Frilufta Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Etter årets tur til Finnmark takket denne for seg: Kjøpt i Tsjekkia, til solbrent isse, for mange år siden. Ble ganske tidlig omdøpt "fiskehatten" og vært med på mye moro siden den gang... Må vel dykke ned i hodeplaggskuffen og se om jeg finner en ny kandidat...ikke lett! Hva bruker du, og HVORFOR? Siter
bjoern Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Jeg har aldri kjøpt meg fiskehatt, det har bestandig vært en jeg har fått. Noen blir fast fiskehatt og noen kommer på tur bare en gang. Merkelige greier. Nå så har jeg en gammel hatt som jeg fikk av ei dame på et loppemarked. 3 Siter
tjernivar Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Brukte også bøttehatt før, men den sugde så mye vann, og tørket dårlig. Derfor har jeg de siste par årene brukt denne fra outdoor research Veier lite, skjermen kan brettes slik at den er lett å stappe i lomma, og den tørker fort siden den er produsert i microfiber. Og så må det selvfølgelig nevnes at jeg syntes jeg ser barsk ut i den! 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Bruker caps, hovedsakelig fordi jeg også bruker briller som du sikkert har sett. Beskytter mot regn og lys himmel/sol i øynene. Det er viktig at den er lett og god passform synes jeg. 2 Siter
Bjørn J Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Min mening er at Tilley lager de overlegent beste hattene til tur og reisebruk. De er dyre, men varer livet ut (og har livstidsgaranti). Jeg er blitt helt avhengig av min, den er som en god venn www.tilley.com 1 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Er det sol og varmt, så bruker jeg Cruiser Hat fra Sunday Afternoons (bilde). Relativ luftig microfiber-sak som dekker godt mot sollys. Er det regn, så bruker jeg en gammel goretex-caps fra Outdoor Designs. Siter
Tiur3 Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Har brukt forskjellige hatter opp i mellom årene, når jeg har hatt noe på hodet. Men hatt er praktisk, med tanke på skjerming for sol og regnvær. For sol, holder det med en caps. I regnvær, er en impregnert hatt med store bremmer praktisk. Da renner ikke vann ned i nakken og en hører og ser omgivelsene. Noe ei hette på ei jakke, er til hinder for. Spessielt på jakt, men også på tur liker jeg å se og høre omgivelsene. Brukte i mange år billige Rallarhatter, de har stor nok brem. Men de jeg har kjøpt, holder bare noen få år. Så blir de bare en "pølse", de krymper og blir løse. Impregnert så holder de bra i regnvær Og jeg kunne stivet de opp, med stivelse. Men krympingen får jeg ikke gjort noe med, uten en mal å sette dem på til tørk. Har søkt etter div. "isoporhoder" og andre maler i rett størrelse, men har problemer med å finne det. Ikke det at jeg tror jeg ser så bra ut med dem, med det er underordnet. De siste årene, har jeg brukt noen forskjellige caps. Siter
BrumBrum Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 Har (altfor) mange, men Stetson er favoritten til fiske. Brem rundt hele, det holder myggnettet ut fra nakken også. http://tiurfot.blogspot.no/2014/05/hvorfor-det-hoper-seg-opp-med-turutstyr.html Siter
Johan2000 Skrevet 18. august 2014 Skrevet 18. august 2014 För soligt väder så har jag en bomulshatt från Columbia, eller vad dom heter. Köpt för säkert 10 år sedan. Håller än, men börjar bli lite trång. För regnvöder har jag en helsyntetisk liknande som jag köpt på Decathlon. Det finns liknande att köpa billigt här i Norge. Jag skulle rekomendera en som funkar bra i regnväder. Alltså inte i bomul. Hatt är bra både mot sol och regn. Märkligt att det inte används mer. 1 Siter
REs Skrevet 19. august 2014 Skrevet 19. august 2014 Hva med å innføre litt klasse og stil på fiskeplassen. En original deerstalker av ekte harris tweed. (Tweed krymper i regn så ikke kjøp den for trang.) Jeg har en sånn. En fantastisk hatt, men jeg må innrømme at jeg for det meste bruker caps. Men det er nok six pence som er det vanligste antrekket blant det øvre lag av engelske sportsfiskere. 3 Siter
Oddbjørn Skrevet 19. august 2014 Skrevet 19. august 2014 Du kan ikke bare velge en, den må velge deg. Så i årene framover må du bare prøve deg fram. Selv har jeg vært uten favoritt hatt nå i noen år og fiskelykken har helt klart lidd under det. Satser på at det rette hodeplagget snart finner meg og gir meg fiskelykke igjen. 7 Siter
Skee Skrevet 19. august 2014 Skrevet 19. august 2014 Med sixpence på hodet føler jeg meg velkledd over alt. Rettelse: Jeg ER velkledd over alt. Med den på hodet er jeg klar for en prat både med presten og dasstømmeren. http://www.lystfiskeren.dk/stetson-brooklin-basket-weave.html Siter
REs Skrevet 19. august 2014 Skrevet 19. august 2014 Med sixpence på hodet føler jeg meg velkledd over alt. Rettelse: Jeg ER velkledd over alt. Med den på hodet er jeg klar for en prat både med presten og dasstømmeren. http://www.lystfiskeren.dk/stetson-brooklin-basket-weave.html Men så er jo hodeplagg fra Stetson et virkelig kvalitetsprodukt. De som husker Morgan Kane vet kanskje også at en Stetson med lav pull tålte det meste også den gang. 1 Siter
Kåbbåi-kåre Skrevet 19. august 2014 Skrevet 19. august 2014 Under intense myggforhold er det også en liten fordel med hatt med brem kontra caps og sixpence. Testet det under årets Finnmarkstur, og hatt med brem er et lite knepp bedre. Trolig for at gifttåken holder/samler seg lengre i ly av bremmen. Skal sies at jeg brukte myggmiddel med 98% DEET. Dessuten er det jo mest kåbbåi med hatt med brem. Morgan Kane og Tex Willer ville jo aldri ha brukt hverken sixpence eller caps, den saken er grei! Siter
Oddbjørn Skrevet 20. august 2014 Skrevet 20. august 2014 Under intense myggforhold er det også en liten fordel med hatt med brem kontra caps og sixpence. Testet det under årets Finnmarkstur, og hatt med brem er et lite knepp bedre. Trolig for at gifttåken holder/samler seg lengre i ly av bremmen. Skal sies at jeg brukte myggmiddel med 98% DEET. Dessuten er det jo mest kåbbåi med hatt med brem. Morgan Kane og Tex Willer ville jo aldri ha brukt hverken sixpence eller caps, den saken er grei! Har en Exofficio cap med sånn Sahara slør bak som er satt inn med insect shield. Den er helt genial mot myggen. Trenger kun bruke littegrann deet i panna og ved siden av nesen så unngår man stikk. Ser ikke helt bra ut da, kanskje derfor den ikke gir fiskelykke... 3 Siter
Kåbbåi-kåre Skrevet 20. august 2014 Skrevet 20. august 2014 Har en Exofficio cap med sånn Sahara slør bak som er satt inn med insect shield. Den er helt genial mot myggen. Trenger kun bruke littegrann deet i panna og ved siden av nesen så unngår man stikk. Ser ikke helt bra ut da, kanskje derfor den ikke gir fiskelykke... 10489894_10152131742607191_9210044700591970652_n.jpg Hehe! Det er i alle fall viktig å ha mojoen i orden for å ta de femti ekstra kastene som skal til for å få noe! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.