Gå til innhold
  • Bli medlem

Stedsnavn i Hurrungane


jb.houge

Anbefalte innlegg

Heihei folkens!

Jeg ser en god del av dere er ganske opptatt av navn på forskjellige steder. For tiden holder jeg på med mitt særemne som heter "Stedsnavngranskning i Hurrungane". Personlig har jeg ikke hatt alt for mange turer i Hurrungane, og er derfor ikke lommekjent. Jeg har kommet såvidt i gang og hovedsaklig ved å bruke kart og klatreførere har jeg kommet fram til navn. I første rekke trenger jeg hjelp til å fylle ut lisen, eventuelt komme med tilføyninger som verken står på kart eller i klatreførere.

Jeg begynte øst i Hurrungane, og prøver å følge ryggformasjonene. Vet ikke helt hvordan jeg skal organisere navnene, men jeg har ihvertfall begynt med:

Jotunheimen

Hurrungane

Skagastølsmassivet

Styggedalsryggen

Gjertvasstind (også Gjertvasskaret)

Styggedalstindane (Store-, Østtoppen, Vesttoppen)

Maradalsryggen

Rolandsnosi

Mannen (Maradalsskaret, mellom Mannen og Kjerringa)

Kjerringa

Jernskartind (også Jernskaret)

Norde Maradalstind

Centraltind

Skagastølsryggen

Kolnosi

Skagastølstindane (Store-, Vesle-, Midtre-, Nordre-, Skagastølsnebbet, Skagastølsbreen)

Nebbskar

V-skaret

Berges stol

Halls Hammer

Patchells sva

Mohns skar

Slingsbys fortopp

Heftyes renne/rute

Tanbergs renne

Vigdals sva

Andrews’ renne

Ulléns vei

Hjørnet

Kneet

Knausen

Knatten

Bergens chaussée

Slingsbybreen

Hytta på Bandet

Midtmaridals-/Dyrhaugsmassivet

Raeburns varde

Ringstindane

Austabotnmassivet

Austabotntind (Store-, Midre-, Vestre)

Litt av hvert

Turtagrø

Berdalsbandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Det gikk litt fort i svingende.

Det jeg er ute etter er flere navn. Særemnet går vel i bunn og grunn ut på å finne ut hvorfor forskjellige steder heter det de heter, men første skritt på veien er å kartlegge navnene i et område. Så hvis dere har flere navn, kjente eller mindre kjente (gjerne med kartokoordinater) hadde det vært supert!

Takktakk!

(Skal legge ut en litt mer komplett liste med navn fra klatrefører og kart så fort som mulig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar. Det heter Berges chausse (du skrev Bergens, muligens trykkfeil). Raeburns varde står i sør-østveggen på Kjerringa. Berges skar har du mellom Nordre Midtmaradalstind og Søndre Dyrhaugstind. Herfra løper Tandbergs hylle i sør-østveggen av Søndre Dyrhaugstind. Ellers har du også Hall's hammer på Store Midtmaradalstind ovenfor Lavskar. På andre siden av Lavskar (mot Nordre Midtmaradalstind) ligger pinakklene.

I klatreføreren for Horungane finner du mange navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de ha med den lokale uttalen og skrivemåten til stadsnamna i Hurrungane, så kan de kontakta Svein Arvid Skagen i Fortun, Luster kommune i Sogn og Fjordane, (så klarar de å søkja etter telefonnummeret). Etternamnet er rett, for det er Skagen, og det er garden som er rota til namnet Store Skagastølstind. Der Svein Arvid Skagen ikkje kan fortelja om namn, kan han føra deg vidare til andre lokale folk i området. Elles kan de sjå i boka til Julia og Morten Helgesen (som driftar dette forumet), som har nyleg kome ut med boka som omtalar alle toppane på det norske fastlandet som er frå 2000 m.o.h. og oppover. Mange av desse toppane er i Hurrungane.

Lukka til med namneprosjektet.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.