Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttur til Blåfjellenden.

REJOHN

Anbefalte innlegg

Trær uten blader og brune heier.

003.JPG
Det er tydelig blitt høst i heia. I løpet av en uke er mesteparten av bladene forsvunnet. Bare stammen og grenene står i kontrast mot himmelen. Og det var sørpe bløtt.

Denne uka måtte det bli en vanlig tur innover heia på fredagen. Forrige uke fikk jeg ikke på plass dørhåndtaket på hovedhytta, og det ville jeg forsøke å få på plass denne helga.

Det er kjekt å ha ærend. Ikke det at jeg trenger en unnskyldning for å ta en tur innover mot Blåfjellenden, men det er greit å kunne slenge fram en bemerkning om at jeg måtte ordne ….

Denne fredagen var det ikke helt klart hva som var rette bekledningen. Ville det være bruk for jakke, eller ville det holde med en vindfleece. Det regnet oppover, og på parkeringsplassen var det ikke mer enn 8 grader – og litt vind. Vinterklær. Med lang under og lue/vanter – til et stykke oppe i bakken. 
006.JPG
Da ble det helst varmt, og da sola tittet frem litt lengre inne i heia, kunne jeg godt ha hatt på noe mindre klær.  Lengre opp, med vinden imot og litt regn i lufta, var jeg igjen glad for alle klærne. Typisk høstvær med andre ord.

Litt oppe i heia, kom en jente imot. Jeg hadde truffet henne på Blåfjellenden tidligere. Hun var rimelig oppskjørtet, og kunne fortelle at safen på Langavatn var brutt opp med spett og slegge og at det ikke så ut på hytta. Hun mente dette måtte ha skjedd omtrent samme dag som hun kom til hytta, og hun hadde ligget – alene – og lyttet om det kom «folk». Det hadde ikke vært kjekt i det hele tatt.

Jeg fikk gitt beskjed til Turistforeningen, og har senere fått tilbakemelding på at det er gjort tiltak.

Det vil koste mye å rydde opp etter et slik innbrudd. Prisen for å få ordnet opp, står i hvert fall ikke i forhold til utbytte. Det kan ikke ha vært større en noen få hundre kroner – i beste fall. 
010.JPG
Det var spor innover, og tydelig andre på vei mot hytta denne fredagen. Jeg var faktisk siste mann som kom.

På hytta var det i alt 8 andre personer, og det er forholdsvis mange en fredag så sent i sesongen. Noen skulle nedover Fidjadalen på lørdagen. To fedre med hver sin sønn. De var opptatt av fisk, og ville bruke resten av helga til å fiske.

To jenter ville over til Sandvatn. Det ble heldigvis ikke så svært dårlig vær lørdag, men noe regn kom det.

Temperaturen kom aldri under null på natta. Lørdag ordnet jeg dørhåndtaket, mens de andre gjestene tok seg av renhold og rydding.
Jeg kunne egentlig kommet meg avgårde tidlig, bestyrerinnen antydet at hun helst så at jeg kom hjem før ett. Turen over heia gikk greit. På vei nedover liene mot Hunnedalen tok jeg igjen Sigmund. Det var en sau som måtte ned. Den hadde brukket beinet under sankingen, og normalt ordner slike ting seg i løpet av to-tre uker, men denne sauen haltet fortsatt. Da tar det tid å få dyret til veien. Det gir ikke særlig høy timebetaling å følge en sau fra Fidjastølen til veien.
018.JPG
Lengre nede møtte jeg flere kjente og det ble noen stopp for en liten prat noen ganger. Men det er bare hyggelig.

Jeg var hjemme litt før tre….

Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin rapport.

Kjedlig med innbrudd på Langavatn. En ting er kontantene som de har fått med seg, hvis der var noen i det hele tatt, mye værre er det med kortdetaljene som de kan ha stjelt.

Fy til de som ødelegger for fellesskapet!

Takk

Og om det forsvinner fullmakter, så kan det ødelegge hele systemet. Og det vil virkelig lage problemer for mange.

(ikke så mye for meg, for jeg glemmer som regel kortet, og må få tilsendt faktura - 50,- ekstra.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport.

Kjedlig med innbrudd på Langavatn. En ting er kontantene som de har fått med seg, hvis der var noen i det hele tatt, mye værre er det med kortdetaljene som de kan ha stjelt.

Fy til de som ødelegger for fellesskapet!

Ja da ble det siste gang kortdetaljer blir oppgitt. Håper STF tar kontakt med de som har levert kortdetaljer siden sist tømming og ber de om å ta sine forhåndsregler, for her kan det helt klart misbrukes kortinformasjon om det faller i gale hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plagsomt med disse som er så fargeblinde at de ikke ser forskjell på mitt og på ditt.

Sånn var det ikke før da vi kunne betale med penger, men så åpnet noen gjerdet mot øst og så var "helvete" løst.

Da jeg var på Island for noen år siden så hørte jeg at det var planer om å bygge nytt fengsel på grunn av alle de kriminelle østeuropeerne som hadde begynt å kom dit.     :pirate:

Med dette været vi har i dag så frister det veldig med en fjelltur, men jeg har en avtale om en mulig jobb i morgen og den vil jeg nødig gå glipp av.

Det er ikke for mange slike i disse "ulvetider".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ble det siste gang kortdetaljer blir oppgitt. Håper STF tar kontakt med de som har levert kortdetaljer siden sist tømming og ber de om å ta sine forhåndsregler, for her kan det helt klart misbrukes kortinformasjon om det faller i gale hender.

Jeg vet ikke hvordan STF håndterer dette, men skal for sikkerhets skyld bringe ditt råd videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plagsomt med disse som er så fargeblinde at de ikke ser forskjell på mitt og på ditt.

Sånn var det ikke før da vi kunne betale med penger, men så åpnet noen gjerdet mot øst og så var "helvete" løst.

Da jeg var på Island for noen år siden så hørte jeg at det var planer om å bygge nytt fengsel på grunn av alle de kriminelle østeuropeerne som hadde begynt å kom dit.     :pirate:

Med dette været vi har i dag så frister det veldig med en fjelltur, men jeg har en avtale om en mulig jobb i morgen og den vil jeg nødig gå glipp av.

Det er ikke for mange slike i disse "ulvetider".

Off-topic: latterlig fint vær i dag ja, yr.no melder sol hele uken, til og med fredag. så kommer selvfølgelig regnet til helga. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var saken sjekket opp, og tilbakemeldingen går på at alle fullmaktene var på plass i safen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic: latterlig fint vær i dag ja, yr.no melder sol hele uken, til og med fredag. så kommer selvfølgelig regnet til helga. :no:

Ja,da får jeg bare beklage hvis jeg ikke holdt stø kurs, men jeg er ikke alltid så flink til å holde meg på stien, verken her eller ute i naturen. 

Jeg har en lei tendens til å finne min egen sti, og spesielt ute i naturen så blir ofte turen mer interessant av den grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.