Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommetrix nr 9. Forbedring av feste på "Pin on Reel"


Tom42

Anbefalte innlegg

Mine tidligere bidrag i serien "Gjør det selv".

1.Utskilt fra Fiaskotur - lafe spade

2.Solid feste for GPS

3.Utskilt fra Fiaskotur - lage truger

4.Alternativ til fluevest - "fluesmekke".

5.Tommetrix nr 5 - "Fingerbøl".

6.Tommetrix nr 6 - Lett feltkjøkken 167 gram".

7.Tommetrix nr 7 - "Malingspannovn 896 gram".

8.Tommetrix nr 8 - "Vedbærer og fotostativ".

######################################

I kveld:  Tommetrix nr 9.  Forbedring av feste på "Pin on Reel"

 

Jeg elsker "Pin on Reel" ("PoR")  Disse runde dingsene med en fjær som gjør at du kan trekke ut en snor og når du slipper rulles snoren inn igjen. Og årsaken til at jeg liker å feste ting er redslen for å miste.  På en av mine escapeøvelse i Luftforsvaret måtte jeg hvile for å side det mildt, og da jeg skulle bruke kompasset lå det igjen, men fant jeg plassen igjen?  Neida..  Etter dette har jeg brukt snorer,til å forankre ting i, men de har en lei tendens til å tvinnet seg i hverandre, men "PoR" ble redningen.

Ikke minst har jeg 2 i sekkens lokklomme; en til en liten lommelykt, og en til bilnøklene :D Og gjett om jeg er spesielt glad i den, etter utallige ganger:  "Hvor er bilnøklene"

 

Men de fleste utgavene av "PoR" har ikke feste på oversiden, men en for så vidt kjekk liten fjær på baksiden, Det er mulig at det passer "rett opp og ned" mennesker, men for meg som kamperer i et lite Aktotelt, har de en tendens til å falle av når jeg utfører diverse gymnastiske øvelser, ikke minst med å kle av og på meg.

 

Og mens jeg satt og tenkte på dette falt øynene mine på en stk "PoR", en grønn snor og en flaske superlim.  (Bilde nr 1)

 

Og så gjorde jeg som følger.

 

1.  Fjernet fjæren på baksiden

2.  Rubbet opp sidene vha en saks

3.  Klippet til en passende lengde av snoren

4.  Påførte litt lim på en av sidene og presset snoren vha av pekefingeren.  (Bilde nr 2) Deretter, etter å ha strevd med å få løs fingeren som var godt limt fast, sto andre siden for tur.  Bruk noe annet enn pekefingeren til å presse med.  Pass på at det blir et lite øye.

5.  Fest en liten ring eller strips o øyet, og "det var det" for å sitere Fleksnes (Bilde nr 3)

 

Advarsel:  Limet utvikler en skadelig gass som irriterer øyer og svelg.  Sørg for å lufte godt

 

 

 

post-6671-0-78314000-1411327298_thumb.jp

post-6671-0-37529000-1411327312_thumb.jp

post-6671-0-52606700-1411327328_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt OT. Jeg har brukt en rekke slike i forbindelse med fluefiske. Jeg har mistet og kastet mange. Det er nesten utrolig hvor dårlig festene er på disse dingsene. Enten ruster de, eller så brekker nålen, eller så detter de av som med deg her etc etc. Redningen for meg ble til slutt fishpond sin retractor når den kom for noen år siden. Den sitter blegg, og jeg har hatt den i fem år nå. I særklasse den beste jeg har vært borti. Koster noen kroner, men anbefales på det varmeste med minst syttitre ropetegn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Jeg har brukt en rekke slike i forbindelse med fluefiske. Jeg har mistet og kastet mange. Det er nesten utrolig hvor dårlig festene er på disse dingsene. Enten ruster de, eller så brekker nålen, eller så detter de av som med deg her etc etc. Redningen for meg ble til slutt fishpond sin retractor når den kom for noen år siden. Den sitter blegg, og jeg har hatt den i fem år nå. I særklasse den beste jeg har vært borti. Koster noen kroner, men anbefales på det varmeste med minst syttitre ropetegn! 

Det har også vært min erfaring, men dersom noe ikke fungerer optimalt, slipper jeg ikke problemet

At jeg også lager og "finner opp" saker og ting har nok mye med at jeg i heimen sitter på gutterommet og drømme*, og da dukker ideene opp.  Og så synes jeg det er morro å lage ting som ikke koster noe, hvertfall minimalt. Andersj er helten min iinnen "Gjør det selv"

 

*  Et batteridrevet lys omkranset av bjørkeved og en kaffekjele på ei "kjerring"  hjelper godt på drømmen - om vidda.

 

Ellers er jeg enig med deg at din innretning synes bra.

post-6671-0-62266500-1411333336_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hadde vært fin å hatt på lugaren her offshore !!!

Kjelen er minst 150 år gammel.  Den er falset sammen og laget i Skien av bestefar til Marius Eriksen.  ME var Spitfireflyver under krigen, og Mariusgenseren er oppkalt etter han.  Men en gammel svartkjele, som du sikkert har flere av, et batteridrevet telys, noen vedpinner og en limpistol er alt som skal til for å skape god stemning - også på en lugar langt til havs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.