Trond Skrevet 2. september 2003 Skrevet 2. september 2003 Er det noen som har vært opp mot Mesmogtind fra Langedalen / Kvitskartind den siste tiden. Er det behov for stegjern på snøfeltene opp mot toppen (er det noen snøfelter i år ?). Siter
werdna Skrevet 2. september 2003 Skrevet 2. september 2003 Jeg var der for 3 uker siden. Det er ingen snøfonner i år. Breen som ligger syd for Mesmogtind og vest for Kvitskardstind har krympet ganske mye de senere år. Den delen av breen som er rett syd for Mesmogtind har krympet mest og kan lett omgås. Det er bare oppunder vestveggen på Kvitskardstind det er bre av betydning. Dere trenger ikke stegjern og alle 3 topper kan bestiges uten å gå bre. Problemet er imidlertid at ettersom snøfonnene har smeltet og breen har trukket seg tilbake avdekkes mye løs ur. Ruten opp til Mesmogtind går over mye løse stener. Iblant får man følelsen av at hele fjellsiden er i ferd med å skli utfor sammen med deg. Forsåvidt det samme problemet man opplever eller i Jotunheimen. Si fra dersom dere trenger rutebeskrivelse fra Langedalen opp Mesmogtind. God tur. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2003 Skrevet 2. september 2003 Jeg er nysgjerrig på ruta opp fra Mesmogtind fra Langedalen! Siter
werdna Skrevet 2. september 2003 Skrevet 2. september 2003 Jeg gikk opp Langedalen og inn i hengedalen som er omkranset av Kvitskardstind, Mesmogtind og Langedalstind. Når man kommer opp til 1750/1800 meters høyde får man oversikt over fjellet og valgmuligheter. Sørøsteggen skal visstnok være ren klatring så den prøvde jeg ikke. Enkleste rute opp Mesmogtind skal visstnok være opp sør-vest ryggen. Problemet er å komme seg opp fra dalbunnen til der hvor ryggen begynner (altså skaret mellom Langedalstind og Mesmogtind). I den nederste delen av fjellsiden (ca 50-100 m over dalbunnen) er et nokså bred og bratt svaparti som blokkerer oppstigningen. Fra dalbunnen gikk jeg til venstre der hvor svaet så ut til å være smalest (omtrent der hvor det renner en bekk ned). Dette var litt skummelt og jeg vet ikke om dette anbefales - antageligvis er det lettere på høyre kant, der hvor sørøstryggen bunner ut. Etter svapartiet går man til høyre for småbreene som henger på fjellsiden - og dermed også til høyre for de bratte partiene rett over breene. Når man har kommet på oversiden av disse tar man nå til venstre mot skaret mellom Mesmogtind og Langedalstind. Fra skaret tar man enten eggen eller går til høyre for eggen og finner en egen rute opp. Fra skaret gikk jeg først 10-20 meter horisontalt til høyre og deretter 20-40 meter opp en slags renne til høyre for eggen. Deretter gikk jeg 50-70 meter horisontalt til jeg kom til en ny bred renne som førte nesten til topps. Et par steder måtte det klyves/klatres ca. 2 meter, men det var ikke luftig eller utsatt. Nedstigningen var uproblematisk. Når man komme på toppen og ser for første gang på Knutholstind og ryggen fra denne siden, er det verdt alt slitet. Som sagt før er det i år mye løse stener på fjellsiden. Dette gjelder særlig fra dalbunnen, over svaene, til høyre for breene og deretter mot skaret. Det har sikkert også kommet nysnø mot toppen. God tur og vær forsiktig. Siter
Tom Skrevet 2. september 2003 Skrevet 2. september 2003 Jeg har gått Mesmogtind fra Langedalstind. Tror nok de fleste fjellvante vil klare dette uten problemer. Det er riktignok et par punkter med klyving, men det er aldri luftig. Turen over de to toppene er virkelig en klassiker som anbefales på det varmeste. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.