Gå til innhold
  • Bli medlem

Sorpe eller gjørme


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg lurer... Sorpe betyr gjørme, eller?

 

@Kjellis spurte i en tidligere tråd om sorpe betyr gjørme.

 

For meg er gjørme noe varmt og behagelig.

 

Sorpe er vått, ekket og kan være så dyp at du tråkker nedi til livet.  Bildet viser hva jeg kaller sorpe....

 

 

I tillegg er det sleipt. Og gir av og til noen ubehagelige opplevelser.

post-1073-0-39625800-1413961267_thumb.jp

post-1073-0-54084100-1413961328_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Letter-K-blue-icon.png

sørpe m1, f1 (norr sorp 'avfall')

1 våt masse av smeltende snø el. is, slaps; søle
veien var (i) en s- / iss-
2 oppbløtt fôr til dyr av hakkels, høy el. korn

 

Hva folk klarer å komme opp med av fakta er svært imponerende.

jeg lærer noe nytt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg er oppvokst (30km nord for Oslo) bruker man ordende til å beskrive omtrent følgende:

 

Sørpe

Blandet vann og snø og is-relatert "slush".

Det er alltid iskaldt.

Ganske flytende, men med is og snøklumper

 

Sorpe har jeg ikke hørt om før nå

 

Gjørme

Kan gjerne være kaldt og i.o.m at vi ikke har termiske kilder på Romerike kan jeg ikke si at gjørme er varmt. Maks lufttemperatur.

Våt, klissete jord og leire, som klistrer seg til støvlene. Altså ikke så bløtt som søle :thumbsup:

 

Søle

Sommerversjonen av sørpe, men mindre klumpete :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fransk er det et banneord som heter "merde" og betyr jord.

Utrykket skal etter det jeg ha hørt stamme fra 1. verdenskrig da et soldatliv ikke hadde noen verdi.

En fransk general sparket borti et fransk lik på slagmarken og slengte ut "merde".

Sorpe, blir vel ikke det samme på norsk noen gang.. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fransk er det et banneord som heter "merde" og betyr jord.

Utrykket skal etter det jeg ha hørt stamme fra 1. verdenskrig da et soldatliv ikke hadde noen verdi.

En fransk general sparket borti et fransk lik på slagmarken og slengte ut "merde".

Sorpe, blir vel ikke det samme på norsk noen gang.. :no:

Det høres helt umennesklig ut.  Jeg har lest en del om 1. verdenskrig, og aldri hørt dette før. 

 

Kan det virkelig være sant, eller er det en god vandrehistorie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merda is a Latin word, often used, even by Horace. It was not coarse at all, they didn't use any euphemism or circumlocution. The word and its derivatives has been used by Rabelais (Garguantua & al.) with too much delectation - perhaps it started to be rude at that time ? But even Voltaire (Oreilles & al.) used it.

Nowadays, it can be an expression of surprise and joy, just familiar : "Tu te maries !? Merde alors !"

Beware about "antan", meaning "from last year", and not "a long time ago" like "jadis". "Mais où sont les neiges d'antan ?" (the famous poem by Villon was written in Spring) means : "they were very new, and they have already vanished"

http://french.stackexchange.com/questions/7124/on-the-history-of-the-word-merde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merde har nok blitt brukt før, men det var først etter episoden under 1. Verdenskrig at ordet fikk en så alvorlig betydning.

Hendelsen ble berettet av min gamle fransklærerinne som desverre er gått bort nå.

Hun hadde bla 20 år som frelserarmesoldat i Paris så jeg tviler ikke på historien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.