REJOHN Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Årets første snø. Det er ikke alle år at sesongen fortsetter inn i november. Det kommer ofte snø tidlig, og selv om den senere regner bort, så hender det at den ligger akkurat de dagene jeg skulle ha vært innover. 1. november var det helt greit å gå innover heia. Det var så avgjort ikke sommertemperatur. Det surklet og rant, myrene var søkkbløte, og det var sleipt og glatt, men helt greit. Det har vært en lang høst, nesten uten frost. Hjemme har det så langt omtrent ikke vært nødvendig å skrape bilen noen morgen. I heia har det bare vært frost et par dager. Det var nok til at bladene fikk en skikkelig farge. Høststormene har feid over landskapet, men heller ikke disse har vært ekstreme. Det har vært mye regn, men det er jo vanlig, og så lenge det ikke kommer alt på en gang, så er heia greit fremkommelig. Å bli våt på beina er heller ikke en stor nyhet. Det blir å starte tidligere fra Hunnedalen enn «vanlig» for å unngå å komme til hytta i mørket. Det er også kjekt å kunne beundre utsikten, hente vann og gjøre noen småting om det er nødvendig, i dagslys. Denne gangen var jeg inne på hytta rundt 4. En time senere var det ikke varmt i hytta, men tussmørkt. Det tar tid å få opp varmen når det er samme temperatur inne som ut. En sekk ved forsvinner fort opp pipa. STF oppfordrer til å ikke sløse med veden, og det er muligens litt sløsing og varme opp hytta for bare meg, men det er en av fordelene med å være hyttefadder, å kunne brenne en sekk ved uten å tenke på at det «koster». Jeg var nesten sikker på å bli alene denne kvelden. Værmeldingen var ikke helt god, og det er tross alt sent på året. Da blir det å innrette seg på best mulig måte. Avis er greit å ha, spesielt når det er ekstra mange sudokubrett. Te og en matbit, gjør godt, og det er godt selskap i radio – selv om det bare er P1. Denne kvelden kom det folk sent. Rundt 10, kom tre personer fra Hunnedalen. De hadde gått med hodelykter hele veien innover. På vei innover heia denne turen fikk jeg årets første snø under skoene. Det var ikke frost, og snøen tinte, men det var tross alt snø. Det kunne være greit om det kom litt frost før snøen. Det gjorde det ikke i fjor, og da var vannene usikre til ut på nyåret. Fredagskvelden var det 5 grader ute. I løpet av natten steg temperaturen, og det var adskillig varmere på lørdagsmorgen. Opp mot 10 grader. Lørdagens tur ble helt som vanlig, selv om det kom regn og jeg fikk vinden imot. Selv om det er sent på sesongen, møtte jeg kar. Han var på dagstur. Og den dagen ville det ikke være noen spesielt stor utfordring med en tur frem og tilbake til Blåfjellenden. Nesten nede i Hunnedalen kom det et par oppover bakkene. De hadde tenkt seg til Sandvatn. Det er en litt lengre tur, og stien går helt opp mot toppen av Stutaheia på 1100moh. Dagen etter hadde de tenkt seg til Blåfjellenden, før de på mandagen skulle tilbake til bilen. Men med start så pass tidlig som rundt 12, vil de være på Sandvatn i god tid før mørket. Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Haaland Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Hm, kanskje det må bli en tur opp Fre-Lør el Lør-Søn....tenke tenke...... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Selv om det er sent på sesongen, møtte jeg kar. Han var på dagstur. Og den dagen ville det ikke være noen spesielt stor utfordring med en tur frem og tilbake til Blåfjellenden. Lurte på om det var deg jeg traff, men var ikke helt sikker og var litt dumt å spørre hvis jeg hadde tatt feil. Men da var det altså det Snudde forøvrig 500 meter fra hytta da tiden begynte å gå fra meg i forhold til å rekke å hente kona på jobb kl 4. Rakk det på minuttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Lurte på om det var deg jeg traff, men var ikke helt sikker og var litt dumt å spørre hvis jeg hadde tatt feil. Men da var det altså det Snudde forøvrig 500 meter fra hytta da tiden begynte å gå fra meg i forhold til å rekke å hente kona på jobb kl 4. Rakk det på minuttet. Det slo meg faktisk at det godt kunne være en som også var på Fjellforum, og jeg burde jo ha spurt... Bra tur det, så sent på året. Tilbaketuren ble vel litt tøffere en turen inn? Jeg pleier å ta en pause på hytta om jeg er på dagstur. Det hjelper å hive innpå litt mat og drikke. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddbjørn Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Det slo meg faktisk at det godt kunne være en som også var på Fjellforum, og jeg burde jo ha spurt... Bra tur det, så sent på året. Tilbaketuren ble vel litt tøffere en turen inn? Jeg pleier å ta en pause på hytta om jeg er på dagstur. Det hjelper å hive innpå litt mat og drikke. Begynte å regne ganske kraftig på tilbaketuren ja så måtte av med løpejakka og på med regntøy. Men fin tur uansett. Blir litt mye bry å stikke inn på hyttene for en kort rast. Skulle vært et hurtigregistreringssystem eller mulighet for å sjekke inn online når en kom hjem. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Hm, kanskje det må bli en tur opp Fre-Lør el Lør-Søn....tenke tenke...... De bildene REJOHN har lagt ut fristet faktisk meg også. Høsten er en fin tid,men nå er vel de fine høstfargene skiftet ut med en trist brunfarge. Men så kommer det litt snø og da er det plutselig ikke så trist lenger. Det hadde vert kjekt å få til en tur, kanskje lørdag - søndag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Hm, kanskje det må bli en tur opp Fre-Lør el Lør-Søn....tenke tenke...... De bildene REJOHN har lagt ut fristet faktisk meg også. Høsten er en fin tid,men nå er vel de fine høstfargene skiftet ut med en trist brunfarge. Men så kommer det litt snø og da er det plutselig ikke så trist lenger. Det hadde vert kjekt å få til en tur, kanskje lørdag - søndag. Da kan det bli en del av oss på hytta i helga. For min del blir det mest sansynlig fredag/lørdag. (Litt avhengig av været. Jeg liker ikke frost og is.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Det er visst farsdag på søndag og et forslag til "presang" fra familien var at far fikk en fjelltur etter eget ønske. Jeg bestemmer selvfølgelig alltid selv hvor og når jeg vil gå på tur, men det hørtes sikkert finere ut på denne måten. Vi får nå se om det blir fredag eller lørdag. Får vel sjekke litt værmelding. Ser ut som både Storm og Yr melder litt regn og fare for snø i høyden. Lørdag og søndag ser kanskje ut til å bli best. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Da blir det Blåfjellenden på lørdag. Selv om værmeldingen ikke er den beste så planlegger jeg Sandvatn på fredag, altså i dag, og så går jeg over til Blåfjellenden på lørdag. Sanvatn til Blåfjellenden har jeg bare gått litt av på ski. Vi måtte snu på grunn av dårlig vær. Og så har jeg jaktet litt i området. men nå skal det bli kjekt å gå hele strekket. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Disse turrapportene fra dette området er veldig flott reklame for denne delen av landet. dess mer bilder jeg ser fra dine turer @REJOHN - dess mer får jeg lysst til å gå i denne delen av landet. Det er noe helt eget med høsten - når det blir helt stille i fjellet. Mange avbryter tursesongen alt for tidlig - det er fullt mulig å strekke fottursesongen langt når det er såpass mildt som det er nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Er enig med @Kjell Iver, bare pøs på med flere rapporter @REJOHN [emoji4] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Da blir det Blåfjellenden på lørdag. Selv om værmeldingen ikke er den beste så planlegger jeg Sandvatn på fredag, altså i dag, og så går jeg over til Blåfjellenden på lørdag. Sanvatn til Blåfjellenden har jeg bare gått litt av på ski. Vi måtte snu på grunn av dårlig vær. Og så har jeg jaktet litt i området. men nå skal det bli kjekt å gå hele strekket. Jeg var egentlig på vei innover til Blåfjellenden i dag, men vind og vær (og en forkjølelse som ikke vil gi seg),gjorde at jeg snudde. Da får jeg se hvordan formen er i morgen. Vi sees muligens på hytta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Disse turrapportene fra dette området er veldig flott reklame for denne delen av landet. dess mer bilder jeg ser fra dine turer @REJOHN - dess mer får jeg lysst til å gå i denne delen av landet. Det er noe helt eget med høsten - når det blir helt stille i fjellet. Mange avbryter tursesongen alt for tidlig - det er fullt mulig å strekke fottursesongen langt når det er såpass mildt som det er nå. Er enig med @Kjell Iver, bare pøs på med flere rapporter @REJOHN [emoji4] Det finnes nok en del som regner meg som fullstendig sprø, når det gjelder turer inn i heia, både sent og tidlig. bestyrerinnen for eksempel... For meg er det litt konkurranse i se hvor lenge det er mulig å komme opp i heia på høsten. Ellers kan jeg bare takke og bukke for godord når det gjelder turrapporter. Det er skikkelig kjekt at noen synes de er verdt å lese. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.