Gjest Skrevet 1. desember 2005 Skrevet 1. desember 2005 Det er desember og sommerturene i Jotunheimen er fjernere enn noensinne. Men jeg har kart! Noen som vet om denne runden lar seg gjøre uten klatring? Hvor kan det være vanskeligheter? Start på Gjendebu, langs Gjende, opp i Knutsholet, opp på Nordre Skarvflytind, videre over hele Skarvflyrekken til Skarvflyløyftinden, og derfra til Østre Leirungstind og ned i Leirungsdalen. En annen runde jeg har tenkt på lenge er fra Gjendebu over Svartdalspiggene og hele veien til Kvitskardtind og derfra ned i Svartdalen. Burde være greit bortsett fra fra Mesmogtind og ned i skardet mellom Mesmogtind og Kvitskardtind. Noen som kan et tricks for å unngå klatringen direkte ned fra Mesmogtind? Er ikke det grad 3 eller noe sånt? Siter
ods Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Turen over Skarvflytindene, Skarvflyløyfttind og Østre Leirungstind har kun ett klatreparti, og det er ned fra Midtre Skarvflytind (mot Søndre). I denne retningen tas denne hammeren som en rapell. Motsatt retning er det kanskje bortimot en treer. Ellers er turen vandring og småklyving uten spesielt luftige punkter. Den andre turen over Svartdalspiggene og videre er også grei. Hammeren ned fra høyeste Svartdalspigg kan omgås i vestsiden. Vestryggen av Mesmogtind har et punkt med toerklatring. Sydryggen ned fra Mesmogtind har en taulengde med treerklatring som kan rapelleres i denne retningen. Ellers grei tur. Siter
Nils Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Den første turen du spør om kan jeg si litt om, da vi gikk over disse toppene fra Gjendebu i 1997. Ingen klatring mellom disse toppene, men det betinger omgåelse av hammeren sør for midtre Skarvflytind (2154). Fra toppen av 2154 må en et stykke ned i vestsiden og så ta opp mot skaret sør for 2154 igjen. Nøyaktig hvor den letteste ruta går er jeg ikke sikker på, da vi tok av litt vél høyt oppe og fikk utsatt klyving på hyller for å komme forbi den nevnte hammeren. Vet at det er enklere om en går lenger ned i vestsiden på 2154. På Gjendebu fikk vi båtskyss (betalte vel 200 for 3 pers.) over til utløpet av elva fra Knutsholet. Hadde blitt advart mot tett buskas i skråningen sør for Gjende. Anbefaler derfor å høre om Gjendebu fortsatt har det tilbudet. Enkelt opp i Knutsholet og videre derfra opp på nordre Skarvflytind. Bortsett fra hammeren nevnt ovenfor, er det ingen problemer under gode forhold mellom nordre Skarvflytind og østre Leirungstind. Morsom og noe luftig egg med enkel klyving over søre Skarvflytind (2210) og opp på Skarvflyløyfttind (2250). Ellers er det lagt ut noen bilder og skrevet litt om disse toppene under denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3137 En kjempeflott tur som du kan glede deg til El Gringo! Siter
Gjest Skrevet 2. desember 2005 Skrevet 2. desember 2005 Takk for fine beskrivelser! Synd det er desember. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.