Gå til innhold
  • Bli medlem

Norske fjorder nr 31


Svein

Anbefalte innlegg

En 'anerkjent' forfatter har rangert verdens turistattraksjoner, og funnet de Norske fjordene verdig en 31.plass :D Eneste norske turistattraksjon blant verdens 200 'beste' turistattraksjonene i verden, og rangert som nr.3 i Europa.

Mt.Everest og Matterhorn er hhv nr 46 og 83 av de 100. Listen er nok subjektiv vil jeg tro....

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 'anerkjent' forfatter har rangert verdens turistattraksjoner, og funnet de Norske fjordene verdig en 31.plass :) Listen er nok subjektiv vil jeg tro...

Er nok ikke den største naturelskeren dette. 20 av de 30 første på listen er menneskeskapte ting. :?

Lista mi hadde nok vært noe annerledes ja! Hva jeg ville valgt må nok tygges litt mer på, men kanskje St. Austanbotn hadde blitt med? :D

Og definitivt min avstandsforelskelse Ama Dablam! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Nå er det vel ikke noe rart at det finnes mye kultur på den listen, det er jo en allminnelig "severdighetsliste", ikke en "naturliste". Og det er nok ikke å komme forbi at mange severdigheter er kulturrelaterte ting ("menneskeskapt")...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva som er verdt å se eller ikke se er jo temmelig subjektivt.

Jeg synes Lyngsalpene er det flotteste av fjell jeg har sett i Norge. De toppene er 16-1700 meter høye og stikker rett opp av havet. Helt rått! Men som turistmangnet funker de vel ikke godt nok til å komme på noen liste. Til det er været for dårlig og tilgjengeligheten ikke god nok. Hele terrenget sør og øst for Tromsø er villere og flottere enn noe jeg har sett sørpå. Mye mer uberørt er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er verdt å se eller ikke se er jo temmelig subjektivt.

Jeg synes Lyngsalpene er det flotteste av fjell jeg har sett i Norge. De toppene er 16-1700 meter høye og stikker rett opp av havet. Helt rått! Men som turistmangnet funker de vel ikke godt nok til å komme på noen liste.

Lyngsalpane har vel også fjorder.... og det er jo ikke fjordene i seg selv som er interessante, men kombinasjonen vertikale/høye fjell og smale/lange fjorder. Geirangerfjorden med paddeflate omkringliggende åser hadde ikke akkurat trukket så mange turistskip.... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.