Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan organiserer dere turbildene?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei. 
 
Jeg begynner å få en del turbilder etterhvert. Er vel oppe i noen tusen bilder nå.
 
Hvordan organiserer turfolket der ute alle sine bilder? Mappevis på pc? Album på nett som picasa og lignende? Om dere har mac, iphoto? Forstår det også er mulig å organisere via Lightroom, noen som har erfaringer med det?
 
Jeg er ute etter et oppsett som er trygt, enkelt og oversiktlig. Noe som er enkelt å bruke om jeg vil vise bilder til andre, finne tilbake til et spesielt bilde, eller finne alle bildene fra en spesiell tur. Har pc og ipad nå, men vurdere sterkt å kjøpe en Imac.
 
Sikkert veldig knølete forklart dette, men håper det er noen der ute som kan fortelle hvordan dere organiserer/lagrer turbildene (og andre bilder).
 
 
Annonse
Skrevet

Egne album med papirkopier, fremkalt og tekst til hvert bilde. 

Mye jobb - Ja.

Gammeldags - Sikkert.

Verdt det - Ja! 

 

De som ikke er godkjent for fremkalling ligger mappevis på pc. 

  • Liker 2
Skrevet

Bruker Lightroom for organisering og lett justering, og photoshop for bilder som skal redigeres litt ekstra. Lightroom er spesielt fint om du skal justere, f.eks, eksponering på mange bilder etter den dagen du fotograferte med feil innstilling på kameraet ;)

 

I Lightroom er bildene organisert i mapper for år og mnd. For systematisering og å kunne finne igjen turer eller enkelt bilder bruker jeg enten min særdeles gode hukommelse eller stikkord (Husk å legge til stikkord etterhvert som du legger inn bilder).

 

Har alltid brukt PC og det fungerer helt greit. 

Skrevet

Har ca 90k bilder på min pc som er sortert, alt ved bruk av mapper, etter turer, events og jobb osv så lager jeg det i mapper som ligger i den månen og i det året. ikke mer. tar ikke mye tid hvis du holder det ryddig fra starten

Skrevet

@Frilufta Høres ut som mye arbeid, men det er greit. Tar du vare på alle bilder? Eller sletter du de som ikke er så bra? Det å fremkalle bildene er jo en god ide, men siden jeg har bloggen blir det et slags fotoalbum, med de beste av de beste bildene. Disse bildene ligger også på Picasa webalbum.

 

Takk for innspill:)

Skrevet

Bruker pc'n. Bildene er lagt i mapper fordelt på hva slag type bilder det er (friluftsliv, jobb, reiser, familile & høytider, venner osv). Innen disse har jeg igjen undermapper. 

 

I mappen friluftsliv har jeg f.eks følgende undermapper: fjellturer, Estenstadmarka, Bymarka, Klæbu osv... Disse er igjen inndelt i år som igjen er inndelt i en mappe pr. tur. 

 

post-4444-0-13766700-1410978609_thumb.jp

 

PS: Back-up er en fin ting! 

  • Liker 1
Skrevet

Bruker Lightroom for organisering og lett justering, og photoshop for bilder som skal redigeres litt ekstra. Lightroom er spesielt fint om du skal justere, f.eks, eksponering på mange bilder etter den dagen du fotograferte med feil innstilling på kameraet ;)

 

I Lightroom er bildene organisert i mapper for år og mnd. For systematisering og å kunne finne igjen turer eller enkelt bilder bruker jeg enten min særdeles gode hukommelse eller stikkord (Husk å legge til stikkord etterhvert som du legger inn bilder).

 

Har alltid brukt PC og det fungerer helt greit. 

 

Takk for svar. Vurderer sterkt Lightroom når ny pc eller mac kommer i hus. Litt enkel bilderedigering er noe jeg ønsker å lære meg, så Lightroom er et godt alternativ. Men den dagen du må ha ny pc, får du ført over bildene uten å måtte legge til stikkord på nytt?

Skrevet

Bruker pc'n. Bildene er lagt i mapper fordelt på hva slag type bilder det er (friluftsliv, jobb, reiser, familile & høytider, venner osv). Innen disse har jeg igjen undermapper. 

 

I mappen friluftsliv har jeg f.eks følgende undermapper: fjellturer, Estenstadmarka, Bymarka, Klæbu osv... Disse er igjen inndelt i år som igjen er inndelt i en mappe pr. tur. 

 

attachicon.gifSkjermbilde.JPG

 

PS: Back-up er en fin ting! 

 

Ser bra ut dette. Kanskje jeg heller burde gå for pc og ikke mac. Backup tar jeg, både en og to ganger:)

Skrevet

Har ca 90k bilder på min pc som er sortert, alt ved bruk av mapper, etter turer, events og jobb osv så lager jeg det i mapper som ligger i den månen og i det året. ikke mer. tar ikke mye tid hvis du holder det ryddig fra starten

 

Virker som en enkel og grei måte dette. Ser ut som det kan bli litt arbeid fremover med å lage nye mappenavn og sortere bilder:)

Skrevet

Takk for svar. Vurderer sterkt Lightroom når ny pc eller mac kommer i hus. Litt enkel bilderedigering er noe jeg ønsker å lære meg, så Lightroom er et godt alternativ. Men den dagen du må ha ny pc, får du ført over bildene uten å måtte legge til stikkord på nytt?

 

Stikkord kan følge med bildene om du legger de inn på annen PC, så ikke noe problem.

 

Anbefaler å først bli kjent med ulike bildeformat i lightroom, og teste ut en prøveversjon for å se om du liker programmet. Har mange muligheter for lett redigering og justering av bilder. Men er som arkivprogram Lightroom virkelig er verdt pengene (Er heller ikke så dyrt om du har mulighet for en student/lærer lisens). 

 

Angående hvilke bilder du bør beholde vil jeg si alle. Jeg sletter først bildene som er uskarpe eller på andre måter er søppel. Resten importeres i Lightroom, og så skiller jeg mellom Album og Arkivbilder der. Da har du alle bildene, men slipper å bla gjennom 100 kjedelige bilder for å finne akkurat det perfekte du tok av leirplassen i Tafjordfjellene. 

  • Liker 1
Skrevet

Høres brillefint ut. Må prøve Lightroom, men først må ny pc eller mac i hus. Usikker på hva jeg bør velge, men det er vel en helt annen diskusjon:) 

ang pc valg kan jeg hjelpe, send pm med budsjett og hva du vil bruke den til også sende jeg beste alternativ.

  • Liker 1
Skrevet

ang pc valg kan jeg hjelpe, send pm med budsjett og hva du vil bruke den til også sende jeg beste alternativ.

 

Supert. 
Blir nok ikke med det første, er på boligjakt og kommer ikke til å kjøpe pc før vi har flyttet inn. Bor nå hos svigers, og det er dårlig med plass til ny pc. Er det greit om jeg sender deg en pm når jeg er på plass i ny kåk?
Sånn generelt kan jeg si at den stort sett skal bli brukt til enkel bilderedigering (type lightroom), arkivering av bilder, surfing og streaming av fotball:) En god og litt stor skjerm er vel greit i forhold til bilderedigering. Er ikke noe gamer, så trenger ikke en pc til slikt bruk:)
 
Tusen takk:)
Skrevet

Stikkord kan følge med bildene om du legger de inn på annen PC, så ikke noe problem.

 

Anbefaler å først bli kjent med ulike bildeformat i lightroom, og teste ut en prøveversjon for å se om du liker programmet. Har mange muligheter for lett redigering og justering av bilder. Men er som arkivprogram Lightroom virkelig er verdt pengene (Er heller ikke så dyrt om du har mulighet for en student/lærer lisens). 

 

Angående hvilke bilder du bør beholde vil jeg si alle. Jeg sletter først bildene som er uskarpe eller på andre måter er søppel. Resten importeres i Lightroom, og så skiller jeg mellom Album og Arkivbilder der. Da har du alle bildene, men slipper å bla gjennom 100 kjedelige bilder for å finne akkurat det perfekte du tok av leirplassen i Tafjordfjellene. 

 

Betaler man en engagspris for lightroom eller er det månedtlige betlinger? Er helt grønn på dette:)

Skrevet

Jeg bruker lightroom. Jeg jobber også som fotograf, og oppdaget dette programmet egentlig alt for sent. Det er genialt til enkle justeringer og arkivering og distribusjon av bilder. Har bildene mine i mapper - en "privat" og en "jobb" - og undermapper med årstall. i den ligger det mappe med bildene som har beskrivende navn. Det er ganske enkelt å bruke, men jeg anbefaler å ta et par videoer med tutorials - spesielt om 'catalogues' før du legger mye jobb i organiseringen.

 

Ser at lightroom kommer på tilbud på nett med jevnemellomrom, så det er bare å følge med.

 

Husk for guds skyld backup av alle bilder. Det er det viktigste uansett hvilken løsning man velger å gå for.

  • Liker 2
Skrevet

@Frilufta Høres ut som mye arbeid, men det er greit. Tar du vare på alle bilder? Eller sletter du de som ikke er så bra? Det å fremkalle bildene er jo en god ide, men siden jeg har bloggen blir det et slags fotoalbum, med de beste av de beste bildene. Disse bildene ligger også på Picasa webalbum.

 

Takk for innspill:)

Jeg koser meg med denne jobben.

Går gjennom bildene etter hver tur. Sletter de som er doble, uskarpe etc og tar vare på det beste bildet av hvert motiv.

 

Er ingen fotograf og bruker ikke tid på å redigere. For meg er bildet en dokumentasjon av en situasjon / stemning der og da. 

 

Men skjønner godt at du, etter denne sommeren, leiter etter en god løsning.

Min er nok absolutt ikke den beste, men funker for meg.

 

Etter denne sommeren har du en enorm jobb foran deg, uansett hva du velger .

Men det skal være gøy, ikke et ork :D 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker lightroom. Jeg jobber også som fotograf, og oppdaget dette programmet egentlig alt for sent. Det er genialt til enkle justeringer og arkivering og distribusjon av bilder. Har bildene mine i mapper - en "privat" og en "jobb" - og undermapper med årstall. i den ligger det mappe med bildene som har beskrivende navn. Det er ganske enkelt å bruke, men jeg anbefaler å ta et par videoer med tutorials - spesielt om 'catalogues' før du legger mye jobb i organiseringen.

 

Ser at lightroom kommer på tilbud på nett med jevnemellomrom, så det er bare å følge med.

 

Husk for guds skyld backup av alle bilder. Det er det viktigste uansett hvilken løsning man velger å gå for.

 

Det er notert. Tusen takk for hjelpen:)

Skrevet

Jeg koser meg med denne jobben.

Går gjennom bildene etter hver tur. Sletter de som er doble, uskarpe etc og tar vare på det beste bildet av hvert motiv.

 

Er ingen fotograf og bruker ikke tid på å redigere. For meg er bildet en dokumentasjon av en situasjon / stemning der og da. 

 

Men skjønner godt at du, etter denne sommeren, leiter etter en god løsning.

Min er nok absolutt ikke den beste, men funker for meg.

 

Etter denne sommeren har du en enorm jobb foran deg, uansett hva du velger .

Men det skal være gøy, ikke et ork :D 

 

Vi satser på det blir gøy:) 

Skrevet

Bruker pc'n. Bildene er lagt i mapper fordelt på hva slag type bilder det er (friluftsliv, jobb, reiser, familile & høytider, venner osv). Innen disse har jeg igjen undermapper. 

 

I mappen friluftsliv har jeg f.eks følgende undermapper: fjellturer, Estenstadmarka, Bymarka, Klæbu osv... Disse er igjen inndelt i år som igjen er inndelt i en mappe pr. tur. 

 

attachicon.gifSkjermbilde.JPG

 

PS: Back-up er en fin ting! 

Jeg gjør det omtrent likt.

 

Videre:

De jeg vil bruke i tur rapporter o.l blir lastet opp til Photobucket hvor jeg bruker lignende mappeoppbygging.

Tar bare bilder i RAW med SLR'et og toucher litt opp i Lightroom før jeg konverterer en kopi som .jpg. Deretter justerer jeg størrelsen i paint til web vennlige ca 20% av RAW format og laster opp.

 

Har aldri tatt en backup og siden jeg skrev det kommer sikkert alle diskene til å krasje om 5...4...3...2..

  • Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det omtrent likt.

 

Videre:

De jeg vil bruke i tur rapporter o.l blir lastet opp til Photobucket hvor jeg bruker lignende mappeoppbygging.

Tar bare bilder i RAW med SLR'et og toucher litt opp i Lightroom før jeg konverterer en kopi som .jpg. Deretter justerer jeg størrelsen i paint til web vennlige ca 20% av RAW format og laster opp.

 

Har aldri tatt en backup og siden jeg skrev det kommer sikkert alle diskene til å krasje om 5...4...3...2..

 

De bildene jeg bruker på bloggen blir lastet opp til Picasa, så der er det faktisk litt orden. Skal vurdere en slik mappestruktur  du henviser til på resten av bildene. Er jo veldig grei den.

 

Så må du for guds skyld ta backup fort som fy mann!:) 

Skrevet

De bildene jeg bruker på bloggen blir lastet opp til Picasa, så der er det faktisk litt orden. Skal vurdere en slik mappestruktur  du henviser til på resten av bildene. Er jo veldig grei den.

 

Så må du for guds skyld ta backup fort som fy mann! :)

 

Det er @ som så fint dokumenterte det, jeg la bare til min "+1" :D 

 

Men hva skjer når backup disken krasjer ? :frantics:

  • Liker 1
Skrevet

Det er @ som så fint dokumenterte det, jeg la bare til min "+1" :D

 

Men hva skjer når backup disken krasjer ? :frantics:

 

Takk til Amalie og takk til deg:) 

 

Du må jo selvsagt ta backup av backupen:)

  • Liker 1
Skrevet

Ikke bare viktig med backup, men backupen må være på en trygg plass. Hjelper ikke med en ekstern harddisk som ligger ved siden av pcen, om huset brenner:) Har selv satt opp en NAS hjemme hos mine foreldre, og hver natt blir alle nye bilder og filmer automatisk ført over til den harddisken som står hos foreldrene. 

Bruker selv samme løsning som Amelie00 med mapper for dato. Når jeg setter minnekort i leseren, så overføres bilder automatisk til den mappen for datoen bildet er tatt. Da har jeg alltid bildene i kronologisk rekkefølge. Bruker et program som heter Acdsee der jeg i tillegg har mulighet for å "tagge" bildene. Jeg har laget meg et system der jeg kan legge inn mest mulig info om hver bilde. Jeg kan f.eks velge "Hytta - Karen - Langrenn - Påsken" på samme bilde. Om jeg da senere vil ha frem alle bildene som er tagget med f.eks Hytta, så kan jeg trykke på knappen for hytta. Da får jeg frem alle bildene av hytta. Om jeg velger Hytta + Karen, så får jeg frem alle bildene av Karen på hytta. Jo flere tagger jeg velger, jo flere muligheter har jeg i ettertid til å finne akkurat de bildene jeg vil ha :)

 

Mulig dårlig forklart, men kan varmt anbefales og også forklares nærmere om ønskelig. 

  • Liker 1
Skrevet

Backup er en fin ting. Hadde en gang en instruktør som sa "Kun idioten lærer av egne feil, den smarte lærer av andres feil". Vel, når det kommer til backup lærte jeg ikke av hva andre sa, så smart er jeg ikke. Det positive er at jeg heller ikke er noen idiot, for ikke lærte jeg av egne feil heller    :D

 

Første gang jeg hadde en PC som gikk i svart mistet jeg noen måneder med bilder for å si det slik. Ble litt mer påpasselig med å ha backup på ekstern harddisk etter det, men så glemmer en å ta backup noen måneder, og serverer en ny kopp kaffe til PCen... Nå har jeg to eksterne harddisker, en i Nord-Norge og en i Sør-Norge (viktig med geografisk skille i tilfelle brann...). Prøver å ta backup med 2-3 ukers mellomrom, og synkroniserer hver gang jeg bytter landsdel. Muligens litt overdrevent, og holder nok med en ekstern lokalitet. 

 

På lengre turer passer jeg også på å sikre at jeg ikke mister alle bildene om minnekort ryker. Har med 2-3 minnekort, og bytter minnekort i kameraet daglig. Skulle et minnekort mister jeg da bilder fra annenhver dag i stedet for flere dager i strekk. Har ikke opplevd at minnekort ryker enda, så bare en skrivebordsteori til nå.

 

Og da kom jeg på at det er over en måned siden sist jeg tok backup. Da vet jeg hva resten av kvelden skal brukes til :)

  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.