Populært innlegg Jan Erik Hansen Skrevet 5. november 2014 Populært innlegg Del Skrevet 5. november 2014 Trollkyrkja er et av de første stedene jeg besøker når jeg er tilbake på Nord-Vestlandet. Ikke uten grunn. En stor kalksteinsåre går gjennom fjellmassivet, og elva har gravd ut ganger i fjellet over tusener av år. Selve hovedattraksjonen er Sør-Norges lengste kalksteinsgrotter. Tre av grottene er lett tilgjengelig for de som tar turen opp til Trollkyrkja. For to av hulene er hodelykt er påkrevd, mens den midterste ligger slik at dagslyset er tilstrekkelig. Det er også en fjerde grotte som er tilgjengelig for de som er kjent, og har med litt ekstra sikringsutstyr. Etter å ha pakket hodelykt, snyltekopp og dunjakka i sekken var jeg klar for nok en tur til Trollkyrkja. Bilen ble parkert på parkeringsplassen langs riksveien mellom Moen og Eide. Turen videre gikk i kaldt og klart høstvær i rolig tempo oppover stien. Underveis stoppet jeg ved en av de mange små kulpene langs elva for å smake på altervannet fra Trollkyrkja. Iskaldt og krystallklart, fullt av mineraler. Hadde jeg hatt litt mer forretningssans skulle jeg tappet noen liter på flaske og solgt det til turister som «Trollvann». Jeg ville garantert blitt en rik mann i løpet av en kort turistsesong. Forretningssansen innen «svindel og bedrag» bransjen er imidlertid dårlig utviklet, så i stedet puttet jeg snyltekoppen i lomma og fortsatte opp til grottene. Lynkurs i geologi Mange snakker om å bevare naturen. Naturen selv kunne ikke brydd seg mindre. Naturen forandrer seg hele tiden. Det tar bare litt lenger tid en et korps pressefolk har tålmodighet til. Struktur, prosess og stadium er tre stikkord som geologer bruker for å beskrive hvordan naturen forandrer seg. Stein er ikke bare stein. Bergarter kan være harde og solide eller lagdelte og ha mange sprekker. Dette kalles struktur. På Vestlandet er det mye gråstein, eller gneis som det står i boka. I fjellet der Trollkyrkja ligger går det en åre av kalkstein og marmor. Det er mange geologiske prosesser som skjer i naturen. Ved Trollkyrkja er det vannet som tålmodig har brukt tusenvis av år på å forvitre kalksteinen, mens gneisen som tåler mer vær og vind holder stand. Resultatet er at fjellet ved Trollkyrkja er som en sveitserost av sprekker og grotter som vannet har gravd ut. Inne i hullet i bergveggen har elva spist fjell til frokost og laget marmorskulpturer etter lunsj. På fagspråket kalles dette stadium, og den som kjenner språket kan lese naturen og se historien om millioner av år med fjellkjededannelse, istider og regnbyger hugget i stein. Det er ikke rart en av og til kan bli litt steingal. Inngangen til den midterste grotten – Katedralen På vei inn i den nederste grotten. Et par steder må en bøye nakken, men ellers er det greit å gå oppreist. Lagunen innerst i den nederste grotten. Ute i dagslyset går turen videre opp til Trollkyrkjevatnet. På andre siden av dalen ligger Kvannfjellet og minner om at snart er det skiføre. Trolltindene ovenfor grottene er flott for litt luftig klyving, og byr på Frænas beste nedkjøringer på vinteren. På vei ned skimtes fjellene i Moldepanoramaet bak siste blåne. Trollkyrkja var vell verdt turen i dag også. Grotter er rett og slett kult. Vis hele artikkelen 16 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 @Jan Erik Hansen for nokre flotte bileter. Eg har vore der berre ein gong, med Barnas turlag. Ungane hugsar det godt, og synes det var kjempespennande. Kunne godt tenke meg tilbake dit! 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Takk for det Tessatroll! Har vokst opp bare noen kilometer fra grottene, så har blitt mange turer opp dit siden vi ble tatt med på tur på barneskolen. Oppdager noe nytt nesten hver gang. Og på særlig spreke dager byr tinderekka over på en lokal variant av Romsdalseggen: 5 timer over 7 topper med utsikt mot Hustavika og Romsdalsfjella. Bare å ta turen, så skal du få en guidet tur om jeg er på traktene (gjelder alle Fjellforumfolk) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Takk for det Tessatroll! Har vokst opp bare noen kilometer fra grottene, så har blitt mange turer opp dit siden vi ble tatt med på tur på barneskolen. Oppdager noe nytt nesten hver gang. Og på særlig spreke dager byr tinderekka over på en lokal variant av Romsdalseggen: 5 timer over 7 topper med utsikt mot Hustavika og Romsdalsfjella. Bare å ta turen, så skal du få en guidet tur om jeg er på traktene (gjelder alle Fjellforumfolk) Det haurdest veldig flott ut!! Du får slenge over ein PM når tida kjem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 En flott og lærerik turrapport. !! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Stiller gjerne opp på tindetur over Trollkyrkja! Kikker opp dit hver gang jeg er innom kirka, men har som oftest med familie og venner fra sør når jeg er der. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Stiller gjerne opp på tindetur over Trollkyrkja! Kikker opp dit hver gang jeg er innom kirka, men har som oftest med familie og venner fra sør når jeg er der. Når har du tid Martin Gjellestad? Er i området en stund fremover, så bare å si fra når du har lyst på tur. Har du mulighet på hverdager er det helt topp. Mulig skade i rygg og fot gjør hele turen litt lang, men turen opp på Tverrfjellet og over Trolltindene bør gå bra. Når snøen kommer har jeg planer om en topptur i renna til høyre for toppen om snøforholdene er stabile. Da hadde det vært greit med flere på tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Jeg er min egen sjef så jeg har ofte muligheter på hverdager. Jobber så mange helger at avspasering tas med god samvittighet når pudderet daler Tror dog ikke rennekjøring står til mitt kompetansenivå på randoskiene helt enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Høres glimrende ut Martin. Meldingene for resten av uka ser bra ut, så frister det med en snarlig tur over Trolltindene er det bare å sende en pm så avtaler vi tidspunkt. For toppturer er det romslige renner i toppen, og åpen side under, så ikke den største utfordringen. Bare litt bratt, så trenger stabile forhold, og ikke rett etter nedbør. Kommer du deg komfortabelt ned skogen og nedre del av Urdfjellet på oppkjørte dager er det ikke noe problem. Ellers mange linjer av ulik bratthet å velge. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.