Gå til innhold
  • Bli medlem

Sopplukking (utskilt fra tråd om soppbok)


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Annonse

Ny tur i dag! Fant faktisk blodrørsopp, spennende. Ellers ble det -mengder- med granmatriske! Og det er rikelig igjen. Fant også masse fåresopp, noe kremler, et par pene steinsopp, EN kantarell, noen få traktkantareller og så lærte jeg en ny i dag - rimsopp, som lukter aldeles nydelig, gleder meg til å smake.

 

Sopp sopp sopp. Eneste som står i hodet på meg om dagen. ;)

Nå har jeg sjekket disse soppene på nettet og jeg har helt klart gått forbi de fleste av dem.

Men kommer jeg til å ta dem neste gang? 

Neppe.

Jeg får kanskje si som fiskeren fra Finnmark som fikk servert steinbit for første gang.

"Fy faen men æh har kasta mykje god mat".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sikkert rimsopp, ja. Se forskjellen i mønsteret på stilken over og under ringen, det er typisk. Jeg har ikke sett at kjøttet i stilken blir rødt ved kutting, og det er ikke nevnt i mine soppbøker.

 

På side 100 i boken Sikre Sopper fra 2012 står det "kjøttet rødner i snitt" i en sammenligning med moltegul slørsopp. Men det står ikke i listen med sikre kjennetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket disse soppene på nettet og jeg har helt klart gått forbi de fleste av dem.

Men kommer jeg til å ta dem neste gang? 

Neppe.

Jeg får kanskje si som fiskeren fra Finnmark som fikk servert steinbit for første gang.

"Fy faen men æh har kasta mykje god mat".

Du bør være med noen som kan sopp, evt bli med på et soppkurs. Beste måten å lære på er å lære av noen andre som kan det, syns jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.