Gå til innhold
  • Bli medlem

kjørevei Griningsdalen?


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er noen år siden jeg kjørte der, tror ikke det er lagt noen restriksjoner etter det.  Ja, det er bomvei, husker ikke beløpet.  En kjempefin dal uten mye trafikk! Det har vært sætrer her i mange år, og så vidt jeg vet er det fortsatt en seter her med geiter (Valbjør), men sesongen er nok på hell.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Køyrte der i sumar, grei veg. 50 lapp +/- i bompenger.
Om du har ein høgføtt firehjulstrekker går det vistnok an å dra seg gjennom frå Gamle Griningsdalsvegen til Griningsdalsvegen. Sidan det ikkje er bompenger på Gamle Griningsdalsvegen kan du skulde på at du ikkje har sett nokon bom...:) Bommen på Griningsdalsvegen står rett etter campingplassen, 300 meter etter at du har svingt av Rv51.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg synes det er helt OK å legge noen kroner til de som holder vegen. -Og dessuten har jeg en helt vanlig stasjonsvogn av gammel modell. Skal man kjøre på sånne veier kan man velge å skaffe seg høy bil eller godt stereoanlegg. Jeg valgte det siste. Bare å sette lyden på fullt og kjøre, så hører man ikke når det slår oppi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Om du har ein høgføtt firehjulstrekker går det vistnok an å dra seg gjennom frå Gamle Griningsdalsvegen til Griningsdalsvegen...

 

Hvis du trenger en høg firehjulstrekker for å komme fram, så har du ikke lov til å kjøre der. Så i verste fall så kan en juge/lure seg fra straffeavgift for manglende bomavgift til anmeldelse for kjøring i utmark ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Mac, men det er faktisk veg. Men den har forfalt i den grad at du treng litt ekstra høgde under for å ta deg fram.
Det er forholdsvis mange vegar i området her som er fullt lovleg å køyre på, men du treng ein høg firehjulstrekker for å ta deg fram på og sjølv med rett børse krev det rett mann bak rattet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du er sikker på at det faktisk er veg? Loven er ganske klar på at hvis det ikke er farbart med "vanlig bil" så er det ikke å betrakte som veg. 

 

 

 

"Hvorvidt vegen er opparbeidet for kjøring med bil, må avgjøres konkret i det enkelte tilfellet. Avgjørende er om vegen faktisk er opparbeidet for kjøring med vanlig bil. Traktorveger o.l. faller således inn under loven, selv om det er mulig å kjøre der med f.eks. firehjulsdrevet jeep."

 

 

I beste fall er vi i ei gråsone her. Hvis vegen en gang i tida har vært opparbeidet så en kommer fram med en vanlig bil så kan det jo hende en vil kunne klare å argumentere med at den lovlig kan tilbakestilles til opprinnelig stand :unsure:  Jeg ville nok ikke tatt sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artig diskusjon. For noen år siden kjørte jeg gjennom Murudalen, fra Randsverk til Skåbu. Det er laget vei inn fra begge sider, men det er et opphold på hundre meter eller så på midten. Det var et par spor der, og litt sti. Veien tilbake og rundt hadde tatt meg flere timer, så jeg tok sjansen med min gamle BMW 520 (som ikke akkurat er høy under). Jeg var ikke høy i hatten da jeg innså at jeg var kommet forbi et "point of no return", men det gikk bra.

Her var jeg helt klart over den grensen hvor jeg hadde lov til å kjøre, men hvis det en gang er lagd som en kjøreveg så bør det vel være tillatt å kjøre der, så sant ikke det er satt opp skilt? I Griningsdalen er vegen blitt erstattet av en annen, og blir derfor ikke vedlikeholdt. Men er det vedlikeholdet som skal avgjøre om det er lov til å kjøre på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men er det vedlikeholdet som skal avgjøre om det er lov til å kjøre på den?

 

Som sagt, jeg tipper vi i beste fall er i ei gråsone her, men slik loven er formulert så er det faktisk slik en kan bli nødt til å tolke det.

Skilt kan en i hvert fall ikke regne med å få noen opplysninger fra. De fleste slike veier er private. Og da er det få, om noen krav til skilting. Kartverket er også fullt av feil og kan ikke nødvendigvis brukes som rettesnor, eller bevis. Til slutt koker det ned til vår egen vurdering. Og den vurderingen har vi ingen garanti for å få støtte for i rettsvesenet. Så det tryggeste er å holde seg til den den 10., og ukjente fjellvettregel: "Den er tryggest som snur mens det ennå er skam." :mrgreen:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lompa skriv, vegen eg visar til er den gamle "rette" vegen inn Griningsdalen, men ny veg har erstatta den. På enkelte kart er gamlevegen teikna inn berre som stumpar her og der. Vegen er bra køyrbar i alle fall inn til Danntjern.

Det var køyrbar veg mellom Skåbu og Murudalen før i tida. Vegen vart preparert og gjort køyrbar att for eit år eller to sidan så no kan du køyre der med vanleg bil att.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.