Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det noen her inne som har noe erfaring med ett oppblåsbart liggeunderlag med dun?

Kom over ett da jeg gikk innom skandinaviske i Longyear. Lurer da særlig på hvor sterkt det er med hensyn på fuktighet (er selv fra sør-vest landet), og rifter.

Liggeunderlaget jeg kom over, men selvfølgelig ikke husker navnet på skulle blåses opp med en enveisventil som befant seg i bunnen av trekket til liggeunderlaget. Holder dette systemet eller er det en flopp?

på forhånd takk for hjelpen!

Annonse
Skrevet

Du gjør det bare for å terge meg, du! "Visibility" med èn l, takk. :wink:

(Jeg tror underlaget du snakker om heter Exped et-eller-annet, og jeg tror Julia vet mer om den...)

Skrevet

uffda...

hva med en ordbokfunksjon i forumet?

Kan ikke du ta ansvar på det området lph?

:wink:

Vet i alle fall om en fra Stavanger som hadde satt stor pris på en slik....

(eller kanskje en skal slutte med utenforlansk i det store og hele??)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei

Har prøvd Exped oppblåsbart underlag med dun på flere turer. I vanlige høydeforhold funger den utmerket og er behagelig å ligge på. Den fylles opp med overtrekksposen og det tar ca 15 ganger for å få den helt full. Brukte den på tur til toppen av Denali i fjor (mt McKinley i Alaska) og den var meget isolerende. Etterhvert som en kom opp i tynnere luftlag tok det mange forsøk for å få den oppblåst men det var verdt den, I og med at du brujer pose og ikke blåser med munnen kommer det ikke damp i underlaget. Den må tørkes skikkelig ut etterpå for å sikre at den er helt tørr og oppbevares i brukbare omgivelser.

Lykke til

Skrevet

Det bør vel ha samme slitestyrke og bruksområde som therm-a-rest. Altså ikke uvørent bruk/røfft bruk/bålturer. Mest til teltturer

Dunet inne underlaget er vel ment å hindre luftsirkulasjon innvendig i underlaget. Flere hevder jo at t-a-r'en oppleves som kald å ligge på når det er kaldt ute. Og ideen er forsåvidt god.

Et godt forslag fra meg er å satse på en kort 3/4 t-a-r lite. oppå et vanlig underlag (ridge rest / Z-rest) - Da unngår du varmetapet til bakken, får litt komfort fra det oppblåsbare og ligger ikke på bar bakke hvis t-a-r'en punkterer.

Kombinert med et lett stol-sett til t-a-r kan du ha det ganske behagelig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.