Populært innlegg Jan Erik Hansen Skrevet 18. november 2014 Populært innlegg Del Skrevet 18. november 2014 Med håp om snarlig vinter og toppturer i baktankene tok jeg turen opp på Tverrfjella i Fræna. I sekken lå speilkompasset med klinometer (hellingsmåler) og planen var å se på underlag og bratthet i et par renner ned fra Trolltindane på tur opp. Det gjelder å være godt forberedt når snøen daler ned. Tverrfjella (832 moh) er en lett topp som gjerne kan kombineres med en tur til Trollkyrkja og luftig klyving over Trolltindane på barmark. På vinteren er turen en fin oppvarming for å sjekke snøforholdene før en tar turen opp til Trolltindane. Turen starter ved parkeringsplassen til Trollkyrkja, og følger stien opp til grottene. Deretter er det bare å fortsett mellom vannene og opp på fjellet til venstre for Trolltindane. Toppen byr på flott utsikt mot Melen, Stemshesten og Hustavika mot vest. Mot Nord-Vest skimtes vindmølene på Smøla og Kristiansund, og snur en seg mot sør dukker Moldepanoramaet opp. Frenfjorden sett mellom Talstadhesten og Allia. Dis, lav sol og motlys viser Moldefjella og Moldepanoramaet som blåne etter blåne. Fra toppen er det åpen utsikt mot Melen, Stemshesten, Farstad og Hustavika. Island neste stopp. I lav ettermiddagssol på vei ned ser jeg denne lille fisken ligge oppe på isen. Hvordan kom den seg dit? Frøys vannet mens den var i lufta? Det gjelder å være godt forberedt når snøen daler ned. På turen sjekket jeg hvor bratt det er i området til venstre for denne linjen. Passe bratt Redigert og flyttet til turrapporter. Vis på bloggen 10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders Eriksen Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Ser ut som snøen lar vente på seg. Kjenner suget selv. Kom du kjære puddersnø! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Ser ut som snøen lar vente på seg. Kjenner suget selv. Kom du kjære puddersnø! Begynner å slite på tålmodigheten nå ja. Nesten (bare nesten) så jeg vurderer å reise hjem til Troms og ta til takke med hodelykt i Lyngsalpene og Tamokdalen. vi får ta til takke med flotte forhold for fotturer og kanskje et par sunnmørsørreter til helga mens vi venter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.