Gå til innhold
  • Bli medlem

Inne på Finnskogen [FILM]


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Takk for tilbakemeldinger! (og "likes") Utrolig artig at dere liker filmen. Skulle gjerne laget den litt lengre men syns det er vanskelig å balansere mellom det å lage en film som verken er for kort eller for lang. Og det å ha en passe kombinasjon av scener med musikk og prating foran kamera. Mange visuelle filmer der ute for tiden men holder fortsatt fast på å ha med litt skravling foran linsa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rismyhr

Som jeg tidligere har skrevet, Magnus, så har jeg veldig sans for filmene dine. Vis oss gjerne mer!

En veldig glede over det å ferdes ute i naturen skinner klart igjennom i formidlingen din (det du kaller skravling). For min del beriker og personliggjør dette filmene dine.

Det eneste jeg har å utsette er muligens litt ivrig bruk av vidvinkel, men det veies opp av kreativiteten i filmingen. Uansett ikke noe som plager meg stort :-)

Hva er forresten historien til Ingeborgsteinen, vet du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i bruken av vidvinkel, alt for mye! Har ikke vært særlig bevisst på det, men det er en fin ting ved feks. utsiktspunkter. Men i andre situasjoner burde vidvinkel vært unngått. Har gått lenge med planer om å kjøpe et Sony Rx100(el.) som vil bli brukt til både film og bilde i vanlige situasjoner. Goproen vil da bli brukt i vann, på padleturer og der det ellers er fint med vidvinkel. Er klar over at man kan skru av vidvinkel på gopro, burde kanksje bli litt flinkere på det.. 

 

Når det kommer til Ingeborgsteinen finnes det utallige myter. Men kort og godt så skal det ha vært en kvinne ved navn Ingeborg som fødte flere barn utenfor ekteskap, noe som var svært upopulært, derfor måtte hun rømme fra bygda og bodde i lengre perioder under denne steinen.

 

Mer info for de som er interessert: http://www.smalberget.no/myten-om-ingeborg/

 

 

Hjertlig takk for tilbakemeldinger!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei og takk for det :) hyggelig at du stakk innom :) ja jeg arrangerer en ny gruppetur (annonsert på sida hvis du så det) i april 2015. Hadde egentlig tenkt på Femundsmarka, men de fleste av deltagerne på denne turen vil trolig være svært lite erfarne og særlig med ski, så tenker forflytte meg litt sørover for å finne barmark på denne tiden, og tenkte da på Finnmarka. Vil tro det vil duge i April. Har ikke gått der selv før, så får ta en runde selv på forhånd for å ha litt oversikt :)

Noen tips og erfaringer angående området du vil dele? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å bestille planleggingskart hos Finnskogen turistforening, de veldig behjelpelige med informasjon osv. Ligger et eldre kart ute på sidene deres: http://arkiv.finnskogen-turistforening.no/ft_iakart/stinett.html. Et mer oppdatert kart er mulig å få tilsendt.

 

Ifjor kom det veldig mye snø i Trysil området og i de nordlige delene av Finnskogen. Selvfølgelig vanskelig å si hvordan det blir i år og hvordan forholdene er i april. Mulig du må ganske langt sør for å finne barmark. 

 

Jeg syns den delen av ruta som går nord for Røgden er veldig fin, kommer bla. til en gammel boplass som står åpen. Fin åpen plass med utedo, hovedhuset har stor stue og bra med gulvplass til å sove på + et par senger. Husker ikke navnet på plassen i farta. (Skal ta en titt på kartet ila. de nærmeste dagene)

 

Ellers vil jeg anbefale 7-torprunden lenger sør på leden. Dette er riktignok en dagstur men du får med deg mye fin natur og historie. Dette er en fin måte å bli introdusert med finnskogen på. Her kommer du også til en DNT hytte ved navn "Lebiko" som har mange sengeplasser. Link til beskrivelse av turen: http://ut.no/tur/2.2889/. Denne turen ligger som en liten avstikker fra selve leden. Videre kan dere eventuelt følge leden sør eller nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Morsomt å se, Magnus! Jeg er ganske godt kjent på Finnskogen nord, faren min bygde koia hvor du overnattet i Smalberget. Han vokste opp på den plassen, og koia ("hobbit-hytta") er bygd med tømmer fra de opprinnelige bygningene der inne, i 1992. Køyesenga fraktet jeg inn der sommeren 2013, i forbindelse med at Finnskogen turistforening overtok drifta. Jeg drifter forøvrig nettstedet www.smalberget.no som du refererer til rundt Ingeborgsteinen. Det har blitt noen vandringer på Finnskogen, spesielt liker jeg å gå til fots senhøstes, gjerne i november hvis det ikke er kommet snø. Da er myggen borte, elgjegerne ferdig, ingen bålforbud og ekstra fint hvis det er frost i myra. Og du har alt for deg sjøl, men det har du ofte uansett når på året du går. Ønsker deg flere gode turer på Finnskogen!

 

Egil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Egil! Takk for hyggelig tilbakemelding og meget interessant informasjon om "hobbit-hytta", skikkelig artig! :-) Husker jeg leste et hefte(eller bok, usikker) om historien rundt hytta, alt fra de som hadde bodd der og utvandret til amerika. Og om hytta's rolle under krigen med milorg basen lenger nord(som er verdt et besøk for de som er interessert!). Flott at dere holder hytta åpen for oss andre, og deler historien videre. Takk for det :-)

 

Har blitt utrolig glad i Finnskogen etter 2 lengre vandringer der inne, gir meg en helt spesielt følelse å vandre inn på de gamle Finnetorpene og gå i stier med så mye historie. Går alt etter planen så blir det en uke i Finnskogen denne våren også.  

 

God tur til deg også Egil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre, Magnus! Jeg er helt enig med deg, Finnskogen er noe helt spesielt. De gamle finnetorpene er levende museer, der avisa og kaffekoppen står igjen på bordet etter sistemann som flyttet, for 30-40 år siden. Hvis det er ok for deg, så linker jeg til filmen din på www.smalberget.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.