aleks Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Noen som vet hvor man skal gå for å komme enklest opp til denne toppen i Skarvheimen? Så vidt jeg har fått med meg er det ingen merket rute opp. Hvor parkerer man bilen i så fall? Og er det samme rute opp sommer og vinter? Siter
Karita Skrevet 22. september 2014 Skrevet 22. september 2014 Turbeskrivelse fra Myrland Hytteforening: Urevassnutane har lenge lagt og frista i det fjerne. I går var dagen da vi endelig prøvde oss. Vi kjørte innover til Urevassfjorden og parkerte like ved den grå stølen ca midt på vannet. Det var rett på stigning ca 350 høydemeter opp Hestabotn, en lite fjellbotn ca halvveis før det var ny stigning på ca 300 nye høydemeter. På toppen av denne runda vi bak høyde 1600 (har ikke navn på kartet). Da hadde vi toppen av den høyeste og bakerste Urevassnuten rett foran oss. Turen opp tok ca 2,5 timer effektiv gange og fra toppen var det fantastisk skue i alle retninger. Turen ned fulgte samme ruta og tur/retur brukta vi ca 4 timer. Denne turen er ikke vardet eller merket, så fint vær er en forutsetnig for denne flotte toppturen. 1 Siter
afe Skrevet 23. september 2014 Skrevet 23. september 2014 Dersom du ikkje vil ha ein så bratt tur som turen rett opp fra Urevassbotn, kan du køyre til Vestredalen (romsleg parkeringsplass omlag midvegs langs vatnet) og gå via Rossdalen. Eit endå flatare alternativ som også kan kombinerast med kano eller packraft, er å køyre til Nyhellerdammen og gå eller padle derifrå. Dersom ein padlar, vert det ei lita bæring frå Kongshellervatnet til Langavatnet. Begge desse rutene kan også brukast vintertid. Men vegen opp til Nyhellerdammen er ikkje brøytt, så då må du parkere inne i Finndalstunellen (bildet viser tunellåpning sett utanfrå). Høgare kjem ein ikkje med bil vinterstid her til lands. Då er det finast å gå Finndalen (i staden for å følge vegen opp til dammen). 2 Siter
aleks Skrevet 23. september 2014 Forfatter Skrevet 23. september 2014 Takk for svar, begge! Hvor lang tid tar det å gå til toppen via Rossdalen? Ser for meg at det er litt triveligere å gå der enn rett opp via Hestebotn. På vinterstid tenkte jeg på å gå til toppen på alpinski. Da er det jo kjekt med litt brattere vei ned. Siter
afe Skrevet 23. september 2014 Skrevet 23. september 2014 I motsetning til DNT, har eg ikkje sansen for å oppgje turlengde i timar. Forskjellen i gangfart frå person til person er for stor til det. Eit rask blikk på kartet viser at det er 600 høgdemeter, 7-7,5km og mykje stein, så får du vurdere sjølv. 2 Siter
aleks Skrevet 27. september 2014 Forfatter Skrevet 27. september 2014 Hvordan vil det være å gå opp ved Vierbotn og langs Skardvatnet? Muligheter for å parkere bilen rett før tunnelen? Siter
afe Skrevet 28. september 2014 Skrevet 28. september 2014 Bratt men det ser du jo på kartet. Det er fin parkeringsplass rett utanfor tunnelen. Ein annan bratt variant du kan vurdere, er opp langs Tyrvla (frå Sveingardbotn), der er det i det til og med stig opp lia. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.