REs Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Jeg har bare en 3D modell som er tegnet på DAC og så laget jeg en prototype som er sveist sammen av stålprofiler. Foreløper holder jeg designet litt for meg selv siden det muligens kan ha et potensiale for en patent eller noe i den retningen, og så har jeg et par ideer til som jeg hadde tenkt å prøve ut i forbindelse med denne konstruksjonen. Så du kan si den er ikke helt ferdig enda. 1 Siter
Oddbjørn Skrevet 4. september 2014 Skrevet 4. september 2014 Har du sett på Aarn sekkene? Disse skal få tilnærmet null load på skuldre siden de fordeler vekta både på ryggen og forside. http://www.backpackinglight.dk/product_info.php?cPath=58&products_id=33 http://www.aarnpacks.com/ 1 Siter
7homas Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 @REs Du skrev i et tidlig innlegg at du brukte en fortøyningsbøye som hjul. Ser for meg enkelte utfordringen med å bruke en bøye da den vel ikke er hverken 100% sferisk eller kommer med en aksel. Regner med du har laget din egen aksel og ikke bruker stålet som følger med bøyen ? Hvordan er vekten på en slik bøye Har du funnet "ordentlige" kule hjul til salgs noe sted? - Jeg har forsøkt å google "spherical wheels" og får uendelig mye treff, men ingen som passer til et prosjekt som dette. Siter
REs Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 @REs Du skrev i et tidlig innlegg at du brukte en fortøyningsbøye som hjul. Ser for meg enkelte utfordringen med å bruke en bøye da den vel ikke er hverken 100% sferisk eller kommer med en aksel. Regner med du har laget din egen aksel og ikke bruker stålet som følger med bøyen ? Hvordan er vekten på en slik bøye Har du funnet "ordentlige" kule hjul til salgs noe sted? - Jeg har forsøkt å google "spherical wheels" og får uendelig mye treff, men ingen som passer til et prosjekt som dette. Fortøyningsbøyen ble kjøpt på Biltema og ble brukt som erstatning for et hjul som det ville være veldig dyrt å få laget. Bøya har en aksling som går tvers igjennom, men jeg laget en ny med gjenger etc. Bøya har et hull som blir større i hver ende og derfor måtte jeg få laget to koniske nylonforinger slik at akslingen hadde et rett hull å gå gjennom. Jeg har sett et slikt kuleformet hjul på en trillebår en gang, men det var laget i hardplast og var ikke brukbart for meg. Bøya som jeg brukte er litt tung og litt vanskelig å pakke sammen, men planen var å få laget hjul som var mykt nok til å foldes sammen og sterkt nok til å fungere som hjul. Dette burde ikke være noe problem med de plasttyper som er tilgjengelige i dag. Å få laget et slikt hjul vil bli veldig dyrt, men hvis "patenten" min ble vellykket så kunne jeg bestille en full container fra Kina og da ville nok ikke stykkprisen bli så høy. Så hadde det bare vert å stille opp på diverse friluftsmesser og forsøkt å selge utstyret. 1 Siter
Tor Magne Skrevet 5. september 2014 Skrevet 5. september 2014 Nå vet ikke jeg hva du driver med til daglig, og kanskje vet du dette, men når du skal konstruere en ramme så er trekanter mye mye stivere enn firkanter. Hvis du ser på en etthjuls sykkeltilhenger så vil du se at de fleste åpne felter i rammen som får belastning er trekantet. En høyspentmast, en gammel jernbanebro etc. er bygget opp av trekanter, ikke firkanter. yak-profile.jpg sy97fbb2.jpg 24699272.jpg Hvis du skal ha et hjul som går godt i terreng så burde du prøve med et hjul som har form som en kule. Gjerne et oppblåsbart. Jeg laget en gang en kanotralle for terreng. Da testet jeg ut flere hjultyper og størrelser og kuleformen var desidert best. På prototypen brukte jeg en fortøyningsbøye siden det blir alt for dyrt med spesialproduksjon. 54962_Fort_yningsb_ye_M75_1.jpeg For noen år siden drev jeg litt som birøkter. Da hadde jeg et bæreredskap for bikuber. Bærebåre.jpg Denne var beregnet for to personer, men så monterte jeg på et sykkelhjul og så kunne jeg operere den alene. Jeg menet at det nå finnes ferdige beslag for hjul til disse, men jeg fant ingen bilder. Kanskje det går å hente noen tips herfra. Genialt !!! Siter
7homas Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 Fortøyningsbøyen ble kjøpt på Biltema og ble brukt som erstatning for et hjul som det ville være veldig dyrt å få laget. Bøya har en aksling som går tvers igjennom, men jeg laget en ny med gjenger etc. Bøya har et hull som blir større i hver ende og derfor måtte jeg få laget to koniske nylonforinger slik at akslingen hadde et rett hull å gå gjennom. Jeg har sett et slikt kuleformet hjul på en trillebår en gang, men det var laget i hardplast og var ikke brukbart for meg. Bøya som jeg brukte er litt tung og litt vanskelig å pakke sammen, men planen var å få laget hjul som var mykt nok til å foldes sammen og sterkt nok til å fungere som hjul. Dette burde ikke være noe problem med de plasttyper som er tilgjengelige i dag. Å få laget et slikt hjul vil bli veldig dyrt, men hvis "patenten" min ble vellykket så kunne jeg bestille en full container fra Kina og da ville nok ikke stykkprisen bli så høy. Så hadde det bare vert å stille opp på diverse friluftsmesser og forsøkt å selge utstyret. Morsomt konsept. Tror det siste der er det mest krevende her. Kapitalen det kreves for å overleve til du begynner å selge er det som gjør noe sånt umulig for meg. Selv om markedet er relativt begrenset om man bare har én fjellturvariant av tralla, kan man fort øke medlemsmassen ved å ha et par-tre varianter. Plutselig selger man til speider-og ungdomsgrupper, hyttefolk som ikke får brukt pulk til hytta på sommeren, redningstjeneste, jaktlag som ikke har råd til elgtraktor. Det er mange muliugheter her, men det enkleste er kanskje å få på plass et patent også prøve å selge dette til feks Biltema, FIskars eller andre som kanskje ser potensiale i en slik type tralle. Prototype og testing måtte man jo selvsagt påkostet og utført selv, men der kan man ta kontakt med et ingeniørfirma og pitche ideen, hvor man tilbyr dem feks 25% eierskap i patentet eller noe sånt. Siter
ruella Skrevet 6. september 2014 Skrevet 6. september 2014 En sammenleggbar kanotralle høres ikke ut som en dum ide, montere på en sammenleggbar plastkasse og drag, så har du et transportsystem som er enkelt og som lett lar seg pakke i bilen og som er relativt greit å få med seg på buss eller tog, hvis det skulle være nødvendig. Pulk er jo nevnt, det lar seg vel og montere på en kanotralle. Problemet med kanotralle, er kanskje at hjulene er for små til å takle alle typer terreng. Bare en tanke Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.