Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Hvis en faktisk vil støtte det fantastiske arbeidet som drives med hyttebygging, merking av stier +++ så bør enkeltpersoner i systemet ha minimalt å si. Hvertfall inntil hun eventuelt motbeviser sin dyktighet. Skjerp dere folkens... Det er forskjell på folk ja. Noen liker uberørt natur og synes det er fantastisk. Noen folk er hjelpesløse stakkarslige tullinger som ikke vet bedre. Dette er folk som trenger økt tilrettelegging og synes hyttebygging i fjellet er fantastisk!!!! Høres ut som et mennenske som er vokst opp i asfaltjungelen. Bortsett fra den sosiale biten noen liker ved fellesturene til DNT, så vil jeg bare si at alle normale mennesker selv kan tilegne seg erfaring til å gå normalt krevende turer uten å måtte betale en turleder for å være sin dagmamma. DNT er en orginisajon for de svakere og hjelpesløse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesO Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 DNT er en orginisajon for de svakere og hjelpesløse. Å si at DNT er en organisasjon for de hjelpesløse synes jeg er ganske drøyt. Det er sikkert mange som synes at friluftsliv skal foregå i så uberørt natur som mulig og være enklest mulig, og det er klart at for dem så er sikkert ikke DNT noe interessant alternativ. Men for meg og sikkert de fleste andre så er det viktigste naturopplevelsen og å komme seg ut på tur, ikke at turen skal være så ekstrem som mulig. Da kan merkede stier med broer, hytter og fellesturer være et godt tilbud. Dette tilbudet gjør jo også at grupper som kanskje ellers ikke ville dratt på tur i fjellet gjør det, men å avskrive dem som svake og hjelpesløse av den grunn er å ta hardt i. Er man av den førstnevnte typen og skyr stier, hytter og andre mennesker som pesten kan jo forøvrig DNT være en fordel. Når mange turgåere holder seg til merkede stier reduserer jo dette slitasje og besøk der det ikke er stier, som jo gir bedre muligheter til å finne uberørte steder. Det fører jo forsåvidt også til flere folk i fjellet, men vi kan da ikke være så egoistiske at vi syns det er et problem.. Johannes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzi Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Er man av den førstnevnte typen og skyr stier, hytter og andre mennesker som pesten kan jo forøvrig DNT være en fordel. Når mange turgåere holder seg til merkede stier reduserer jo dette slitasje og besøk der det ikke er stier, som jo gir bedre muligheter til å finne uberørte steder. Molboargument fra DNT gjennom mange år. Er helt sikker på at ikke halvparten hadde vært i fjellet hadde det ikke vært for DNT. Da hadde det faktisk blitt hyggelig å møte folk på stiene, ikke en belastning. Når jeg må tvangshilse på et turfølge annet hvert minutt, er det ikke hyggelig lenger. Det kan jo være like mye folk på Besseggen som på Karl Johan, hilser dere til alle der også? Tilbake til Krohn Devold: Grunnen til at hun er hentet inn er sikkert at hun er god til å lobbyere, og kjenner det politiske spillet. At hun kommer fra Høyre med den mangelfulle miljøpolitikken er sikkert også et bevisst valg fra DNT. Jeg er lei av tidligere politikere og næringslivstopper som kastes inn i roller de ikke har erfaring med(selv om KKD sikkert har vært både på sukkertoppen og fjellstua ). Tenk om DNT kunne få inn en kapasitet på området. Tenk om de hadde fått Lars Monsen, Stein P. Aasheim eller Børge Ousland som frontfigur. Tenk så mange de kunne fått ut i fjellet uten denne hårreisende tilrettelegginga DNT bedriver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Bortsett fra den sosiale biten noen liker ved fellesturene til DNT, så vil jeg bare si at alle normale mennesker selv kan tilegne seg erfaring til å gå normalt krevende turer uten å måtte betale en turleder for å være sin dagmamma. DNT er en orginisajon for de svakere og hjelpesløse. Du verden for en barsking. Han har sikkert vært både på Nord- og Sydpolen og dertil klatret nordveggen på Eiger. Slike gutter trenger Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg velger å støtte meg til appellen. Jeg melder meg ut. Jeg kan klare meg med Statsskog hytter og telt. Ansette Devold: idiotenes tid er ikke forbi ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Hei ! Jeg syns det mest interessante spørsmål her er hvordan K2Delta kunne bli generalosekretær i DNT. Har noen sett at stillingen har vært utlyst offentlig og om noen andre søkere også meldte seg ?? Kan det tenkes at det nettop er "Knikkersadelen" som har gitt henne denne retrettstillingen ?? Hilsen Gjestebrage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesO Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Har noen sett at stillingen har vært utlyst offentlig og om noen andre søkere også meldte seg ?? Det er vel slett ikke uvanlig at stillinger ikke blir utlyst, hvis jeg husker rett så blir vel bare omtrent en tredel av alle ledige stillinger utlyst. Jeg vet ikke hvordan det er blitt gjort i DNT, men det normale i slike organisasjoner er vel at det blir satt ned en valgkomité. Denne finner kandidater gjennom for eksempel utlysning, rekrutteringsbyråer, egne nettverk eller annet. Om det var andre som ble vurdert til stillingen vil vi kanske aldri få vite, det er jo ganske normalt at søknader til denne type jobber blir behandlet konfidensielt, søkerne har jo ofte andre arbeidsgivere mens de søker. Det som slår meg i denne tråden er at det er flere som mener de er kvalifisert til å vurdere om Devold passer i denne jobben, og baserer uttalelsene sine utelukkende på informasjon fra sensasjonspressen. De som valgte henne gjorde nok et grundig valg basert på erfaring, intervjuer, referanser og alternative kandidater. La nå i det minste Devold vise hva hun duger til før dere mener dere vet bedre enn dem. Johannes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ozzi Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 erfaring, intervjuer, referanser og alternative kandidater. Erfaringen til Krohn Devold: "Jeg har jobbet i forsvaret og er vant til å rasere naturen, jeg har også vært politiker i alt for mange år". Referanser: Kjell Magne Bondevik. Tidligere statsminister. Jan Petersen. Tidligere utenriksminister og tidligere partileder i Høyre. Erna Solberg. Partileder i Høyre og elsker turer i skog og mark. Hun er uten tvil kvalifisert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Hun er nok også villig til å stille opp på forsiden av medlemsbladet "på vidda" med grønne klær utslått hår og et kjent fjell i bakgrunnen mens hun smiler og lirer av seg selvfølgeligheter om at natur er bra og at det er sunt å gå på tur. Men har hun tenkt å drive høyrepolitikk ?? For eksempel selge unna alle overnattingshyttene som går med underskudd ? Eller leie inn eksterne firmaer til å merke stier ? Eller legge ned alle lokallagene som ikke er "rasjonelle" nok ? Og vil prisene på hyttematen tilpasses markedssituasjonen på toppen av Fanaråken eller under flatbreen ? Foreløpig registrerer jeg at flere som tidligere har markert at de IKKE liker DNT er fryktelig begeistret over at Devold skal bli leder. Hva betyr det ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Ja, vi koser oss med alt som evt. kan skape indre splid i anstalten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Til Johannes Først dette. Jeg har ikke uttalt meg om hvorvidt K2Delta er kvalifisert for stillingen. Dertil kjenner jeg alt for lite til hennes bakgrunn. Men ut fra det jeg dog vet om henne og det som er uttalt om henne av andre tyder ikke akkurat på at hun synes å være noen selvskreven kandidat. Det jeg stiller spørsmål ved er prosedyren ved tilsettingen. Syns vi den er rimelig og demokratisk i en friluftsorganisasjon med, er det ikke ca 200 000 medlemmer? Jeg føler meg slett ikke overbevist om at utvelgelsesprosessen har vært så omfattende, saklig og objektiv som du kjære Johannes vil ha oss til å tro. Det er ikke opplyst noe om at "headhuntere" har vært engasjert og vi vet at spørsmålet om søkernes anonymitet kan ivaretas ved at deres navn ikke offentliggjøres dersom de selv har et ønske om det. Gjestebrage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohannesO Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Det jeg stiller spørsmål ved er prosedyren ved tilsettingen. Syns vi den er rimelig og demokratisk i en friluftsorganisasjon med, er det ikke ca 200 000 medlemmer? Jeg føler meg slett ikke overbevist om at utvelgelsesprosessen har vært så omfattende, saklig og objektiv som du kjære Johannes vil ha oss til å tro. Jeg vet ikke hvordan det er blitt gjort i DNT, men det normale i slike organisasjoner er vel [...] Legg merke til at jeg uttalte meg generelt om denne type organisasjoner, ikke om DNT spesielt da jeg ikke kjenner til hvordan de gjør det. Sånn sett så var det forsåvidt et håp om at de har gjort en ordentlig jobb. Jeg skal være enig i det du sier om at Devold var jo på ingen måte noen selvskreven kandidat, men som jeg har sagt før, la henne nå vise hva hun duger til/ikke duger til før dere dømmer henne nord og ned. Johannes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 la henne nå vise hva hun duger til/ikke duger til før dere dømmer henne nord og ned. Johannes I utgangspunktet er jeg enig i at folk må få en sjans til å vite hva de kan. Problemet med en del jobber og stillinger er at de er for viktige til at man kan tenke sånn. Man er avhengig av å plukke ut en kandidat man VET vil gjøre en god jobb. Derfor er slike stillinger godt betalt og derfor er proffe rekrutteringsbyråer så dyre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Men har hun tenkt å drive høyrepolitikk ?? For eksempel selge unna alle overnattingshyttene som går med underskudd ? Eller leie inn eksterne firmaer til å merke stier ? Eller legge ned alle lokallagene som ikke er "rasjonelle" nok ? Og vil prisene på hyttematen tilpasses markedssituasjonen på toppen av Fanaråken eller under flatbreen ? Uten at jeg kjenner org.strukturen på DNT, vil jeg tro at det fungerer på samme måte der som i andre organisasjoner. At der er et styre som legger føringene. Krohn Devold er ikke lenger politiker, hun har nå en funksjon i en ikke-politisk organisasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Det jeg stiller spørsmål ved er prosedyren ved tilsettingen. Syns vi den er rimelig og demokratisk i en friluftsorganisasjon med, er det ikke ca 200 000 medlemmer? Jeg føler meg slett ikke overbevist om at utvelgelsesprosessen har vært så omfattende, saklig og objektiv som du kjære Johannes vil ha oss til å tro. Gjestebrage Du kan ikke mene at medlemmene skal velge ny generalsektretær direkte????? Medlemmer av en organisasjon velger vel styre på årsmøtet, er en misfornøyd med styrets forvaltning kan man kaste styret på et nytt årsmøte, ordinært eller ekstraordinært. Melder man seg ut som medlem er man ikke "eier", og får ikke være med å bestemme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Jeg er enig med Panda i at gen.sekr. stillingen DNT er for viktig til at vi kan si at " hun må få vise hva hun duger til" før vi kritiserer tilsettingen. Vi må sikre oss på forhåndat vi får en dyktig person. Den beste måten å gjøre det på vil normalt være å kunngjøre stillingen offentlig . Stillingen som generalsekretær i DNT er naturligvis meget ettertraktet og vi ville høyst sannsynlig fått en lang rekke søkere med kvalifikasjoner fullt på høyde med kvalifikasjonene til K2Delta. Dette kan det da ikke herske noen fornuftig tvil om. Hilsen Gjestegrage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjellinge Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 No har ikkje eg sett noko stillingsannonse, men i årboka står det at det var 58 søkarar til generalsek. stillinga. Stillinga har vel då gjerne vore utlyst ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sojo Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Eg har ikkje gidda lesa alle innlegga om dette. Men for å ta jobben med forsvaret først. Når FI knapt nok synes lenger, treng vi heller ikkje noko særleg forsvar. Å byggja ned denne svære org, må gje mange fiendar blant alle som misser eller står i fare for å ikkje lenger ha jobb med noko som ikkje lenger finnes. Å avskaffe den no unødvendige bruken av fleire titals milliarder er sikkert ikkje noko lett oppgave. Men ho har no vore litt grådig med reiserekningane då, og sørga godt for sine nære. Lett å bruka muligheita når ho er der. Måtte no eigentleg skjønne at dette kunne komme for ein dag. Dei får sikkert betaling etter at dei har gått av. Treng sikkert ikkje så mykje frå Turistforr. då. Ho er no ei triveleg dama ! Tippar ho kjem til å gjera ein god jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Men ho har no vore litt grådig med reiserekningane då, og sørga godt for sine nære. Lett å bruka muligheita når ho er der. Måtte no eigentleg skjønne at dette kunne komme for ein dag. Jeg har litt inside-info her, det er andre ansatte som har laget reiseregningene. Basert på hva som er praksis.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Hva er så jævlig viktig med den stillingen? Hvor ofte hører du noe fra DNTs generalsekretær i samfunnsdebatten? En gang i året? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 No har ikkje eg sett noko stillingsannonse, men i årboka står det at det var 58 søkarar til generalsek. stillinga. Stillinga har vel då gjerne vore utlyst ?? Den siste årboken jeg har mottatt kom for ikke så lenge siden. Den har tittel: "Året ute". Der står det at Jan T.Thomson er generalskretær. Fra avisene vet vi at han for ikke så lenge siden gikk over i en ny stilling, hvis jeg husker rett så er det en stilling i utenrikstjenesten eller i alle fall i utlandet. Jeg vil tro at det er stillingen etter Thomson som K2Delta har fått og jeg har ikke sett noen stillingsannonse i avisene, men jeg kan jo ha oversett den. Jeg finner heller ingen opplysninger i årboken om stillingskunngjøringer. Jeg vil bli takknemlig hvis noen kan korrigere meg når det gjelder dette. Hvis det er riktig som antydet at K2Delta har fått stillingen i konkurranse med 58 andre søkere så stiller saken seg noe anderledes enn det jeg har forestilt meg. Jeg venter på eventuelt å bli korrigert. Når det gjelder stillingens viktighet, så kan en naturligvis stille spørsmål om det.(Tom) Men DNT er jo en ganske stor "butikk" med mange aktiviteter (for mange, spør du meg, men det er en annen skål) som krever visse administrative evner, og erfaring vil jeg si, som bør kunne dokumenteres av den som får stillingen. De som deltar i den (politiske) safunnsdebatten vil normalt være de tillitsvalgte, ikke de ansatte i administrasjonen. Forøvrig vil jeg si: Det synes lite sannsynlig at K2Delta har "trikset" med reiseregninger, men at hennes gode venn admiralen trolig har gjort det vil for alltid også "henge" ved henne. Det vil tabloidpressen sørge for. Og hadde saken med admiralen kommet opp tidligere så vedder jeg en knapp på at hun ikke ville ha fått stillingen uansett hvor kvalifisert hun måtte være. Hilsen Gjestebrage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Utnevnelsen av generalsekretær sier noe om hvilken retning DNT har tenkt å bevege seg i. Derfor er det viktig. Jeg lurer på hva slags jobb man har tenkt at Devold skal utføre. Styret må jo ha en plan for utnevnelsen. Forøvrig skal vi vel være glade for at vi slapp Monica Kristensen Solås som Generalsekretær. DET hadde vært noe det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjellinge Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Når det gjelder stillingens viktighet, så kan en naturligvis stille spørsmål om det.(Tom) Men DNT er jo en ganske stor "butikk" med mange aktiviteter (for mange, spør du meg, men det er en annen skål) som krever visse administrative evner, og erfaring vil jeg si, som bør kunne dokumenteres av den som får stillingen. De som deltar i den (politiske) safunnsdebatten vil normalt være de tillitsvalgte, ikke de ansatte i administrasjonen. Viktigheten vert vel uansett ikkje bestemt utifrå kor mykje ein er i media. Når det gjeld kor desse 58 er nemnt er det i siste delen - for nerdane - som omhandlar årsberretning osv. trur kanskje det det var årsmøtet som var referert utan at eg hugsar, eller giddar å sjekke det. Men det betyr nok iallefall at stillinga har vore utlyst... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg har meldt meg ut i dag i protest ! Forstår heller ikke hvor Krohn Devold vil ha jobben. Er vel ikke like lett å motta smøreturer og bestikkelser i DNT! Jeg klarer meg fint ut meg*a! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.