Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor så nære Jotunheimen at jeg kan nå mangfoldige 2000-metere før jobb når jeg jobber på kveldstid, og i dag hadde jeg tenkt meg på Jervefonni. Men det viste seg å være lettere sagt enn gjort. Jeg hadde ikke tenkt på det som et mulig problem en gang, men jeg kom meg faktisk ikke over Storbregrovi... Bekken rant stri og grumsete, og etter en del sondering inkludert et par forsøk på kryssing med vann til over knærne fant jeg ut at nok fikk være nok. Jeg kan godt bli våt, men det er forskjell på å bli våt fra knærne og ned og fra hodet og ned (særlig uten ekstra klær :) ), så neste gang skal jeg ta med noe å holde i. Jeg brukte et par sekunder på å bestemme meg for å gå på Skardalstinden i stedet, og raste videre inn til Leirvassbu.

Var usikker på tidsbruken innover og skrittet hastig avgårde og unnet meg bare en bananpause før toppen mens jeg siklet etter matpakka i sekken oppover steinrøysa. Skydekket lå tett rundt toppen, og vinden pisket regnet i anskiktet, så det ble ikke noe langt toppopphold. Så ingenting heller, kunne bare ane stupet på siden og såvidt skimte ryggen videre. Returen gikk unna på null komma niks, så jeg fikk bedre tid enn ventet på kjøreturen tilbake. Til alle dere som har tenkt dere til området rundt Leirvassbu i helga, kan jeg opplyse om at det er minimalt med nysnø, man kan såvidt ane noen flekker over ca. 2000 m.o.h. I dag var det egentlig varmt i fjellet. Men det var i dag, i morgen kan det stille seg helt annerledes...

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Hei Line!

Jeg har også hatt problemer med å krysse Storbreagrovi. Tror kanskje det er lettest hvis du følger den litt nedover fra broa over Leira. Det er fristende å gå oppover mens man leter etter muligheter, men min erfaring er at det ikke er så greit (og jeg har fulgt elven helt opp til breporten).

Skardalstinden var jo en god erstatning. Den har jeg dessverre ikke fått vært på ennå. Har tenkt meg på den før vinteren setter inn hvis det bare kan bli litt godvær. Du får si fra hvis du vil slå følge en gang.

Hilsen Tom

Gjest Anonymous
Skrevet

Isj... Er nok en av de få som bor i Oslo som kunne ønske bo der du bor! 8)

Hver gang jeg er med venner som bor i Oslo området, klør de seg ofte i hodet over hvordan folk overlever å bo nord for Lillestrøm (noen mener Alnabru er for langt unna by'n!). Hver gang de sier de ikke skjønner det, så må jeg inrømme jeg skjønner det mer og mer! :)

Skrevet

Jo, Vinstra er en fin plass å bo på, det kan jeg skrive under på! Men det kan sikkert bli i kjedeligste laget for byfanter, for det er ikke mye å finne på her utenom det man finner på selv :) Liker man derimot å dra til fjells er det midt i blinken å bo oppi dalen med korte avstander til utrolig mange fine fjellområder.

Om to uker har jeg tenkt å prøve meg på Jervefonni igjen, men da som kjerringa med staven(e). Jeg satt og kikket på Storbreagrovi fra bilen på vei hjem igjen, og da slo det meg det du nevnte, Tom, at det kanskje kunne være lettere å krysse bekken lenger ned enn opp. Neste gang SKAL jeg i alle fall over om jeg så må lede om vannløpet til mange bekker små 8)

Skrevet

Jeg har krysset Storbreagrovi ved 2 anledninger selv, og det er som dere er inne på, lettest et stykke ned i elva, ikke så langt fra brua en går over ved bilveien.

Da jeg var på Jervefonni sept. 1994, var nok vannføringen liten, for da gikk det veldig greit. I juli 1998 besteg vi Skagsnebb (2003 moh) og krysset elva like ovenfor brua (husker ikke nøyaktig hvor). Det var jo en regnværssommer, så vannføringen var ganske stor, men vi kom over et sted ved å hoppe fra stein til stein.

Nils

Skrevet

Jeg ble også litt overrasket da jeg kom dit i sommer, for i likhet med Nils hadde jeg krysset den greit da jeg var på Skagsnebb noen år før. Denne gangen var det mye vann i fjellet etter nedbør. Jeg gav opp etter å ha fulgt elva opp til breen. Det endte med at jeg gikk Saksi Ø-2 og de Sørvestlige Uradalstindene den dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.