Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg rimelig fersk i villmarken, å har kun gått i Femundsmarka, hvor det uansett ikke er lov å brenne bål på annet enn nedfall. Lurer derfor litt på hva lover og regler sier om vedsanking å felling av trær til bruk som ved, høst og vinterstid. Skal jo så klart skjerme naturen å ikke felle unødvendig mye å etterlate minst mulig spor etter meg. Områdene jeg kommer til å bevege meg i ligger under diverse grunneierlag.

Annonse
Skrevet

Nedfall er alltid OK. Tørre grener nederst på furua pleier jeg å knekke av. De brenner veldig godt, og det skader ikke treet å ta dem. Å hogge ned levende trær er ikke noe poeng, for det gir uansett elendig ved.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg sier felling av trær til ved, så er det fordi jeg lurer på muligheten til å felle ett eller to, for å sette til tørk ved leirplass. Så har jeg tørr ved hele vinteren :)

Skrevet

For sent nå å felle trær for denne vinteren, uansett. De må felles før saften går i dem om våren, om du skal ha dem tilstrekkelig tørre til vinteren.

Men som RAS sier: Du må ha grunneiers tillatelse.

• Liker 2
Skrevet

Når det så er sakt har eg no fyrt med "nyfellet" ved flere gange på vinteren, om en fyrst får gang i bålet, kan en tørre veden ved bålet - alt brenn jo om det bare er varmt nok :P 

• Liker 2
Skrevet

Enkelte løvtreslag, som Bjørk, har lavt fuktighetsinnhold om vinteren  og fungerer derfor greit å fyre med selv om de er nyfelt.

• Liker 2
Skrevet

Der hvor Statsskog er eier.. Gå inn på www.seeiendom.no og klikk på det stedet du skal til. Da får du opp alt du måtte ønske om eiendommen.. :)

Og ja, bjørka kan brenne om vinteren, men er ikke så egnet om man har tenkt å lage bål som går gjennom natta..

Skrevet

Tenker nemlig å få ei natt eller 3 under åpen himmel, med bålvarme igjennom natten ...

Hvorfor ikke bare sanke sammen noen tørre, døde trær?

Gjør du dette før snøen kommer er det ingen sak å skaffe nok til et par netter. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, grunneier eier både døde og levende trær.

Men det er fortsatt lettere å samle dødt trevirke enn å hogge friske trær. 

Trolig også lettere å få lov.. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.