Anders Eriksen Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Etter å ha gått med tunge sekker på våre turer på Nordkalotten i sommer har vi bestemt oss for å lette litt på vekten. Økonomien er ikke på topp for tiden, så vi har ikke penger til å kjøpe nytt dyrt lettvekts-utstyr som for eksempel telt og sovepose. Vi har heller prøvd å kutte på det som vi ser på som unødvendig og det ble jaggu noen kilo spart. Vi har fortsatt med oss noe "unødvendig" som Ipod og lignende, den luksusen unner vi oss. Vi bruker Ligherpack.com når vi setter opp pakklistene våre, enkelt og oversiktlig. I morgen starter en 10-dagerstur i Skjåkfjella, så vi er spente på om det blir merkbar forskjell for ryggen.Pakkliste for 10 dager på fjellet:Her kan dere se hva vi har i sekken på en 10 dager lang tur og hvordan vi fordeler utstyret. Vi har med godt med mat så om vi ikke skulle få fisk lever vi godt, men selvsagt håper vi på en og annen ørretpinne i steikepanna i løpet av turen. Vi har fokusert en del på å gjøre sekkene våre lettere og har redusert vekten mye i forhold til slik det var tidligere.Kommenter gjerne om du har innspill.Anders: Kathrine: Vis artikkelen på bloggen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robinson Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg ser at du satser utelukkende på dryteck for middager. Jeg regner også rundt 500gram mat pr. dag, som du har beregnet , og jeg har funnet ut at jeg kan klare det med å bruke både bacon, potetstappe,ris og diverse annet. Og brød (polarbrød ).Og litt dryteck inni mellom.Min erfaring har vært at jeg går matlei med for mye dryteck... 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Hva som er nødvendig på tur er individuelt, så pakkelisten skal jeg ikke legge meg borti. Men en liten kommentar til det vi snakket om i Dividalen kan jeg da komme med. Målet må være å få sekken til å passe med komfortvekten du har. Selv har jeg ca 10 kilo når det er bratt, og 15 kilo på normale turer med litt motbakke og fiskestanga i hånda. Da slipper jeg å fokusere på å komme frem slik at jeg får av sekken, det er ikke slitsomt å gå opp dit utsikten er best, og noen kast med fiskestanga underveis med sekken på ryggen er ikke noe problem. Når du har en komfortvekt, er det bare å begynne prosessen mot å nå denne. Den enkleste måten å lette sekken på er å ikke ta med ting. Så finn ut hva du greier deg uten, og stryk det fra lisa. Om en drar dette helt ut så er alt som ikke sørger for at du er tørr, mett og varm ting du greier deg uten. Her er det bare å ta i og gjøre lista så kort som mulig (du kan legge til det du likevel har lyst til å ta med senere). Når du har fjernet alt "unødvendig" fra sekken bør den være rimelig lett, uten å tømme kontoen i jakten på titankjeler og ting det står UL på. Jeg ender på 6-7 kilo med det utstyret jeg har. Da er det bare å legge til mat for turen og sekken blir behagelig lett. Har du fortsatt mer å gå på i forhold til komfortvekten/luksusbehovet er det bare å putte i ipoder, bacon, en god dram, ekstra stor slukboks, fotoutstyr, osv. Er selvsagt mer som kan gjøres, som å gradvis bytte til lettere utstyr når det gamle er utslitt (ingen grunn til å skifte jakke bare for å spare 100 gram). 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Erik Olsen Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Er vel ikke helt vanlig og ha med 400g ibux på en 10 dagers tur? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.