Populært innlegg Tor Magne Skrevet 6. november 2014 Populært innlegg Del Skrevet 6. november 2014 Nå vil jeg komme ut av skapet. Jeg er ikke lettvektspakker, og føler meg skikkelig utafor mange ganger. Sekken min veier alt for mye når jeg er på tur. Heldigvis har jeg en kamerat som har samme legning. En gang vi var innom på Vivelid, var det en hyggelig dame med ei lita 'håndveske' på ryggen som spurte om det var første gang vi var på tur. Nei, ikke ganske det sa vi å prøvde å se troverdige ut. Hun smilte lurt og så på venninda si med et blikk som kunne få en gammel gris til å bli på Vivelid ei natt til. Nei, vi hadde ha en lang marsj forran oss med hver vår 130 liters fullstappet sekk, så vi måtte gi oss ivei. Etter en lang ( for oss) marsj kom endelig tiden for å slå opp lavoen. En 8-10 manns lavo med utbygg, er akkurat passe for to mann som er redd for å sulte. Etter å ha fått luft i hver vårt tykke gode 1,5 kg underlag er det tid for å pakke ut fiskeutstyret. Tenke seg til å knekke stanga når man er på tur. Eller ødelegge snella... Jeg får frysninger av å tenke på det. Da er det godt å ha to stenger med seg. Jeg mener 4 for vi er begge fluefiskere også. For sikkerhets skyld er det best å ha med 2 haspelsneller også, i tilleg til fluesnellene. Man vet jo aldri hvilke insekter som klekkes, eller hva fisken beiter på. Hva er da mer naturlig enn å ha med 2-3 fullstappede fluebokser med fluer i alle størrelser og varianter? Men, er det for mye vind, er ikke fluestang noe særlig bra fiskeredskap. Da er det godt å ha haspelutstyret å true med. Slukboksen som alltid er ganske beskjeden når jeg begynner å pakke, eser alltid ut til det ugjenkjennelige når jeg er ferdig med pakkingen. Tenk om fisken vil ha mørke sluker, eller om den foretrekker lyse. 7 gram eller 12 gram? Tenk om jeg mister den sluken som fisken er vill etter? Løsningen er genial. Ta med alle sammen, 2 av hver Til kvelds koser vi oss med egg og bacon. Fyrer primus for å holde god varme. Selvfølgelig har vi med oss rikelig med brensel. Må regne en halv liter per dag måveda. Vi har selvfølgelig en backupprimus i tilfelle det skulle bli noe tull med den andre primusen. Selvfølgelig tenker vi på vekta vi bærer på. Vi har ikke med vann, eller ølflasker. Det er å gå for langt, så vi har med bokser i stedet. Glass er tungt. Innerteltet til Lavoen ligger også igjen hjemme. Den gamle jernpanna er byttet ut med ei lettvektspanne. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvordan sekken kan bli lettere dersom turen skal bli velykket. I sommer da vi var på Laksefjordvidda, ble lavoen byttet ut med et lite trangt telt som heter Katium 3 GT. Det var en sær opplevelse å måtte pakke sammen fiskestanga ute, eller sitte når buksa skulle av eller på. Til tross for dette var det en fantastisk tur. 44 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Haha! Holdt på å flire meg i hjel! Hilsen kvasilettpakker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergtass Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Høres ut som de turene jeg er på! Godt at noen av oss tør å stå frem. Bra jobba! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea Owe Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Hehe herlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+ost Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Hver mann sin smak! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Grimner Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Innerteltet igjen hjemme, bokser og aluminiumspanne - tror det gjemmer seg en liten lettpakker under lasset, likevel, jeg 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Har gått forbi noen av disse med svære big bags og masse utstyr dinglendes utenpå. Det må da være et marked for 200 liters sekker .?? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
seww Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 För jävla bra tänkt! Haha man kan aldrig ha med sig för mycket grejer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 I forhold til kva som virkar til å vera trenden på dette forumet, er eg ein ordentleg tungvektspakkar. Men i forhold til kva eg møter i fjellet, er eg nok ein lettvektspakkar. Dette kan nok ha fleire grunnar. I den grad lettvektspakkarane er meir oppteken av utstyret sitt, både å diskutere og fortelje om det, vert det sjølvsagt meir fokus på akkurat dette utstyret. Og så er nok ikkje fjellvandrarar flest medlem på forumet her, så kva som faktis vert brukt i fjellet av folk flest, er noko heilt anna enn kva dei utstyrfikserte på forumet er oppteken av. Når det gjeld vekta på sekken, trur eg alle, også dei som ikkje pakkar lett, er enig om at det er kjekt med lettare sekk. Kunsten for å oppnå lettare sekk og fortsatt ha ein vellukka tur, er å spare på dei tinga som betyr lite (feks glassflasker), og behalde det som betyr mykje. Kan ein spare mykje på ting som er mindre vesentlege, kan ein attpåtil ta med meir av det som betyr noko på den aktuelle turen, som fiskeutstyr, fotoutstyr, mat etc. 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Snittet av de som går i fjellet har nok en middels tung sekk. Mitt inntrykk er at du finner de som heller pakker lettere i alpine strøk, med høye bratte fjell. I typiske fiskeområder er det gjerne motsatt. Store sekker og masse stæsj(samt en pjolter, bjørnunger og en grønn genser). Fiskere går jo gjerne fra vann til vann, og bryr seg lite om å komme seg fram noen plass. Har også inntrykk av at de som har bil som utgangspunkt pakker tyngre enn de som går fra A til B ved hjelp av kollektivtransport. Jeg ansees av en del som kjenner meg som en latterlig pirkete lettvekter, men på lettvektstreffet hadde jeg en sekk som var 4 ganger tyngre enn den letteste. Så det hele kommer jo an på øyet som ser Jeg har for øvrig tungpakket meg gjennom mange turer, og funnet ut at det ikke er noe for meg. Det er gjerne slik det går for de fleste. Alle har jo lyst på lavvo, madrass, feltkjøkken, 3 retters hver kveld og innlagt strøm, vann og kloakk. Men ikke alle klarer å bære så mye. Meg inkludert. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pahatlem Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Fine mann! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Grimner Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Har gått forbi noen av disse med svære big bags og masse utstyr dinglendes utenpå. Det må da være et marked for 200 liters sekker .?? Markedet er enormt... 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Snittet av de som går i fjellet har nok en middels tung sekk. Det vil jeg tro ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Jeg begynner å tro at jeg er en lettpakker, for jeg pleier bare å ha med meg tre fiskestenger, og ligger i en seksmanns lavvo når vi er to på sånne turer. Det blir litt trangt der inne, men det går akkurat.. Det peser folk forbi med småsekker, men de puster ikke noe mindre fordi de bruker den sparte energien til å gå lenger og fortere. Som om det var noe vits, sekken er jo pakket i forhold til hvor mye man kan bære til leiren.. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Magne Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Høres ut som de turene jeg er på! Godt at noen av oss tør å stå frem. Bra jobba! Det er godt å tenke på i 'tunge' stunder 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianmedsekken Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Herlig tekst. Er selv en stolt tungvektspakker! Godt det finnes flere der ute:) http://www.stianmedsekken.net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Trodde det bare var meg igjen her inne.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tickle Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Har ved noen anledninger drasset på en svær Muurika.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tronn Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Jeg vet Bergans Powerframe kunne nå 192 liter hvis man kjøpte en ryggsekk som kunne erstatte lokket. Da har du jo plass til et par bokser maggot og meitemark også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Grimner Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Alle sånne skap er trange, men for denne gruppen må det være ekstra ille... Kom dere ut - første halvpart av "loud and proud" er jo på plass... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Magne Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Jeg vet Bergans Powerframe kunne nå 192 liter hvis man kjøpte en ryggsekk som kunne erstatte lokket. Da har du jo plass til et par bokser maggot og meitemark også Hvor får man fatt i en slik sekk??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.