Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, du leste riktig !

Dette er summen av Norges 433 kommunetopper. Som den toppnerd jeg er, har jeg lagt sammen høyden på disse toppene, samt ført litt statistikk. Nordland byr på 52524 høydemeter med kommunetopper, mens Møre og Romsdal kommer på 2. plass med 40867 høydemeter, tett fulgt av Oppland med 39070 høydemeter og Sogn og Fjordane med 38355 høydemeter. Noen kommunesammenslåinger kan fort endre på denne rankingen.

Årets fangst ble 106 kommunetopper, til sammen 103392 meter over havet til sammen. Legger jeg på 10392 meter over havet for 3 nasjonstopper, kommer jeg ganske høyt.

Nå er det det 3 måter å lyve på, hvit løgn, svart løgn og statistikk, dette går i den siste klassen. Mange topper er høyest i 2 kommuner, og man starter ikka å gå fra havnivå på alle. Årets nasjonstopper har også en sånn luring. Mount Margherita er høyest både i Uganda og Kongo, og bidrar med 10220 meter alene i statistikken min. Det finnes såvidt jeg vet 2 andre fjell i verden som er felles nasjonstopp for 2 land, det er Everest(Nepal/Kina) og Korab(Albania/Makedonia)

Dette var dagens statistikk, så kan jo de som samler topper over 2000 meter i Norge legge sammen høyden av disse, da kommer de vel 600-700000 meter over havet, tenker jeg.

Annonse
Skrevet

Dette var nerdete ja. Værre enn mye av det jeg driver med 8)

Det finnes såvidt jeg vet 2 andre fjell i verden som er felles nasjonstopp for 2 land, det er Everest(Nepal/Kina) og Korab(Albania/Makedonia)

Mont Blanc kommer ganske nært som Frankrike og Italias høyeste. Hvis du først tar turen til Mont Blanc (4808 moh) er det ikke mer enn 500 m bort til Italias høyeste punkt på 4748 moh. Har du vært der :wink:

Skrevet

Niks, har ikke vært på Mont Blanc, men kanskje jeg reiser dit en dag. Den italienske toppen er vel en å betrakte som en nerde-topp, som man bare besøker for å ha vært der. Men jeg har vært på Etna, det er en livlig topp, i alle fall da jeg besøkte den under et utbrudd i fjor høst. Min ambisjon er 1 ny nasjonstopp i året. Det blir ikke Mont Blanc i år eller neste år, har 2 andre nasjonstopper på planen allerede for 2006, rapport kommer om jeg lykkes :wink:

Skrevet
Den italienske toppen er vel en å betrakte som en nerde-topp, som man bare besøker for å ha vært der.

Hvis ikke den blir regnet for å være Italias høyeste, hva er det da ? Mange mener Gran Paradiso som Italias høyeste selvstendige fjell, men det er vel også noe i Monte Rosa massivet eller Matterhorn ?

Skrevet

Takk for tipsene, Erling.

Tenker jeg finstuderer litt på saken før jeg eventuelt angriper Italias høyeste fjell. Men jeg tror det er en topp som heter Mont Blanc de Courmayeur, eventuelt et punkt oppe i fjellsiden mot hovedtoppen på Mont Blanc som er høyest.

Skrevet
Men jeg tror det er en topp som heter Mont Blanc de Courmayeur, eventuelt et punkt oppe i fjellsiden mot hovedtoppen på Mont Blanc som er høyest.
Det er Mont Blanc de Courmayeur som jeg tidligere har vist til, og den er 4748 moh. Det er Italias høyeste punkt etter hva jeg kan se av mitt 1:25.000 kart over Mont Blanc massivet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.