Bochkon Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Nå er jeg rimelig fersk i villmarken, å har kun gått i Femundsmarka, hvor det uansett ikke er lov å brenne bål på annet enn nedfall. Lurer derfor litt på hva lover og regler sier om vedsanking å felling av trær til bruk som ved, høst og vinterstid. Skal jo så klart skjerme naturen å ikke felle unødvendig mye å etterlate minst mulig spor etter meg. Områdene jeg kommer til å bevege meg i ligger under diverse grunneierlag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Nedfall er alltid OK. Tørre grener nederst på furua pleier jeg å knekke av. De brenner veldig godt, og det skader ikke treet å ta dem. Å hogge ned levende trær er ikke noe poeng, for det gir uansett elendig ved. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bochkon Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Når jeg sier felling av trær til ved, så er det fordi jeg lurer på muligheten til å felle ett eller to, for å sette til tørk ved leirplass. Så har jeg tørr ved hele vinteren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bochkon Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Tenker nemlig å få ei natt eller 3 under åpen himmel, med bålvarme igjennom natten ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RAS Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Om du skal felle trær må du ha grunneiers tillatelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 For sent nå å felle trær for denne vinteren, uansett. De må felles før saften går i dem om våren, om du skal ha dem tilstrekkelig tørre til vinteren. Men som RAS sier: Du må ha grunneiers tillatelse. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RAS Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Når det så er sakt har eg no fyrt med "nyfellet" ved flere gange på vinteren, om en fyrst får gang i bålet, kan en tørre veden ved bålet - alt brenn jo om det bare er varmt nok 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larix Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Enkelte løvtreslag, som Bjørk, har lavt fuktighetsinnhold om vinteren og fungerer derfor greit å fyre med selv om de er nyfelt. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bochkon Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Må man søke tillatelse hos Statskog da, hvor det ikke er "provate" grunneiere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Der hvor Statsskog er eier.. Gå inn på www.seeiendom.no og klikk på det stedet du skal til. Da får du opp alt du måtte ønske om eiendommen.. Og ja, bjørka kan brenne om vinteren, men er ikke så egnet om man har tenkt å lage bål som går gjennom natta.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frilufta Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Tenker nemlig å få ei natt eller 3 under åpen himmel, med bålvarme igjennom natten ... Hvorfor ikke bare sanke sammen noen tørre, døde trær? Gjør du dette før snøen kommer er det ingen sak å skaffe nok til et par netter. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Björn Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Gjorde ett snabbt sök på allemansretten.no och hittade detta, vet att det finns mer men vill man så kan man leta själv! http://allemannsretten.no/2012/03/30/balregler-ikke-brenn-deg-pa-paragrafene/#comments Jag tolkar det som att fälla stående döda träd inte är ok om man vill hålla sig på rätt sida av juridiken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frilufta Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Ja, grunneier eier både døde og levende trær. Men det er fortsatt lettere å samle dødt trevirke enn å hogge friske trær. Trolig også lettere å få lov.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.