Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal vi ta med fattern på tur?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Pappa fyller 60 til neste år. I den anledning planlegger jeg og mine to brødre å ta han med på en real guttetur. Vi snakker da om telt og fisking (ørret eller røye) i fine omgivelser. Vi har satt av fem dager så det begrenser seg hvor langt vi kan gå. Ser for meg å finne en plass å bruke som basecamp, og fiske i nærliggende vann/elver.

Et alternativ er å fly til Lakselv. Leie bil og kjøre til Kunes, videre oppover annlegsvegen på Ifjordfjellet. Finne en plass å parkere, og gå til Dollajavri. Her har jeg vært to ganger før og vet at det er gode muligheter for fin fisk i området.

Men. Kunne også tenke oss å besøke et litt mer ukjent område. Vi tenker en plass i Finnmark, men det er ikke noe must. Mulighet for bra fiske og kanskje ikke så veldig mye folk er en stor bonus. Det bør også ikke være for langt å gå, ca 1 mil tenker jeg.

Noen som har forslag til hvor vi kunne ta en sånn tur?

Med mulighet for å oppleve godt fiske og flott natur i løpet av kort tid.

Pappa fisker både med flugestang og haspel. Han er ikke bortskjemt med storfisk, så derfor hadde det vært kjekt å finne et område der muligheten litt større fangst er til stede.

Har også vurdert Stabbursdalen. Men finner ikke en passende rute for en slik tur.

Vi er åpen for alt.

Håper på hjelp slik at vi kan gi fattern en flott opplevelse i bursdagsgave.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror Rago kan være et flott område besøke på en slik tur. Det er riktignok ikke akkurat så ukjent.

Jeg ble helt bergtatt av hvor fin naturen var der! Her finner du høye topper, fine elvkulper, gode fiskevann, spektakulære fosser, flott furuskog; alt innenfor samme område. Det er ikke særlig langt å gå for å komme inn i de fineste delene av nasjonalparken, og det er mulig å bruke kollektivtransport. Hadde lest at det skulle være litt folksomt der om sommeren, men vi så bare en håndfull mennesker i løpet av en uke i juli. 

 

Fauske og Sørfold JFF har to koier og noen robåter som også kan leies av ikke-medlemmer. Vet ikke om det er noe som er aktuelt for dere, men det er snakk om krypinn med mye sjarm. Vi skulle leie Litlverivasshytta (http://www.njff.no/portal/page/portal/nordland/lokallag/fauske_og_sorfold/artikkel?element_id=59581750) sommeren 2013, men den var under oppussing akkurat da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En genial gave! 

 

Vet om flere som har gjort det samme med stort hell. Og skal selv gi bort denne gaven om ikke så altfor lenge. 

 

Stor fisk, kort vei og lite folk... Høres ut som et fint sted  :D.

Fisket han mye før? En tur til barndoms-traktene er alltid stas. Der dere ble tatt med på fisketur liksom... 

Samtidig skjønner jeg godt at du / dere vil ta ham med nordover. Det er faktisk bedre å fiske i de nordligste fylkene. 

 

Etter allle turene dine denne sommeren regner jeg med du har en backup tur klar, hvis tipsene uteblir...  

 

Du får uansett ett tips av meg: Sjekk PM :fear: . 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at du har området inne i din siste turbeskrivelse?

Joda. For min del kunne vi godt ha tatt turen dit. Men tror pappa synes Finnmark og lignende er hakket mer eksotisk. Han har ikke vært der så mye som meg. Kun en gang, og da fikk han ikkje fisk!

Men Reinheimen/tafjordfjella er med i vurderingen, sparer jo mye reisetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rago kan være et flott område besøke på en slik tur. Det er riktignok ikke akkurat så ukjent.

Jeg ble helt bergtatt av hvor fin naturen var der! Her finner du høye topper, fine elvkulper, gode fiskevann, spektakulære fosser, flott furuskog; alt innenfor samme område. Det er ikke særlig langt å gå for å komme inn i de fineste delene av nasjonalparken, og det er mulig å bruke kollektivtransport. Hadde lest at det skulle være litt folksomt der om sommeren, men vi så bare en håndfull mennesker i løpet av en uke i juli. 

 

Fauske og Sørfold JFF har to koier og noen robåter som også kan leies av ikke-medlemmer. Vet ikke om det er noe som er aktuelt for dere, men det er snakk om krypinn med mye sjarm. Vi skulle leie Litlverivasshytta (http://www.njff.no/portal/page/portal/nordland/lokallag/fauske_og_sorfold/artikkel?element_id=59581750) sommeren 2013, men den var under oppussing akkurat da.

Takk for forslag. Dette skal undersøkes nærmere. Hytte er en bonus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En genial gave! 

 

Vet om flere som har gjort det samme med stort hell. Og skal selv gi bort denne gaven om ikke så altfor lenge. 

 

Stor fisk, kort vei og lite folk... Høres ut som et fint sted  :D.

Fisket han mye før? En tur til barndoms-traktene er alltid stas. Der dere ble tatt med på fisketur liksom... 

Samtidig skjønner jeg godt at du / dere vil ta ham med nordover. Det er faktisk bedre å fiske i de nordligste fylkene. 

 

Etter allle turene dine denne sommeren regner jeg med du har en backup tur klar, hvis tipsene uteblir...  

 

Du får uansett ett tips av meg: Sjekk PM :fear: . 

Stor fisk, kort vei og lite folk. Innser at det kanskje ikke er den letteste kombinasjonen. Men viktig å ha noe å strekke seg etter:)

Bare fortsett å kom med forslag folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.