Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som må melde pass når det kommer til brepasasjer. MEN jeg lurer på om noen der ute har prøvd å nå kniven ved å følge brekanten i vesthellinga til St Smørstabbtind og opp på bandet mellom denne og Kniven?

Derifra og opp blir det vel sikringsutstyr, eller ?

Er det noen som har prøvd? Eller noen som vet om topper i Jotunheimen som normalt bestiges via bre men som på annen måte kan nåes, fortrinnsvis uten sikringsutstyr?

Annonse
Skrevet

Meget interessant spørsmål. Selv om jeg har vært på Kniven på ski har jeg lenge lurt på passasjen i siden på Store Smørstabbtind. Håper noen her kan svare. Dette er dessverre heller ikke belyst i Morten og Julias bok.

Skrevet

Det er mulig å foreta den turen, fra f.eks Krossbu eller Sognefjellshytta.

Hvis du tar en kikk på: www.norgeibilder.no ser du litt hvordan terrenget i området ser ut.

Skriv inn: Nord 6826369 Øst 453497

Da får du et kryssreferansetreff ca på toppen av Kniven, derfra kan du flytte litt på bilde for å planlegge ruten videre.

Men husk at terrenget ikke er helt likt i virkeligheten:-)

Jeg har ikke gått den aktuelle ruten "inne på fjellet" , men har gått via Leirbreen og Storbreen.

Vær forsiktig iallefall, hvis det blir problemer.

Lykke til......

Skrevet
Torgeir har vært oppi skråningen der og kava: http://www.nfo2000m.no/Turer/Tur20040522.html

Jeg var oppi der ja, men da ganske høyt oppe i fjellsiden. Planen var å traversere fra Kniven over til nordryggen på Store Smørstabbtinden, for så å gå opp på sistnevnte. Måtte avbryte på grunn av vanskelige forhold. Vær obs på rasfare, både sommer og vinter, hvis du prøver deg på denne ruta.

Lengre nede tipper jeg at du må inn på bretunga uansett. Lia er ganske bratt mange steder, særlig ved botnen i nordøst. Det er jo bare å forsøke, men vent til sent på sommeren. Da er det færre snøflanker i området, og mindre sjanse for å havne i ei glupsk breglippe når du krysser snøflankene... ;)

Lykke til!

Skrevet

Det høres litt krunglete ut men jeg har lyst til å gjøre ett forsøk til sommeren. Kommer i så fall tilbake med ett referat.

Vil åpne seg flotte muligheter for sånne som meg dersom det er mulig uten alt for høy risiko. :cry:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det høres litt krunglete ut men jeg har lyst til å gjøre ett forsøk til sommeren. Kommer i så fall tilbake med ett referat.

Vil åpne seg flotte muligheter for sånne som meg dersom det er mulig uten alt for høy risiko. :)

Vet at det ikke er tema, men hva er problemet med breen? Du vet at det er en søndagstur på ski opp breen i mai?

Skrevet

For meg varer høyfjellsesongen fra ca juni til ca oktober. Mao når snøen har sluppet taket. Har aldri vært spesielt glad i å gå på ski... (og det kommer fra sønnen til en tidligere NM vinner i langrenn) :)

Gjest Anonymous
Skrevet
For meg varer høyfjellsesongen fra ca juni til ca oktober. Mao når snøen har sluppet taket. Har aldri vært spesielt glad i å gå på ski... (og det kommer fra sønnen til en tidligere NM vinner i langrenn) :)

Oi.. hvem er det? hehe

Skrevet

Hei Stein !

Må tenke tilbake på mine egne herlige turer i området i månedsskiftet mai/juni. Tidlig start på gnistrende skareføre, trygge (alt er relativt, men så trygge som en bre kan bli !) breer, morsom variasjon med lett klyving, litt stegjern og en lett breøks og enkle og flotte nedkjøringer.

Du kan selv velge hvordan du vil se på det, enten at du bevisst velger å gå glipp av noe, eller at du har noe å se fram til :?: !

knut

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan er det forresten å gå mellom Kniven, "Sauen" og Saksa?

Må man ned på breen og så opp igjen, eller kan man gå direkte fra den ene toppen til den andre?

Skrevet

Har ikke kartet her, men legger ved dagboknotatene mine fra turen, forhåpentlig til inspirasjon !

Smørstabtindan, Storebjørn

Sto opp 02:15, starta 03:15.

Fin nattekulde med skare. Oppe under Kniven/Geiti 05:15. Fra breen litt bratt, men lett på skare opp i skaret mellom Kniven og Geiti. Litt bratt, men lett til Kniven, så ned i skaret og opp på Geiti i snøbakke øst for eggen. Retur til skiene. Så Saksi via ryggen fra nord. Bratt, litt utsatt, men greit på god skare. Ned skaret mellom toppene, - Søndre er høyest. Fint ned skaret (45 grader) på skare . Her kan det gå både tørre og våte skred. Obs, også skred fra over hamrene langs fjellet. Bregleppa kan her være farlig og brei, nå var det en som hadde gått igjennom ! Ingen hadde gått ryggen, alle over gleppa og opp renna. Ville ikke selv gått den på ettermiddagen dersom mer snø.

Videre over Bjørnebreen mellom Saksi og Veslebjørn, - stygg bregleppe til høyre, - hold venstre, men unna våtsnøskredene. Greit opp Bjørnebreen til Storebjørn på skare som begynte å smelte på overflaten. Mye ganske fersk nysnø på Bjørnebreen, var ikke omdannet da den lå nordvendt (feller). Kunne gått lett til Veslebjørn, men valgte å gå den fra skaret mellom Skeii og Veslebjørn. Tilbake i skaret, opp innunder Veslebjørn, over sprekk på snøbru i forlengelsen av fonn, - stedvis litt luftig, men greit opp på Veslebjørn. Ryggen videre mot Skeii, klyving med litt småproblemer, stedvis litt utsatt videre opp mot Skeii. 2064 er garantert ingen topp, se bilder. Smakte litt på snøbakken videre, men vurderte en eventuell utglidning som for risikofylt (berg nedenfor). Likte heller ikke en viss, - meget liten risiko for våtsnøskred i og med at sola hadde stått på noen timer (kl 08:30). Også usikker på mulig bregleppe.

Kom inn på en avstikker på snøbakkene, litt ned og opp igjen. Så OK ut, - risikofylt ved ev utglidning. Greit til toppen.

Retur, - forstår ikke at de hadde gått snøbakken over steinene, - OK, men en hadde gått igjennom med en fot i bregleppa. I ettertid vurdert som på grensen. Videre på ski innunder og vest for Skeii og opp på begge Kalven-toppene (den østre er høyest).

Retur med praktfullt nedrenn på hard skare med litt løsnet overflate, - nydelig glid, skøytet opp til Sognefjellshytta.

Tilbake 10:30

7 topper

knut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.