Gå til innhold
  • Bli medlem

Russlirundhøe (1831 moh) - Jotunheimen øst


evenl

Anbefalte innlegg

Annonse

Merkelig hvor lite snø det pleier å være i disse områdene. Sjøl da jeg gikk over 2k-toppene der i april i år, kunne jeg ha gått lange strekninger på bena, jfr. vedlagte bilde tatt langs Storhinde 28.04.05. Snøforholdene i disse helt østre områdene av Jotunheimen minner mye om østre Rondane egentlig. Man må nesten påregne skibæring uansett når man går på vinteren. Bra dere fant pluggfeste for teltet ihvertfall! :P

post-51-133474407945_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været var jo helt suverent. Hvorfor tok dere ikke Nautgardstind?

Det stemmer at været var bra bortsett fra i Nautgardstindområdet. Toppene var konstant innpakket i en skydott hele helgen. Det var frustrerende å kikke bort på høyere topper som f.eks Surtningssue som lå helt fri og fanget vintersola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøforholdene i disse helt østre områdene av Jotunheimen minner mye om østre Rondane egentlig. Man må nesten påregne skibæring uansett når man går på vinteren. Bra dere fant pluggfeste for teltet ihvertfall! :roll:

Det er tragisk at det skal være så lite snø i et så fint område. Nedkjøringen fra Nautgardstind kunne jo vært en perle på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk at det skal være så lite snø i et så fint område. Nedkjøringen fra Nautgardstind kunne jo vært en perle på vinteren.

Blir ikke dette å snu det litt på hodet ? :roll: Vil en ha skiføre kan en vel bare dra til litt mer snøsikre områder ? Det finnes jo en og annen perle her i landet :wink:

Så kan en dra til Nautgardstindområdet når det "dokumenterte" forhold der.

Områdene rundt Sjodalen er prega av tørt og kaldt klima. I løypene rundt Lemonsjøen kan en gjerne gå på "Blå extra" fra november til mars (april), av og til i ukesvis på den samme snøen.

Tørre vinder feier snøen fra fjellryggene og ned i dalen.

Når det er sagt så har jeg en drøm om å gå Nautgardstindtraversen på silkeføre midtvinters 8) Faktisk en av mine få konkrete turdrømmer i Jotunheimen

Fine bilder forresten. Desemberlyset er en av mine absolutte favoritter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk at det skal være så lite snø i et så fint område. Nedkjøringen fra Nautgardstind kunne jo vært en perle på vinteren.

Nå kan det være snøforhold utenom flyene som er bra også, selv om snødjubden ikke er imponerende. Jeg perset faktisk på returen fra Nautgardstind i vår, med kontinuerlig utforkjøring i hele 14 km! :roll: Den turrapporten ligger her: http://fjellforum.com/viewtopic.php?t=2806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette å snu det litt på hodet ? :roll: Vil en ha skiføre kan en vel bare dra til litt mer snøsikre områder ? Det finnes jo en og annen perle her i landet :wink:

Så kan en dra til Nautgardstindområdet når det "dokumenterte" forhold der.

Jeg vil bare understreke at vi ikke dro til Nautgardstind for å oppleve silkeføre. Snøforholdene i området var vi klar over på forhånd. Vurderte faktisk å ta med fjellstøvlene i tillegg til skia, men det er jo tross alt desember.

Nautgardstindtraversen midtvinters? Det hadde vært noe, men dagene må kanskje bli noe lenger før en forsøker på dette 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.