Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten titt på nettet, og det vrimler av kajakker der ute. Noen temmelig rimelig, noen sinnsykt dyre og mange midt i mellom.

Du får kajakker for 5.000 - 30.000 kr. virker det som, med majoriteten mellom 10.000 og 20.000 er mitt inntrykk.

Jeg er ikke en som liker å bruke år og dag på kjøpsbeslutninger ved å lese side opp og side ned i magasiner og tester og alt mulig. Ei heller å tråle dusinvis med butikker.

Samtidig har jeg ikke noe ønske om å gjøre noe dårlig kjøp.

Vi skal kjøpe en eller 2 kajakker nå før jul. Vi har null peiling og null erfaring med annet enn kano, så vi må vel kalles gjennomførte nybegynnere. Kajakkene skal ikke brukes i stryk, i høyden rolige elver og for øvrig mest på fjellsjøer samt noe langs kysten og i fjorder. Personen som skal padle er dessverre ikke minimal i bredden ,dvs. en urtrang kajakk er kjipt. Den bør også være grei for vekt over 90 kg. (i full påkledd tilstand). Om den ikke er av de aller raskeste er ikke så farlig. Viktigere er at den er grei og begynne med, men samtidig såpass at man ikke føler behovet for ny kajakk med en gang man begynner å få litt dreisen på det. I tillegg til turpadling skal den også brukes en del til fotografering.

Jeg bet meg i denne testen:

http://www.kajaknet.com/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=246&Itemid=97

Er det noen usedvanlig passende kajakker som ikke er med her som man burde vurdere?

Hilsen forhåpentligvis snart kajakkpadler

Annonse
Skrevet

Dette er en helt grei båt, som tåler en del juling...

Dessuten er den stødig og grei. Slettes ikke så dårlig fart på den heller!

Skrevet

Og så er den norskprodusert - ikke avgjørende, men for meg i alle fall et lite argument som kan være 50øringen på vektskåla. Det er absolutt en av mine favorittkandidater så langt. Var forresten et firma som hadde pakketilbud til 9.990 (500.- rimeligere enn den linken du anga Torgeir).

Torgeir: Det er en stund siden 1000 bøker ble borte, men har ikke hatt tid til å tenke konkret kajakk før nå.

Lars: Hvordan er in / ut - romslighet for padleren i forhold til å komme seg ned og ut. Jeg er på ingen måte noe strekmenneske, og ønsker å styre unna de aller trangeste kajakkene.

Skrevet

Inngangen i båten er ikke noe problem Morten. Nå har jeg ganske korte bein, men dette er kajakker beregnet på nybegynnere og familier (selv med litt tøft navn). De er stødige og tåler mye. Den versjonen du har sett på har også plass til en del bagasje! Så her er det fritt fram for overnattingsturer!

Skrevet

Enig med Lars. Hasle gir mye for penga og kan være en fin start kajakk.

Jeg har bare padlet i ca fire år, men ganske aktivt. Siden jeg er så heldig å være i en kajakklubb med tilgang til svært mange klubbåter (www.lrkk.no) kan jeg tilføye følgende :

1. For allround bruk (spesielt fjellvann med mye steiner rett under vannflata) og for nybegynnere er polytylen båter veldig lurt - de tåler juling.

2. Sittekomforten er veldig forskjellig, i noen sovner beina etter 1 time, i andre kan jeg sitte hele dagen. Prøvesitt !

3. Prioriter litt bredde (58-62 cm) ! For turbruk og sporadisk padling gir det mer avslappet opplevelse.

4. Velg kakjakk med litt størrelse på cockpit åpning - mye lettere å komme ut og inn - nøkkelhull åpning er ett bra kompromiss. Det er bare i grovsjø at dette utgjør en risiko ift vann inn (velg tur etter evne og utstyr).

5. velg med lasteluker (helst ett ovalt bak for lettere innlasting) slik at du har to vanntette skott -> vesentlig sikkerhetsmoment hvis du går rundt.

6. velg båt som ikke er for kort, min 4,8 meter, og ikke for mye spring/rocker/bananform foran (sett fra siden). Da vil båten ha bedre "flyt", bedre retningsstabilitet, mindre vindfang som er viktige ved turbruk. Dette betyr imidlertid noe begrensede "hvitelv" enskaper -> kjøp derfor båt nummer to hvis du skal utfordre hvitstryk.

7. Legg penger i padleåre - gå for karbon/glassfiber (lettere, sterkere, som oftest bedre utformet blad). Unngå aluminium/plast.

8. Som for fjellet. Ikke undervurder bekledning - tilpasset vanntemp.

9. Ta sikkerhetskurs.

Gud løk.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei Morten og Godt nytt år til deg/dere!

Har dere handlet kajakk eller? Jeg skumleste igjennom innleggene her og kan også på det sterkeste anbefale Hasle Expedition. Jeg handlet direkte fra fabrikken og sparte en masse på det. Kjøpers marked nå på denne årstiden.

En fordel med Expedition er at man på den siste versjonen kan justere seteryggen uten å ta av spruttrekket. Det er kjempebra. Rorpedalene og sete etc kan justeres innenfra uten å gå ut av kajakken og uten å måtte stramme på bånd osv. Også en viktig detalj synes jeg. Roret er regnet som et svakt punkt på disse kajakkene, men mine har fått utrolig mye juling uten at roret har tatt skade.

Jeg brukte de første 2 årene de billigårene som følger med kajakkene, og de fungerer ganske OK faktisk. En fordel med litt tunge årer er at de fungerer bedre som en vektstang, noe jeg først oppdaget når jeg fikk en fjærlett karbonåre! Ikke bare fordel med andre ord :)

Husk også bekledning til vanntemperaturen..

Lykke til..

Mvh Kjell Iver

Skrevet

Heisann og godt nytt år! Ja det ble to stk. Hasle Exp. kajakker på oss ja. 1 rød og 1 gul, klare til å gjøre Bygdin og Gjende utrygge neste år. Betalte 9990.- for en med vest,spruttrekk og normalåre og 10490.- for en med det samme men lettere åre.

De ligger foreløpig lagret langt borte, men gleder meg til forsommeren. Lurer på å leie noen timer i et svømmebasseng og virkelig prøve å manøvrere inn / ut, velte etc. Slik at jeg har prøvd det før man kullseiler i iskalde Gjende.

Noen tips om hvordan man forholder seg til tungt, dyrt kamerautstyr i aktiv bruk ombord? Det er vel ikke lett tilgang til pikkpakklukene mens man padler?

Skrevet

Gratulerer med kjøpet!

Ble det explorer eller expedition?

Når det gjelder kamera: Jeg har dratt med mitt store speilreflekskamera i kajakken og tatt noen fine bilder.. F.eks dette

http://www.kjiver.no/images_padling405/DSC_04602.jpg

men det er en særs utrygg tilværelse for dyrt utstyr!

Jeg kjøpte derfor en Aquapac som jeg bestilte fra Norsk Aeroklubb. Du finner forskjellige typer her

http://www.nakshop.no/aqua_pack.htm

Bildene blir ikke gode i gjennom denne plasten, så jeg ender med å pakke kameraet ut hver gang jeg skal ta bilder. Flere lag med plast duger egentlikg like godt. Jeg har planer om å bygge den om ved å lime på hardt glass foran objektivet i stedet. Ja, og jeg har alltid kameraet over spruttrekket. Det store legger jeg i "fanget", festet i tau, det lille henger jeg i vesten.. Er det mye "vær" er det også dårlige forhold for foto og da legger jeg det i en lasteluke.

Det arrangeres ellers ofte kurs, men ofte er de strenge på å få tatt kajakker inn i offentlig basseng.. Forståelig nok :(

Gjest Anonymous
Skrevet

Til morten

hvis du skal teste velt o.l så fokuser på kameratredning og bruk av årepose (selvhjelp) og da helst ute (med og uten bølger). Bassengtrening kan være ett fint supplement for å trene teknikker, spesielt rulle, men for turpadlere anbefales primært å kunne alternative teknikker. Det er flere grunner til dette, men de viktigste er

1) For god padleteknikk på langtur (rotasjon i rygg) så låses ikke knærne fast , noe som kreves ved rulle.

2) Det benyttes spruttrekk som sitter slakkere enn ved elvepadling, dvs det kommer inn vann som gjør rulla vanskeligere.

3) Mange rekreasjonsbåter har åpen cockpit som umuliggjør fastholding, og dermed tipper du ut av båten uansett.

4) 90% av turpadlere vedlikeholder ikke rulla, og dermed er den ubrukelig i alvorlige situasjoner.

5) De færreste er kledd med tørroverdel og får dermed kuldesjokk, dvs hodet søker opp, og rulla blir vanskelig-> de fleste vil raskest mulig ut av båten.

6) Mange rekreasjonsbåter er tunge å rulle i, dvs brede og flate oppå. Der er faktisk Hasle sine båter brukbare.

• 4 uker senere...
Skrevet

Når Morten og Julia har kjøpt seg kajakk, må jeg også kjøpe kajakk. Helst en finere en også.

Leste en test på VG hvor den Hasle Expedition kom meget godt ut, men hvor også Boreal Inukshuk kom enda litt bedre ut. Koster ca 2.000,- mer. Er det noen som har noe smart å si om denne modellen?

Peder

Skrevet

Var en luring på en butikk som fortalte meg at grunnen til at Boreal vant den testen var at mannen som utførte den også er importør... Testen var også gjengitt i bladet Padling.

Var borti kajakken på et kurs, og på akkurat den var det lekkasje inn i luken og også mellom akterrommet og cockpit, men det kan jo være bare en feilproduksjon. Ellers lignet den veldig på Hasle sin, men med annet rorsystem.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Havkajakker er nærmest like forskjellige som sko. Den såkalte "testen" som kom ut i fjor var kun et tilfeldig sammenrasket knippe av en brøkdel av alle kajakkene en kan få tak i. Disse ble så i løpet av kort tid gjenomgått av et noen mer eller mindre kompetente folk etter følgende kriterier:

"Hvem båten passer for (erfaringsnivå, bruk, personstørrelse, benlengde osv.), opplevd stabilitet (primærstabilitet rundt nullpunktet og sekundærstabilitet ved krengning), lukenes størrelser, sittekomfort, styring (rorsystem, innstilling etc.), kvalitet / finish og til slutt en totalvurdering (utseende, inntrykk, følelse, pris etc.)."

Testen sier dermed ingenting om at mange kajakker "avslører" seg først etter at du har padlet mye med de. Dette fordi en kan tilpasse seg en tilsynelatende dårlig sittestilling etterhvert - det går seg til. For ikke å glemme at det er først over tid og når været blir dårlig at svakheter i design/konstruksjon viser seg.

"Testen" hadde vel ca samme seriøsitet som om en skulle ha testet kategorien "sko" og deretter rasket sammen likt og ulikt av sko - inkludert høyhælte damesko, gummistøvler, lakksko, sandaler og fjellstøvler for deretter å kåre en "vinner".

Kajakker, ja selv kategorien havkajakk, kjøper en akkurat som en kjøper sko: Det viktigste er at den er tilpasset DITT bruksområde, DIN erfaring og DIN kropp/fysikk.

Derfor er det viktig å ta seg god tid, prøve mye og gjerne opparbeide erfaring før en kjøper seg en havkajakk en ønsker å bli fornøyd med over lengre tid.

Skrevet
Derfor er det viktig å ta seg god tid, prøve mye og gjerne opparbeide erfaring før en kjøper seg en havkajakk en ønsker å bli fornøyd med over lengre tid.

Vel... jeg køpte en kajakk i fjor og har nå padlet nok til å vite hva jeg vil ha. En prøvetur er for en nybegynner (slik jeg var) kun nok til å sikre seg at kajakken er brukbar. Den kajakken som passer best min bruk, fysikk etc hadde jeg på langt nær nok erfaring til å finne i fjor.

Min erfaring til andre nybegynner blir derfor: Ta deg litt tid og prøv kajakken, men ikke innbill deg at du nødvendigvis finner kajakken som passer deg ved førstegangs kjøp. Og råd fra erfarne padlere? Spør for guds skyld mer enn én, rådene spriker i hytt og vær (selvfølgelig, siden de har forskjellig behov, erfaring, mål og vekt, trening etc).

Skrevet

Vel... jeg køpte en kajakk i fjor og har nå padlet nok til å vite hva jeg vil ha. En prøvetur er for en nybegynner (slik jeg var) kun nok til å sikre seg at kajakken er brukbar. Den kajakken som passer best min bruk, fysikk etc hadde jeg på langt nær nok erfaring til å finne i fjor.

Min erfaring til andre nybegynner blir derfor: Ta deg litt tid og prøv kajakken, men ikke innbill deg at du nødvendigvis finner kajakken som passer deg ved førstegangs kjøp. Og råd fra erfarne padlere? Spør for guds skyld mer enn én, rådene spriker i hytt og vær (selvfølgelig, siden de har forskjellig behov, erfaring, mål og vekt, trening etc).

Rådet mit er: meld deg inn i en klubb der har skikkelige kajakker, og dér lære å ro kajakk. I en skikkelig klubb er der både tur-kajakker og kappkajakker. Det er avgjørende å lære teknikken fra start av.

Skrevet

Nå er kajakken endelig prøvd. Første gangs innsteg i Strandefjorden for en ukes tid siden endte med velt. Har også gått rundt senere ved utstigning :D Altså et par ufrivillige halvbad er det allerede blitt. Er litt overrasket over hvor ustabilt det var å komme inn og ut av denne dingsen, men regner med at det er litt øvelse også.

Lurer egentlig på hva som regnes som realistisk mosjonsfart over lengre strekk på flatt vann med en plastkajakk av typen Hasle. Er 7-8 km / t for optimistisk?

Skrevet

Hei Morten

gratiss med prøvetur.

Realistisk fart 5-6 km/t, da går det lett og du kan holde på hele dagen (etterhvert). Større hastighet krever mere krefter siden du nærmer deg "teoretisk skrogfart" (dvs føles som konstant sug, og at du er nede i en liten bølgedal med hekken. Det er det som du ser mer tydelig på speedbåter før de går i plan. Med smalere og lengre båter vil marsjfarten være litt høyere.

For å unngå velt ved inn ut av båt er det flere teknikker, finnes flere tips om det på internett.

Ved brygge/forhøyning : ta tak i sargkanten foran (midt på båten med hånd vekk fra brygge), den andre hånden støttes ned i brygga. Ta ytre bein og plasser nær setet og midt i båten. Len deg mot brygga, mens du entrer andre bein/rumpe. Da har du hele tide trykk mot brygge og velt unngås.

Ved strand : Utstigning -> hold ene åreblad bak på dekk og trykk denne ned med venstre og høyre hånd, 90 grader på båten, len deg lett mot åra (som stabiliseres mot bunn eller annet), og flytt beina nær setet og løft opp rumpa og sitt på dekket, deretter ta beina ut. Motsatt prosedyre ved innstigning.

:D Velt = erfaring :D

• 2 måneder senere...
Skrevet

Man kan teste hvor som helst... På sommeren der det er høvelig badetemperatur. På vinteren med tørrdrakt, eller basseng. Et stikkord er å trene med kajakken lastet slik du bruker å ha den, samt under de forholdene du pleier å padle, og med de klærne man normalt padler i.

Hadde selv en fin treningsøkt med selvberging og kameratredning i helga. Hver gang jeg gjør det blir jeg litt overgitt over hvor vanskelig det er å komme seg oppi igjen! Da tenker man på de turene man har tatt og hvor ting kunne gått galt!

Jeg har enda til gode å gå rundt utilsiktet, og håper også jeg slipper det.

Skrevet

Ja, det har nok Morten rett i. Og selv om de lar deg teste..virker kanskje litt rart å teste lenge og mange?

Noen som har erfaringer med sånne kurs, får man testet flere typer da?

Jeg har i utgangspunktet veldig like preferanser som Morten selv nevnte øverst i tråden. Til bruk i noen innsjøer/fjellvann, men også ved kysten. Da fjorder og innaskjærs. Er ikke så himla opptatt av at det skal gå så fort. Komfort betyr mye, samtidig at den er stødig og trygg. Slitesterk er jo og en fordel så plast høres bra ut. Jeg er 189 høy, ca 90 kg. Lite keen på å kullseile.

Sett litt på denne:

http://www.kaleido.no/kshop/padlebutikken/index.php?visProdukt=1

Den var jo veldig rimelig da. Noen kommentarer til den?

Eller andre tips?

Skrevet

Sett litt på denne:

http://www.kaleido.no/kshop/padlebutikken/index.php?visProdukt=1

Den var jo veldig rimelig da. Noen kommentarer til den?

Eller andre tips?

Nja... I mine øyne er det der en balje. 70 cm bred...og 330 lang...og bæreevne på bare 110 kg...(Selv om man ikke er så nøye på hvordan ting ser ut, så ser det "harry" ut med en svær person i en liten kajakk! spesielt om den er kort)

Vurder kinesiske kajakker. Disse kommer godt ut i test og er prismessig veldig gunstig. F.eks. Seabird.

http://www.kajakk.net/kajakk.html

Sportsbua i Trondheim lar deg prøve kajakker på "kanalen" tror jeg. Ellers er det nok flust av butikker som lar deg prøvekjøre, men kurs er kjekt. Da kan man bytte og prøve hos hverandre...

Kjell Iver

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.