Gå til innhold
  • Bli medlem

Sopp igjen

Imp

Anbefalte innlegg

Sitter og renser sopp fra dagens fangst, det ble plenty med rødskrubb og smørsopp. Men mye mark i rødskrubben.. :(

Hvor mye bryr dere dere om marken egentlig? Altså, er den helt gjennomhullet av de eklingene, kastes den uansett. Men når det ikke er så voldsomt..? Jeg lurer på å bare blåse i det og spise sopp med mark. Litt ekstra proteiner!

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter og renser sopp fra dagens fangst, det ble plenty med rødskrubb og smørsopp. Men mye mark i rødskrubben.. :(

Hvor mye bryr dere dere om marken egentlig? Altså, er den helt gjennomhullet av de eklingene, kastes den uansett. Men når det ikke er så voldsomt..? Jeg lurer på å bare blåse i det og spise sopp med mark. Litt ekstra proteiner!

Hva gjør dere?

Sopp (spesielt rødskrubb) kan være angrepet av enten snegler eller mark (larver). Snegler spiser på soppen utenfra, og lager hull og groper i stilken og delvis hatten. Det er uproblematisk å spise slik sopp selv om den kanskje ikke ser så delikat ut.

Det er annerledes med larveangrep, de spiser soppen innenfra, og du ser ikke slikt angrep før du skjærer i soppen. På rødskrubb vises det veldig godt, siden den blir blåsvart der larvene har kost seg. Er det bare spist litt, kan du skjære bort de stedene som er skadet - resten av soppen er OK. Men sopp som er kraftig angrepet av larver tar jeg ikke hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer vekk det grøvste og så får det være. PLukker dog ikke rødskrubb siden en er litt sær på god varmebehandling.

Sett noe Steinsopp i området?

Kantarell?

Sett veldig lite kantareller i år i Oslomarka.

I Hurdal, som jo ikke er så veldig langt unna Oslomarka, er det ok med kantarell og uvanlig mye steinsopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye steinsopp i år, har jeg blitt fortalt av en ekspert på Østlandet. 

Jeg har inntrykk av at det er bra med kantareller i Oslo. Plukket 1,2 kg i går...og det var på bare to av "stedene mine".

Mark er jeg ikke glad i, men noen fare utgjør de vel ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern: Har vært en tur nå i kveld med barna og funnet noe steinsopp og smørsopp, sitter og renser nå. :) Overraskende lite mark. Min far har plukket MENGDER steinsopp, han bor i Fredrikstad. Han sier det ikke er mark i soppen i år. Også en kollega her på Hurum som har plukket mengder med fin steinsopp.

Vi skal ut på tur og plukke mer i morgen. :)

Har ikke sett en eneste kantarell, har sjekket plassene jeg har funnet før. Men funnet masse falsk kantarell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.