Oddbjørn Skrevet 17. september 2014 Forfatter Skrevet 17. september 2014 Det er vel en litt underlig måte å vurdere innholdet i sekken på? Det er vel vanskelig å vite på forhånd at den trøya bare kom til å bli brukt som hodepute. Hvis det var hele din sikkerhetsmargin, vil jeg si at jeg ville brukt den ekstra kiloen på klær. Nei, jeg hadde med ca en kg klær i tillegg til det jeg startet med på kroppen. Opplevde både nattefrost samt vedvarende vind og regn både dag og natt uten at det ble behov for å bruke denne. 2 Siter
afe Skrevet 17. september 2014 Skrevet 17. september 2014   Da er kjøkkenvekta den ekstra kiloen i sekken din på tur da, Afe  ??   ....     Det var for å vite kor mykje gass ein har i boksen før ein reiser på tur. Eg har verken med meg gass eller kjøkkenvekt på tur. Eg veit faktis ikkje kor mykje kjøkkenvekta mi veg, og eg har ikkje nokon vekt for å finne det ut, men det er i alle fall langt under kiloet. Det ekstrakiloet har eg nesten 4 av i fotoveska. 2 Siter
7homas Skrevet 17. september 2014 Skrevet 17. september 2014 Når jeg leste overskriften vandret tankene til noe helt annet og jeg stusset litt over temaet og kanskje ikke minst forumet spørsmålet ble stilt på.... 2 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 17. september 2014 Skrevet 17. september 2014 Ikke helt en kilo ekstra, men jeg ville (investert i og) tatt med denne: http://www.outnorth.no/no-thermarest/trekker-lounge-20.php?nosto=productpage-nosto-1 Kjekk liten luksus til å slappe av i 1 Siter
hawearl Skrevet 17. september 2014 Skrevet 17. september 2014 Helinox Chair One. Så had jeg litt igjen til en skvett rødvin 1 Siter
Oddbjørn Skrevet 18. september 2014 Forfatter Skrevet 18. september 2014 Har ikke alle tallene i hodet akkurat nå, men jo lengre turen blir jo bedre blir regnestykket for gass. Related: http://thru-hiker.com/articles/stoveweight_vs_time_14days.php Men forbruket til esbit brenneren var svært lavt (7 gram på en drøy halvliter). Skal mye til for å klare dette ute i villmarka hvor det ikke er 22 grader og vindstille. Siter
RuneH Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 (endret) Related: http://thru-hiker.com/articles/stoveweight_vs_time_14days.php Men forbruket til esbit brenneren var svært lavt (7 gram på en drøy halvliter). Skal mye til for å klare dette ute i villmarka hvor det ikke er 22 grader og vindstille Det eksempelet tar utgangspunkt i 100 grams bokser hvor "boksen" er 50% av vekten (100 gram). En 250 grams boks veier 366, og her utgjør gassen nesten 70% og egenvekten av beholderen 30%. Regner med at forholdet er enda bedre på en 450, men har ikke brukt en slik boks på lang tid. Uansett var poenget tidligere at gassen kommer bedre ut over tid, og ikke nødvendigvis at den slår esbit Edit: Utifra den grafen så tror jeg gass med større beholder slår esbit ved høyere forbruk evt. over lengre tid. Endret 18. september 2014 av RuneH 1 Siter
RuneH Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 Beklager. Jeg roter litt. Sitter og ser på en Coleman boks. Disse HETER c250 men inneholder 220 gram. Da skulle forholdet bli 60/40 som fortsatt er et steg i riktig retning, men ikke fullt så langt 1 Siter
Larsdx Skrevet 18. september 2014 Skrevet 18. september 2014 En kilo ekstra vekt? Lett. Primus. Altså med bensin. 3 Siter
Oddbjørn Skrevet 19. september 2014 Forfatter Skrevet 19. september 2014 Det eksempelet tar utgangspunkt i 100 grams bokser hvor "boksen" er 50% av vekten (100 gram). En 250 grams boks veier 366, og her utgjør gassen nesten 70% og egenvekten av beholderen 30%. Regner med at forholdet er enda bedre på en 450, men har ikke brukt en slik boks på lang tid. Uansett var poenget tidligere at gassen kommer bedre ut over tid, og ikke nødvendigvis at den slår esbit Edit: Utifra den grafen så tror jeg gass med større beholder slår esbit ved høyere forbruk evt. over lengre tid. Esbit var jo like drivstoffgjerrig som gassen i det regnestykket, så da vil gass aldri ta esbit igjen. Men tviler litt på om det er mulig å få esbit så effektiv i reele forhold. En 100 grams gassboks vil jo også holde lenge om en kun koker vann og ikke bruker den til steking eller småkoking. Grafen viser også gjenværende vekt og på en lengre tur er jo startvekta det viktigste. På slutten blir jo sekken superlett uansett når mat og drivstoff blir brukt opp. Siter
Oddbjørn Skrevet 19. september 2014 Forfatter Skrevet 19. september 2014 En kilo ekstra vekt? Lett. Primus. Altså med bensin. Hvorfor vil du ha med deg en multifuel om vi tenker det er sommertur? Siter
afe Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Det finnst bensinbrennarar som ikkje er multifuel. Eg brukar ikkje noko anna enn Svea 123r sumarstid (inkludert full tank, oppbevaringsboks og literkjele som passar nesten perfekt utanpå denne, er pakka rett under kiloet) . 1 Siter
Oddbjørn Skrevet 19. september 2014 Forfatter Skrevet 19. september 2014 Hvilke fordeler synes du den gir i forhold til en gassbrenner da? Siter
afe Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Enklare i bruk, brennaren treng jo ikkje monterast og demonterast for kvar gong. Alltid full tank før avreise. Billig brennstoff. Fungerer også i låg temperatur. Det siste betyr jo ikkje så mykje på varmaste sumaren, men det betyr mykje no om hausten. Det som derimot har vore avgjerande for min del, er pakkbarheita. Dersom eg ikkje hadde hatt ein kjele som brennaren passa så godt nedi, med ein plastboks i mellom for å beskytte belegget i kjelen mot slitasje og mogleg bensinsøl, hadde eg ikkje hatt det same forholdet til Svea'en min. 2 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 @afe Hva slags type kjele bruker du som brenneren passer inne i og hva slags type brensel er det snakk om? Siter
afe Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Primus eitelleranna på 1 liter, med varmeribber under. Kjelen var ein del av eit sett med gassbrennar, men eg fekk aldri nokon godfølelse for den gassbrennaren. Svea 123r er rein bensinbrennar. Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 @afe Mulig jeg spør dumt, men jeg har null erfaring med bensinbrennere... Denne bensinen; er det snakk om en eller slags spesialvariant av bensin som kjøpes hvor? - eller snakker vi bensin kjøpt på bensinstasjon? Siter
borgern Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Kan kjøpe bensin på besninstasjon. Er slike 4 litere med miljøbensin. Alternativt litersflasker på sportsbutikker med renset bensin men det er en del dyrere. Begge disse er renset i forhold til vanlig bilbensin så de ikke avgir så mye farlig avgasser ved forbrenning. 1 Siter
afe Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Bare pass på å få bensin for 4-taktsmotorar. 2-taktsbensin er oljeblanda, og det vil du ikkje ha i primusen 1 Siter
Ulvemor Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 ... miljøbensin. ... litersflasker på sportsbutikker med renset bensin.....er renset i forhold til vanlig bilbensin så de ikke avgir så mye farlig avgasser ved forbrenning. Jeg har antagelig lite greie på dette, men den rette betegnelsen på denne "primusbensinen" på kanner er alkylatbensin. Den kalles miljøbensin fordi den ikke innholder farlige ingredienser som kan gi skadelige avgasser som finnes i vanlig bilbensin som er fremstilt av råolje. Alkylatbensin er ikke "renset bensin", men er kunstig framstilt. Kjemien i alkylatbensin har derfor ingen sammenheng med ordinær bensin. Den finnes som Afe nevner i to versjoner, for 2-taktsmotorer iblanda olje (vi bruker denne hjemme på gården f.eks til motorsager) og 4-takt som fungerer kjempebra i bensinprimuser. Jeg kjøper den billigst på Felleskjøpet i 4-literskanne og bruker alkylatbensin på primusen hele året. 1 Siter
marmotta Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Jag packar tungt i förhållande till flertalet här, märker jag. På min senaste Norge-tur hade jag mat för 8 dagar och säcken vägde, med tom vattenflaska (och min vindoverall, 400 gram, på kroppen), 13,3 kg. Kläderna på kroppen vägde 1,8 kg, med skorna, 9 hg som tyngsta post. Utöver maten hade jag: Tält, Laser Comp, 1140 Ryggsäck, Osprey Exos 58+regnskydd, 1200 Madrass, Ridgerest, 348 Gas (en full, en påbörjad) 686 (en hade räckt, 380 gram) Köksutrustning+kaffe, 500 Reparatur, sjukvård, 250 Sovsäck+vattentät påse, 686 Hygien, 430 Axelremsväska (för kort, kontanter, biljetter, etc.), 532 (lättare ers. finns) Tandvård, 150 Ombyte till natten, närmast kroppen+ extra fleece (i den vattentäta påsen) 440 Regnkläder, 440 Handskar, 74 Kartor, kartfodral, kompass, förstoringskort, 350 Pannlampa, 94 Glasögon i etui, 90 Telefon, 160 Kamera+batterier, 220 Vattenflaska, 80 Extra flaska (till matlagning), 30 Vilket jag får till 7600 gram. Så min första fråga år vad jag kunnat spara in på. Mest uppenbart, en gasburk för mycket, 380 gram. Av regnjacka och vindoverallsjacka hade jag kunnat lämna den senare hemma (regnjackan är mycket lätt) förmodligen även den sköna lägerfleecen. Det skulle väl bli 7-8 hg. Pannlampan behövs bara på kontinentala turer. Toarullen gick inte åt. Jag köpte en inför sommarens tre turer (Alperna 12 dagar, Norge 8, Pyreneerna 14), och hade kanske hälften kvar efteråt. Och vad jag än kunnat spara in på hade jag troligen tagit igen det med lite mer mat, men inget annat. Dock är inte huvudproblemet på mina turer - speciellt inte i fjällen -mängden mat, utan kvaliteten; jag saknar t ex ägg, som är ett fantastiskt livsmedel. Siter
Larsdx Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Hvorfor vil du ha med deg en multifuel om vi tenker det er sommertur? Fordi det er god stemning med primus, rett og slett. Velger det på sommerturer hvor vekt ikke er prioritert. Ellers er det også aktuelt å ta med et større telt. Har et tomannstelt på 3,5kg som er svært komfortabelt når jeg ikke skal gå så langt. 2 Siter
Trine RS Skrevet 19. september 2014 Skrevet 19. september 2014 Hah. I motsetning til dere utstyrsfriker, hadde jeg sikkert brukt den kiloen på litt mere vin i sekken 5 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.