+Fjellfilmeren Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Jeg kom tilfeldigvis over en turblogg som viste dette spennende fjellandskapet. Siden jeg ikke har sett maken så ble jeg selvfølgelig veldig interessert! Er det noen som sitter på flere bilder av dette området? Evt. kjenner til hva slags bergart det er som er årsaken til dette spennende landskapet? Antar at det har noe med hardheten i steinen, vinkelen på lagene og isbreenes gravinger å gjøre. På kartet så viser formasjonene veldig godt, og det ser ut til at hele halvøya med Ålfotbreen bærer det samme karakteristiske landskapet. Trykk på flyfoto for best visualisering. http://ut.no/kart?lat=61.70416&lng=5.63272&zoom=13&hytter=true&fotturer=true&sykkelturer=true&klatreturer=true&padleturer=true&skiturer=false&baselayer=3&sommerstier=true&vinterloyper=false&skifore=false Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Bjarne H.S. Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) I følge mitt gamle berggrunnskart over Norge er bergarten som dekker dette området sandstein, altså en sedimentær bergart. I området skal det også finnes såkalt Basalbreksje i overgangen til bergartene lenger sør og øst. På bildene, på andre siden av vannet, er sandstein fra fjellkjedefoldingen i Devontida. Spennende! Endret 10. september 2014 av Bjarne H.S. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Se der ja, takk for svar! http://nn.wikipedia.org/wiki/Devontida Paleogeografisk var perioden dominert av superkontinentet Gondwana i sør, kontinentet Siberia i nord og danninga av det vesle superkontinentet Euramerika i midten. Jeg mistenkte at det kanskje hadde relasjon til Euramerika ja. Mtp. Bømlo og eksistensen av amerikanske bergarter der. Rart at disse bildene ikke er bedre markedsført i reiselivsnorge. Det er jo helt fantastisk å se på! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200-meter samler Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Dette er ett av mine favorittlandskap. Finnes i store deler av Flora og Bremanger kommune. En biltur mellom Florø og Svelgen (og kanskje enda lenger) er å anbefale om man har lyst til å studere landskapet. Spesielt området rundt fossen Brudesløret ( https://www.google.no/maps/@61.6420683,5.2926374,15z ) er vakkert. Er ikke så veldig mange turister som ferdes der annet enn noen tyskere, som regel. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 "etasjefjella" har eg kalla dei sidan eg var lita. Ligg forøvrig i eit fantastisk område, både Svelgen og Bremangerlandet er verdt å sette av ferieveker for. Bremangerlandet har jo den berømte Hornelen også, samt fin fridykking og padling, så berre å slå seg laus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Ja en biltur og noen toppturer har definitivt havnet på kartet mitt nå! Edit: Hornelen Steike, dette landskapet bare fortsetter å levere og levere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Ja det er vel strengt teke nord-europas høgste sjøklippe eller noko slikt? Og så ligg det ein fabelaktig sjømatrestaurant i Kalvåg.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.