Gjest Fjellfinn Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Tenkte i all forsiktighet å dra ivei en tråd om "hvilken bil passer best til en fjellig livstil": Den (bilen) skal altså frakte meg fra soffaen til et sted med passende anstigning til et punkt med himmelsk frisyn, det vil - i alle fall her i Trøndelag, og i hvert fall nå senhøstes - innebære dårlig bomveier, hullete, smale og ofte glatte, være seg av sleipt lauv, jord og is. En trenger en fire hjulstrekker av den kraftige sorten ! men kanskje jeg skulle la vær ? Siter
rogers Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Dette avhenger jo mye av pengeboka da. Mine drømmer begrenses kraftig av denne faktoren. Men her mine drømmer: For den ekstreme: For den urbane: For den jålete : Roger Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Dette avhenger jo mye av pengeboka da. Mine drømmer begrenses kraftig av denne faktoren. Roger Jau - pengeboka kommer først du ... Ser at vi nok har ganske sammenfallende urealistiske drømmer Mer realistisk er nok denne - samme 4x4, red. gir og bakkeklaring som Landrovern - men 1/4 mill flunke ny er mer i nærheten av det en kan greie ? Siter
jarle Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Jau - pengeboka kommer først du ... Ser at vi nok har ganske sammenfallende urealistiske drømmer Mer realistisk er nok denne - samme 4x4, red. gir og bakkeklaring som Landrovern - men 1/4 mill flunke ny er mer i nærheten av det en kan greie ? forrester?? den vraker en mitsubishi spacestar i 40km/h... koselig bil med armlene tenkte umiddelbart på galloper... men den er jo mer ekstrem enn subaruen, om enn til nesten samme pris... kanskje familiære hensyn inne i bildet? Siter
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Forester er en perfekt turbil! http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=770915 Siter
Svein Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Er veien så dårlig at det ikke går an å kjøre der uten typen "røff" 4x4, syns jeg du godt kan parkere tidligere. Hvis pointet er å komme seg fram vinters tid i folketomt område, skal du være forsiktig uansett 4x4. Spesielt hvis det er fare for at snøen pakker seg under bilen. Sørg i alle fall for å ha en vinsj tilgjengelig. Rav4 har fungert for meg i 4,5 år, og nå har en Cr-V fungert godt i et år. Var litt skeptisk til 4x4 systemet i Cr-V før jeg kjøpte, men har blitt overbevist om at det er tilstrekkelig til å komme seg fram på dårlige setreveier om sommeren og bratte/ubrøytede veier om vinteren. Hvis jeg noensinne skulle trenge traktor kjøper jeg heller en Lamborghini Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Er veien så dårlig at det ikke går an å kjøre der uten typen "røff" 4x4, syns jeg du godt kan parkere tidligere. Hvis pointet er å komme seg fram vinters tid i folketomt område, skal du være forsiktig uansett 4x4. Spesielt hvis det er fare for at snøen pakker seg under bilen. Sørg i alle fall for å ha en vinsj tilgjengelig. Rav4 har fungert for meg i 4,5 år, og nå har en Cr-V fungert godt i et år. Var litt skeptisk til 4x4 systemet i Cr-V før jeg kjøpte, men har blitt overbevist om at det er tilstrekkelig til å komme seg fram på dårlige setreveier om sommeren og bratte/ubrøytede veier om vinteren. Hvis jeg noensinne skulle trenge traktor kjøper jeg heller en Lamborghini DET er viktig - det jeg kjører nå er en kasse av Transporter - med automat og forhjulstrekk er den håpløs når veien blir alt annet enn tørr asfalt på sommer - dvs jeg kjører med hjertet i halsen det meste av året her oppe på de vakre seterbomveiene.... Det som skjer er at jeg da setter bilen igjen ved en plass jeg kan få den løs og med meg hjem igjen - og går de siste km av bomveien til P-plassene /veis ende /stistart. Og der ved veis ende står biler som Forester, Rover, Passater og Audi a3. Mulig jeg er en hånstaur til å kjøre, men jeg må få lov å drømme om å komme til veis ende som anna folk gjør, mitt problem ligger i at 2 tonn transporter er tung å dytte... Bildet jeg brakte bilde av er Suzuki Grand Vitara XL- 7 som kanskje ikke er dum? Jeg greier meg med 2 seter og i vårt fantastiske land får vi rikelig belønnet ved å kjøpe store fete biler på grønne skilter, istedet for snerte sneller som CR-V og Pinin Siter
tubbs Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Bil-geit? Den ultimate "friluftsbil" må jo være en fullrigget Arctic Trucks Toyota Hi-Lux (chip-trimmet)med 15"X38 hjul.Flyttbar vinsj,sperrer foran/bak,4-link,snø-anker,Hi-lift jekk og ekstra dieseltank. Noen som veit om det går ann å få en sånn en på blå resept? Finnes kansje psykologer som skriver ut sånne for en billig penge! ---------------------------------------------------------------------------------------------------------PS. Don`t eat yellow snow! Siter
jarle Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 tredørs, toseter galloper, får du fra 250.000,- lun bil... Siter
Svein Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 DET er viktig - det jeg kjører nå er en kasse av Transporter - med automat og forhjulstrekk er den håpløs når veien blir alt annet enn tørr asfalt på sommer - dvs jeg kjører med hjertet i halsen det meste av året her oppe på de vakre seterbomveiene.... Det som skjer er at jeg da setter bilen igjen ved en plass jeg kan få den løs og med meg hjem igjen - og går de siste km av bomveien til P-plassene /veis ende /stistart. Og der ved veis ende står biler som Forester, Rover, Passater og Audi a3. Mulig jeg er en hånstaur til å kjøre, men jeg må få lov å drømme om å komme til veis ende som anna folk gjør, mitt problem ligger i at 2 tonn transporter er tung å dytte... Bildet jeg brakte bilde av er Suzuki Grand Vitara XL- 7 som kanskje ikke er dum? Jeg greier meg med 2 seter og i vårt fantastiske land får vi rikelig belønnet ved å kjøpe store fete biler på grønne skilter, istedet for snerte sneller som CR-V og Pinin Du misforstår meg, "røff" 4x4 er bilder med lavgirserie, differensial osv. Jeg ville poengtere at hvis du ikke klarer deg med en ordinær mellomklasse SUV med 4x4, da er veien så tøff at du like gjerne kan gå. For du må likevel kjøre veldig sakte. Cr-V snellen min er en relativt stor bil, L: 4,64m, B: 1,79m, H: 1,71m. Dvs 1cm bredere enn XL-7, 5cm kortere og 3cm lavere. XL-7 har i motsetning til Cr-V lavgir-serie, men den er slett ingen behagelig bil å kjøre med når det blir humpete, jeg har prøvd en. Mitsubishi Pajero Sport hadde fatter'n for 2-3 år siden, rimelig varebil, bedre enn XL-7 mener jeg. Finnes sikkert mange andre også. Grønne skilter er forøvrig noe av det teiteste som finnes i vårt, dessverre, tåpelige bilavgiftssystem. Tenk å bli sponset for å slippe å ta med passasjerer da Og bli flådd om du vektlegger en sikker bil du vil frakte ungene dine i Hvor er logikken Annet enn at formålet er å gi næringslivet billige varebiler, og, som alle vet, avgift på bil er et finanspolitisk virkemiddel. Les: fylle opp inntektssiden i statsbudsjettet. Billige postmann-pat-biler hadde holdt i massevis til det meste av næringslivet. Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Du misforstår meg, "røff" 4x4 er bilder med lavgirserie, differensial osv. Jeg ville poengtere at hvis du ikke klarer deg med en ordinær mellomklasse SUV med 4x4, da er veien så tøff at du like gjerne kan gå. For du må likevel kjøre veldig sakte. Cr-V snellen min er en relativt stor bil, L: 4,64m, B: 1,79m, H: 1,71m. Dvs 1cm bredere enn XL-7, 5cm kortere og 3cm lavere. XL-7 har i motsetning til Cr-V lavgir-serie, men den er slett ingen behagelig bil å kjøre med når det blir humpete, jeg har prøvd en. Mitsubishi Pajero Sport hadde fatter'n for 2-3 år siden, rimelig varebil, bedre enn XL-7 mener jeg. Finnes sikkert mange andre også. Grønne skilter er forøvrig noe av det teiteste som finnes i vårt, dessverre, tåpelige bilavgiftssystem. Tenk å bli sponset for å slippe å ta med passasjerer da Og bli flådd om du vektlegger en sikker bil du vil frakte ungene dine i Hvor er logikken Annet enn at formålet er å gi næringslivet billige varebiler, og, som alle vet, avgift på bil er et finanspolitisk virkemiddel. Les: fylle opp inntektssiden i statsbudsjettet. Billige postmann-pat-biler hadde holdt i massevis til det meste av næringslivet. OK - da er vi enige - jeg skal ha meg et nytt fremkomstmiddel til startpunktet for mine fjellturer -- IKKE "røff" 4x4. i din forstand, for å kunne kjøre videre på traktor/seterveien videre etter P-plasse (selv om det kunne vært fristende nok...) Ettersom min bilkasse gjør meg altfor redd mange ganger, og Norges avgiftspolitikk gjør grønnskilta biler så billige for meg uten mor og barn, så ble jeg veldig frista av en XL-7. Men den er diger ! Er den pen ? Og jeg har slett ikke prøvd den - men inbiller meg at på grusvei hvor det kan kjøres i normal fart må det bli leven Men det får bli japse denne gangen uansett, jeg får visst karre meg til Honda og Subaru en tur, ingen som har hørt om Misjubisi Pinin da ? Siter
Rita Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Vår forrige bil var en gammel HiAce - diesel med 4wd og krabbegir. Suveren å kjøre på ruskete veier, kom seg opp alle bakker jeg torde å kjøre, lett å ta løs med på glatt føre. Driftssikker som bare det. Bagasjeplassen og bakseteplassen er det ikke mange som kan slå den på... Savner ennå muligheten til å kyle inn akebrett, ski, rattkjelker, sekker, bager og alt mulig uten å måtte finstable. Men til daglig bruk var ikke kjørekomforten noe å skryte av... Mer som å kjøre gammel lastebil! Ristet og skranglet gjorde det uansett. (Men så trengte vi ikke være redd for skrammer heller!) Nå har vi en XL-7, og er godt fornøyd med den. Med takgrind får vi med oss det vi trenger - også Pariserpulken. God på langturer, og tar seg godt fram. Diesel med krabbegir er greit å ha når båten skal på land! Vi prøvde endel i samme klasse, men kombinasjon pris og ønsker passet best på Suzukien. (Drømmebilen var ikke helt enig med pengeboka!) Mitt råd er at du prøver de ulike modellene - det er forskjeller på kjøreegenskapene selv om de ser like ut! Ta dem gjerne i en bratt bakke og test litt - det er ikke sikkert du trenger samme bil som meg! Vi lånte og prøvde biler av kjenninger som skrøt veldig av sine, men endte opp med noe annet likevel. Siter
Halvard Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hva med en slik en? T3 caravelle/transporter syncro, ingen over ingen ved siden!!!! Siter
Celine Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Som den trofaste tilhenger jeg er, ville jeg sverget til Landrover. Men det er vel mer et personlig forhold enn tanken på hva som egner seg best.. Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 21. november 2005 Skrevet 21. november 2005 Tenkte i all forsiktighet å dra ivei en tråd om "hvilken bil passer best til en fjellig livstil": men kanskje jeg skulle la vær ? Det blir en RAV 4 Etter en håpløst prøvetur med Landrover Discovery, flere netter med drømmer om XL-7, Pajero og Jeep Cherokee - kom ettertanken - disse 2,5 tonns beistene skal jo: - fores! - ha service! - repareres ! Så jeg kom jeg ned på føten og oppå en topp, jeg velger en normal _bil_ med 4 hjulstrekk, det blir billigere i drift og reparering/service, så slipper jeg å ligge under en bil, men kan gå i fjellet istedet, og der RAV4 må gi opp, men Pajero kom videre - tja - jeg gikk da lengre før... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2005 Skrevet 21. november 2005 Vel denne HAR jeg, og til tross for at folk tror dette er en jålete by-bil, så kommer den faktisk frem veldig bra utenfor vei også. Siter
Livar Skrevet 21. november 2005 Skrevet 21. november 2005 Hva med en slik en? T3 caravelle/transporter syncro, ingen over ingen ved siden!!!! Så enig det går an å bli... Bare husk: IKKE T4! Kun T3 som gjelder, ble produsert frem til 92 som syncro. http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=3741 Video http://syncro.club.free.fr/video/reco_ain.wmv http://194.242.159.246/brickyard/forum/forum_posts.asp?TID=1440&PN=1 Siter
Odin Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Jeg her en Toyota Hi-Lux, 94 modell. Gammel bil som jeg slipper å være redd for, men er som en Leopard tanks når det gjelder å ta seg frem. Har aldri stoppa med den bilen, men er ikke av den typen som kjører helt opp på fjellet heller da. Men har kjørt lurvete skogsveier med stigninger så bratt at oljelampa har begynt å lyse. Har kjørt etter skogsveier med snø helt opp på panstret, løs snø vel å merke. Har glassfibertopp bak, så der sitter bikkja og ryggsekken. Har prøvd mange typer 4x4 biler, men Toyota har en evne til å utmerke seg. Kanskje verd å merke seg at Hummer, var sjanseløs mot Toyota Hi-Lux i forskjellige tester. Dettte er en bil du kan få tak i, uten å krype på kne inn i banken. Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Det ble ikke en RAV 4 Etter en håpløst prøvetur med Landrover Discovery, flere netter med drømmer om XL-7 og Pajero - kom ettertanken - disse 2,5 tonns beistene skal jo: - ha diesel! - ha service! - repareres ! Så jeg kom jeg ned på føten og oppå en topp, jeg velger en normal _bil_ med 4 hjulstrekk, det blir billigere i drift og reparering/service, så slipper jeg å ligge under en bil, men kan gå i fjellet istedet, og der RAV4 må gi opp, men Pajero kom videre - tja - jeg gikk da lengre før... Det ble Jeep: http://www.krovoll.net/images/NEW/jeep.jpg Med 2.8 diesel og sjaltbar 4 hjulsdrift så er forbruket likt eller mindre med den Caravellen jeg har. Jeg er glad jeg "slapp" å kjøre suv ala Pajero m.fl. - for oss einstøinger med evt hund som eneste selskap kommer dagens Jeep modeller meget gunstig ut pga grønneskilter, og størrelsen på Jeep Cherokee er også normal. Dette var altså Bilgeita jeg lette etter ! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2005 Skrevet 25. november 2005 Eg må berre nemne suzuki jimmy. billig god til å ta seg fram driftsikker gøy å kjøre billig Siter
kis Skrevet 8. februar 2008 Skrevet 8. februar 2008 Ble en XL7 i går Kommer litt lenger med denne enn rav4`en Har flere veier i jaktterreng og fjell/fiske hvor det er tøffe kneiker i begynnelsen så lange km til enden,kun lavgir kommer seg opp her. XL7 er den ultimate SUV Siter
redlo Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Akk ja - drømmebilen *sukk* Det er lørdag i dag da - kanskje en lottogevinst hadde vært løsningen. Ingen tvil om at jeg trenger ny bil. Både på grunna v plass og fremkommelighet. Mytt nyvunnene paradis ligger i enden av en 8 km lag vei som er fin og flott midtvinters og når våren er over. I tillegg stiger det 100-150 høydemeter på 1-1.5 km, og det kan fort bli glatt. I april må jeg leie bil for å komme meg dit på grunn av gjørme. Er det litt løssnø er heller ikke min nåværende noe særlig - men jeg er blitt god til å legge på kjetting I tillegg krever tre unger sitt av plassbehov. Det er ikke så mange biler som har god plass til tre barnestoler bak. Da har de kommet opp i en prisklasse som i utgangspunktet ligger langt utenfor min. Når en i tillegg trenger litt baggasjeplass...5 par ski, pulk o.s.v. så begrenser utvalget seg. Drømmen.....Helt urealistisk hadde Landroveren virkelig vært noe. Ellers så er Pajeroen også på ønskelista. I litt mer realisitiske baner (ihvertfall om en stund) så kunne kanskje X-trailen vært noe. denne har jeg ikke prøvekjørt enda, men likte veldig godt den nye popSUV'en Qashqai - rent bortsett fra at den er for liten for oss, og ungene ikke ser ut av vinduet bak Det er ikke noe særlig å kjøre Norge på langs med. Har prøvekjørt de fleste av Suzukis biler - dog ikke XL7, men den kommer vel ikke som 5seter lenger - gjør den det da? De "passer" meg ikke like godt som mange andre biler. Vanskelig å finne en god kjørestilling. Det er jeg helt avhengig av da jeg kjører 10 mil hver dag. Ja, ja - der er lov å drømme er det ikke? Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 men kanskje jeg skulle la vær ? Jeg skulle så absolutt det Siter
hilmersen Skrevet 9. februar 2008 Skrevet 9. februar 2008 Det er pussig med det - jo større bil, jo større blir behovet for å drasse med seg en mengde ting. Har selv en landcruiser som jer er veldig fornøyd med - billigere i drift enn den gamle golfen....billigere service og mindre forbruk. Landcruiseren bruker 0.7 på langkjøring (diesel) golfen brukte 0.8 bensin. Er veldig glad for gitteret når baggasjerommet fylles opp med to pulker, telt og diverse kiter... Bruker ikke differsialsperren og krabbegiret ofte, men de gangene jeg har brukt det har jeg vært veldig glad for det. Situasjoner der det har vært nyttig, er stort sett gjennføykete veier - faktisk også på så store veier som e6. På e6 er det vel ikke så langt til hjelp, men det er ikke gøy å stå fast bak en sving med lokal fokk og vite at bak deg kommer biler i stor hastighet. Det jeg har savnet er en flyttbar vinsj - det er ikke mange som kan trekke en ut når man først står fast (dvs havner på bunnplata). Når har jeg satt meg fast? 2 ganger ved parkering på snø som så har smeltet, og en utforkjøring i 2km/t på Dovre da jeg trodde jeg så veien... (Betlate 380000 ny, men håper på kjøre den 600000 km...etterhvert med bakseter) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.