Gå til innhold
  • Bli medlem

Ugjestmilde Spiterstulen

BjarteM

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 9 måneder senere...

Overnattet 2 netter i telt på Spiterstulen nå i helgen og synes både servicen og tonen hos 2 ansatte vi hadde kontakt med var veldig bra! 

De kunne kanskje "pusset" opp litt i det lille huset ved teltplassen hvor det er bord, stoler, toalett og dusj, men skjønner jo at de ikke vil det skal være for fint der heller.

Standarden er dog som man kan forvente for 70,- pr natt. Det gis jo også tilgang til alle fasalitetene de har på selve "hotellet".

Antar du er enig i min vurdering @Trine RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, høres ut som Fawlty Towers på UT.no. Jeg tør slett ikke spørre, hvordan de stiller sig til hund? Hadde egentlig tenkt oss den veien til glittertinn en gang.

Nå er dette en privat hytte , men jeg unngår så vidt mulig betjente hytter - mistrives. Selv- og ubetjente er OK. 

Hilsen elgen

Gå fra Glitterheim, det er ei nydelig hytte med god mat og trivelig betjening.  

(med mindre dere allerede har tatt turen, ser det er litt lenge siden du skrev dette:). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg fikk mye for pengene jeg! Selv om det som noen har nevn før er noe galt med blandebatteriet i dusjen i telthuset. Personalet var strålende hyggelig, og jeg fikk ( ihvertfall halvveis ) tørre sko. 
Synes teltplassen var ok jeg, og for meg var det luksus med tilgang på støm, toalett, dusj, tørkerom og teltplass for 70 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du liker deg der.

Det er det sikkert mange andre nordmenn som gjør også og de kommer tilbake gang på gang. Kanskje føler de at de kjenner betjeningen og at betjeningen kjenner igjen dem og alle blir varme i hjertene sine. Det er sikkert også mange romantikere som skriver guidebøker eller annen reiselektyre for aviser og magasiner rundt om kloden, som forelsker seg i fjell og breer og det turkise vannet i elva som renner forbi på så nært hold, for ikke å snakke om at gamle skakke hus og stabbur fortsatt er i bruk, og kanskje de fortsatt sliter litt med valutakonvertering og ikke helt får med seg verdien på prisene de betaler, og derfor er det en liten bisetning til slutt i artikkelen om at det er ganske dyrt i Norge.

Jeg hadde ikke noen negative erfaringer inne på hytta jeg heller. Fikk ganske klare instrukser om hvor teltområdet var og at jeg ikke måtte drikke vannet i elva og jeg hadde ikke giddet å kommentere noe i denne tråden om de tok 10-15 kroner for å telte (les: bruk av toalettet).  Men de tar 70 spenn og da bør de også kunne ha noe å tilby.

Hadde du vært villig til å betale 20 spenn for å parkere bilen ved butikken når du var og handlet, uten at det var anlagt parkeringsplass, bare mulig å parkere innimellom noen trær/ buskas fordi andre hadde kjørt opp litt spor der tidligere?

Når det gjelder "naturen" innenfor tomta til Spiterstulen er det helt uforståelig for meg at noen kan like den. Med et tilrettelagt område kunne man hatt EN smalere sti/ vei (ca200cm bred) ved siden av teltområdet opp til stien som fører opp til Galdhø istedetfor de 25 stiene som nå er tråkket opp på kryss og tvers. I den andre retningen (østover) er man ute av tomteområdet rimelig kjapt, men her kunne man også ha anlagt en 150cm bred grusvei som første gjester på et elegant vis ut av området istedetfor å tråkke ned 40 meter bredt bevokst område.

Men vi kan sikkert ordne med en underskriftskampanje for å få fjernet bl.a broen over elva - denne styggedommen som skjærer gjennom det vakre landskapet og tar sjelen vekk fra naturen.

Nå tror jeg de har tatt tak i dette med stiene, for det var avstengte stier, og beskjed om å bruke en sti, da det var sårbar vegetasjon.

I tillegg er det vi turgåere som lager disse stiene, ikke de som driver Spiterstulen.

Hvorfor skulle brua blitt fjernet? Har støtt på slike bruer i vakrere områder i Jotunheimen, og skulle folk prøvd å komme seg over hvor som helst i den elva hadde det gått tråkk overalt på andre siden.

70 spenn....Vi bodde to i teltet, det vil si 35 kroner på oss hver. Jeg må sikkert ha et uanstendig forhold til penger som synes dette er DRITBILLIG :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på Spiterstulen på over 15 år, men jeg syns kritikken her tendenserer mot litt massesuggesjon over nett. Opplevelser av ansatte som ikke holder seg rolig og høflig eg ikke bra, men man må la ansatte kunne ha dårlige dager også.

Jeg kan tenke meg at Sputerstulen gjør en kjempejobb for at flest mulig skal få en best mulig opplevelse. Samtidig så har de vel god erfaring med reltere som gjerne vil nyte godt av varme og tørke uten p betale for seg. På alle de betjenten hyttene ved de populære inngangsportalene til fjellet vil jo gratispassasjerer være et reelt problem. Det skal ikke gå utover de som ikke skaper problemer, men dråpen som får begeret til å renne over osv.

Hvis denne damens oppførsel er slik alle opplever Spiterstulen vil jo andelen besøk avta rimelig raskt.

NEI, fordi om betjeningen har en dårlig dag så har de ingen rett til å ødelegge gjestenes dag.

Jeg er milt sagt rystet over å lese hva gjester ved denne hytta tidvis blir utsatt for. Disse menneskene driver vel denne hytta i et samarbeid med Turistforeningen og slik jeg kjenner Turistforeningen så er det ikke dette som er deres varemerke.

Det heter seg at en fornøyd kunde er mer verd enn et innslag i kassen og det burde vel disse menneskene ha fått med seg for lenge siden.

Jeg hadde en gang en litt uventet opplevelse på Elveseter hotell i Bøverdalen. Min kone og meg skulle gå til Galdhøpiggen, men kom så sent frem at det ikke var ledige senger på Juvasshytta. Vi kjørte da ned til Elveseter hotell og spurte om de hadde et rom. Det hadde de og middag kunne vi få hvis vi kunne gå inn og spise med en gang.

Bilen min, en ganske ny Mercedes stod parkert rett utenfor resepsjonen og jeg spurte om jeg skulle flytte bilen først siden det stod et parkering forbudt skilt like ved.

Vi fikk beskjed om å la bilen stå, "Det kommer ikke flere busser i dag, så du kan bare stå der mens dere spiser middag".

Vi spiste middag og så gikk jeg ut for å flytte bilen over på en annen parkeringsplass og for å hente inn bagasjen.

Men da hadde noen malt et stort parkering forbudt merke med rød maling og bred kost på frontruta på bilen min. Og hva gjør man så?

Jeg gikk inn igjen i resepsjonen og fortalte hva som var skjedd, og resepsjonisten kunne fortelle at det nok var "gamlefar" på bruket som hadde sett seg lei på at folk ikke respekterte P-forbudt skiltet. Men hva hjelper det å bli forbannet, banne og skrike? Malingen går ikke bort uansett hvor mye man skriker.

Jeg ga da høflig men bestemt beskjed om at jeg ville gå inn i stuen deres og drikke en kopp kaffe og når jeg kom ut igjen så skulle malingen være fjernet.

Malingen forsvant og betjeningen på Elveseter visste ikke hva godt de kunne gjøre for oss på grunn av denne litt ubehagelige episoden.

"Kundepleie."

Dagen etterpå var vi på Galdhøpiggen sammen med en del andre turister og en guide. En del av de andre turdeltakerne var noen finner som gikk i joggedress og seilerstøvler. På toppen var det mer enn to meter snø og under hele turen hadde vi regn og sludd så det holdt. Min kone og jeg var utstyrt som seg hør og bør i den norske fjellheimen så vi led ingen nød, men vel nede i enden av Styggebreen ble jeg oppmerksom på en dame med en liten unge som var så våt og kald at hun bare stod og stirret rett frem for seg og reagerte ikke når jeg snakket til henne. Sønnen hennes kunne kanskje være 6 - 7 år. Han satt på snøen og skalv og gråt, men ingen gjorde noe som helst. Guiden var mest opptatt av at han måtte få de kald og våte Finske gjestene ned til hytta før bussen gikk og derfor lot han bare de andre være igjen i bunnen av breen.

Jeg og et par andre deltagere måtte låne bort tørre klær til mor og barn og så hadde jeg en termos med varmt vann og noen poser med sjokoladedrikk som vi fikk heldt i dem før vi fulgte dem ned.

Vel nede gikk jeg inn i resepsjonen og fortalte dem hva jeg mente om denne saken, men selv om jeg var ganske "voksen" og bestemt så brukte jeg ikke "utestemme" inne. Betjeningen la seg helt flate og lovet å ta saken opp med guiden.

Noen år senere var vi tilbake igjen med to barn for å gå den samme turen, og aldri har vel klær, sko og sekk blitt sjekket mer nøye av en turleder enn det jeg opplevde her. To av gjester måtte inn igjen på hytta og skifte sko eg en måtte hente litt ekstra klær til å ha i sekken.

Førsteklasses guider som forstod hva de holdt på med.

Kundepleie hete det. Det er kundene slike steder lever av og dette gjelder også for Spiterstulen, men det kan se ut som om de som driver dette stedet ikke har forstått dette. Noen nevnte at TV2 hjelper deg skulle tatt en titt på dette fenomenet, men siden de som driver Spiterstulen sikkert oppfatter seg som en "monopolbedrift" så er det ikke sikkert at det hadde gjort noen forskjell. Den første plassen jeg ville henvendt meg er Den Norske Turistforening. Kanskje de ville ha interesse av å få vite om disse tingene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg de har tatt tak i dette med stiene, for det var avstengte stier, og beskjed om å bruke en sti, da det var sårbar vegetasjon.

I tillegg er det vi turgåere som lager disse stiene, ikke de som driver Spiterstulen.

Hvorfor skulle brua blitt fjernet? Har støtt på slike bruer i vakrere områder i Jotunheimen, og skulle folk prøvd å komme seg over hvor som helst i den elva hadde det gått tråkk overalt på andre siden.

70 spenn....Vi bodde to i teltet, det vil si 35 kroner på oss hver. Jeg må sikkert ha et uanstendig forhold til penger som synes dette er DRITBILLIG :D

Nå har jeg ikke gått ett år tilbake i tråden og lest, men det med broa var innlysende ironisk ment og jeg hadde nok ikke klaget om jeg, som deg, fikk 50% rabatt og betale 35,-   :D

Innover i nasjonalparken

Når man anlegger og driver en hytte som dette synes jeg man burde pålegges å ha et visst ansvar for at brukerne (kundene deres) gjør minst mulig skade på nasjonalparken eiedommen deres grenser til. Ser ikke noe problem i at de i samarabeid med staten hadde anlagt en skikkelig sti/ smal vei (for smal for biler) noen hundre, si 500, meter fra hytta innover i dalen med små stein- eller trebroer over bekkene i noen kilometer. Myrene/ gjørmehullene kommer i stor grad av at ingen vil bli våte på beina og tråkker stien(e) stadig breiere og bløtere. Vil tro (sugd fra eget bryst) at en del turister (de som busses inn) gjerne beveger seg en kilometer innover forså før de tar noen bilder og sender dem til Japan og Korea før de snur, vender tilbake til en 3-retters på hytta og fortsetter bussturen rundt for å se på naturen. De blir sikkert bare fornøyd når de slipper å bli møkkete på skoa  :thumbsup:

Teltområdet

Uansett synes jeg de burde laget en bedre plass for teltere. Naturaspektet er uansett borte når man ligger der, midt mellom "100" stier på hardpakket leire.

Med enkle grep kunne man laget én sti/ smal vei fra broa til hovedstien opp til Galdhøpiggen og hatt plass til alle telt på et mindre område enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.