jb.houge Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Heihei folkens! Jeg ser en god del av dere er ganske opptatt av navn på forskjellige steder. For tiden holder jeg på med mitt særemne som heter "Stedsnavngranskning i Hurrungane". Personlig har jeg ikke hatt alt for mange turer i Hurrungane, og er derfor ikke lommekjent. Jeg har kommet såvidt i gang og hovedsaklig ved å bruke kart og klatreførere har jeg kommet fram til navn. I første rekke trenger jeg hjelp til å fylle ut lisen, eventuelt komme med tilføyninger som verken står på kart eller i klatreførere. Jeg begynte øst i Hurrungane, og prøver å følge ryggformasjonene. Vet ikke helt hvordan jeg skal organisere navnene, men jeg har ihvertfall begynt med: Jotunheimen Hurrungane Skagastølsmassivet Styggedalsryggen Gjertvasstind (også Gjertvasskaret) Styggedalstindane (Store-, Østtoppen, Vesttoppen) Maradalsryggen Rolandsnosi Mannen (Maradalsskaret, mellom Mannen og Kjerringa) Kjerringa Jernskartind (også Jernskaret) Norde Maradalstind Centraltind Skagastølsryggen Kolnosi Skagastølstindane (Store-, Vesle-, Midtre-, Nordre-, Skagastølsnebbet, Skagastølsbreen) Nebbskar V-skaret Berges stol Halls Hammer Patchells sva Mohns skar Slingsbys fortopp Heftyes renne/rute Tanbergs renne Vigdals sva Andrews’ renne Ulléns vei Hjørnet Kneet Knausen Knatten Bergens chaussée Slingsbybreen Hytta på Bandet Midtmaridals-/Dyrhaugsmassivet Raeburns varde Ringstindane Austabotnmassivet Austabotntind (Store-, Midre-, Vestre) Litt av hvert Turtagrø Berdalsbandet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Tror du bør være litt mer konkret på hva du egentlig er ute etter av opplysninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jb.houge Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Beklager. Det gikk litt fort i svingende. Det jeg er ute etter er flere navn. Særemnet går vel i bunn og grunn ut på å finne ut hvorfor forskjellige steder heter det de heter, men første skritt på veien er å kartlegge navnene i et område. Så hvis dere har flere navn, kjente eller mindre kjente (gjerne med kartokoordinater) hadde det vært supert! Takktakk! (Skal legge ut en litt mer komplett liste med navn fra klatrefører og kart så fort som mulig!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ods Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Bare en liten kommentar. Det heter Berges chausse (du skrev Bergens, muligens trykkfeil). Raeburns varde står i sør-østveggen på Kjerringa. Berges skar har du mellom Nordre Midtmaradalstind og Søndre Dyrhaugstind. Herfra løper Tandbergs hylle i sør-østveggen av Søndre Dyrhaugstind. Ellers har du også Hall's hammer på Store Midtmaradalstind ovenfor Lavskar. På andre siden av Lavskar (mot Nordre Midtmaradalstind) ligger pinakklene. I klatreføreren for Horungane finner du mange navn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stuttjukken Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Vil de ha med den lokale uttalen og skrivemåten til stadsnamna i Hurrungane, så kan de kontakta Svein Arvid Skagen i Fortun, Luster kommune i Sogn og Fjordane, (så klarar de å søkja etter telefonnummeret). Etternamnet er rett, for det er Skagen, og det er garden som er rota til namnet Store Skagastølstind. Der Svein Arvid Skagen ikkje kan fortelja om namn, kan han føra deg vidare til andre lokale folk i området. Elles kan de sjå i boka til Julia og Morten Helgesen (som driftar dette forumet), som har nyleg kome ut med boka som omtalar alle toppane på det norske fastlandet som er frå 2000 m.o.h. og oppover. Mange av desse toppane er i Hurrungane. Lukka til med namneprosjektet. Helsing Stuttjukken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.