Gå til innhold
  • Bli medlem

Børsteinen 10.-12. oktober 2014


Dal-z

Anbefalte innlegg

Denne helga tok vi turen til Børsteinen, nok en av STF sine fine hytter.

Fredag etter barnehage og jobb satte vi nesen mot fjellet, men vi måtte drøye avreise en time for å sikre oss at det var mørkt på fjellet før vi parkerte. Vi hadde nemlig lovet Ask og Eliah at vi skulle gå med hodelykter inn til hytta, en veldig spennende ting som de hadde gledet seg til hele uka i forveien. 

 

PA100003_zps1e1361cf.jpg

 

Vel fremme på hytta var det to oppgaver som var viktige: 

1. fyre opp i peisen

2. spise den hjemmelaga Eplekaka som @MonjaHD hadde tatt med til oss

NYTELSE!

 

PA100015_zpsad2febe8.jpg

 

Når vi kom frem til hytta var den tom, som dere sikkert tippet utifra at vi fyrte opp i peisen. Men det hadde vært en familie der på dagsbesøk kunne vi se utifra besøksprotokollen og at det var glør i ovnen.

Like etter vi kom til hytta kom det en annen gjeng på fire voksne mennesker også. Kjekke folk, også fra Sandnes. De skulle videre til Tomannsbu neste dag.

 

Lørdagsmorgen var det "kåbbåyfrokost" på menyen, nam nam!

 

PA110024_zps2a13f8e8.jpg

 

Deretter gikk vi en tur på stien fra hytta mot Langavatn. Vi kunne se at det kom mange folk til hytta mens vi var på tur, det var overraskende mange på dagstur i fjellet denne helga. Faktisk virker det som folk er mere i fjellet nå enn tidligere i sommer, selv om været tidligere i sommer har vært betydelig bedre. 

 

PA110030_zps7c99bb27.jpg

 

 

Det var veldig vått og gjørmete i stiene, men med gode klær er det bare en nytelse å bevege seg.

 

PA110037_zps0bac0a0e.jpg

 

Selv om sikten til tider kan bli ganske dårlig.

 

PA110040_zps8ce28007.jpg

 

 

Flott i fjellet er det uansett.

 

PA110032_zps2454bde9.jpg

 

Dette er den usminkete sannheten om høstfjellet, uten noe photoshoppede gule løvtrær. Det er SLIK det faktisk ER:

 

PA110047_zps1b1764b2.jpg

 

Mere våte unger, og en våt @MonjaHD i bakgrunnen, men alle er like blide :D :

 

PA110050_zps7647080f.jpg

 

Etter en fin tur var vi tilbake ved hytta, der var det to ting på agendaen: 

 

1. Leike med båtene som noen hadde laget på hytta:

 

PA110059_zpsf40a3062.jpg

 

PA110061_zpsd2c8ad7d.jpg

 

2. "Fiske" opp skatter fra vannet med spada, en heller lite innbringende aktivitet, men like fullt spennende: 

 

PA110057_zps21351f7d.jpg

 

 

Så var det, nok en, runde med kvikklunsj og varm sjokolade.  :hyper:

PA110063_zps5baa5213.jpg

 

Natt til søndag var det flere folk på hytta, 3 voksne og 7 barn (i tillegg til oss 4).

 

Neste morgen var det tid for litt arbeid på hytta. Som fadder for denne hytta tok vi i et tak og vasket litt grundig, samtidig som vi bærte ved, ryddet, fyllte på toalettpapir, osv osv osv.

 

Vi fikk også besøk av @Preben Falck fra STF med følge. De kunne fortelle at safen på Langavatn var brutt opp, men på Børsteinen kunne vi fortelle at alt stod vel til. Fy skamme seg de som har vært på Langavatn og herjet! 

P.s. les om vår tur til Langavatn her

 

Vi forlot hytta i strålende solskinn.

 

PA120069_zps92d4461d.jpg

 

Og når det er solskinn, må man selvfølgelig gå med shorts, selv om @MonjaHD mener jeg bør skifte navn til "Shortsmannen".  :ike:

(Jeg har jo tross alt gått med shorts nesten hele helga, selv om det var dårlig vær. Inne er det ALLTID shorts som gjelder.)

 

PA120072_zps05715523.jpg

 

Som dere så vidt kan skimte på baksiden av sekken min så bærer jeg ut en svart bosspose, slik de fleste besøkende på Børsteinen er flinke å gjøre. Det blir nesten ikke fraktet noe søppel med snøscooter fra denne hytta, fordi de besøkende er så flinke å bære med seg ut fra fjellet. *knips knips knips* 

 

Til fjellet: Takk for helga, nå er det kun 5 dager til vi sees igjen.  :frantics: Hilsen #fjellungene (følg oss på Insta!) med foreldre

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en tur til Børsteinen med mitt eldste barnebarn i fjor. Det var en skikkelig kjekk tur. Vi burde muligens forsøke en i år også...

 

 

Og der kom tilbakemeldingen...

På fredagens tur mot Blåfjellenden, møtte jeg en jente. Hun kom fra Langavatn, og var rimelig forbannet. Hun kunne fortelle at noen hadde brutt seg inn i safen, og at restene av safen og annet lå strødd på gulvet.

 

Det var fortsatt telefonforbindelse der vi var, og jeg ringte til STF og fikk formidlet budskapet.

Og da er det kjekt å få greie på at noen har reagert og tatt tak i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så har safen på Langavatn blitt skiftet, samme dag som den gamle ble brutt opp. Supert arbeid og veldig effektivt!

Alle fullmaktene i safen var tilstede, ingen var stjelt. Aktuelle personer har fått beskjed, slik at de kan ta nødvendig action med tanke på kortdetaljer etc.

 

Det var ingen penger i safen, det vet jo alle som er litt fjellvante, så vidt jeg husker (eller mere nøyaktig @MonjaHD husker) ble kontanter avviklet og engangsfullmakter innført i 1993. Så hvis tyvene skulle få med seg et utbytte er de 21 år for sent ute! :pirate:   Engangsfullmatker er er veldig elegant løsning.

 

Godt å høre at STF tar umiddelbar action når slikt skjer og ivaretar personalia til de som har brukt hyttene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.