Populært innlegg +Walle Skrevet 17. september 2014 Populært innlegg Skrevet 17. september 2014 Siden jeg ikke skal være med å henge på høsthenget nå til helgen så tenkte jeg istedenfor å få slått ett par fluer i ett smekk med dagens tur. Det ble atskillig flere smekk enn hva jeg først antok, men mer om det senere. 1. Få tatt en titt på Askevannet. 2. Gått inn Salomon skoene mine. ( Fikk nye etter en reklamasjon, det første paret fikk ilddåpen løpet av høstens langtur, 11 dager på tur satte sine spor for å si det mildt.) 3. Jeg ville teste Wood Gas Stoven jeg kjøpte i sommer. Siden jeg bor på Mortensrud har jeg kort vei til Østmarka og inngangsporten jeg som regel bruker ligger på Dal/Brenna. Her sykla jeg via Grønmo Parkering til Trollvannet, parkerte sykkelen der og spaserte så ned til Askevannet via Svartkulp. Gikk samme ruta tilbake, gikk dog på østsiden av Svartkulp. Ruta jeg gikk Når man vandrer inn i skogen og det ser slik ut så blir ihvertfall jeg glad, og smilet kommer fort. Hjertet på treet til høyre så jeg faktisk ikke før jeg så igjennom bildene hjemme. Når jeg farter rundt i marka, så ser jeg ofte etter plasser hvor det kan passe å ta med barna på overnatting, og i så måte fant jeg faktisk det ved Svartkulp. Om jeg skal tippe, så er det jentungen som kommer til å plumpe uti her om vi legger turen til Svartkulp og følger denne stien. Gjelder å passe på Er ikke alltid så lett å finne teltplass til større telt inne i marka, men her ved Svartkulp fant jeg en lite perle. Hjortelusflua. - No. 38 Den første landet vel på meg ca 100 meter nord for Svarkulp, og det ble ikke mindre av dem etterhvert som jeg gikk sørover. Jommen sa jeg 2 fluer i ett smekk…. Drøye 50 min etter at jeg begynte å gå fra Trollvannet skimtet jeg Askevannet fremfor meg. Plenty plass til folk rundt bålet! Askevannet er ett pent lite vann med en enkel sti hele veien rundt. På veien rundt vannet var det lett å se at det er relativt godt besøkt, og at mange velger å lage sin egen bålplass fremfor å benytte den som er vist på bildet ovenfor… Bildet er tatt fra østsiden av vannet / ved bålplassen De skal bli rimelig mange til helgen på Høsthenget for ikke å finne ett tre å henge i... Noen som kan fortelle meg hva dette skiltet betyr ? Er vel kanskje derfor det heter Stokkmaur ? eller kanskje hærverk ? Satte stolpen opp mot ei bjørk, så får de som vil, finne feilen. Bildet er tatt fra Sørvest siden av vannet Fikk observert en hjortelusflue som landet på sekken min og i god tro valgte å kvitte seg med vingene før den skulle ut å suge blod. Iflg Wikipedia så kaster (biter eller knekker) den av seg vingene Men det så mere ut som den rett og slett brukte de bakerste bena til å slite/sparke av seg vingene. Noe man kan se antydning til på bildene. Etter at Hjortelusflua hadde kastet vingene og derpå fått seg en flygetur uten vinger bort fra bålplassen, var det klart for litt testing Ble egentlig litt forundret over hvor korte jeg jeg måtte brekke kvistene og hvor lite av dem som gikk oppi brennkammeret. Først ble det røyk…. Masse røyk…! Og så begynte det å skje ting Woooop Woooop! Vannet på kok ble nok til en Real pose og en kopp kaffe. Jeg tok ikke tiden, men det gikk rimelig kjapt å koke vannet (drøye 6-7 dl) og ikke fikk jeg bruk for de "store" kvistene jeg hadde klargjort. Her ligger delene til avkjøling, gikk relativt kjapt. - Asken som ble igjen etter oppkoket ligger på steinen under kjelen. Ikke rare greiene. En liten bildepresentasjon av delene og hvordan de passer i hverandre når man pakker den sammen. Alt i alt så må jeg si meg fornøyd etter første forsøk, det var bra futt i den, samt at det er lett å mate på med kvister etterhvert som man kokkelerer. Ble veldig overrasket over hvor lite ved som skulle til for å få kokt vannet og ikke minst hvor lite aske og rester det ble igjen etterpå. Jeg bruker som regel å holde meg til å lage små bål som dekker behovet for matlagingen, og så bruker jeg klær eller soveposen til å holde varmen. Så jeg gleder meg til å fortsette teste denne denne stoven, og spesielt sammen med Wokpanna mi. Så nå kan jeg komme hjem å få kjeft for å lukte bål, og det uten å måtte fyre Monsen bål….. På tur hjemover knipsa jeg ett siste bilde fra nordsiden av Svartkulp - Herlig å være på tur i marka når det er slikt vær altså! Bildene ble tatt med en iPhone. 20 Siter
Espensa42 Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 Veldig bra rapport, @Walle ! Artig å se minisatan på nært hold og hvordan den knekker av seg vingene,(Hæ, SA jeg virkelig det?) Kul og bra dokumentert brukererfaring om wood stove'n også. Hvor kjapp var den, dvs. hvor lang tid gikk det fra du fyrte opp til vannet kokte? (anslagsvis 6-7 dl, ikke sant?) 2 Siter
tronn Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 Er overhengende fare for at den blir en slik Wood gas stove på meg etter hvert. Men først skal jeg teste ut Dandy Wood stove i helgen. Finfin liten rapport 1 Siter
+Walle Skrevet 18. september 2014 Forfatter Skrevet 18. september 2014 Veldig bra rapport, @Walle ! Artig å se minisatan på nært hold og hvordan den knekker av seg vingene,(Hæ, SA jeg virkelig det?) Kul og bra dokumentert brukererfaring om wood stove'n også. Hvor kjapp var den, dvs. hvor lang tid gikk det fra du fyrte opp til vannet kokte? (anslagsvis 6-7 dl, ikke sant?) Det blir litt tipping siden jeg kun så på klokka når vannet begynte å koke, og det hjelper jo lite Men under 10 minutter. Skal ta tiden neste gang - da med 1 liter vann. Er overhengende fare for at den blir en slik Wood gas stove på meg etter hvert. Men først skal jeg teste ut Dandy Wood stove i helgen. Finfin liten rapport Om det ikke er noen som har vært der i dag å brent bål, så ligger det ferdigbrukket kvist til deg i det ene hjørnet av sittegruppa rundt bålet. I tillegg ligger det noen kubber med ved for første opptenning. 1 Siter
martin.m Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 @Walle Fin-fin turrapport og ikke minst informativ test og bilder om wood stove, takk for det Merker turgleden din i rapporten, kjenner meg godt igjen der 1 Siter
7homas Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 Det blir litt tipping siden jeg kun så på klokka når vannet begynte å koke, og det hjelper jo lite Men under 10 minutter. Skal ta tiden neste gang - da med 1 liter vann. Synes vi skal ha en offisiell boil-off på henget i helgen hvor alle brennerene deltar 0,5 liter vann f eks. Kjelene burde ha nogenlunde lik diameter så det blir lik forutsetning Jeg stiller med følgende brennere: Optimus Vega (gass) THAI (Tonican© H2O(g) Activation Instrument) (rødsprit) 3 Siter
Anders Eriksen Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 Det kaller jeg turglede. Takk for fine bilder og tekst:) 1 Siter
+rune1974 Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 @7homas Nu deltager jeg desvære ikke helgen, da jeg dels er i Danmark og dels på job Men vil da egrne lave en test på mit Honey stove herhjemme til sammenlignen, hvis det har interesse. 1 Siter
K-A J Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 Spennende ovn og er skikkelig gladrapport, det er turglede det. Hadde vært artig med ett treff og primuskonkuranse, god idee Siter
7homas Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Regler for konkurransen: Lokk på kjele og vindskjerm er tillatt da dette ofte er en forutsetning for at brenner skal fungere optimalt. Tidtaking fra man setter ild til drivstoff og til vannet damper og koker (må koke skikkelig - ikke bare begynne å frigi småbobler) Man kan gjerne ta med totaltid fra man begynner montering bare for moro skyld (for ved brennere betyr det før man har sanket ved med mindre man slår to fluer i en smekk og plukker med seg på vei inn til camp. Det får være opp til hver enkelts samvittighet hvordan man vil beregne totaltiden 1 Siter
steingrd Skrevet 21. september 2014 Skrevet 21. september 2014 Hm Wood Stove så interessant ut ja... Hvis den havner i postkassa de neste ukene så skylder jeg på deg, @Walle! Fin rapport også 2 Siter
7homas Skrevet 22. september 2014 Skrevet 22. september 2014 Regler for konkurransen: Lokk på kjele og vindskjerm er tillatt da dette ofte er en forutsetning for at brenner skal fungere optimalt. Tidtaking fra man setter ild til drivstoff og til vannet damper og koker (må koke skikkelig - ikke bare begynne å frigi småbobler) Man kan gjerne ta med totaltid fra man begynner montering bare for moro skyld (for ved brennere betyr det før man har sanket ved med mindre man slår to fluer i en smekk og plukker med seg på vei inn til camp. Det får være opp til hver enkelts samvittighet hvordan man vil beregne totaltiden Som nevnt i Høstheng-tråden ble det ikke noe av Boil-off'et, men det kommer en egen tråd for det snart 1 Siter
havsula Skrevet 10. oktober 2014 Skrevet 10. oktober 2014 Hei Lurar på å ta meg ein regntelt-tur i helga til Svartkulp. Veit du om det endå er masse hjorteflue i Østmarka? Siter
+Walle Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Skrevet 10. oktober 2014 Jeg har ikke vært inne i Østmarka iløpet de siste 3 ukene, så jeg vet dessverre ikke. Håper bare det er få igjen av de nå i slutten av Oktober når jeg kommer hjem fra jobb og skal ut i marka. Vet ikke hvilke temperaturer som har vært i Oslo/Østmarka i det siste, men hjortelusflua skal etter sigende bli nesten fraværende etter at man har hatt noen netter med temperaturer mot 0 grader. Siter
7homas Skrevet 10. oktober 2014 Skrevet 10. oktober 2014 nesten er nøkkelord her...... så fort det blir lyst og vipper over noen plussgrader igjen på morgenen, kommer dem dalende. Har iallefall startet på jaktturer rett under null og da kommer de så fort det blir lyst og noen plussgrader. Siter
jej Skrevet 11. oktober 2014 Skrevet 11. oktober 2014 Skiltet med grantre på, markerer en natursti fra Sandbakken P-plass og rundt Askevann. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.