Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterbukse som puster betydelig bedre enn GoreTex og lignende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en ny vinterbukse. Den må ha betydelig bedre pusteevne enn GoreTex som jeg blir altfor klam og svett i. På Norrønas websider fant jeg en Sydpolen-bukse som er i Mikrofiber Polyester og Arktis som er i bomull. Hva fungerer best av disse materialene og er det eventuelle andre tips for en som blir raskt veldig varm også om vinteren?

Peder

Annonse
Skrevet

Hei Peder K.

Jeg har benyttet/og benytter alle disse tre buksene mye vinterstid.

Vil først si at er det et emne hvor det absolutt ikke finnes et fasitsvar, så må det være bekledning vinterstid. Noen opplever det ene som glimrende, mens andre synes det ikke funker for vedkommende. Ta f.eks ullundertøy som noen overhodet ikke liker, mens andre forguder.

Så en subjektiv vurdering:

Gore-tex

Enig med deg, puster for dårlig, spesielt når kvikksølvet er veldig lavt og det rimer på innsiden.

Fordelen er jo at man kan riste og børste av det, men pusteegenskapene er uansett dårlig.

Microfiber

Puster bedre, men oppleves veldig kaldt i vind selv om det er vindtett, da stoffet er så mykt at det klistrer seg tett mot kroppen. Skulle det komme ei regn- eller sluddbyge, er man gjennomvåt på rimelig kort tid.

Arktis Bomullsbukse

Puster best av disse, tåler ei regn-/sluddbyge såfremt den er godt impregnert, men da puster den til gjenngjeld langt dårligere. Jeg har sluttet å impregnere bomull jeg skal benytte under kalde turer, nettopp for å beholde pusteegenskapene.

Dog, de fleste av oss svetter i korsryggen, spesielt når vi benytter sekk, som igjen fører til mer eller mindre klissvåt øvre del av rompa. Bomull tørker ikke, som igjen fører til kalde pauser og ikke minst vanskelig å tørke i telt.

Selv anskaffet jeg Softshell, noe jeg er svært godt fornøyd med sommer/høst. Ser frem til å se hvordan det funker når det blir skikkelig kaldt. Puster langt bedre enn goretex, tørker rimelig fort, er vindtett og tåler godt ei skure. Både Marmot og Tillak har bukser som er kraftige nok til vinterbruk, så mitt forslag er å se på disse el andre softshellmerker.

Lykke til 8)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.