Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørreundersøkelse om vannkvalitet i Norge


Oddbjørn

  

27 stemmer

  1. 1. Har du blitt syk eller dårlig av å drikke vann på fjellet i Norge?

    • Har fått harepest
      1
    • Har fått annen sykdom eller ubehag trolig relatert til drikkevann
      3
    • Drikker vannet urenset og har aldri hatt problemer.
      18
    • Renser/koker vannet ved behov og har aldri hatt problemer.
      5
  2. 2. Renser eller koker du vannet på fjellet i Norge?

    • Drikker alltid urenset vann rett fra kilden
      21
    • Renser eller koker drikkevannet av og til
      4
    • Renser eller koker alltid drikkevannet.
      2


Anbefalte innlegg

Annonse

Spørsmålene er litt uheldig formulert. Du gjentar egentlig de samme svarene i spørsmål en og to. Jeg ville kanskje heller delt det opp i har du blitt syk ja/nei og renser du vannet nei/noen ganger/alltid.

 

Synes det var interessant og se hvordan grupperingen av de som ikke har hatt problemer var relatert til om de renset eller ikke. Det vil ikke spørsmål 2 gi noe svar på. Hadde et satt det opp i et verktøy beregnet for undersøkelser så kunne en tatt ut litt flere sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...

Det er sannsynlig at mageproblemer oppstår fordi folk ikke vasker hendene etter dobesøk. Og så skylder de på vannet.... 

 

Helt klart, men i noen tilfeller vil også vannkvalitet kunne være årsaken, ihvertfall om en har fått diagnotisert harepest hos legen i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mig bekendt ikke blevet syg af at drikke vann i Norge (bortset fra det der ildvann :) )jeg havde dog filter og klor med for år tilbage da harepest var et reelt problem.

Har normalt ikke filter med til norge, men har i mit førstehjælps sæt altid et par rense tabletter, de fylder og vejer jo minimalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjøpt rensetabletter, eller noe filter, for å rense vann i skog og i fjellet, her i Norge og Sverige. Det har hendt jeg har kokt vann i  skogsområder og på kanoturer. Men, det er ikke mange ganger på 40 - 50 år. Henter drikkevann i første rekke fra bekker/elver. I en innsjø (eller i et lite vann), tar jeg hensyn til om det er brukbar gjennomstrøminig i vannet. Er det ikke det så koker jeg, eller så går jeg til bekken som renner inn  til vannet og henter der. Størelsen på vannet bryr jeg med lite om, hvis ikke gjennomstrømningen er tilfredstillende. Bl.a. på kanoturer, forsøker jeg ofte å få info fra de som  bor nær området om vannkvaliteten.

 

I fjellet er jeg ikke så nøye, selv om jeg helst benytter rennende vann. Spessielt hvis det er mye lemmen. Men det skal også sies at jeg  normalt dekket mitt veskebehov fra te, kaffe, o.l. så jeg varmer vann uansett, eller har det med på thermos. Det er kun få spessielle varme dager, at jeg drikker kaldt vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.