Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert flere enn meg som kan sitte timesvis og planlegge toppturer. Jeg forsøker å være systematisk slik at det ikke blir liggende en ubesteget topp igjen i et område.

En del av planen er å finne den mest ideelle teltplassen. Det punktet som hvor man bruker mins krefter på å komme til flest topper. Det er også andre kriterier som spiller inn som: ikke for vanskelig innmarsj, tilgang på vann, utsikt m.m.

Det hadde vært artig å høre om andres favorittbasecamp. Min favoritt er øverst på Heilstugubreen i april med tilgang til alle Memurutindene samt tilgang til Store, Midtre og Sørlige Heistugutinder samt til Hestene. I tillegg var det fantastisk utsikt mot fjellene sør for Gjende.

Annonse
Skrevet

Største "dagsfangst" (nei, huff, dette høres ut som sildefiske) jeg har hatt er i toppene syd på Ymisfjell, dvs rundt Bukkeholsbreen/Tverråbreen. Vi startet med Sydøstre Bukkeholstind og var oppe på 10 topper med pf > 30 m. Kom fra telt ved Spiterstulen, men med telt under Bukkeholsbreen kunne vi sikkert tatt noen til. Denne gangen var det ikke aktuelt ettersom vi hadde vært oppe på disse "noen" tidligere.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det hadde vært artig å høre om andres favorittbasecamp.

Må det være 2000m og Jotunheimen da?

Skrevet

1. Et par hundre høydemeter over Krossbu mot Leirbreen. Fantastisk utsikt mot Hurrungane og masse topper innen rekkevidden.

2. Ved Tverråi, men minst 1.001 meter fra Spiterstulen (Sjekk posisjonen med GPS'n). Greiest vinterstid.

3. Ved Ø. Leirungstjørnin (Leirungsdalen) rett syd for der den renner ned i Svartdalen. Rimelig forblåst og med høy lidelsesfaktor i dårlig vær, men mye snadder i umiddelbar nærhet.

Skrevet

Hva med øvre Leirungsdalen, da (Tyskerplassen, f.eks.)? Det er hele Knutsholsryggen (f.o.m. Vestre Leitungstind), Østre Leirungstind med det meste av Skravflytinder samt Tjørnholstind/-oksle som er tilgjengelig derifra (dog ikke akkurat på en dag :wink:). Dessuten er Leirungsdalen fortsatt noe av de flotteste som finnes i hele Jotunheimen...

Skrevet
Haha, du er patriot på din hals :wink:

Langt ifra, og jeg har ikke kalt den slik heller. Det er i grunnen heller synd at den fikk det navnet, men en fantastisk flott teltplass og utgangspunkt til mange topper er den for det. Lengre oppe blir det fort steinete...

Skrevet

Øvre Leirungdalen ved Svartdalen høres ut som et bra utgangspunkt for toppturer mot Knutsholstindene, Skarvflytinder, Leirungstinder, Kalvehøgdi osv. Et godt forslag.

Hvordan er tilgengeligheten mot Mesmogtind og Kvitskartind fra Svartdalen?

Skrevet
Største "dagsfangst" (nei, huff, dette høres ut som sildefiske) jeg har hatt er i toppene syd på Ymisfjell, dvs rundt Bukkeholsbreen/Tverråbreen. Vi startet med Sydøstre Bukkeholstind og var oppe på 10 topper med pf > 30 m. Kom fra telt ved Spiterstulen, men med telt under Bukkeholsbreen kunne vi sikkert tatt noen til. Denne gangen var det ikke aktuelt ettersom vi hadde vært oppe på disse "noen" tidligere.

Har aldri hatt bedre leirplass enn den påsken vi lå med Fjellgruppa fra OSI på Bukkeholsbandet: 5 dager med gnistrende vær i 2000m. høyde. :D

Skrevet

Øverst i Veodalen ca 1 til 2 km fra fronten av Veobreen er en nydelig plass og telte. Så dypt inn i Jotunheimen med så små sjangser for å støte på folk, får man virkelig fram villmarksfølelsen. Ypperlig utgangspunkt for et mylder av tinder.

I svingen av Memurudalen er det fint å slenge fra seg sovepose og liggeunderlag hvis en har som mål og ta Memurutindtraversen på en dag. Når en kommer ned igjen fra siste topp er det bare å hoppe i posen. Deilig å spare siste etappen til Memurubu til dagen etter.

Hvis en tenker å bestige Sørlige Hellstugutinder, Hinnotefjellet, Semeltind eller Skardals/Raudalseggje, er det og flott å slenge fra seg soveposen på gresset ved den lille hytta i Storådalen. Grønt og fint med trivelige kuer som nærmeste nabo :?:

Skrevet

Det er få ting som kan måle seg med følelsen av å sitte utenfor teltet langt inne i fjellet og se solen gå ned og male himmelen rød bak de vakre fjellene, og så våkne av at solen varmer teltduken en duggfrisk og skyfri morgen :?:

Skrevet

Jeg bor desværre lidt langt fra fjellet, så det bliver ikke til så mange ture for mig. Heldigvis er jeg en type, som kan have stor fornøjelse af at sidde hjemme og studere kartet og prøve at forestille mig, hvordan det ser ud i virkeligheden. Jeg har endnu aldrig været i Leirungsdalen i virkeligheden, men i fantasien har jeg ofte forestillet mig, at den ultimative lejrplads måtte være ved det øverste tjernet (jeg har ikke kartet her, hvor jeg sidder nu, men som jeg husker det, ligger der to tjern med præcis 100 m højdeforskel). Fra en lejr ved det øverste tjern burde man kunne nå Knutholstind, Leirungstinderne, Burchardts Tind, Skarvflyløyfttinderne og mere endnu. Det burde også være overkommeligt at bære sit grej ind fra Rv 51. Jeg skal prøve at huske forslaget om Tyskerplassen, så jeg evt. kan bruge den som alternativ, når jeg en gang får anledning til at gøre alvor af mine planer.

Skrevet

Hei Lars M.

Det øverste tjernet i Leirungsdalen er nok et godt utgangspunkt, men det ligger så høyt at det er snø der til langt utover sommeren. Det er heller dårlig med gress og planter, så med mindre du liker å ligge på steingrunn vil jeg anbefale deg å slå leir litt lenger ned i dalen. Da får du også mildere netter.

Skrevet

Det er noen teltplasser ved det nest-øverste Leirungstjørnet, men de er ikke nødvendigvis helt opplagte å finne.

Det dannet nesten opptakten til et lite epos ifjor, da vi var to familier på tur i området... To voksne gikk i forveien, fant teltplass og gikk deretter på tur, vi som kom bak med ungene presterte å gå rett forbi leirplassen uten å se den, med tre slitne barn i øsende regnvær. Grønn kuppeltelt godt skjult bak stor kampestein!

Det var på håret at vi ikke gikk rett forbi det andre foreldreparet på vei tilbake fra topptur også, tilfeldigheter gjorde at jeg kikket opp og bort i rett øyeblikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.