh... så det MÅ bli noen grader kaldere til jul.. for det er høytrykk på vei inn til første del av romjula :)

Godjulsjøl :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det såg bra ut... en del skyer først på turen. Her nede var det klarvær fra tidlig morgen til ca kl.14. Av og til må man bare hoppe i det :D Men,men... I går var det forresten 7 grader på 500moh... så det MÅ bli noen grader kaldere til jul.. for det er høytrykk på vei inn til første del av romjula :P

Godjulsjøl :)

Skyene var der bare før sola hadde stått opp. Fikk forresten ikke sol før i 11-tida. Ho sleit fælt med å komme seg over Rangåhøgda. Skulle ønske du hadde vært med.... :(:)

Mildt i går ja, regn idag. Kontrastene noen hater og noen elsker....... :P

Ser ut til å bli litt snø igjen før høytrykket kommer inn 8) Regner med du kommer til å være snar ut døra da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk!

Dette så bra herlig ut, da! :) Ikke rart de hylte nedpå brekket der etter en slik nedfart!

Her østpå sliter vi med lite snø, og kommer det først snø i høgfjellet, er den knallhard, vindpakket og skavlet etter noen timer... :P

Og da får man stort sett bare krampe i legga, der man sloss og klorer seg nedatt bratta mellom stenklåmene...

Så gjett om slike bilder frister!

Vi får håpe godværet ditt slår til i jula da, så du får svidd av noen akkumulerte småkake-kalorier!

I så fall god tur - og god jul fra østlandet også! :)

Og vi ser sjølsagt fram til rapportene, både her og på nye Tinderangling.net - som har blitt knall forøvrig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nye Tinderangling.net - som har blitt knall forøvrig! :)

Takk :D

Jeg skulle egentlig være med på denne turen :) Men usikre meldinger og stramt program ellers gjorde at "vi" skippet turen. Været der ble vel omtrent som beste prognosen, mens på Sunnmøre ble det et par hakk bedre enn forventet. Men det kommer nye sjanser... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fine bilder Geir.

Jeg fikk prøvd skiføret i går på Høgsvora. Det var ikke i nærheten av den kvaliteten du fikk dagen før på Kirketaket. Snøen var våt og tung, men været var i alle fall helt greit. Vi får krysse fingrene og håpe at det kommer litt mer pudder inn mot jul.

Hvordan er Kirketaket sammenlignet med Skjervan, med tanke på topptur på ski? Har hørt mye bra om sistnevnte også.

Og Svein: Jeg er fremdeles klar for Kirketaket any time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Kirketaket sammenlignet med Skjervan, med tanke på topptur på ski? Har hørt mye bra om sistnevnte også.

Skjervan har etter hvert fått et godt rykte på seg som skitopp. En periode for noen år siden syntes jeg det var den beste skitoppturen i Romsdal. Hvilken som er best avhenger av snøforhold og årstid.

Skjervan er en noe lengre tur enn Kyrkjetaket. Jeg har bare gått fra Innfjorden (4-5 ganger). Finest er den når det er skiføre helt ned i fjæresteinene :lol: Er det snøføre på E136, slipper du og ta av skia :wink: Det husker jeg det var den første gangen, og det var såvidt jeg husker i påska.

Ruta er nordøst og østvendt noe som gjør at denne årstida nok er litt skyggefull oppi der. Beste sesongen er fra februar og utover, kanskje mars er aller best. Alternativt er det nok bra i oktober/november, om snøen er tidlig ute.

Nederste delen følger en seterveg, deretter går turen gjennom skog som blir stadig mer glissen. Dette skogspartiet er skikkelig artig nedkjøring under gode snøforhold. Deretter følger en travers i flatere parti. Her er det ganske vindutsatt, slik at silkeføre ikke "holder" så mange dager.

Siste stigninga mot toppeggen er lang og bratt opp, og ofte veldig fin ned igjen. Her ligger en snøbre. Før har det brukt å ligge snø her hele sommeren, men de to siste åra har det vært helt nedsmelta.

Siste henget (20-30 m) oppunder toppegga er veldig bratt. Stegjern/isøks kan være kjekt. Smal egg bort til høyeste topp. Det er dessuten endel pinakler i toppområdet, fotogent der oppe :cry:

Det skal også være fint å bestige Skjervan fra vestsida (Måndalen). Her kan en være heldig med ettermiddags-/kveldsola. Føret holder seg tørt hele dagen eller det blir "slusj" på skaren. Litt slakere transport inn mot foten av fjellet.

Hvilke av fjella som er best avhenger som sagt av snøforhold. Kyrkjetaket er veldig snøsikkert. Jeg synes fineste perioden der er november-februar. Da er nemlig snøen som regel tørr :P

Beste sesong på Skjervan har jeg allerede skrevet om lengre opp.

Begge er av de finere i Romsdal.

Andre klassikere er: Skjorta og Fløtatind i Eresfjord, Nonstind og Hesten(Innfjorden). Skåla v/ Molde og Harstadfjellet i Batnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.